default-image

Μεγάλες καταστροφές στο Ηράκλειο από την κακοκαιρία

Κρήτη
Μεγάλες καταστροφές στο Ηράκλειο από την κακοκαιρία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για πρώτη φορά τα κύματα έπεφταν με τέτοια ορμή στο λιμενοβραχίονα που ο αφρός κάλυπτε ολόκληρο το φρούριο του Κούλε. Τα πρωτοφανή κύματα "κατάπιαν" δεκάδες φωτιστικά, εκατοντάδες μέτρα καλώδια, τρεις ηλεκτρικούς πίνακες, παγκάκια, κάδους απορριμμάτων, αλλά και μια από τις πόρτες των τουαλετών του προσήνεμου λιμενοβραχίονα Ηρακλείου.

Την ίδια ώρα, η απώλεια της ασφάλτου, αλλά και αρκετές μικρές ρωγμές είναι ήδη ορατές κατά μήκος του μόλου, που επισκέπτονται εκατοντάδες σε καθημερινή βάση. Μάλιστα, το γεγονός ότι στις ρηγματώσεις ακούγεται η θάλασσα σήμανε διπλό συναγερμό για τον ΟΛΗ, που ήδη έχει μπει στη διαδικασία αποκατάστασης των ζημιών που δημιούργησαν τόσο ο υδροστρόβιλος όσο και οι άνεμοι των 11 μποφόρ των προηγούμενων μεγάλων κακοκαιριών.

Εκτεταμένες ζημιές

«Μετά από αυτοψία παρατηρήθηκαν εκτεταμένες ζημιές σε όλο το μήκος του μόλου. Από το δεύτερο κομμάτι είχαν ξηλωθεί και χαθεί μαζί με τις καλωδιώσεις πάνω από 45 φωτιστικά. Επίσης, ξηλώθηκαν και χάθηκαν τρεις ηλεκτρολογικοί πίνακες, μεταξύ αυτών και του φάρου και των φώτων. Επιπλέον, έχουν παρατηρηθεί μικρές και μεγαλύτερες απώλειες ασφάλτου και σε μερικά σημεία του μόλου έχουν παρατηρηθεί και μικρές ρωγμές. Αυτές οι ρωγμές μπορεί να μην είναι τίποτα, μπορεί όμως και να είναι κάτι πολύ μεγάλο. Αυτό όμως δεν μπορούμε να το ξέρουμε αν δε γίνει εκτεταμένος έλεγχος και υποβρύχιος από την έξω πλευρά, αλλά και τοπικά εξειδικευμένες εργαστηριακές μελέτες.

Εμείς οφείλαμε να ενημερώσουμε το Λιμεναρχείο, που με τη σειρά του έκανε αυτοψία και εξέδωσε την οδηγία που αφορά στη χρήση των πεζών πολιτών που επισκέπτονται το σημείο», αναφέρει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ κ. Γιάννης Μπρας.

Αποκατάσταση

Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου άμεσα διενήργησε ανοικτό διαγωνισμό, με τους συμμετέχοντες να κατέχουν το ανώτερο δυνατό πτυχίο για να αντιμετωπιστούν οι άμεσες ανάγκες επισκευών του προσήνεμου λιμενοβραχίονα.

«Αυτήν τη βδομάδα θα προχωρήσουμε στην ανάδειξη του αναδόχου, ο οποίος θα έρθει άμεσα να υπογράψει τη σύμβαση για να γίνει μετά ο έλεγχος. Και είναι πολύ σημαντικό να έχουμε κάποιον πιστοποιημένο και να έχει την ευθύνη της υπογραφής του για ένα τέτοιο σημαντικό εγχείρημα. Το γεγονός είναι ότι σε κάποια σημεία υπάρχουν ρηγματώσεις και ακούγεται η θάλασσα», πρόσθεσε ο κ. Μπρας και τόνισε πως «ό,τι είναι θα αντιμετωπιστεί. Προσωπικά δεν ανησυχώ για κάτι τεράστιο, αλλά θα πρέπει να προσδιορίσουμε ακριβώς πώς θα αντιμετωπιστεί».

Ξηλώθηκαν τα φώτα και τα καλώδια μέσα από τις σωλήνες

Στο τρίτο κομμάτι του μόλου καταστράφηκαν πάνω από 35 φώτα. Το καθένα στοιχίζει 300 ευρώ. Καταστράφηκαν και οι καλωδιώσεις. «Πάνω από το 60% των φώτων έχει καταστραφεί, αυτήν τη στιγμή, μαζί με τις καλωδιώσεις. Σε μια πρώτη εκτίμηση που κάναμε, χρειάζονται πάνω από 1.500 μέτρα νέας καλωδίωσης», αναφέρει ο κ. Μπρας. Για να μην υπάρξουν μεγάλες καθυστερήσεις, αποφασίστηκε, όπως είπε μιλώντας στη "Ν.Κ.", «να ανακυκλώσουμε τα εναπομείναντα φώτα του δεύτερου κομματιού στο πρώτο και θα προχωρήσουμε στην παραγγελία νέων φωτιστικών για το δεύτερο κομμάτι. Μάλιστα, προτάθηκε να χρησιμοποιήσουμε φώτα που χρησιμοποιούν τα κρουαζιερόπλοια, που έχουν μεγάλες αντοχές στο αλάτι και στις καιρικές συνθήκες».

Αξίζει να τονιστεί πως η αγορά νέων φώτων θα στοιχίσει γύρω στις 20.000 ευρώ, όπως υπολογίζεται. Σημειώνεται πως είναι η δεύτερη φορά την τελευταία πενταετία που ο ΟΛΗ αναγκάζεται να αντικαταστήσει φώτα και φυσικά είναι η πρώτη φορά που θα αντικαταστήσει τόσα πολλά, όπως και καλωδίωση, αλλά και ηλεκτρικούς πίνακες και συγκεκριμένα έναν στο φάρο και δύο στη διαδρομή του μόλου. Παραγγελίες θα γίνουν και για παγκάκια και κάδους απορριμμάτων, μιας και χάθηκαν με τις κακοκαιρίες 5 με 6 κάδοι και δύο παγκάκια.

Σημειώνεται ακόμη ότι στο πρώτο κομμάτι είχε γίνει πρόσφατα διαγωνισμός και αναδείχθηκε εργολάβος για την επισκευή στα μπετά του τοιχίου. Σκοπός, όπως είπε ο κ. Μπρας, είναι μέσα στο καλοκαίρι να γίνει πλήρως αποκατάσταση των φώτων και αποκατάσταση του τοιχίου στο πρώτο κομμάτι του μόλου, ενώ θα αποκατασταθεί και η πίσσα σε όλο το μήκος του μόλου. Όλα αυτά θα στοιχίσουν πάνω από μισό εκατομμύριο ευρώ.

Στόχος η συνολικότερη προστασία

«Αισθανόμαστε τυχεροί γιατί το τοιχίο του μόλου άντεξε σε σχέση με τα υπόλοιπα λιμάνια της Κρήτης, όπως στο Ρέθυμνο που έκοψε.

Μέσα στο καλοκαίρι, μετά από συνεννόηση που ήδη έχει γίνει με την Αρχαιολογία, θα προχωρήσουμε στην έξτρα προστασία του κομματιού βορείως του Κούλε. Δεδομένων των συνθηκών, μέσα στο 2015 πιστεύω πως θα υπάρχει μια συνολική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων. Μην ξεχνάμε ότι το πρώτο κομμάτι του μόλου έχει να φτιαχτεί τουλάχιστον 40 χρόνια.

Αυτήν τη στιγμή είμαστε σε συνεννόηση με το υπουργείο για να γίνει μια συνολικότερη μελέτη που αφορά στην προστασία του μόλου, και μελέτη επέκτασής του, μετά και το αλιευτικό καταφύγιο που γίνεται στην Αλικαρνασσό», κατέληξε ο κ. Μπρας.

Η ανακοίνωση που εξέδωσε το Λιμεναρχείο Ηρακλείου

Μετά το γεγονός ότι στην περιοχή του βόρειου λιμενοβραχίονα του λιμένος Ηρακλείου παρουσιάστηκαν εκτεταμένες φθορές και ρηγματώσεις του οδοστρώματος και στην ανωδομή του κρηπιδώματος τις προηγούμενες ημέρες αποφασίστηκε να απαγορευτεί η είσοδος και κυκλοφορία ατόμων σε όλο το μήκος και πλάτος του βόρειου λιμενοβραχίονα του λιμένος Ηρακλείου μετά τη δύση του ηλίου. Ήδη εδώ και αρκετές ημέρες η πεζή κυκλοφορία στο βόρειο λιμενοβραχίονα είναι δυνατή μόνο κατά τη διάρκεια της ημέρας, εφόσον οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν και με αποκλειστική ευθύνη των περιπατητών. Παράλληλα, το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ηρακλείου στην ανακοίνωση που εξέδωσε ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «οι παραβάτες της παρούσας, ανεξάρτητα από τις τυχόν συντρέχουσες αστικές και ποινικές ευθύνες κατά την ισχύουσα νομοθεσία, υπόκεινται και στις κυρώσεις του άρθρου 157 του Ν. Δ. 187/1973 (Α' 261) περί Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, όπως ισχύει».

Ιωάννα Βλαχάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News