default-image

Αγώνας για να μπει στη λίστα Γιούνκερ η καλωδιακή σύνδεση

Κρήτη
Αγώνας για να μπει στη λίστα Γιούνκερ η καλωδιακή σύνδεση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο "κόκκινο" η αγωνία για την... Κρήτη με φόντο την πανελλαδική μάχη για τα έργα που θα μπουν στην ελληνική λίστα του περίφημου πακέτου Γιούνκερ! Σε ένα σκηνικό σκληρού ανταγωνισμού σε ευρωπαϊκό και πανελλαδικό επίπεδο, η έλλειψη προετοιμασίας και οι καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί με ευθύνη των κυβερνήσεων δεν αποκλείεται, δυστυχώς, να στοιχίσουν σοβαρά σε μεγάλα έργα που περιμένει η Κρήτη...

Όπως αποκαλύπτει σήμερα η "Ν.Κ.", αν και δεν είναι το επικρατέστερο σενάριο, υπάρχει πιθανότητα ακόμα και να μη δούμε κανένα κρητικό έργο μέσα στην ελληνική λίστα που θα καταρτιστεί στα τέλη Απριλίου.

Το επικρατέστερο, πάντως, σενάριο θέλει να είναι μέσα στη λίστα το πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού με την ηπειρωτική χώρα. Λίγο πιο πίσω, αλλά με αρκετές πιθανότητες, έρχεται ο ΒΟΑΚ. Άλλωστε, άφησε πρόσφατα ανοιχτό παράθυρο και ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Αντιθέτως, εκτός κάδρου σε ό,τι αφορά την ελληνική πρόταση για το πακέτο Γιούνκερ φαίνεται να βρίσκεται το νέο αεροδρόμιο Καστελίου.

Ας δούμε όμως αναλυτικότερα πώς έχει η μάχη για το περίφημο πακέτο Γιούνκερ. Σύμφωνα με πληροφορίες της "Ν.Κ.", ο βασικός κορμός της ελληνικής λίστας επιθυμιών για έργα προς χρηματοδότηση μέσω του πακέτου Γιούνκερ έχει καταρτιστεί και απομένουν μονάχα οι τελευταίες πινελιές...

Όπως ο καθείς μπορεί να αντιληφθεί, δεδομένου ότι το συγκεκριμένο πακέτο περιλαμβάνει κονδύλια μόχλευσης, τίποτε σε ό,τι αφορά τις εντάξεις και τα κονδύλια δεν είναι εξασφαλισμένο...

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της "Ν.Κ.", στα φαβορί για να βρίσκονται στην προτεινόμενη λίστα της χώρας μας συγκαταλέγονται η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, το πρότζεκτ της σιδηροδρομικής Εγνατίας, η επέκταση της Αττικής οδού, οι επεκτάσεις του Μετρό στην Αττική, το Μετρό στη Θεσσαλονίκη, η υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος-Σαλαμίνας, ο σταθμός του ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα Αττικής και το Θριάσιο.

Στα αουτσάιντερ, αλλά με αρκετές πιθανότητες να είναι στη λίστα, συγκαταλέγεται ο ΒΟΑΚ. Από πλευράς μάλιστα του περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρου Αρναουτάκη, μαζί με την αγωνία, υπάρχει και μια συγκρατημένη αισιοδοξία για το ΒΟΑΚ. "Κλειδί" βεβαίως στη μάχη που θα δώσει ο ΒΟΑΚ για να μπει στο πακέτο Γιούνκερ, όπως αναγνωρίζει ο περιφερειάρχης - που και χθες είχε νέες επαφές για το θέμα - είναι η οριστική συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που αναμένεται προσεχώς.

Οι εκτιμήσεις

Το σκηνικό αυτό που προκύπτει ρεπορταζιακά σε ό,τι αφορά το νησί μας επιβεβαίωσε στη "Ν.Κ." και ένας Κρητικός που έχει ασχοληθεί όσο λίγοι με την υπόθεση του πακέτου Γιούνκερ. Ο λόγος για τον εντεταλμένο σύμβουλο Ευρωπαϊκών Θεμάτων της Περιφέρειας Κρήτης Γιώργο Αλεξάκη, ο οποίος έχει συμμετάσχει σε πολλές συσκέψεις και συναντήσεις. Έχει μια πλήρη εικόνα για το πακέτο Γιούνκερ και είναι σε θέση να κάνει ασφαλείς εκτιμήσεις ως προς το τι έχουμε να περιμένουμε για το νησί μας. Ο ίδιος ήταν αποκαλυπτικός...

«Μιλώντας για το πακέτο Γιούνκερ, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι πρόκειται για ένα πολύ σύνθετο, πολύπλοκο πακέτο χρηματοδότησης. Η Ελλάδα θεωρητικά μπορεί να αντλήσει ως 35 δισ. ευρώ, όμως δεν είναι δεδομένο, δε δικαιούται δηλαδή τελεσίδικα η χώρα μας ούτε ένα ευρώ! Ως εκ τούτου, μιλάμε για μια σκληρή μάχη, και μια σκακιέρα έντονου ανταγωνισμού ως προς τα ποια έργα θα προταθούν προς χρηματοδότησης. Και στη συνέχεια ποια εκ των προτεινόμενων έργων όντως θα ενταχθούν στο πακέτο Γιούνκερ», ανέφερε ο κ. Αλεξάκης.

Μεγάλες οι πιθανότητες για το καλώδιο

«Ασφαλώς και ως Κρήτη θα θέλαμε να δούμε στην ελληνική προτεινόμενη λίστα, που περιμένουμε μέσα στον επόμενο μήνα, αρκετά μεγάλα έργα. Δυστυχώς, όμως, τα δεδομένα δεν είναι τόσο ευοίωνα. Ρεαλιστικά, δεν μπορώ να αποκλείσω ακόμα και το οδυνηρό σενάριο να μη δούμε κανένα μεγάλο έργο της Κρήτης μέσα στην ελληνική λίστα!

Από εκεί και πέρα, εκτιμώ πως τις μεγαλύτερες πιθανότητες να μπει στη λίστα συγκεντρώνει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού. Είναι ένα έργο που θεωρώ ότι μπορεί να εγκριθεί και να ενταχθεί για συγκεκριμένους λόγους. Είναι έργο διεθνικό, αφού εντάσσεται και συμπορεύεται με το τεράστιο ενεργειακό πρότζεκτ Ισραήλ - Κύπρος - Ελλάδα. Είναι ένα έργο που αφορά στο ενεργειακό, στο οποίο δίνεται υψηλή προτεραιότητα από την Ε.Ε. Είναι ένα έργο που ενδιαφέρει και την κεντρική και τη βόρεια Ευρώπη, όπου μελλοντικά μπορεί να μεταφέρεται ενέργεια, με αφετηρία το Ισραήλ.

Αντιθέτως, δεν μπορώ να είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος για το ΒΟΑΚ ή το αεροδρόμιο Καστελίου. Για το έργο του ΒΟΑΚ δεν υπάρχει οικονομοτεχνική μελέτη, που είναι πολύ μεγάλο εμπόδιο. Και εδώ ασφαλώς υπάρχει τεράστια κυβερνητική ευθύνη. Για το δε Καστέλι, επίσης, στοιχίζει η αργοπορία και οι συνεχείς παρατάσεις. Η ένταξή του θα ήταν πολύ πιθανή ή και δεδομένη αν είχαμε φτάσει στην επιλογή αναδόχου. Όμως είμαστε ακόμα πολύ μακριά, αφού ούτε καν δεν έχει γίνει δημοπράτηση!»...

Ρεπορτάζ:Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News