default-image

Διαχείριση απορριμμάτων Κρήτης: "Μύθος και πραγματικότητα"

Απόψεις
Διαχείριση απορριμμάτων Κρήτης: "Μύθος και πραγματικότητα"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ανάληψη της πολιτικής ευθύνης για τα αδιέξοδα που έχουν προκύψει όσον αφορά την υλοποίηση του περιφερειακού σχεδιασμού διαχείρισης των απορριμμάτων Κρήτης πρέπει να το αναλάβουν εξολοκλήρου εκείνοι οι πολιτικοί παράγοντες που όλα αυτά τα χρόνια δεν έδωσαν την προσήκουσα σοβαρότητα και υπευθυνότητα για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Ο απίστευτος λαϊκισμός των τελευταίων ημερών αναδεικνύει τις σκοτεινές πλευρές ενός ζητήματος που την έκρηξη του είχαμε προβλέψει από το 2014.

Του Απόστολου Λουλουδάκη *

Θα ήθελα να αναφερθώ σε ορισμένα κρίσιμα γεγονότα που συνέβησαν τα τελευταία χρόνια Και ας αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας.

Όσον αφορά τα ώριμα έργα Χερσονήσου και Αμαρίου εάν προστρέξουμε στον τοπικό τύπο αυτά τα έργα δημοπρατούνται από το 2012. Στην τελευταία συνέντευξη του πρώην Δημάρχου Χερσονήσου κύριου Δοξαστάκη τον Σεπτέμβρη του 2013 στο ΣΚΑΙ αναγγέλλει τη δημοπράτηση του έργου της Χερσονήσου  για τον μήνα Νοέμβριο και την ολοκλήρωση του το 2014. Με μία αναζήτηση στο διαδίκτυο θα διαπιστώσει και ο ποιο δύσπιστος την ξέφρενη προπαγάνδα και τις συνεχείς αναγγελίες για την εξασφαλισμένη χρηματοδότηση του έργου. Σήμερα ήρθε η ώρα της πικρής αλήθειας. Χρήματα ποτέ δεν είχαν διασφαλιστεί για τη χρηματοδότηση του ΠΕΣΔΑΚ.

Τον Απρίλιο του 2014 μετά την αναμόρφωση του ΕΣΠΑ τα έργα που θα εξασφάλιζαν χρηματοδότηση θα έπρεπε να χαρακτηριστούν εμπροσθοβαρή. Η Περιφέρεια Κρήτης προσέτρεξε κάτω από συνθήκες που δεν ήθελα να αναφέρω να χαρακτηρίσει εμπροσθοβαρή τα έργα το Δεκέμβρη του 2014 για να χρηματοδοτηθούν την επόμενη προγραμματική περίοδο. Τα διαθέσιμα χρήματα 2014 απορρόφησε  άλλη περιφέρεια παρόλο του ότι δεν διέθετε εγκεκριμένο περιφερειακό σχεδιασμό ως απαιτούν οι κανόνες χρηματοδότησης. Αυτές οι πρακτικές χαρακτηρίζουνε μια εποχή που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια.

Μετά τις πολιτικές εξελίξεις του 2015 η νέα κυβέρνηση προχώρησε στην εκπόνηση νέου ΕΣΔΑ που πάνω σ' αυτό πρέπει να κουμπώσουν τα περιφερειακά σχέδια. Έχω αναφερθεί σε παλαιότερα άρθρα μου, στην ανάγκη αναμόρφωσης του ΠΕΣΔΑΚ και την εναρμόνιση του στις Ευρωπαϊκές Οδηγίες και στην Εθνική Νομοθεσία. Ένας σχεδιασμός ειδικά για θέμα των απορριμμάτων δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται στατικά. Πρέπει να έχει τη δυνατότητα της προσαρμοστικότητας στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στο πολιτικό, οικονομικό και τεχνολογικό επίπεδο.

Ειδικά όταν ο συγκεκριμένος σχεδιασμός παρουσιάζει αρκετές ασάφειες και αντιφάσεις, απαιτεί οικονομικούς πόρους που δεν υπάρχουν και διαμορφώνει κόστη διαχείρισης που θα επιβαρύνουν υπέρμετρα νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Όσον αφορά την προσέγγιση της περιβαλλοντικής διάστασης παρά την προσπάθεια να εισαγάγει την έννοια της κυκλικής οικονομίας στο πρώτο από τα δύο στάδια της υποτιθέμενης ολοκλήρωσης του, αποσιωπά σκόπιμα την ύπαρξη ενός τρίτου σταδίου που απορρέει από την απροσδιόριστη τεχνική επεξεργασία στο δεύτερο στάδιο και οδηγεί υποχρεωτικά στην παραγωγή καύσιμης ύλης (SRF) από την μονάδα βιο-ξύρανσης και Κομπόστ (RDF).

Η υποστήριξη της άποψης ότι αποκλείει την δημιουργία φορέων ΣΔΙΤ στην Κρήτη, θα είχε αξιοπιστία στο βαθμό που θα απαντούσε στο ερώτημα, που θα βρεθούν 100 και πλέον εκατομμύρια που απαιτούνται επιπλέον για την ολοκλήρωση του σχεδιασμού, εκτός από τα 108 εκατομμύρια που υποτίθεται ότι έχει εξασφαλίσει η περιφέρεια Κρήτης από το Δημόσιο. Η μελέτη και η κριτική που ασκεί ο καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Αλέξανδρος Οικονομόπουλος και τα μέλη της επιστημονικής κοινότητας για τον ΠΕΣΔΑΚ και ειδικά το μέρος της συγκριτικής οικονομικής ανάλυσης, κατά πόσο έχουν ληφθεί υπόψη στα στάδια της διαβούλευσης. Ο ερασιτεχνισμός και η προχειρότητα προσέγγισης ενός τόσο σοβαρού θέματος ειδικά στην χώρα μας, που βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε αυτόν τον τομέα σε όλο του το μεγαλείο.

Έχουμε πληρώσει ήδη αρκετά πρόστιμα και στο μέλλον εάν δεν υπάρξει σοβαρή προσπάθεια έρχονται νέα πρόστιμα τα οποία φυσικά θα επιβαρύνουν τους δημότες.

Είναι δυνατόν επιτέλους σ' αυτό τον τόπο να μην μπορούμε να συμφωνήσουμε στα πιο απλά θέματα;

Έχουμε την πολυτέλεια να παραγκωνίζουμε την επιστήμη;

Να σπαταλάμε τους ελάχιστους πόρους που έχουμε;

Να βιάζουμε το περιβάλλον; Τον σημαντικότερο πλουτοπαραγωγικό παράγοντα του νησιού μας;

Να χρεώνουμε και άλλο τις επόμενες γενιές;

Να υποταχθούμε αμαχητί στα οργανωμένα συμφέροντα που λεηλατούν τη χώρα μας;

Να σιωπούμε και να καλύβουμε την ανομία;

Τα απορρίμματα σήμερα αποτελούν το υπ' αριθμόν ένα πρόβλημα της τοπικής αυτοδιοίκησης στην Ελλάδα. Από το 1997 ξεκινήσανε κάποιες σοβαρές προσπάθειες και νομοθετικές πρωτοβουλίες για την διαχείριση του προβλήματος, 18 χρόνια μετά συζητάμε τα ίδια πράγματα και βρισκόμαστε ακόμη στο σημείο εκκίνησης. Οι ευθύνες της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι τεράστιες. Ο νόμος του Καλλικράτη 3852/2010 δημιούργησε ένα συγκεντρωτικό νομικό πλαίσιο όσον αφορά την περιφερειακή οργάνωση των φορέων διαχείρισης στοχεύοντας στην δημιουργία οικονομιών κλίμακας και στην διαχειριστική επάρκεια του νέου φορέα διαχείρισης δηλαδή του περιφερειακού ΦΟΔΣΑ.

Ακολούθησαν οι νόμοι 4731/12, 4020/13, 4032/14 πάνω από πέντε ΚΥΑ, σειρά ερμηνευτικών εγκυκλίων, ημερίδων και συνεδρίων. Βασικός στόχος της Ελληνικής νομοθεσίας ήταν η εναρμόνιση της με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες και η δέσμευση πόρων μέσω των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων (ΕΣΠΑ) για τη χρηματοδότηση των έργων και των υποδομών που υστερούσαμε έναντι των άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θεσμοθετήθηκε ως αρμοδιότητα κατεξοχήν του πρώτου βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης η διαχείριση των απορριμμάτων. Σε κάθε Περιφέρεια της χώρας δημιουργείται ένας φορέας διαχείρισης που διοικείται από εκπροσώπους όλων των Δήμων με βάση το άρθρο 35 του 4020/2012, ο περιφερειακός ΦΟΔΣΑ εκπονεί και υλοποιεί τον περιφερειακό σχεδιασμό.

Σε περίπτωση που δεν υφίσταται ή δε λειτουργεί εκπονείται από την Περιφέρεια μετά από διαπιστωτική πράξη της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Ο ΠΕΣΔΑ εγκρίνεται από τον Περιφερειακό Συμβούλιο και ελέγχεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής η συμβατότητα του με τον Εθνικό Σχεδιασμό.

Στην Περιφέρεια Κρήτης το 2012 συστήνεται ο περιφερειακός ΦΟΔΣΑ από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, αποκτά Διοικητικό Συμβούλιο και Εκτελεστική Επιτροπή όπως ο νόμος ορίζει και αρχίζει τη λειτουργία του.

Υπάρχουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις που πρέπει να εκπληρώσει η Διοίκηση του ΦΟΔΣΑ (ορισμός ορκωτών εκτιμητών, σύνταξη προϋπολογισμού, κατάρτιση τεχνικού προγράμματος, κατάρτιση εσωτερικού οργανισμού υπηρεσίας).

Αυθαίρετα η Διοίκηση του ΦΟΔΣΑ Κρήτης από τον Γενάρη του 2014 αδρανοποιείται πλήρως και ειδικά μετά από το αποτέλεσμα των εκλογών του Μαΐου. Ο περιφερειακός ΦΟΔΣΑ δεν αποτελούσε επιθυμητό εργαλείο από κάποιους παρά τις φανφάρες, τους ύμνος και τους όρκους πίστης προς την μεγάλη και γενναιόδωρη μεταρρύθμιση του Καλλικράτη που διαμόρφωνε τη νέα αρχιτεκτονική στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ο δρόμος προς τις εκλογές για την ανάδειξη νέας Διοίκησης άνοιξε κατόπιν επιστολής μου προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση στις 22/3/2015 που έβαζα επιτακτικά το θέμα της θεσμικής λειτουργίας αυτού του ΝΠΔΔ.

Για την πράξη μου αυτή λοιδορήθηκα δυστυχώς από μία μερίδα έμπειρων κατά τα άλλα επαγγελματιών της Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι δεν σεβάστηκαν τουλάχιστον την αυτοδιοικητική τους παιδεία, υπερασπίζοντας δημόσια την άρνηση τους για εφαρμογή των διατάξεων του νόμου υπονομεύοντας στην ουσία την εφαρμογή του οποιοδήποτε Περιφερειακού Σχεδιασμού. Η επιδίωξη τους ήταν η υλοποίηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού από τον ΕΣΔΑΚ, ενός φορέα που δεν εκπροσωπούσε το σύνολο των Δήμων της Κρήτης και άφηνε απ' έξω το σύνολο του Νομού Χανίων και που στην Διοίκηση του δεν συμμετείχαν οι Δήμοι που παράγουν το 80% και άνω των απορριμάτων της Κρήτης.

Ο ΕΣΔΑΚ δεν διέθετε την νομιμοποιητική βάση για τις αρμοδιότητες που ασκούσε και ασκεί.

Το μοναδικό επιχείρημα που αντέχει σε μια ορθολογική εκτίμηση αυτής της σκοπιμότητας είναι ότι υπήρξε συστηματική μεθόδευση και επιδίωξη να ελεγχθεί η δημοπράτηση των έργων από ελεγχόμενους πολιτικά φορείς, χωρίς στοιχειωδώς να έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των έργων και να εξασφαλίζεται η αρχή της ενιαίας διαχείρισης.

Έτσι οδηγηθήκαμε ακόμα και στην ανισοκατανομή των διαθέσιμων πόρων με αποτέλεσμα ο νομός Χανίων που πρωτοπόροι πανελλαδικά στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων να έχει αποκλειστεί κυριολεκτικά και να κινδυνεύει η λειτουργία του ΧΥΤΑ λόγω κορεσμού.

Δυστυχώς υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που πιστεύουν ότι θα μπορούν να ασκούν πολιτική με όρους μιας ξεπερασμένης εποχής που Κράτος - Δημόσια Διοίκηση - Τοπική Αυτοδιοίκηση θα έχει μια μοναδική αναφορά το κόμμα. Για πέντε ολόκληρους μήνες ροκάνιζαν το χρόνο για να αποφύγουν τη νόμιμη εκλογική διαδικασία για τον Περιφερειακό ΦΟΔΣΑ και να εγκλωβίσουν την αυτοδιοίκηση σε περιπέτειες. Στο όνομα της ενότητας των αυτοδιοικητικών δυνάμεων του νησιού έγινε ένα σημαντικό βήμα με πρωτοβουλία του Προέδρου της ΠΕΔ, για την ενότητα των αυτοδιοικητικών δυνάμεων όλης της Κρήτης.

Στα πλαίσια ενός δημόσιου δημοκρατικού διαλόγου γύρω από το ζήτημα του ΠΕΣΔΑΚ μπορούν να αρθούν όλα τα αδιέξοδα.

Πρέπει άμεσα να αναλάβει ο καθ΄ ύλη αρμόδιος φορέας, ήτοι ο Περιφερειακός ΦΟΔΣΑ πρωτοβουλίες για το διάλογο με τα αρμόδια Υπουργεία και να προσδιοριστούν σε τεχνικό επίπεδο οι συγκλίσεις και αποκλίσεις του ΠΕΣΔΑΚ από τον Εθνικό Σχεδιασμό.

Να αρχίσει άμεσα η στελέχωση και η λειτουργία του περιφερειακού ΦΟΔΣΑ, να τεθεί σε αδράνεια και υπό εκκαθάριση ο ΕΣΔΑΚ ο όποιος έχει σπαταλήσει τα τελευταία χρόνια το σύνολο των διαθεσίμων της Περιφέρειας για τα απορρίμματα σε δημοπρατήσεις έργων ήσσονος σημασίας χωρίς ιεράρχηση, προτεραιότητες, χωρίς να έχει γίνει καμιά σοβαρή ενέργεια στη χρηματοδότηση και την επέκταση των ήδη κορεσμένων κυττάρων αρκετών ΧΥΤΑ της Κρήτης, και απειλούνται οι δήμοι να καταβάλουν το τέλος ταφής που θα επιβαλλόταν από την 1 Γενάρη 2015 και πήρε παράταση για ένα χρόνο και θα βαρύνει αποκλειστικά τους Δήμους.

Οι σχέσεις του Α και Β βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρέπει να οριοθετούνται με βάση το θεσμικό πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που ασκεί η κάθε βαθμίδα με όρους ισοτιμίας  και όχι με βάση τις προσωπικές ή κομματικές σχέσεις.

Η τοπική αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να θεωρείται πελάτης της οποιασδήποτε Περιφέρειας και ειδικά στην περίπτωση του ΠΕΣΔΑΚ υπάρχει σαφής υφαρπαγή αρμοδιότητας και όχι με ιδιαίτερα κομψό τρόπο.

Οι μεθοδεύσεις που υπήρξαν στο παρελθόν για τη μεταφορά του σχεδιασμού από τους Δήμους στην Περιφέρεια ανιχνεύεται από τις πρακτικές και τις αποφάσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης το 2012. Στις 11 Μαΐου 2012 εκδίδεται η απόφαση για την σύσταση του περιφερειακού ΦΟΔΣΑ και στις 16 Ιούνη 2012 δημοσιεύεται στην εφημερίδα της κυβέρνησης. Στις 25 Ιούλη του ίδιου χρόνου εκδίδεται διαπιστωτική πράξη ότι δεν λειτουργεί ο περιφερειακός ΦΟΔΣΑ και επομένως μεταφέρει την αρμοδιότητα του σχεδιασμού στην Περιφέρεια.

Γιατί τόση βιασύνη;

Γιατί δε δίνεται ο στοιχειώδεις χρόνος που απαιτείται για την οργάνωση και λειτουργία του περιφερειακού ΦΟΔΣΑ;

Γιατί οι Δήμοι, η ΠΕΔ Κρήτης απεμπολεί μία αρμοδιότητα που με βάση το πνεύμα της Ευρωπαϊκής οδηγίας και της Εθνικής Νομοθεσίας ασκείται 100% από τους Δήμους;

Αυτά είναι κρίσιμα ερωτήματα για να δούμε ακριβώς τι έχει συμβεί και τι εκπροσωπεί επιτέλους σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης Κρήτης αυτή η ομάδα των Αυτοδιοικητικών που μεθοδεύει τον τεχνικό αποκλεισμό από το σχεδιασμό των νέων αυτοδιοικητικών σχημάτων που ανέδειξαν ως πλειοψηφικό ρεύμα οι Αυτοδιοικητικές Εκλογές του 2014.

Βρισκόμαστε σε ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο και αν δεν υπάρξουν γρήγορες πρωτοβουλίες η υφιστάμενη κατάσταση εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους με απρόβλεπτες συνέπειες. Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος. Το συγκρουσιακό περιβάλλον που κάποιοι κύκλοι προσπαθούν να δημιουργήσουν αποσκοπεί στην εξεύρεση του εξιλαστήριου θύματος για να χρεωθεί τα αδιέξοδα που οι ίδιοι δημιούργησαν.

Υπαινιγμοί και φωτογραφικές αναφορές για κάποιους παράγοντες που διαπλέκονται με τα διάφορα κέντρα της Αθήνας για να ανακόψουν την υλοποίηση του Περιφερειακού Σχεδιασμού ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας και συνωμοσιολογικής διαστροφής μπορεί να χαρακτηριστεί και αποδεικνύει τον πολιτικό τυχοδιωκτισμό και αμοραλισμό των πολιτικών Παραγόντων που τα διαρρέουν στο πλαίσιο της παραπληροφόρησης και της παραπολιτικής. Στη μικρή κοινωνία που ζούμε γνωριζόμαστε αρκετά καλά και ξέρουμε ποιοι φτιάξανε πολιτικές καριέρες και αποκόμισαν σημαντικά οφέλη συγχρωτιζόμενοι με τις πολιτικές και οικονομικές ελίτ του υπερσυγκεντρωτικού αθηνοκεντρικού συστήματος, και χρεώνονται αποκλειστικά το μεγάλο αναπτυξιακό έλλειμμα σε έργα και υποδομές στο νησί μας.

Όσον αφορά τις επαφές μου με τα αρμόδια Υπουργεία έχουν καθαρά θεσμικό χαρακτήρα ως μέλος της τετραμερούς διαπαραταξιακής επιτροπής της ΚΕΔΕ που βρισκόμαστε σε συνεχή διαβούλευση με την Κυβέρνηση, τους περιφερειακούς ΦΟΔΣΑ και ΠΕΔ όλης της Χώρας και έχει να κάνει με την ολοκλήρωση των διαδικασιών και τη χάραξη του οδικού χάρτη εφαρμογής του νέου εθνικού σχεδιασμού διαχείρισης των απορριμμάτων.

Σε συνθήκες λειτουργίας ενός καπιταλιστικού συστήματος η αγορά πρέπει να διέπεται από τους κλασσικούς όρους του παιχνιδιού, δηλαδή την ανάληψη κινδύνων και προσαρμοστικότητας στους κανόνες του ανταγωνισμού που θα πρέπει να διασφαλίζονται από μία πολιτική που λειτουργεί με το κριτήριο παροχής όρων ισονομίας και ισοπολιτείας.

Τις απόψεις μου τις εκφράζω δημόσια στα αρμόδια θεσμικά όργανα και όχι στα παρασκήνια της ντόπιας διαπλοκής.

Άλλοι πρέπει να απολογούνται επιτέλους για το ότι το θέμα απορρίμματα Κρήτης έχει γίνει υπόθεση μιας και μόνο ιδιωτικής εταιρείας με διεύθυνση, επώνυμο και επιλεκτικές συγγένειες αποκλείοντας την συμμετοχή της ντόπιας επιχειρηματικότητας και την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας στον τομέα αυτό.

Επιτέλους σε τόσα ταξίδια που έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια σε Ευρωπαϊκές χώρες μάθαμε τίποτα από καλές πρακτικές;

Παρακολουθούμε τις τεχνολογικές εξελίξεις;

Μας απασχολεί το κοινωνικό, περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος από τις εφαρμογές συστημάτων κυκλικής οικονομίας;

Στις δύσκολες ώρες που δοκιμάζονται κυριολεκτικά οι κοινωνικές αντοχές αποτελεί ηθική εκτροπή να σχεδιάζουν ακόμα κάποιοι με όρους ενός παρελθόντος που οδήγησε στην οικονομική και κοινωνική καταστροφή.

Αυτό που απαιτείται σήμερα είναι η έξοδος της χώρας από την κρίση, χρειάζεται παραγωγή πολιτικής σκέψης, ευρύτερη συναίνεση και διαζύγιο με μια ιστορική περίοδο της μεταπολίτευσης που συσσώρευσε τα προβλήματα που βιώνει σήμερα η ελληνική κοινωνία.

Στη χάραξη και στην εφαρμογή μιας στρατηγικής εξόδου από την κρίση, και μέσα από μια πιο εξειδικευμένη πρόταση για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας μας με στόχο την ανάπτυξη και την απασχόληση, απαιτούνται μεταρρυθμιστικές τομές. Πρέπει να στοχεύουν στην αποκέντρωση των λειτουργιών του κεντρικού κράτους, στην περιφερειακή ανάπτυξη με μοχλό τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η τοπική αυτοδιοίκηση στα πλαίσια του αυτόνομου πολιτικού της ρόλου πρέπει να δρομολογήσει σοβαρές παρεμβατικές πρωτοβουλίες το νέο έτος. Με ένα πλαίσιο επεξεργασμένων θέσεων και προτάσεων πρέπει να ανοίξει ένας ουσιαστικός διάλογος με την κυβέρνηση, τα κόμματα, τους κοινωνικούς - οικονομικούς - επιστημονικούς φορείς και να απαιτήσει την αναδιάταξη του μοντέλου λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης.

Ο ιστορικός λειτουργικός κύκλος του κράτους και των θεσμών έχει κλείσει οριστικά με τη μορφή που λειτούργησε μέχρι σήμερα. Ο νέος κύκλος νομοτελειακά έχει ανοίξει. Η τοπική αυτοδιοίκηση σε επίπεδο Περιφερειών και Δήμων έχει να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην εθνική προσπάθεια που προσδιορίζεται από το τρίπτυχο παραγωγική ανασυγκρότηση - ανάπτυξη - κοινωνική πρόοδος. Η τοπική αυτοδιοίκηση δεν αποτελεί μέρος του προβλήματος αλλά κάτω από συγκεκριμένες πολιτικές στρατηγικές, μια καταλυτική παράμετρο της λύσης του προβλήματος.

Το φιάσκο του Περιφερειακού Σχεδιασμού Κρήτης για την διαχείριση των απορριμμάτων αποτελεί ένα μείζον πρόβλημα για το νησί μας και είναι απορίας άξιο πως για ένα τόσο τεράστιο θέμα με τεράστιες περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις υπάρχει απόλυτη σιωπή των κοινοβουλευτικών εκπροσώπων του νησιού μας, με εξαίρεση προς τιμή τους των βουλευτών του Σύριζα του νομού Χανίων. Ορισμένοι δε από τούς βουλευτές μας παρουσιάζονται ιδιαίτερα λαλίστατοι επί παντός επιστητού. Πως είναι δυνατόν κυβερνητικοί βουλευτές - πιστεύω από άγνοια - να διασύρονται επικοινωνιακά ότι στηρίζουν την προσπάθεια της Περιφέρειας να επιβάλει στην Κυβέρνηση την υλοποίηση ενός σχεδιασμού που αντίκειται στην εθνική νομοθεσία και εξάλλου ουδέποτε είχε την έγκριση, των μειοψηφικών αυτοδιοικητικών σχημάτων της ευρύτερης αριστεράς  και ειδικά εκείνων που διαχρονικά εξέφρασαν τα ρεύματα της ανανεωτικής και οικολογικής αριστεράς.

Η ακύρωση εφαρμογής ενός προγράμματος που αντίκειται στους όρους των Δανειστών και στα οικονομετρικά μοντέλα του ΔΝΤ έστω και αν αυτό έγινε με καθυστέρηση είναι απόλυτα κατανοητό και οι πολίτες δείχνουν απίστευτη ωριμότητα και παρέχουν αρκετή πίστωση χρόνου.

Στα θέματα όμως που έχουν να κάνουν με ζητήματα διαφάνειας, διαφθοράς, διασπάθισης του δημοσίου χρήματος και συμμετοχής σε παιχνίδια διαπλοκής, προϋποθέτουν εκπτώσεις συνείδησης και ηθικής που η κοινωνία δεν συγχωρεί και εκεί θα κριθεί το παρόν, το μέλλον και η προοπτική αυτής της κυβέρνησης.

Η σιωπή του τοπικού ΣΥΡΙΖΑ τι σηματοδοτεί άραγε;

Σας παρακολουθούμε φιλικά και καλοπροαίρετα ελπίζουμε να μη συνεχίσετε τη σιωπή.

Ο αυτόνομος και ανεξάρτητος αυτοδιοικητικός λόγος δυσαρεστεί τα κατεστημένα πολιτικά συμφέροντα που δομήθηκαν στην κομματική Καμαρίλα της κάθε απόχρωσης. Το μέλλον της αυτοδιοίκησης εξαρτάται από την δυνατότητα της να διαμορφώσει τους όρους του παιχνιδιού χωρίς κηδεμονίες.

Η ισότιμη συνεργασία των δύο επιπέδων της αυτοδιοίκησης δηλαδή Δήμων και Περιφέρειας είναι δημοκρατική υποχρέωση, αλλά πρέπει επιτέλους κάποιοι να αντιληφθούν ότι οι διακρίσεις, οι αποκλεισμοί, οι προτιμήσεις στου κολλητούς τορπιλίζει κοινούς στόχους και προσπάθειες σε βάρος της τοπικής κοινωνίας.

* Ο κ. Απ. Λουλουδάκης είναι δημοτικός σύμβουλος Δήμου Χερσονήσου και μέλος του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News