default-image

Πειραματικά-αναπληρωτές: Τελικά είναι η αριστεία ρετσινιά;

Κρήτη
Πειραματικά-αναπληρωτές: Τελικά είναι η αριστεία ρετσινιά;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα μεγάλο θέμα άνοιξε στην ελληνική κοινωνία ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς με τις δηλώσεις του για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία. Η μετάφραση των δηλώσεών του ότι η αριστεία είναι ρετσινιά και ότι τα πρότυπα σχολεία είναι "χιτλερικό εγχείρημα" έχει βρει πολλούς υποστηρικτές, αλλά και έντονους επικριτές.

Η καταιγίδα που ξέσπασε οδήγησε σε παραίτηση τη Διοικούσα Επιτροπή των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων. Η παραίτηση έγινε δεκτή χθες από τον υπουργό, ενώ ταυτόχρονα διαψεύστηκαν ως κακόπιστες διαδόσεις οι φήμες περί κατάργησης των Πειραματικών.

http://vod.cretetv.gr/html5/html5lib/v1.6.12.27i/mwEmbedFrame.php/cache_st/11111/wid/_105/uiconf_id/11170240/entry_id/0_fmw1laau/

Τις πραγματικές του προθέσεις το υπουργείο Παιδείας επιφυλάχθηκε να ανακοινώσει σύντομα με αναλυτικό δελτίο Τύπου. Ωστόσο, πληροφορίες αναφέρουν πως στις σκέψεις των επιτελών του είναι να καταργηθούν οι εξετάσεις εισαγωγής στα Πειραματικά και να επιστρέψουμε στη διαδικασία της κλήρωσης. Οι υποστηρικτές των Πειραματικών Σχολείων έχουν ήδη αρχίσει τη συγκέντρωση υπογραφών κατά μιας τέτοιας εξέλιξης. Όπως υποστηρίζουν, τα Πειραματικά, όπως λειτουργούν σήμερα, είναι μια μοναδική δυνατότητα να διεκδικήσει μια οικογένεια άριστης ποιότητας εκπαίδευση εντός της δημόσιας παιδείας. Θεωρούν άδικη και επίπεδη τη διαδικασία της κλήρωσης, η οποία θα "ισοπεδώσει" τα πλεονεκτήματα των Πειραματικών Σχολείων και την ύπαρξή τους ως κύτταρα αριστείας.

«Δύο τινά συμβαίνουν. Ή η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι δέσμια ιδεοληψιών του περασμένου αιώνα ή κάποιοι αποφάσισαν να κάνουν το χατίρι περιθωριακών ιδιωτικών σχολείων που έχουν ενοχληθεί από τη μεγάλη επιτυχία των δημόσιων πρότυπων σχολείων», έχει υπογραμμίσει το "Ποτάμι", τονίζοντας ότι - στη μεγάλη τους πλειοψηφία - οι μαθητές των Πειραματικών είναι παιδιά φτωχών οικογενειών που αναζητούν μια ευκαιρία για να ξεπεράσουν τις ανισότητες της κοινωνίας μας...

Από την άλλη πλευρά, οι επικριτές της φιλοσοφίας των Πειραματικών Σχολείων αντικρούουν το επιχείρημα περί "φτωχών μαθητών". Επισημαίνουν πως στις εισαγωγικές εξετάσεις προσέρχονται παιδιά με περισσότερα εφόδια όχι λόγω της ιδιαίτερης ευφυΐας τους, αλλά κυρίως λόγω μορφωτικού, οικονομικού και κοινωνικού επιπέδου των γονιών τους, αφού είναι επιστημονικά διαπιστωμένο ότι η υψηλή επίδοση δεν είναι ανεξάρτητη από το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει το παιδί.

«Η κοινωνία μας δε χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία "αρίστων", αλλά ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου γενικά», σημειώνει ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θέμις Κοτσιφάκης, ο οποίος κάνει λόγο για «αφαίμαξη των κοινών σχολείων από τους άριστους μαθητές, που βοηθούν τον εκπαιδευτικό στο έργο του αλλά και αποτελούν θετικά πρότυπα για τους υπόλοιπους μαθητές».

Η συνδικαλιστική ηγεσία των καθηγητών φαίνεται πως συμφωνεί με τις απόψεις που εκφράστηκαν από τον υπουργό, αφού αναφέρει: «Με την καθιέρωση εισαγωγικών εξετάσεων βρισκόμαστε μπροστά σε μια διαστρεβλωμένη και αντιπαιδαγωγική αντίληψη της αριστείας, καθώς γίνεται μια προσπάθεια διαχωρισμού των μαθητών που ήδη φοιτούν στα Πειραματικά με έναν τρόπο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ιδιότυπα ρατσιστικός».

Βεβαίως, υπάρχουν και εκπαιδευτικοί οι οποίοι δε συμφωνούν με την άποψη αυτή. Οι οποίοι ιδρώνουν καθημερινά μες στην τάξη για να μπορέσουν να κάνουν ένα μέσο μάθημα μέσα σε δραματικά ανομοιογενή τμήματα. Σε τμήματα που υπάρχουν "άριστοι", οι οποίοι "διψάνε" για το κάτι παραπάνω, ενώ υπάρχουν και μαθητές που υστερούν, οι οποίοι χρειάζονται υποστήριξη. Και βρίσκονται συχνά ευσυνείδητοι εκπαιδευτικοί στη θέση ούτε τους "άριστους" να μπορούν να "απογειώσουν", ούτε τους μαθητές που υστερούν να μπορούν να βοηθήσουν όπως πρέπει...

Πίνακες αναπληρωτών: Παύουν να προηγούνται οι άριστοι...

Από το 2014 και μετά καθιερώθηκε με νόμο να προηγούνται στους πίνακες αναπληρωτών (μεταξύ εκπαιδευτικών που απέκτησαν το πτυχίο τους στην ίδια εξεταστική περίοδο) όσοι έχουν υψηλότερο βαθμό πτυχίου. Η πρόβλεψη αυτή δε βρίσκει σύμφωνη τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, η οποία και προτίθεται να την καταργήσει, μέσα στο πλαίσιο μιας συνολικότερης επανεξέτασης του τρόπου πρόσληψης αναπληρωτών.

Εντούτοις, επειδή η αναίρεση της παραπάνω ρύθμισης απαιτεί για νομοτεχνικούς λόγους χρονικό διάστημα που μπορεί και να υπερβαίνει το δίμηνο, το υπουργείο Παιδείας προέβη στο διορισμό αναπληρωτών από τον πρόσφατα αναμορφωμένο πίνακα κατ' εξαίρεση και μόνον για την τρέχουσα σχολική χρονιά, προκρίνοντας ως κατεπείγουσες τις ανάγκες κάλυψης των κενών στα σχολεία...

Ελένη Σταυρουλάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News