default-image

Οριστικά σε γερμανικά χέρια το αεροδρόμιο Χανίων

Κρήτη
Οριστικά σε γερμανικά χέρια το αεροδρόμιο Χανίων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σε γερμανικά χέρια θα περάσουν και με τη βούλα λίγο πριν τα Χριστούγεννα τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, μεταξύ των οποίων και το αεροδρόμιο Χανίων.

Όπως ανακοινώθηκε επισήμως από το ΤΑΙΠΕΔ, εντός 10ημέρου θα πέσουν οι υπογραφές της σχετικής σύμβασης παραχώρησης προς την ανάδοχο γερμανο-ελληνική κοινοπραξία Fraport-Slentel. Τζίφρες που θα επισφραγίσουν μια ιδιωτικοποίηση την οποία προεκλογικά, και στο πλαίσιο γενικότερων αντιδράσεων πολιτικών και τοπικών φορέων, το νυν κυβερνών κόμμα είχε απορρίψει και περίπου... δαιμονοποιήσει!

Οι αντιδράσεις βεβαίως δεν έχουν εξαλειφθεί. Κάποιοι τοπικοί φορείς και εδώ στη δυτική Κρήτη, όπως και στην υπόλοιπη χώρα, εξακολουθούν να αντιτίθενται ή να έχουν ενστάσεις και σοβαρές επιφυλάξεις για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιωτικά χέρια.

Στην κυβέρνηση, πάντως, άφησαν τελείως στην άκρη τις προεκλογικές αντιρρήσεις, προχωρώντας κανονικά την παραχώρηση που είχε δρομολογηθεί από την προηγούμενη συγκυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ.

Το στίγμα, άλλωστε, είχε δώσει με το που ανέλαβε τον Ιανουάριο του 2015 την πρωθυπουργία ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος και σε συνεντεύξεις του σε ξένα Μέσα είχε κάνει λόγο για θετικούς και ωφέλιμους για την Ελλάδα όρους παραχώρησης.

Εξαρχής λοιπόν είχε διαφανεί η στροφή 180 μοιρών στην κυβέρνηση, η οποία με μια σχετική και μάλλον ανεξήγητη - αφού τελικά, όπως αποδείχτηκε, συμφωνούσε με την ιδιωτικοποίηση - πολύμηνη καθυστέρηση οριστικοποιεί την παραχώρηση των αεροδρομίων στην κοινοπραξία του γερμανικού κολοσσού Fraport και της Slentel του Ομίλου Κοπελούζου...

Για του λόγου το αληθές, ο πρόεδρος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) κ. Στέργιος Πιτσιόρλας ανακοίνωσε επισήμως χθες πως μέσα στις επόμενες 10 ημέρες θα υπογραφούν οι δύο συμβάσεις για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στον ανάδοχο του διαγωνισμού Fraport-Slentel για 40+10 χρόνια.

Η παραχώρηση αυτή περιλαμβάνει τα αεροδρόμια του Ακτίου, των Χανίων, της Καβάλας, της Κεφαλονιάς, της Κέρκυρας, της Κω, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Ρόδου, της Σάμου, της Σαντορίνης, της Σκιάθου, της Θεσσαλονίκης και της Ζακύνθου, μέσα από δύο εταιρείες παραχώρησης.

Στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ η κοινοπραξία προσέφερε εφάπαξ τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ' έτος, ποσοστό 28,5% από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ Υ.ΠΑ., που φτάνουν σε 1,2 δισ. ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης. Παράλληλα, δεσμεύτηκε για επενδύσεις 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.

Γιατί "έτρεξε" γρήγορα

Αν και κάποια δημοσιεύματα και διαρροές προ καιρού έκαναν λόγο για εμπλοκή στην επισφράγιση της παραχώρησης, από τις κινήσεις όλων των εμπλεκόμενων πλευρών είχε διαφανεί μια βιάση να κλείσει το θέμα. Βιάση όχι ανεξήγητη... Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ βασίζονται ιδιαίτερα στη σχετική σύμβαση παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, προκειμένου να πετύχουν τους στόχους εσόδων της επόμενης χρονιάς. Η Fraport, σε συνεργασία με τη Slentel του Κοπελούζου, θα προσφέρουν πάνω από το 60% των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων του προγράμματος.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2016, αναμένονται έσοδα ύψους 2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 1,23 δισ. ευρώ θα προσφέρει εφάπαξ η Fraport με τη Slentel.

Πέρα από την ελληνική κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, και η πλευρά των επενδυτών κινήθηκε ταχύτατα, δείχνοντας πως επιθυμεί να πέσουν τάχιστα οι υπογραφές. Το βασικό ζήτημα για το γερμανικό κολοσσό ήταν να αντλήσει κεφάλαια για το αντίτιμο του 1,2 δισ. ευρώ που θα πρέπει να καταβάλει στο ελληνικό Δημόσιο μέσα στο 2016.

Οι Γερμανοί το έλυσαν, εξασφαλίζοντας μια σημαντική χρηματοδότηση 800 εκατομμυρίων ευρώ από ισχυρό σχήμα στο οποίο μετέχει η Deutsche Bank αλλά και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), καθώς και το IFC της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Εταιρικό σχήμα: Μέτοχος και το γερμανικό δημόσιο!

Σε ό,τι αφορά το εταιρικό σχήμα, όπως έχουν γνωστοποιήσει τα ηγετικά στελέχη του γερμανικού κολοσσού, η Fraport θα έχει τον πρώτο λόγο στο επενδυτικό σχήμα, με ποσοστό τουλάχιστον 67% στις εταιρείες παραχώρησης.

Αυτό σημαίνει όμως πως στο εταιρικό σχήμα, δηλαδή στη διοίκηση του αεροδρομίου Χανίων και των άλλων 13 αερολιμένων, θα συμμετέχει το ίδιο το γερμανικό δημόσιο! Και αυτό πολύ απλά γιατί βασικός μέτοχος της Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης με ποσοστό 31,35% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας. Μετοχικό κεφάλαιο στο οποίο έχουν επίσης αξιοσημείωτα ποσοστά συμμετοχής το Επιμελητήριο της Έσσης (20%), αλλά και αεροπορικές εταιρείες όπως η γνωστή Lufthansa (8,45%).

Η Slentel του Ομίλου Κοπελούζου θα διαθέτει το υπόλοιπο κομμάτι από το μετοχικό κεφάλαιο των δύο εταιρειών παραχώρησης, οι οποίες έχουν συσταθεί εδώ και λίγους μήνες.

Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News