default-image

Ανάμικτα συναισθήματα για την επιστροφή των ΜΟΜΑ

Κρήτη
Ανάμικτα συναισθήματα για την επιστροφή των ΜΟΜΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανάμικτα συναισθήματα προκαλεί σε τοπικό επίπεδο η πρόσφατη εξαγγελία του υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου για τη επανασύσταση των περίφημων ΜΟΜΑ που λειτουργούσαν επί δεκαετίες στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, με στόχο την ανασυγκρότηση της μεταπολεμικής Ελλάδας.

Αν και όλοι αναγνωρίζουν το σημαντικό έργο που έγινε και εδώ στην Κρήτη αλλά και πανελλαδικά από τις ΜΟΜΑ, οι εκπρόσωποι του τεχνικού κόσμου της Κρήτης εμφανίζονται ιδιαίτερα επιφυλακτικοί και προβληματισμένοι. Κάνουν μάλιστα λόγο για σοβαρό πλήγμα στην ήδη διαλυμένη αγορά εργασίας για τους Έλληνες μηχανικούς, που φεύγουν κατά δεκάδες από τη χώρα, αναζητώντας δουλειά στο εξωτερικό.

Οι Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως του στρατού που έβαλαν "λουκέτο" στις αρχές της δεκαετίας του '90 είχαν διπλό ρόλο. Σε περίοδο πολέμου είχαν αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής της χώρας. Σε περίοδο ειρήνης αναλάμβαναν με λογικό κόστος εκτέλεση δημόσιων έργων, κυρίως στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών.

Επτά τέτοιες ομάδες λειτούργησαν σε όλη τη χώρα. Στην Κρήτη δραστηριοποιήθηκε η 7η ΜΟΜΑ με έδρα το Ηράκλειο και το Στρατόπεδο Δασκαλογιάννη, με πεδίο αρμοδιότητας σε όλη την Κρήτη.

ΒΟΑΚ και αεροδρόμιο Καρπάθου

Η Μικτή Ομάδα Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως, που λειτούργησε στο Ηράκλειο, συμμετείχε μεταξύ άλλων στην κατασκευή του ΒΟΑΚ στο τμήμα Ληνοπεράματα-Φόδελε. Εκτός από την ανακατασκευή των βασικών οδικών αξόνων του νησιού, η ΜΟΜΑ Ηρακλείου δραστηριοποιήθηκε ακόμη και στην Κάρπαθο, όπου μάλιστα το προσωπικό της μονάδας κατασκεύασε εξ ολοκλήρου το αεροδρόμιο του νησιού, όπως θυμούνται οι παλαιότεροι.

Ο κ. Κώστας Μπριλάκης είχε μόλις ολοκληρώσει τις σπουδές του και υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία, όταν στη διάρκεια της χούντας οι ΜΟΜΑ επιστρατεύτηκαν για να εκτελέσουν μια σειρά από μεγάλα έργα.

«Η μονάδα ιδρύθηκε το 1959 για να κάνει έργα σε κάποιες απρόσιτες περιοχές κυρίως. Η χούντα «άπλωσε» τη δραστηριότητα της ΜΟΜΑ, που έφτασε να εκτελέσει μέχρι και έργα της εθνικής οδού εδώ στην Κρήτη. Θεωρώ ότι τη γνώση την αλυσοδένουμε στον Καύκασο όπως ο Προμηθέας. Δεν πρέπει να κάνουν δημόσια έργα οι αξιωματικοί του στρατού. Εμένα τα δικά μου παιδιά, πολιτικοί μηχανικοί και οι 2, είναι μετανάστες», ανέφερε ο κ. Μπριλάκης, εκφράζοντας την αντίθεσή του στην επανασύσταση των ΜΟΜΑ.

Επιφυλάξεις: Πλήγμα για το «δοκιμαζόμενο» τεχνικό κλάδο

Έντονες επιφυλάξεις εκφράζουν την ίδια στιγμή και οι εκπρόσωποι του τοπικού τεχνικού κόσμου. Επιφυλάξεις που έχουν να κάνουν με ένα συγκεκριμένο γεγονός. Την περίοδο που λειτούργησαν οι ΜΟΜΑ, η χώρα ήταν κατεστραμμένη από τους βομβαρδισμούς, δε διέθετε εταιρείες και ειδικευμένους μηχανικούς. Σε αντίθεση με την Ελλάδα του 2015, όπου οι περισσότερες τεχνικές εταιρείες επιβιώνουν με δυσκολία και οι νέοι μηχανικοί ήταν από τους πρώτους Έλληνες επιστήμονες που άρχισαν να ξενιτεύονται για να βρουν δουλειά.

«Πράγματι οι ΜΟΜΑ επιτέλεσαν εκείνες τις δεκαετίες ένα πολύ μεγάλο αναπτυξιακό έργο. Ουσιαστικά αναστήλωσαν την Ελλάδα. Όμως υπάρχει μια διαφορά. Να μην ξεχνάμε ότι δεν είναι οι ίδιες συνθήκες τότε με σήμερα», σημείωσε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Γιάννης Χαρωνίτης και πρόσθεσε: «Ουσιαστικά με την κίνηση αυτή στερείται η εργασία από τους μηχανικούς, από τους ελεύθερους επαγγελματίες. Σε μια ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή για τις εταιρείες όπου δεν υπάρχει πια παραγωγή δημόσιων έργων». «Φιλόδοξο το εγχείρημα που εξήγγειλε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας. Μακάρι να στεφθεί από επιτυχία. Όμως δεν κρύβω ότι είμαστε λίγο προβληματισμένοι λόγω του ότι έχουν περάσει αρκετά χρόνια. Δεν ξέρω λοιπόν κατά πόσον ο ίδιος ο ελληνικός στρατός πλέον μπορεί να δομήσει τα τμήματά του ώστε να έχουν την απαραίτητη αποτελεσματικότητα», ανέφερε με τη σειρά του ο αντιδήμαρχος Ηρακλείου και μηχανικός Χάρης Μαμουλάκης.

Έλλη Κοκάλη, Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News