default-image

Μειώθηκαν κατά 6,2 δισ. ευρώ οι δαπάνες των νοικοκυριών

Οικονομία
Μειώθηκαν κατά 6,2 δισ. ευρώ οι δαπάνες των νοικοκυριών

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατά 6,2 δισ. ευρώ μειώθηκαν οι δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών, σύμφωνα με ανάλυση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η ραγδαία μείωση της μέσης δαπάνης των νοικοκυριών στα σούπερ μάρκετ αποδεικνύει πως η οικονομική κρίση στην Ελλάδα εδώ και 7 χρόνια έχει άμεση αντανάκλαση στις συνήθειες των καταναλωτών.

Σύμφωνα με την ανάλυση του ΙΕΛΚΑ, το 2016 αναμένεται να μειωθούν κατά επιπλέον 700 εκατομμύρια ευρώ τα ψώνια σε σχέση με φέτος. Παράλληλα, το 2008, τελευταίο έτος της οικονομικής ευμάρειας της χώρας, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ είχαν φτάσει στο υψηλότερο σημείο της τελευταίας 15ετίας και ήταν στα 25,6 δισ. ευρώ. Από τότε και μέχρι τώρα η κάθοδος είναι ασταμάτητη και μάλιστα το 2015 εκτιμάται ότι το προαναφερόμενο μέγεθος θα πέσει στα 19,4 δισ. ευρώ.

Η εικόνα, όπως αναλύεται με τα στοιχεία του Ινστιτούτου, θα ήταν καλύτερη αν δεν γινόταν το δημοψήφισμα και τα capital controls καθώς και η αύξηση του ΦΠΑ. Το πρώτο εξάμηνο του έτους η αγορά παρουσίαζε αύξηση 1,25%. Τον Ιούλιο η άνοδος εκτινάχθηκε κατά 6%, λόγω του πανικού, που «έσπειραν» το δημοψήφισμα και τα capital controls για τυχόν χρεοκοπία της χώρας. Την πρώτη δε εβδομάδα του ίδιου μήνα οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν κατά 30%.

Παράλληλα, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, εκτιμάται πως οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ θα κλείσουν με πτώση 1,9%, 100 εκατ. ευρώ λιγότερα από το 2014. Κι αυτό επειδή το δεύτερο εξάμηνο του έτους τα νοικοκυριά περιορίζουν τα ψώνια τους, αφού αφενός η επιβάρυνση του ΦΠΑ δεν τους επιτρέπει αγορές, ούτε καν αυτές για τη διαβίωσή τους, και αφετέρου το "supermarket run" του Ιουνίου έχει φουλάρει... με τρόφιμα και απορρυπαντικά τα ντουλάπια των σπιτιών, οπότε υπάρχει αρκετό αχρησιμοποίητο ή αφάγωτο απόθεμα προϊόντων και τροφίμων αντίστοιχα.

Μάλιστα, το δεύτερο εξάμηνο η πτώση των πωλήσεων θα είναι 5% και το Δημόσιο θα χάσει έσοδα 90 με 100 εκατ. ευρώ από την αναπροσαρμογή του ΦΠΑ.

To 2016

Σε ό,τι αφορά το 2016, τα νοικοκυριά θα κόψουν άλλα περίπου 700 εκατ. ευρώ στέλνοντας τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κάτω από τα 19 εκατ. ευρώ, στα 18,7 εκατ. ευρώ, όσο ήταν δηλαδή το 2003. Με τη διαφορά ότι 12 χρόνια πριν η αγορά έτρεχε με απίστευτους ρυθμούς ανόδου.

Εντυπωσιακό είναι επίσης το στοιχείο, όπως προκύπτει και από την επεξεργασία των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, ότι οι μεγάλες αλυσίδες έχουν πετύχει το δεύτερο εξάμηνο του 2014 εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεων σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο. Σε αντίθεση με τους μικρούς που κατέγραψαν οριακή άνοδο. Κι αυτό, όπως αναφέρει η iefimerida.gr, επειδή οι μεγάλες επιχειρήσεις προχώρησαν σε περισσότερες προσφορές και έδωσαν έμφαση στην πώληση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News