default-image

Τριπλασιάστηκαν τα κόστη μεταφοράς εμπορευμάτων

Κρήτη
Τριπλασιάστηκαν τα κόστη μεταφοράς εμπορευμάτων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα χέρια ψηλά έχουν σηκώσει οι κρητικές επιχειρήσεις, που, πέρα από την κρίση που βιώνουν λόγω της παρατεταμένης ύφεσης στην αγορά, έχουν να επωμιστούν και τα δυσβάσταχτα κόστη μεταφοράς των εμπορευμάτων μέσω θαλάσσης.

Αυτή τη στιγμή (μετά τη 15η Ιουνίου 2015) η σύνδεση της Κρήτης με τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα καλύπτεται μόνο από το Ε/Γ-Ο/Γ "Πρέβελης", πράγμα που σημαίνει ότι, πέραν της οικονομικής επιβάρυνσης, τίθεται και θέμα καθυστέρησης αποστολής-παραλαβής των προϊόντων, που κάνουν να φτάσουν στον προορισμό τους πάνω από ένα 24ωρο. Έτσι, ο κίνδυνος, μεσούσης της τουριστικής περιόδου, να τιναχτούν στον αέρα οι οικονομικές συμφωνίες της Κρήτης με τα υπόλοιπα νησιά και όχι μόνο είναι μεγάλος.

Η ανησυχία της τοπικής επιχειρηματικής κοινότητας έχει ήδη αποτυπωθεί στο Επιμελητήριο Ηρακλείου και η πρόταση η οποία έχει τεθεί για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος είναι η επαναφορά του παλαιού δρομολογίου, που ίσχυε και το καλοκαίρι του 2014, μέσω Ηρακλείου.

Δε συμφέρουν τα κόστη μεταφοράς

Για να ταξιδέψει ένα πλοίο από το Ηράκλειο στη Σαντορίνη και να επιστρέψει στο Ηράκλειο το κόστος φέτος είναι 1.274 ευρώ, ενώ πέρυσι το καλοκαίρι ήταν 500 ευρώ. Μάλιστα, με βάση το φετινό δρομολόγιο, το εμπόρευμα φτάνει στη Σαντορίνη μετά από 36 ώρες και το φορτηγό επιστρέφει στο Ηράκλειο μετά από τρεις ημέρες και μάλιστα μέσω Σητείας.

Για παράδειγμα, μια αποστολή με προϊόντα από το Ηράκλειο στη Σαντορίνη θα φορτωθεί από το Ηράκλειο την Τετάρτη στις 12:00, θα φτάσει στη Σαντορίνη την Πέμπτη 23:40 και θα επιστρέψει το φορτηγό στο Ηράκλειο την επόμενη Τετάρτη ή διαφορετικά θα επιστρέψει στη Σητεία (και όχι στο Ηράκλειο) το Σάββατο στις 09:30 το πρωί και από εκεί οδικώς στο Ηράκλειο. Το δε κόστος μεταφοράς, στο οποίο περιλαμβάνεται και το κόστος επιστροφής του φορτηγού στο Ηράκλειο (χωρίς ΦΠΑ) είναι 1.274 ευρώ (μέσω Σητείας). Να σημειωθεί ότι το αντίστοιχο κόστος, με βάση το προηγούμενο καθεστώς - όταν το πλοίο επέστρεφε στο Ηράκλειο - ήταν 500 ευρώ.

Οι περισσότερες ανάγκες των εν λόγω νησιών σε πολλά προϊόντα καλύπτονται στο μεγαλύτερο βαθμό από επιχειρήσεις της Περιφέρειας Κρήτης, ενώ αυτή η ανωμαλία στους χρόνους δημιουργεί κωλύματα στην ομαλή διακίνηση προϊόντων. Το παραπάνω πρόβλημα παρουσιάζεται ακόμη εντονότερο μεσούσης της τουριστικής περιόδου και κινδυνεύουν τα τιναχτούν στον αέρα οι οικονομικές συμφωνίες, δεδομένου ότι αυτή η αύξηση του κόστους μεταφοράς αφορά αποκλειστικά τα προϊόντα της Κρήτης.

Ζητείται παρέμβαση του υπουργού

Με δεδομένο ότι το ζήτημα αυτό έχει προκαλέσει μεγάλο προβληματισμό στην αγορά, το Επιμελητήριο Ηρακλείου ζητά αλλαγές στην ακτοπλοϊκή σύνδεση του Ηρακλείου με Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, προκειμένου να επανέλθουν τα περυσινά δρομολόγια και να μειωθούν τα κόστη μεταφοράς, που αυτή τη στιγμή βαραίνουν τις κρητικές επιχειρήσεις. Για το λόγο αυτό, με επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Γιώργο Σταθάκη, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου κ. Μανώλης Αλιφιεράκης αιτείται την παρέμβασή του.

Συγκεκριμένα ο κ. Αλιφιεράκης αναφέρεται στην επιχειρηματική συνεργασία ανάμεσα στο Ηράκλειο και τα νησιά του Αιγαίου, καθώς η Κρήτη παραμένει ο κύριος προμηθευτής τους σε αγροτικά προϊόντα και όχι μόνο και παραθέτει με αριθμούς το τεράστιο κόστος που επωμίζονται οι κρητικές επιχειρήσεις για την αποστολή ενός φορτηγού σε κάποιο νησί. «Δυστυχώς το δρομολόγιο που εκτελεί το συγκεκριμένο πλοίο δεν εξυπηρετεί τη μεταφορά από Κρήτη προς τις Κυκλάδες, και η σύνδεση του Ηρακλείου με Σαντορίνη και Μήλο γίνεται μια φορά κάθε Τετάρτη και το δρομολόγιο εκτελείται μέσω Ρόδου. Επομένως, όλες οι επιχειρήσεις υποχρεώνονται να στέλνουν τα προϊόντα τους από την Κρήτη σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, είτε μέσω Πειραιά, είτε μέσω Σητείας, κάτι που, εκτός των άλλων, επιβαρύνει υπέρμετρα το κόστος μεταφοράς και οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε μαρασμό πολλές από αυτές που έχουν ήδη αναπτύξει συνεργασίες στους συγκεκριμένους προορισμούς», τονίζει ο κ. Αλιφιεράκης.

Το Επιμελητήριο, με βάση, όπως σημειώνεται, την κακοσχεδιασμένη διασύνδεση της Κρήτης και ιδιαίτερα του Ηρακλείου με τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, όπως επισημαίνει ο κ. Αλιφιεράκης, στηρίζει την πρόταση για αλλαγή των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, θεωρώντας ότι θα συμβάλει ενεργά στο να εξαλειφθεί μια σημαντική τροχοπέδη στην επιχειρηματική δραστηριότητα τόσο της Κρήτης μας όσο και των νησιών που εξυπηρετούνται από το συγκεκριμένο δρομολόγιο. Οπότε και με την επιστολή του προς τον υπουργό κ. Σταθάκη ελπίζει ότι το συγκεκριμένο θέμα θα τύχει της αμέσου προσοχής του.

Μαρία Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News