default-image

Με καθυστέρηση τουλάχιστον 5 ετών προχωρούν τα δημόσια έργα

Με καθυστέρηση τουλάχιστον 5 ετών προχωρούν τα δημόσια έργα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με άτυπη... "ταρίφα'' καθυστέρησης την 5ετία (!) προχωρούν, πιο σωστά προχωρούν... αγκομαχώντας, τα δημόσια έργα στην Κρήτη. Η έννοια των χρονοδιαγραμμάτων στα δημόσια έργα, είτε πρόκειται για μεγάλα ή μικρότερα οδικά έργα, είτε για κατασκευαστικά έργα, όπως το Αρχαιολογικό Μουσείο ή το Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου, είτε για έργα που αφορούν στην αναβάθμιση των αεροδρομίων μας, στην πράξη έχει δυστυχώς καταργηθεί! Είναι ζήτημα αν υπάρχουν - μετρημένα στα δάχτυλα των χεριών - έργα που να παραδίδονται στον προβλεπόμενο χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης.

Αντιθέτως, ο μέσος όρος... εκτροχιασμού των χρονικών προθεσμιών αποπεράτωσης των εργασιών κυμαίνεται, όσο και αν προκαλεί οργή και θυμηδία, περί την 5ετία! Μάλιστα, υπάρχουν πολλά μεγάλα έργα που μετράνε ήδη μια 10ετία υλοποίησης και δεν έχουν ακόμα αποπερατωθεί!

Η "Νέα Κρήτη" παραθέτει σήμερα το πρώτο μέρος της αναλυτικής έρευνας για το "Γολγοθά" που περνούν οι Κρητικοί από τα στοιχειωμένα εργοτάξια. Ένα παζλ ταλαιπωρίας και εμπαιγμού, με τις ρίζες του κακού να είναι πολλές: Οικονομική δυσπραγία εργολάβων που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα έργα που ανέλαβαν. Εργασίες που εκτελούνται με υποστελεχωμένα συνεργεία. Εταιρείες που κηρύσσονται έκπτωτες με αποτέλεσμα να ξαναγίνονται διαγωνισμοί και να επαναδημοπρατούνται τα έργα σε ένα χρονικό σημείο που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να είχαν τελειώσει! Δικαστικές περιπέτειες, με ενστάσεις από πλευράς υποψήφιων αναδόχων. Ελλιπείς μελέτες. Προβληματική ροή χρηματοδότησης από πλευράς κράτους ή Αυτοδιοίκησης.

Απόρροια όλων των παραπάνω, ένα σκηνικό έργων που προχωρούν με ρυθμούς χελώνας, σταματούν, ενίοτε επιστρέφουν σε σημείο μηδέν, ξαναξεκινούν, ξανασταματούν. Χώρια βεβαίως και την εκτόξευση του κόστους από τις αναθεωρήσεις, τις συμπληρωματικές συμβάσεις, ακόμα και τις πρόσθετες εργολαβίες που προκύπτουν στην πορεία. Οι καθυστερήσεις και οι παρατάσεις που δοκιμάζουν τα νεύρα, τις αντοχές των πολιτών αλλά και τις αντοχές επαγγελματιών και επιχειρηματιών αποτελούν απαράβατο δυστυχώς κανόνα.

Τα ενδεικτικά παραδείγματα άλλωστε δημόσιων έργων από τη μια άκρη του νησιού ως την άλλη, που παραθέτει σήμερα, ξεκινώντας από το 1ο μέρος της έρευνας η "Νέας Κρήτης", είναι άκρως αποκαλυπτικά. Εν προκειμένω, το ιστορικό των πολύπαθων έργων και τα ίδια τα επίσημα στοιχεία για το πότε τα έργα δημοπρατήθηκαν, πότε συμβασιοποιήθηκαν, πότε ξεκίνησαν οι εργασίες, πότε θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί και πότε τελικά ολοκληρώθηκαν ή πότε αναμένεται να ολοκληρωθούν τα λένε όλα από μόνα τους...

* Κάθετος άξονας Ηρακλείου-Μεσαράς

Κλασικό παράδειγμα έργου που έχει βγει τελείως εκτός αρχικών χρονοδιαγραμμάτων αλλά και αρχικού προϋπολογισμού με εκτός προγράμματος συμπληρωματικές εργολαβίες είναι ο κάθετος οδικός άξονας Ηρακλείου-Μεσαράς.

Για την ακρίβεια το κομμάτι Αγίας Βαρβάρας-Καστελίου Μοιρών, που ξεκίνησε το 2007 και θέλει τουλάχιστον μια διετία - στην καλύτερη περίπτωση - για να ολοκληρωθεί.

Ο κάθετος άξονας, που αποτελεί όχι απλά πάγιο αίτημα δεκαετιών αλλά επιτακτική ανάγκη δεδομένου του κυκλοφοριακού όγκου μετακινούμενων πολιτών, επαγγελματιών και προϊόντων, ξεκίνησε να κατασκευάζεται σε 2 κομμάτια, με 2 ξεχωριστές εργολαβίες.

Η πρώτη εργολαβία αφορά στη κατασκευή τμήματος Αγ. Βαρβάρας-Απομαρμά: Η σύμβαση με αρχικό προϋπολογισμό 45.933.507 ευρώ υπογράφτηκε στις 16/1/2008, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το Δεκέμβριο του 2013. Η εργολαβία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. 'Έφτασε σε ένα ποσοστό υλοποίησης μέχρι 72%, καθώς λόγω εκτάκτων τεχνικών προβλημάτων και κατολισθήσεων κρίθηκε αναγκαίο να γίνει μια συμπληρωματική σύμβαση, καθώς επίσης και συμπληρωματική απαλλοτρίωση.

Η δεύτερη εργολαβία αφορά στην κατασκευή τμήματος Απομαρμά-Καστελίου: Η σύμβαση, με αρχικό προϋπολογισμό 38.409.609, υπογράφτηκε στις 14/02/2007 με προβλεπόμενη ολοκλήρωση τον Απρίλιο του 2013. Εδώ τα πράγματα πήγαν καλύτερα. Το έργο, 2 χρόνια μετά το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης, έχει σχεδόν τελειώσει. Πλην κάποιων επιμέρους εργασιών που απαιτήθηκαν λόγω μεταφοράς αρχαίων.

Πού βρισκόμαστε τώρα και ενώ υποτίθεται εδώ και μια διετία θα έπρεπε να είχαμε ένα σύγχρονο, ασφαλή οδικό άξονα;

Τον περασμένο Δεκέμβριο δημοπρατήθηκε με επιτυχία η τρίτη εκτός αρχικού προγραμματισμού εργολαβία με προϋπολογισμό 47 εκατ. ευρώ. Προέκυψε ανάδοχος που έδωσε μεγάλη έκπτωση, κατεβάζοντας το κόστος στα 30 εκατ. ευρώ.

Η ανάθεση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Τις προάλλες εγκρίθηκε και από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής και καλώς εχόντων των πραγμάτων μέσα στο καλοκαίρι ο εργολάβος θα πιάσει δουλειά. Βεβαίως, τεχνικά μιλάμε για μια μεγάλη και αρκετά απαιτητική εργολαβία που θα απαιτήσει δεδομένα μια διετία για να υλοποιηθεί. Και αυτό αν δεν προκύψουν νέα προβλήματα στην πορεία ή εμπλοκές. Άρα η ολοκλήρωση του κάθετου άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς πηγαίνει τώρα για τα τέλη του 2017 και μιλάμε για καθυστέρηση 4ετίας!

* Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό

Για το βιβλίο με τα ρεκόρ Γκίνες είναι η καθυστέρηση που υπήρξε στο οδικό έργο Αγίου Νικολάου-Καλού Χωριού. Χρειάστηκαν 10 χρόνια, πολλές κυβερνήσεις, 54 εκατ. ευρώ και τρεις δημοπρατήσεις για να ολοκληρωθεί ένας δρόμος 9 χιλιομέτρων!

Το έργο, το οποίο περιλαμβάνει 4 κοιλαδογέφυρες, συνολικού μήκους 500 μέτρων, μια σήραγγα μήκους 300 μέτρων, 7 άνω διαβάσεις και δύο κόμβους δημοπρατήθηκε για πρώτη φορά το 2004 επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ. Όταν άλλαξε η κυβέρνηση, ο νέος υπουργός ΥΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς άλλαξε το νόμο περί δημοπρατήσεων και το έργο ξαναδημοπρατήθηκε. Ο εργολάβος αποδείχτηκε ωστόσο αναξιόπιστος και δεν μπόρεσε να το τελειώσει. Με αυτά και με αυτά, το έργο δημοπρατήθηκε το 2009 για τρίτη φορά και ενώ ο προηγούμενος, έκπτωτος εργολάβος είχε προχωρήσει τις εργασίες σε ποσοστό μόλις 35%.

Η σύμβαση της τρίτης δημοπράτησης υπογράφτηκε στις 21 Οκτωβρίου 2009, με συμβατικό ποσό 37,6 εκατ. ευρώ.

Αρχικός ορίζοντας ολοκλήρωσης ήταν το τέλος του 2012. Κατόπιν μετατέθηκε για τις 31 Δεκεμβρίου 2013. Τελικά ο δρόμος παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον περασμένο Ιανουάριο, ξεπερνώντας μια 10ετία υλοποίησης!

* Φράγμα Αποσελέμη

Μετά από μια δεκαετία, και αφού εντωμεταξύ το κόστος εκτοξεύτηκε στα ουράνια, πλησιάζει πλέον η ώρα για να ξεκινήσει η παροχή νερού από το μεγαλύτερο αρδευτικό έργο τη χώρας προς τις περιοχές της ανατολικής Κρήτης. Το φράγμα Αποσελέμη βεβαίως στο σύνολό του δεν έχει ολοκληρωθεί και δεν αναμένεται πριν τα τέλη του 2016. Ωστόσο, από τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει πιλοτικά η παροχή νερού.

Η ιστορία υλοποίησης του έργου μακρά, αφού περιλαμβάνει πολλές εργολαβίες, αναθεωρήσεις, συμπληρωματικά έργα και εργολαβίες- "σκούπες".

α) Η κύρια εργολαβία περιλαμβάνει την κατασκευή:

 - Της παράκαμψης της επαρχιακής οδού Χερσονήσου-Οροπεδίου Λασιθίου, μήκους 6,3 km.

- Προφράγματος μήκους 436,90 m, με ύψος 23,00 m, το οποίο έχει ολοκληρωθεί.

 - Χωμάτινου φράγματος ύψους 62,00 m με μήκος στέψης 660 m και με ωφέλιμη χωρητικότητα 27,3 x 106 m.

Η σύμβαση υπογράφηκε στις 30/6/2005 για ποσό 27.894.981,36 ευρώ (με ΦΠΑ) με ανάδοχο την κοινοπραξία ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ - ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ. Η εργολαβία έχει ολοκληρωθεί.

β) Το δεύτερο έργο αφορά στην εκτροπή/μεταφορά υδάτων και κατασκευή αγωγών και διυλιστηρίων.

Η σύμβαση υπογράφηκε στις 24/10/2006 για ποσό 82.095.755,03 ευρώ (με ΦΠΑ) με έκπτωση 32,23% και ανάδοχο την εταιρεία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.

Η αρχική προθεσμία του έργου έληγε στις 24/02/2010. Έχει δοθεί παράταση της συνολικής προθεσμίας του έργου μέχρι τις 30/09/2016. Έως σήμερα έχει ολοκληρωθεί ~76% των εργασιών της σύμβασης.

γ) Το τρίτο επιμέρους έργο αφορά στην παρακολούθηση πρώτης πλήρωσης ταμιευτήρα φράγματος Αποσελέμη.

Η σύμβαση υπογράφηκε στις 09/05/2013 για ποσό 4.490.281,78 ευρώ (με ΦΠΑ) με μ.τ.ε. 15,00%. Το έργο υλοποιείται από την κατασκευαστική Κ/Ξ ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ - INTRAKAT και θα ολοκληρωθεί στις 9/11/2015.

δ) Η τέταρτη επιμέρους εργολαβία αφορά στα έργα ενίσχυσης ταμιευτήρα φράγματος Αποσελέμη από το Οροπέδιο Λασιθίου.

Η σύμβαση υπογράφηκε στις 02/05/2012 με συνολική προθεσμία 32 μήνες, για ποσό 46.915.126,00 ευρώ (με ΦΠΑ), με έκπτωση 32,14%. Το έργο κατασκευάζεται από την INTRAKAT και η προθεσμία έχει παραταθεί ως τις 02/01/2016.

Επίσης, κρίθηκε απαραίτητη μια ακόμα επιμέρους εργολαβία, ύψους 3 εκατ. ευρώ, για συμπληρωματικές εργασίες.

Πόσο λοιπόν είναι η "σούμα" απ' όλα τα παραπάνω για το ως τώρα κόστος του Αποσελέμη;

Η πρώτη κύρια εργολαβία για το φράγμα έχει κοστίσει 38,7 εκατ. ευρώ. Η εργολαβία για αγωγούς και διυλιστήρια 82 εκατ. ευρώ. Η εργολαβία για τη σήραγγα από το Οροπέδιο και την ενίσχυση του δυναμικού του φράγματος 47 εκατ. ευρώ.

Συμπληρωματικές εργολαβίες άλλα 10 εκατ. ευρώ. Σύνολο 177,7 εκατ. ευρώ για τις τεχνικές εργασίες.

Αν σε αυτά προσθέσουμε και τα 46 εκατ. ευρώ για τις απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, τότε το τελικό κόστος ως τώρα έχει φτάσει τα 223,7 εκατ. ευρώ!

* Γούρνες-Χερσόνησος

Με 2ετή τουλάχιστον καθυστέρηση και βαδίζοντας στο άγνωστο με βάρκα την... ελπίδα κινείται το έργο Γούρνες-Χερσόνησος, που αποτελεί το μεγαλύτερο σε εξέλιξη τη στιγμή αυτή οδικό έργο της Κρήτης. Η δημοπρασία της εργολαβίας διενεργήθηκε - για την ακρίβεια η επαναδημοπράτηση καθώς η πρώτη δημοπρασία κηρύχτηκε άγονη - την 27η Ιανουαρίου 2012 και ανάδοχος αναδείχθηκε η Κ/Ξ "Δομική Κρήτης Α.Ε.-ΕΚΤΕΡ Α.Ε.-ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε./ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε.", με έκπτωση 13% και ποσό προσφοράς για την εκτέλεση του έργου 46.264.768,75 ευρώ, συν 10.640.896,81 ευρώ για ΦΠΑ, δηλαδή σύνολο οικονομικής προσφοράς 56.905.665,56 ευρώ.

Σύμφωνα με τη σύμβαση, το οδικό τμήμα Γουρνών-Χερσονήσου μήκους 9,1 χλμ. προβλέπεται με βάση τα χρονοδιαγράμματα να ολοκληρωθεί σε 3 χρόνια. Η σύμβαση υπογράφτηκε στις 23 Οκτωβρίου 2012. Κατά συνέπεια, στα τέλη Οκτωβρίου της χρονιάς που διανύουμε, δηλαδή του 2015, θα έπρεπε κανονικά να ολοκληρωθεί το έργο. Κάτι τέτοιο βεβαίως δεν πρόκειται να συμβεί αφού λίγους μήνες από την εκπνοή των αρχικών χρονοδιαγραμμάτων ο βαθμός υλοποίησης των εργασιών είναι μόλις στο 15%!

Το πρόβλημα στο συγκεκριμένο έργο είναι ότι δημοπρατήθηκε χωρίς οριστικές και πλήρεις μελέτες αλλά με προμελέτες, καθώς και με ελλείψεις σε επίπεδο τεχνικής προετοιμασίας και απαλλοτριώσεων. Παράλληλα υπήρξε και εμπλοκή με την Αρχαιολογία, με φόντο μινωικά ευρήματα στην περιοχή των Αγριανών. Οι παράμετροι αυτές είχαν ως αποτέλεσμα ένα έργο τόσο σημαντικό για την οδική ασφάλεια, όσο και για την ανάπτυξη του νησιού, να ξεκινήσει με ένα και πλέον χρόνο καθυστέρηση! Συγκεκριμένα, το Νοέμβριο του 2013. Όταν και βάσει αρχικού σχεδιασμού και χρονοδιαγραμμάτων θα έπρεπε να είχε ήδη εκτελεστεί περίπου το 1/3 της εργολαβίας!

Πλέον το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης έχει μετατεθεί για το 2017 και αυτό καλώς εχόντων των πραγμάτων και με τη πορεία χρηματοδότησης του έργου. Χρηματοδότηση η οποία από το Δ' ΚΠΣ πέρασε στο επόμενο ΕΣΠΑ ή ΣΕΣ - όπως λέγεται - 2014-2020.

Σε κάθε περίπτωση, μιλάμε ήδη δεδομένα για 2ετή το λιγότερο καθυστέρηση στα χρονοδιαγράμματα, που είναι δεδομένο ότι μεταφράζεται και σε πρόσθετες επιβαρύνσεις του προϋπολογισμού του...

* Αυχήν Αγκαθιάς-Χαμέζι Σητείας… Ο πολύπαθος δρόμος

Και άλλα αποθέματα υπομονής θα πρέπει να επιστρατεύσουν οι κάτοικοι της Σητείας, καθώς το πολύπαθο οδικό έργο Αυχένος Αγκαθιάς-Χαμεζίου Σητείας που δημοπρατήθηκε το 2003 (!) αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη της χρονιάς ή το πιθανότερο στις αρχές του 2016...

Το έργο μήκους 3,7 χιλιομέτρων και συνολικού προϋπολογισμού 8,5 εκατομμυρίων ευρώ πέρασε πραγματικά τα πάθη του Χριστού! Αρχικά δημοπρατήθηκε το 2003, όμως λόγω δικαστικών εμπλοκών ξεκίνησε να εκτελείται το 2006. Στη συνέχεια ο αρχικός ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος, με το έργο να επαναδημοπρατείται στις 30/12/2013.

Υπήρξαν ποίκιλλα προβλήματα σε σχέση με τις αναθεωρήσεις μελετών, αλλά και με την εγκατάλειψη του εξοπλισμού από τον προηγούμενο ανάδοχο που κηρύχθηκε έκπτωτος.

* Σητεία: Ο "Γολγοθάς" του αεροδρομίου

Το δικό του ''Γολγοθά'' εξακολουθεί να περνά, μια 10ετία σχεδόν μετά τη δημοπράτησή του, το έργο της αναβάθμισης του αεροδρομίου της Σητείας. Έργο που έχει αντικείμενο την κατασκευή νέου κτηρίου αεροσταθμού και τη διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου στο δημοτικό αερολιμένα Σητείας. Το έργο δημοπρατήθηκε στις 20.2.2006 με προϋπολογισμό 28 εκατομμύρια ευρώ. Η υπογραφή έγινε στις 8/12/2006. Ο συμβατικός χρόνος αποπεράτωσης ήταν ο Φεβρουάριος του 2009, όμως ο αρχικός ανάδοχος (ΕΡΚΑΤ) δεν ολοκλήρωσε ποτέ τις εργασίες και έτσι φτάσαμε στην έκπτωσή του και την ανάληψη του έργου από άλλο σχήμα.

Το 2011 υπογράφηκε σύμβαση με προϋπολογισμό 15.388.347,55 ευρώ. Ο δεύτερος εργολάβος "Γ. ΠΕΤΡΗΣ Α.Τ.Ε.-ΑΤΕΣΕ Α.Ε.-ΕΛΙΚΑ Α.Τ.Ε.Ε.", που διαδέχθηκε τον αρχικό έκπτωτο ανάδοχο, την ΕΡΚΑΤ, εγκαταστάθηκε στο εργοτάξιο τον Ιούνιο του 2012. Στις 6-12-2012 υπεγράφη μάλιστα και νέα συμπληρωματική σύμβαση έργου.

Βάσει του νέου χρονοδιαγράμματος, το έργο αναμενόταν να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2013 με δυνατότητα παράτασης 6 μηνών. Ωστόσο, υπήρξε πρόβλημα με τη ροή της χρηματοδότησης.

Επόμενος χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης ήταν η 30ή Νοεμβρίου 2014. Και πάλι υπήρξε καθυστέρηση μερικών μηνών. Τελικά το έργο ολοκληρώθηκε μόλις τώρα.

Σήμερα το έργο είναι σχεδόν έτοιμο, όμως η παράδοσή του, ενώ μπήκαμε ήδη στην τουριστική σεζόν είναι στον "αέρα", αφού ο ανάδοχος διεκδικεί ένα ποσό άνω των 500.000 ευρώ που του χρωστά εδώ και μήνες το κράτος.

Με ταρίφα καθυστέρησης την πενταετία τα δημόσια έργα στην Κρήτη

Αρχικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης

Κατάσταση έργου

Κάθετος άξονας Ηρακλείου-Μεσαράς

Δεκέμβριος 2013

Προβλεπόμενη αποπεράτωση στα τέλη 2017

Οδικό έργο Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον Ιανουάριο του 2015

Φράγμα Αποσελέμη

Φεβρουάριος 2010

Η συνολική ολοκλήρωση εκτιμάται το Σεπτέμβριο του 2016

Οδικό έργο Αυχήν Αγκαθιάς-Χαμέζι

Ολοκλήρωση στις αρχές του 2016

Αναβάθμιση-επέκταση αεροδρομίου Σητείας

Φεβρουάριος 2009

Σε στάδιο ολοκλήρωσης

Οδικό έργο Γούρνες-Χερσόνησος

Οκτώβριος 2015

Εκτιμώμενη ολοκλήρωση τέλη 2017

Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News