default-image

Ο Έλληνας που χρηματοδότησε το Μέγαρο Μουσικής της Βιέννης

Κρήτη
Ο Έλληνας που χρηματοδότησε το Μέγαρο Μουσικής της Βιέννης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στις 23 Φεβρουαρίου οι Αυστριακοί υπουργοί Εσωτερικών και Εξωτερικών συγκάλεσαν Διάσκεψη των Βαλκανικών χωρών (Αλβανία, Βοσνία, Βουλγαρία, Κόσοβο, Κροατία, Μαυροβούνιο, ΠΓΔΜ, Σερβία και Σλοβενία) πλην της Ελλάδας.

Στην περίφημη πια Διάσκεψη αποφασίστηκε οι χώρες αυτές να κλείσουν τα σύνορά τους, αποκλείοντας χιλιάδες πρόσφυγες στην Ελλάδα. Κάποιοι Ευρωπαίοι πολιτικοί αντέδρασαν στην απόφαση χαρακτηρίζοντάς την «μονομερή». Η Ελλάδα ανακάλεσε την Πρέσβη στην Αυστρία για διαβουλεύσεις.

Παρόλα αυτά στις 9 Μαρτίου τα σύνορα στο λεγόμενο διάδρομο των Βαλκανίων έκλεισαν οριστικά με κοινή απόφαση και των 28 κρατών της ΕΕ.

Και στο παρελθόν οι διπλωματικές σχέσεις Ελλάδας - Αυστρίας έχουν περάσει από πολλές διακυμάνσεις. Όλοι θυμόμαστε από τα βιβλία Ιστορίας τη λυσσαλέα αντίθεση του Αυστριακού διπλωμάτη Κλέμενς Μέττερνιχ ενάντια στην Ελληνική Επανάσταση κόντρα στο φιλελληνικό ρεύμα της εποχής και στη σημαντική ελληνική παροικία, που είχε ιδρυθεί από Έλληνες ομογενείς κατά τον 18ο και τον 19ο αιώνα στη Βιέννη.

Εξέχον μέλος της Ελληνικής παροικίας της Αυστρίας, ανάμεσα στους Άνθιμο Γαζή, Σίμωνα Σίνα, Νεόφυτο Δούκα και τις οικογένειες Υψηλάντη, ήταν ο Νικόλαος Δούμπας.

Ο Νικόλαος Δούμπας (1830-1900), είναι μια από τις εξέχουσες προσωπικότητες του απόδημου Ελληνισμού στα τελευταία 200 χρόνια. Μία προσωπικότητα που κυριάρχησε στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα στην καλλιτεχνική, πολιτική και οικονομική ζωή της αυτοκρατορικής Βιέννης. Υπήρξε κορυφαίος συντελεστής στη διαμόρφωση της βιεννέζικης κοινωνίας της Belle Epoque.

Το Μέγαρο Μουσικής της Βιέννης (Musikverein) ήταν το αγαπημένο του έργο και για την ανέγερσή του συνεργάστηκε στενά με το γνωστό Δανό αρχιτέκτονα Θεόφιλο Χάνσεν, ο οποίος το κόσμησε με ελληνικά αγάλματα και κίονες ιωνικού ρυθμού.

Η Musikverein, έδρα του Συλλόγου Φίλων της Μουσικής και της περίφημης Φιλαρμονικής της Βιέννης, βρίσκεται στην οδό Dumbastrasse. Η Dumbastrasse (οδός Δούμπα) ονομάστηκε έτσι προς τιμήν του σπουδαίου Έλληνα.

Εκτός του Musikverein, ο Δούμπας συνεισέφερε για την ανέγερση του κτιρίου της Αυστριακής Βουλής, του Πανεπιστημίου, της Ακαδημίας των Τεχνών, του Δημαρχείου της Βιέννης και του ναού Votivkirche. Συνεισέφερε επίσης στο να φιλοτεχνηθούν πολλά αγάλματα και ανδριάντες που κοσμούν την πόλη.

Μέλος του Συλλόγου Ανδρικής Χορωδίας της Βιέννης από το 1852, πρόεδρος του Συλλόγου από το 1865 και από τους ιδρυτές του Μεγάρου Μουσικής της Βιέννης.Ιδέα του Δούμπα ήταν να φιλοτεχνηθεί άγαλμα του Mozart.

Ο Δούμπας ήταν μεγάλος συλλέκτης αυτογράφων του Σούμπερτ, προσωπικός φίλος του Johann Strauss, του Johannes Brahms, αλλά και του Richard Wagner, φίλος επίσης  και προστάτης  πολλών καλλιτεχνών της Βιέννης, όπως του ζωγράφου Gustav Klimt. Μάλιστα, στην εξοχική κατοικία του Δούμπα, στις όχθες του Δούναβη, ο Strauss συνέθεσε και πρωτοπαρουσίασε το γνωστό βαλς Γαλάζιος Δούναβης.

Σημειώνεται επίσης, ότι το 1894, όταν έγιναν οι εκδηλώσεις για το Ιωβηλαίο έτος του Johann Strauss του νεότερου, -κυρίως με πρωτοβουλία του Δούμπα-, ο συνθέτης του έγραψε μια επιστολή στην οποία ανέφερε: « Τις θερμότατες και βαθύτατες ευχαριστίες μου σε σας και τη γλυκιά ανάμνηση την οποία μου δώσατε με την ευκαιρία των εορτασμών του ιωβηλαίου μου». Ο ίδιος ο συνθέτης της Hellenen Polka (Πόλκα των Ελλήνων) αφιέρωσε το βαλς του Neu Wien (Νέα Βιέννη) στο Νικόλαο Δούμπα.

Έμπορος και επιχειρηματίας, υπήρξε η κατ' εξοχήν φυσιογνωμία της εποχής λίγο μετά τα μέσα του 19ου αιώνα, κατά την οποία κρημνίζονται τα τείχη που περιβάλλαν την παλιά Βιέννη και δημιουργείται η μεγάλη περιφερειακή λεωφόρος. Για το πρόγραμμα επέκτασης της πόλης συνεργάστηκε στενά με τον αυτοκράτορα Φραγκίσκο Ιωσήφ Α'.

Τα μέγαρα της λεωφόρου, σήμερα στεγάζουν τράπεζες, επιχειρήσεις και αντιπροσωπείες πολυτελών αυτοκινήτων, ήταν κάποτε τα ιδιωτικά μέγαρα-κατοικίες των Βιεννέζων. Ανάμεσά τους και το Μέγαρο του Δούμπα, στον αριθμό 4 της ParkRing, στον πρώτο τομέα της Βιέννης, τον πιο μεγαλοαστικό τομέα της πόλης.

Πατέρας του Νικολάου ήταν ο Στέργιος Δούμπας (1794-1870), που από το χωριό Μπλάτσι της Μακεδονίας εγκαταστάθηκε το 1817 στη Βιέννη για να δουλέψει ως υπηρέτης και να αναδειχθεί πολύ σύντομα σε μεγάλο έμπορο και επιχειρηματία της πρωτεύουσας των Αψβούργων. Ο Στέργιος υπήρξε μεγάλος ευεργέτης του αυστριακού κράτους αλλά και του νεαρού ελληνικού (από τους ευεργέτες του Εθνικού Πανεπιστημίου) και το πνεύμα της φιλανθρωπίας και της δημόσιας δράσης κληροδότησε αυτούσιο στα παιδιά του.

Μαζί με τον πατέρα του Στέργιο, διεύθυναν την κραταιά τότε Ελληνική παροικία της Βιέννης για 40 ολόκληρα χρόνια. Σήμερα, στους εκεί δύο Ελληνορθόδοξους Ιερούς Ναούς, της Αγίας Τριάδος (Ελληνορθόδοξη Μητρόπολη Αυστρίας) και του Αγίου Γεωργίου, κυριαρχούν οι δικές τους προσωπογραφίες καθώς και άλλων μελών της οικογένειας Δούμπα σε αναγνώριση της προσφοράς τους στον Ελληνισμό.

Για την προσφορά του στις τέχνες και τις πολύτιμες υπηρεσίες του στην Αυστρία, του απονεμήθηκε ο Σταυρός των Ιπποτών και ο αυτοκράτορας τον όρισε σύμβουλό του και ισόβιο μέλος της Άνω Βουλής. Ο δήμος της Βιέννης τον ανακήρυξε επίτιμο δημότη του και ανήγειρε τον τάφο του σε ειδικό μνημείο, στο δημοτικό νεκροταφείο μαζί με τους κλασικούς μουσουργούς Μπετόβεν, Μότσαρτ, Σούμπερτ και τους προσωπικούς του φίλους Γιόχαν Στράους και Μπραμς, τιμής ένεκεν σε αναγνώριση του κορυφαίου του ρόλου στο χώρο της μουσικής.

Μαρία Αγαπάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News