default-image

Χανιά: Έκθεση εικαστικού περιβάλλοντος

Πολιτισμός
Χανιά: Έκθεση εικαστικού περιβάλλοντος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Την Πέμπτη, 10 Σεπτέμβρη 2015, ο Χώρος Τέχνης Χανίων και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων-Ελαιουργείον σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και την περιφέρεια Κρήτης,  παρουσιάζουν το Εικαστικό Περιβάλλον «Εστία-ση/δια-Κόσμηση» του Γιάννη Π. Μαρκαντωνάκη στο Χώρο Τέχνης Χανίων (Αλέξανδρου Παπαναστασίου 59, Λενταριανά, Χανιά, Κρήτη) και σε επιμέλεια του Ιστορικού της Τέχνης Δρ Θανάση Μουτσόπουλου.

Εγκαίνια έκθεσης10 Σεπτέμβρη, ώρα 20:30

Στο Εικαστικό Περιβάλλον συμμετέχουν με έργα τους 16+1 Φίλοι Δημιουργοί: Ατσάλη Μαρία, Βεργεράκης Λευτέρης, Δρακάκη Αγγελική, Κολλάρου Ζωή, Κουτρουμπάς Γιώργος, Λάζαρης Βαγγέλης, Λιατάκης Κωνσταντίνος, Μαρκαντωνάκης Παντελής, Μισούρα Ζωή, Παιδαράκης Ανδρέας, Παπαδάκη Βούλα, Παπατζανάκης Ονούφρης, Πετράκης Μανόλης, Τζουγανάκη Ελένη, Τσιριντουλάκης Μανόλης, Τσουκάτος Γιάννης και Χατζηδάκη Πέπη.

Κατανεμημένοι σε τέσσερις ξεχωριστές ομάδες οι Φίλοι Δημιουργοί θα οργανώσουν και θα παρουσιάσουν από ένα Δημιουργικό Εικαστικό Φαγοπότι Συνεύρεσης κάθε ομάδα, στις Πέμπτες: 24 Σεπτέμβρη, 8 Οκτώβρη, 22 Οκτώβρη και 5 Νοέμβρη 2015, στις 20:30 κάθε Πέμπτης, στο Χώρο Τέχνης Χανίων.

Ο Επιμελητής του Eικαστικού Περιβάλλοντος και Ιστορικός της Τέχνης Δρ Θανάσης Μουτσόπουλος αναφέρει:

«Προκαλώ έναν φίλο της ζωγραφικής», έγραφε κάποτε ο Georges Bataille, «να αγαπήσει έναν πίνακα όσο ένας φετιχιστής αγαπάει ένα παπούτσι». Συντηρείται κάπου ακόμη αυτό το πάθος στα όρια της διαστροφής για το σύγχρονο καλλιτεχνικό αντικείμενο; Και αν ναι, πού βρίσκεται αυτό; Στους χώρους φύλαξης των ιδιωτικών συλλογών; Σε ομάδες «οπαδών» και «φανατικών» της τέχνης ή των καλλιτεχνών;

Στις σελίδες πολεμικών άρθρων του εξειδικευμένου τύπου ή των μέσων μαζικής ενημέρωσης; Παρά την πρωτοφανή πολυμορφία που επιτρέπει (επιβάλλει;) η μεταμοντέρνα εποχή, η σημερινή τέχνη μοιάζει αφόρητα ίδια. Τα ίδια μοτίβα στη ζωγραφική, τη φωτογραφία, το βίντεο ή τις εγκαταστάσεις που δημοσιεύτηκαν τον προηγούμενο μήνα στα trendy περιοδικά του εξωτερικού ανακυκλώνονται στις αίθουσες των αθηναϊκών γκαλερί τον επόμενο.

Σήμερα το δυσκολότερο πράγμα μοιάζει να είναι το να ορίσεις το έργο τέχνης, παρά το γεγονός ότι το πραγματικό πρόβλημα είναι ακριβώς το αντίθετο: δεν έχει πλέον κανένα νόημα ν' αναρωτιέται κανείς αν ένα έργο μπορεί να είναι τέχνη, αφού η απάντηση είναι πάντα καταφατική (αν κάποιος «καλλιτέχνης» το έχει ορίσει ως τέτοιο και εκτίθεται σε μια καθώς πρέπει γκαλερί ). Όπως γράφει ο Boris Groys, ένα έργο τέχνης δεν μπορεί σήμερα να «παραχθεί» ως τέτοιο, παρά μόνο να παρουσιαστεί ως τέτοιο. Ή, όπως λέει ο Arthur Danto, «τίποτε δεν είναι έργο τέχνης χωρίς την ερμηνεία που θα το καταστήσει τέτοιο».

Όμως, σήμερα τα έργα τέχνης δονούνται πολύ περισσότερο απ' οποιονδήποτε εννοιακό προσδιορισμό ή οπτικό λεξιλόγιο, απ' τον χρηματιστηριακό τους χαρακτήρα. Είναι απορίας άξιο αν θα μπορέσουμε ποτέ ξανά να δούμε τη ζωγραφική του Van Gogh ή του Picasso ως τέχνη και όχι ως χρηματιστηριακή αξία. Το άλλο θεμελιακό πρόβλημα μοιάζει να είναι το θεσμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο υπάρχει το καλλιτεχνικό έργο.

Ο ίδιος ο θεσμός του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης μοιάζει με οξύμωρο σχήμα αφού τα μουσεία, από την ίδρυσή τους, προορίζονταν να συγκεντρώνουν το παρελθόν και όχι το παρόν. «Τα πράγματα σήμερα δεν είναι όπως παλιά», γράφει ο Boris Groys, «όταν η τέχνη παραγόταν εξωθεσμικά και μόνον εκ των υστέρων γινόταν αντικείμενο των συλλογών και των εκθέσεων, αντικείμενο, δηλαδή, επανέκθεσης. Σήμερα η τέχνη αποκτά για πρώτη φορά υπόσταση στους ίδιους τους χώρους τέχνης.

Ακριβώς γι' αυτό είναι σύγχρονη τέχνη, επειδή είναι άμεσα παρούσα, επειδή εκδηλώνεται μπροστά στα μάτια μας, επειδή η γένεση και η παρουσίασή της λαμβάνουν χώρα την ίδια στιγμή. Γι' αυτό το λόγο, η σύγχρονη τέχνη υπονομεύει τη συνηθισμένη χρονική ακολουθία: πρώτα παράγει ο καλλιτέχνης ένα έργο τέχνης, έπειτα ο συλλέκτης επιλέγει από το σωρό των έργων που έχουν ήδη παραχθεί και, τέλος, τα επιλεγμένα έργα παρουσιάζονται στον θεατή. Ο δημιουργός σύγχρονης τέχνης, αντίθετα, παράγει, επιλέγει και παρουσιάζει ταυτόχρονα - και μάλιστα εξαρχής, σ' ένα διάλογο με τους επιμελητές και το κοινό»".

Ο εικαστικός δημιουργός Γιάννης Π. Μαρκαντωνάκης σημειώνει: «Πάντα ήθελα να συνδυάζω την εικαστική Τέχνη με το επιλεγμένο φαγητό και διερωτόμουν, άλλοτε σιωπηλά κι άλλοτε εξομολογητικά σε οικείους, τι θα έκανα αν η δεύτερη αγάπη μου (μετά από εκείνη για τις Τέχνες) έβρισκε πρακτικό αντικείμενο στην ιδιαίτερη μαγειρική; Ναι, θα ήθελα να είμαι ένας μάγειρας, που συνδυάζει γαστρονομικά ποιοτικά συμπυκνώματα, ως πιάτα για τον κάθε μερακλή. Σεφ, δηλαδή.

Τα απωθημένα μου παίρνουν δείγματα μνήμης από την πριμιτίφ κουζίνα του Ομαλού και τις σπιτικές γεύσεις της «Ευγωνίας». Μακαρίζοντας τους λωτοφάγους που μαγεύτηκαν από ένα μόνο φρούτο αντισταθμίζω στο μύθο ένα πρόγραμμα 4+1 δείπνων με γευστικό πλουραλισμό.

Επιχειρώ τώρα με τη ηθική και ψυχολογική στήριξη του ΧΑΝΙaRT 2015, του Ιωάννη Ν. Αρχοντάκη και με την τόσο υπεύθυνη, σφαιρική ανάδειξη της δράσης (σε θεωρητικό επίπεδο) του Ιστορικού της Τέχνης, Δρ Θανάση Μουτσόπουλου, ένα συνδυαστικό πρόγραμμα δύο μηνών. Συν-εργάτες στο προ-αποφασισμένο από τη μεριά μου εγχείρημα, είναι 16+1 Φίλοι, Aυτοδίδακτοι Δημιουργοί (μερικοί μαθητές μου στις γενικές αρχές σχεδίου και πλαστικής), μα κανένας με καλλιτεχνικό πτυχίο ΑΣΚΤ (αυτό ήταν η προϋπόθεση).

Θέλησα λοιπόν, να δημιουργήσω ένα Εικαστικό Περιβάλλον συνεργαζόμενος με 16 φίλους και τη σύντροφό μου, αναδεικνύοντας σαν «μαέστρος» μια «ορχήστρα» που θα λειτουργούσε χωρίς παρτιτούρα αλλά θα συνεργαζόταν για την υλοποίηση της συνισταμένης  του προγράμματος «Εστία-ση/δια-Κόσμηση» που συνίσταται από τις δύο κύριες συνιστώσες αμφίδρομης διαδικασίας του όρου εστίαση.

Δηλαδή, εστίαση του βλέμματος στη σκιά που ρίχνει το διάκενο, ολόγλυφο ή ανάγλυφο προσωπείο, εκείνο το συναρμολογημένο με περισσότερα από 3 υλικά. Και τη συνδυασμένη (ενδεχομένως ταπεινή αλλά εν δυνάμει παραδοσιακή) παράθεση γαστρονομικών δειγμάτων σε 4+1 γεύματα  (ανοιχτά προς το κοινό), σε μια εποχή κρίσης, ως ποιοτική αλληλεγγύη. Μέσα από την προσωπική επιλογή των ντόπιων δημιουργών που συν-εκθέτουν και υπογράφουν αυτά τα γεύματα δίνεται η αυθεντική σφραγίδα των δημιουργών (αυτή η διάσταση θα είναι για μένα και για όλους, έκπληξη γευσιγνωσίας…)».

Όλες οι δράσεις θα έχουν ελεύθερη είσοδο.

Ανοικτά Τρίτη έως Σάββατο 11:00-13:00 & 19:00-21:00

Διάρκεια: 10 Σεπτεμβρίου έως 5 Νοεμβρίου 2015

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News