default-image

Ακόμα ένα καλοκαίρι χωρίς υδροπλάνα η Κρήτη

Κρήτη
Ακόμα ένα καλοκαίρι χωρίς υδροπλάνα η Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άλλη μια τουριστική σεζόν ξεκίνησε στην Κρήτη. Ένα ακόμα καλοκαίρι μάς χτυπά ήδη την πόρτα και τα περίφημα υδροπλάνα, που υποτίθεται θα έπρεπε να είχαν κάνει την εμφάνισή τους στα νερά και στους αιθέρες της Κρήτης εδώ και μερικά χρόνια, εξακολουθούν να παραμένουν... άφαντα!

Μια δεκαετία και βάλε μετά τη δοκιμαστική πτήση τού τότε υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Μανώλη Κεφαλογιάννη και την προσθαλάσσωση του με υδροπλάνο στον Κούλε, τα υδατοδρόμια και τα δρομολόγια με το πάλαι ποτέ προσφιλές μέσο μεταφοράς και τουρισμού παραμένουν ακόμα στα χαρτιά...

Το πρότζεκτ "υδροπλάνα", που είχε ξεκινήσει στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αλλά είχε καταλήξει τότε σε ναυάγιο, για να αναθερμανθεί το 2012, προς το παρόν παραμένει σε "ξέρα" όχι μόνο στην Κρήτη, αλλά σε όλη τη χώρα! Θεωρητικά, βάσει κατά καιρούς εξαγγελιών και δηλώσεων, αναμέναμε την εμφάνιση των υδροπλάνων από το καλοκαίρι του 2013...

Στην πράξη, 4 χρόνια μετά την αναθέρμανση των άλλοτε ναυαγισμένων σχεδίων, οι πτήσεις με υδροπλάνα στην Κρήτη και σε όλη τη χώρα παραμένουν όνειρο θερινής νυκτός... Είναι ενδεικτικό πως πλήρως αδειοδοτημένο είναι ένα μονάχα υδατοδρόμιο σε όλη την ελληνική επικράτεια, αυτό της Κέρκυρας!

Το παρήγορο, στην περίπτωση της Κρήτης, για τους υπέρμαχους του συγκεκριμένου μέσου μεταφοράς είναι πως τόσο στο Ρέθυμνο όσο και στο Ηράκλειο το εγχείρημα της αδειοδότησης υδατοδρομίου είναι σε αρκετά προχωρημένη φάση. Ωστόσο, με τους ρυθμούς της ελληνικής γραφειοκρατίας και του Δημοσίου είναι προφανές πως ξεχνάμε τα υδροπλάνα και για το φετινό καλοκαίρι...

Η "Ν.Κ." ξεδιπλώνει σήμερα τη "βασανισμένη" υπόθεση του εγχειρήματος των υδροπλάνων στην Κρήτη και συνολικά στη χώρα. Ενός εγχειρήματος που ήρθε να καταδείξει το πόσο εύκολο είναι σε αυτή τη χώρα οτιδήποτε, από εκεί που περιμένεις να ανοίξει δυναμικά τα "φτερά" του, να βυθιστεί για τα καλά...

Το πολύπαθο χρονικό

Το εγχείρημα των υδροπλάνων ξεκίνησε στην Ελλάδα το 2003. Πρωτοστάτης τότε ήταν ένας Ελληνοκαναδός επιχειρηματίας ονόματι Μιχάλης Πατέλης, ο οποίος ίδρυσε την AirSea Lines, ενώ μπροστά στο κάδρο είχε βρεθεί και ο Ηρακλειώτης Μανώλης Κεφαλογιάννης, ο οποίος, από τη θέση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας τότε, ως θερμός υποστηρικτής του εγχειρήματος, προσπάθησε να επεκτείνει τη δραστηριότητα σε όλη την Ελλάδα και στην Κρήτη!

Ο κ. Κεφαλογιάννης είχε πετάξει μάλιστα κάποιες φορές και ο ίδιος με υδροπλάνο, μία φορά μάλιστα και εδώ στο Ηράκλειο, για να αναδείξει επικοινωνιακά το φρέσκο τότε επενδυτικό εγχείρημα...

Από το 2005 έως το 2008 η εταιρεία ΑirSea Lines πετούσε συνδέοντας τα νησιά του Ιονίου με την Πάτρα, τα Ιωάννινα, το Βόλο και το Πρίντεζι της Ιταλίας.

Το 2009, ωστόσο, ο επιχειρηματίας, εν μέσω "θολού" τοπίου, αφού δεν υπήρχε ουσιαστικά νομοθετικό πλαίσιο και αδειοδοτημένα πλήρως υδατοδρόμια... ανακοίνωσε τίτλους τέλους και οριστικό επενδυτικό "ναυάγιο"! Κάπου εκεί, στο κλείσιμο της προηγούμενης δεκαετίας, τερματίστηκε άδοξα ένα φιλόδοξο εγχείρημα, που είχε έντονο κρητικό "άρωμα".

Θυμίζουμε ότι επί ημερών της τότε κυβέρνησης της Ν.Δ. και του Μανώλη Κεφαλογιάννη στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας προωθούνταν η έγκριση και δημιουργία 5 υδατοδρομίων στην Κρήτη, και συγκεκριμένα στη Σητεία, τον Άγιο Νικόλαο, την Ιεράπετρα, το Ρέθυμνο και τα Χανιά.

Η αναθέρμανση

Μια 3ετία σχεδόν μετά το πρώτο απόλυτο "ναυάγιο", τα υδροπλάνα επανήλθαν ξανά στο προσκήνιο. Δυναμικά στο κάδρο βγήκαν δύο εταιρείες, η "Ελληνικά Υδροπλάνα" και η "Ελληνικά Υδατοδρόμια", που ξεκίνησαν από το 2012 τις προσπάθειες δημιουργίας δικτύου υδατοδρομίων...

Στο "παιχνίδι" δεν άργησαν να μπουν και εμπλεκόμενοι φορείς και εδώ στην Κρήτη και στην υπόλοιπη χώρα. Φορείς, όπως Δήμοι, Λιμενικά Ταμεία και Οργανισμοί Λιμένος.

Έγιναν συναντήσεις επί συναντήσεων, συσκέψεις επί συσκέψεων. Γρήγορα όμως διαφάνηκε πως ο αρχικός ενθουσιασμός για εμφάνιση των υδροπλάνων ακόμα και το καλοκαίρι του 2013 θα κατέρρεε σαν χάρτινος πύργος!

Είναι ενδεικτικό ότι, ύστερα από πολλές καθυστερήσεις, το νομοσχέδιο για την αδειοδότηση υδατοδρομίων ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2013, οι διευκρινιστικές αποφάσεις πήραν ΦΕΚ τον Ιανουάριο του 2014, ενώ η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) υπεγράφη το Φεβρουάριο του 2014, διαμορφώνοντας ουσιαστικά το νομοθετικό πλαίσιο ίδρυσης υδατοδρομίων.

Διαδοχικά, προσμέναμε λειτουργία των πρώτων υδατοδρομίων το καλοκαίρι του 2014, εν συνεχεία του 2015 και εσχάτως τώρα, το καλοκαίρι του 2016. Η εκκίνηση, ωστόσο, των πτήσεων με υδροπλάνα στη χώρα μας, όπως και εδώ στο νησί μας, παίρνει και πάλι αναβολή, παρά τις προσδοκίες που είχαν δημιουργήσει οι θερμές δηλώσεις του Χανιώτη υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη και της υπουργού Τουρισμού Έλενας Κουντουρά.

Ρέθυμνο: Περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις

Για την Κρήτη ειδικά, εσχάτως είχαμε εξελίξεις στο μέτωπο των υδροπλάνων. Το υπουργείο Περιβάλλοντος εξέδωσε Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για τη δημιουργία υδατοδρομίου στο Ρέθυμνο, ενώ σύντομα αναμένεται επίσης η περιβαλλοντική αδειοδότηση και για υδατοδρόμιο στο Ηράκλειο.

Παρά τις θετικές αυτές εξελίξεις, το τελικό αποτέλεσμα δεν αλλάζει για τη φετινή τουριστική σεζόν. Και αυτό το καλοκαίρι το στοίχημα των υδροπλάνων μοιάζει, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, να έχει χαθεί, αφού η απόσταση που χωρίζει την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων μέχρι τη θέση σε λειτουργία ενός υδατοδρομίου στην Ελλάδα παραμένει μεγάλη.

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News