default-image

Αντιδράσεις πολιτών για τις αλλαγές στη φορολόγηση Ι.Χ.

Κρήτη
Αντιδράσεις πολιτών για τις αλλαγές στη φορολόγηση Ι.Χ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νέο χαράτσι για τα παλιά Ι.Χ., αλλά από την άλλη κατάργηση του κριτηρίου κυβισμού, φέρνουν οι έξι παρεμβάσεις για τη φορολόγηση Ι.Χ. που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών. Παρεμβάσεις που, αν και από πολλούς θεωρούνται δίκαιες, από την άλλη προκαλούν προβληματισμό, ειδικά σε ό,τι αφορά το θέμα επιβολής τέλους περιβάλλοντος για τα παλιά Ι.Χ., παρά το ότι το υπουργείο προσπαθεί να δημιουργήσει μια πιο δίκαιη και αποτελεσματική φορολόγηση στοχεύοντας παράλληλα στον εξορθολογισμό του τομέα της αυτοκίνησης.

Οι αλλαγές

Συγκεκριμένα, οι παρεμβάσεις που προτείνονται είναι:

1. Κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους. Αντί γι' αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης.

2. Καταβολή ΦΠΑ, έλεγχος στοιχείων και υπαγωγή στις διατάξεις της σχετικής φορολογίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τα οποία προέρχονται από χώρες του εξωτερικού.

3. Θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα τέλος περιβάλλοντος.

4. Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης, το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς.

5. Ανάλογη προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τα αυτοκίνητα.

6. Αλλαγή του τρόπου ελέγχου ανασφάλιστων και ανέλεγκτων από ΚΤΕΟ οχημάτων (π.χ. με ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων τους).

Την ίδια ώρα, προγραμματίζονται συναντήσεις με τους φορείς του χώρου της αυτοκίνησης προκειμένου και αυτοί να συνεισφέρουν με τις δικές τους προτάσεις στη διαμόρφωση του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος.

Τι λένε παράγοντες της αγοράς

Μέχρι στιγμής, πάντως, οι πρώτες αντιδράσεις τόσο από τους εισαγωγείς αυτοκινήτων όσο και από τους φορολογουμένους, για τις αλλαγές αυτές, ποικίλλουν. Κάποιοι θεωρούν ότι οι αλλαγές είναι ευπρόσδεκτες, καθώς, όπως υποστηρίζουν, θα απαλείψουν μια σειρά από αδικίες που σημειώνονται εδώ και δεκαετίες στον πολύπαθο κλάδο του αυτοκινήτου.

Χαρακτηρίζουν μάλιστα την κατάργηση της φορολόγησης των Ι.Χ. με βάση τα κυβικά σαν μια δικαίωση του καταναλωτή που εδώ και πολλά χρόνια αισθάνεται αδικημένος, αφού τέτοιο μέτρο δεν ίσχυε σε κανένα ευνομούμενο και αναπτυγμένο ευρωπαϊκό κράτος, με τον υπολογισμό της φορολογίας με βάση την εργοστασιακή αξία και την αναλογική διαβάθμιση των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης (πρακτικές ευρωπαϊκές) επιπλέον να βρίσκουν σύμφωνους αρκετούς εισαγωγείς.

Οι αντιδράσεις

Εντούτοις ανησυχίες στους παράγοντες της αγοράς εμπνέει το τέλος περιβάλλοντος για την κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων, που, ενώ από τη μια θεωρείται ένα μέτρο που θα τονώσει την αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων, από την άλλη κατά πολλούς κρίνεται μια δύσκολη πρακτική, ειδικά για εκείνους που αδυνατούν να αγοράσουν ένα καινούργιο όχημα νέας τεχνολογίας.

Την αγωνία τους ταυτόχρονα εντείνει και το θέμα κατάργησης της απόσυρσης και αντικατάστασης του οικονομικού οφέλους από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης, το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς. Εκτιμήσεις θέλουν πιθανότατα να υπάρξουν αδικίες που θα έχουν ως αποτέλεσμα να βγουν από την αγορά αξιόλογα αυτοκίνητα με κυβισμό άνω των 1.600 κ.εκ., τα οποία τώρα πωλούνται σε καλές τιμές.

Μέσα σε όλα αυτά, συνεκτιμώντας τις αδυναμίες των ελεγκτικών Αρχών, πιθανολογείται πως ίσως προβλήματα σημειωθούν και σε ό,τι έχει να κάνει με την προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης, τον έλεγχο των ανασφάλιστων και ανέλεγκτων από ΚΤΕΟ οχημάτων.

Μοιρασμένες απόψεις: Τι λένε οι ιδιοκτήτες οχημάτων

Όλα αυτά τη στιγμή που διχασμός υπάρχει και ανάμεσα στους Ηρακλειώτες ιδιοκτήτες Ι.Χ., οι οποίοι εμφανίζονται επιφυλακτικοί. Σχολιάζοντας τα νέα μέτρα, είπαν: «Θα πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία ανάμεσα στο κόστος ζωής και εισοδημάτων, κάτι που δεν ίσχυε μέχρι πρότινος. Αν οι φόροι αυτοί είναι δίκαιοι, θα είμαστε υπέρ. Αν όμως είναι αφόρητα άδικοι, θα έχει η ίδια η κυβέρνηση πρόβλημα. Το όχημα πλέον είναι είδος πρώτης ανάγκης και όχι μέσο πολυτελείας. Και μάλιστα αναγκαίο για εμάς που ζούμε στην επαρχία και η μαζική συγκοινωνία δεν είναι τέτοια που να μας εξυπηρετεί. Όσων πάντως ο κυβισμός του οχήματός τους συνάδει με τα έσοδα, δε θα έχουν θέμα με τα νέα μέτρα», σημείωσε ο κ. Βαγγέλης Λιόλιος.

«Έχω αγροτικό, οπότε δε με φοβίζει η φορολογία. Θεωρώ πιο σωστό το να ισχύει ο φόρος πολυτελείας στα μεγάλου κυβισμού οχήματα», τόνισε ο κ. Μιχάλης Παυλίδης. «Δε χρειάζεται πολύ μυαλό για να καταλάβει κανείς πως όλα αυτά είναι φοροεισπρακτικά τερτίπια. Στην Ελλάδα, δεν υπάρχει πλάνο υπέρ του πολίτη. Τον φορολογούν χωρίς να εισπράττει τίποτα. Τον έχουν φέρει σε αδιέξοδο και το ξέρουν πολύ καλά», είπε ο πολίτης κ. Μανόλης Φουστανάκης, σχολιάζοντας τα νέα μέτρα αλλά και τη φορολογική κατάσταση στη χώρα μας. «Θα έπρεπε όλα αυτά τα χρόνια, η φορολογία των οχημάτων να υπολογίζεται με βάση την αξία του οχήματος και όχι τον κυβισμό. Μας βάζουν να αγοράζουμε αυτοκίνητα και μετά μας τα παίρνουν από εκατό μεριές. Από τη στιγμή που τίποτα δεν είναι σταθερό στην Ελλάδα, ούτε καν η φορολογία, το πράγμα είναι τελειωμένο», δήλωσε ο κ. Μανόλης Παρασύρης.

«Αν και με αυτά που μας επιβάλλουν τώρα, φτάσουμε στο έσχατο σημείο να μην μπορούμε να συντηρούμε τα αυτοκίνητά μας, θα τα αφήσουμε έξω από την εφορία, να δούμε εκείνοι τι θα τα κάνουν μετά», είπε ο κ. Νίκος Χατζηδημητρίου. «Έχω αυτοκίνητο και όπως οι περισσότεροι, με όλα αυτά τα αβάσταχτα μέτρα που μας έχουν φορτώσει, δεν μπορώ να το συντηρήσω. Πρέπει να δουν επιτέλους τι θα κάνουν», ανέφερε ο κ. Μιχάλης Στρατάκης. «Όποιος έχει λεφτά έχει και καλό αυτοκίνητο. Ίσως λοιπόν αυτά τα μέτρα να αποδεικτούν σωστά και δίκαια να φορολογηθούν αυτοί που πρέπει και όχι οι αδύναμοι πολίτες πάλι. Δυστυχώς όμως, νομίζω πως θα μας βρουν και χειρότερα», τόνισε ο κ. Γιώργος Παπαδάκης.

«Κοιτάζουν από όπου μπορούν να βγάλουν περισσότερα έσοδα, χωρίς να μας προσφέρουν τις βασικές υποδομές. Πληρώνουμε φόρους στα οχήματα, χωρίς να υπάρχουν δρόμοι».

Μανόλης Φουστανάκης

ΥΠΕΡΟΓΚΑ ΠΟΣΑ

«Πληρώνουμε υπέρογκα ποσά, με την εθνική οδό και τους άθλιους δρόμους που έχουμε. Χρειάζεται εξορθολογισμός του συστήματος».

Μανόλης Παρασύρης

«Αν δεν μπορέσουμε να συντηρήσουμε τα αυτοκίνητά μας και αυτήν τη φορά, θα τα αφήσουμε έξω από την εφορία να δούμε αυτοί τι θα τα κάνουν».

Νίκος Χατζηδημητρίου

ΑΒΑΣΤΑΧΤΑ ΜΕΤΡΑ

«Έχω αυτοκίνητο, όπως όλοι μας, και με αυτά τα αβάσταχτα μέτρα που μας έχουν φορτώσει δεν μπορώ να το συντηρήσω. Πρέπει να δουν επιτέλους τι θα κάνουν».

Μιχάλης Στρατάκης

ΑΔΥΝΑΜΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ

«Όποιος έχει λεφτά έχει και καλό αυτοκίνητο. Αυτά τα μέτρα θα αποδειχτούν σωστά αν φορολογηθούν αυτοί που πρέπει και όχι οι αδύνατοι πολίτες πάλι».

Γιώργος Παπαδάκης

«Το όχημα πλέον είναι είδος πρώτης ανάγκης. Όσων πάντως ο κυβισμός του οχήματός τους συνάδει με τα έσοδα δε θα έχουν θέμα με τα νέα μέτρα».

Βαγγέλης Λιόλιος

ΑΛΛΑ ΛΕΝΕ…

«Θεωρώ πιο σωστό το να ισχύει ο φόρος πολυτελείας στα μεγάλου κυβισμού οχήματα. Ωστόσο, κάθε φορά άλλα λένε και άλλα κάνουν».

Μιχάλης Παυλίδης

Μαρία Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News