default-image

Τα "Υακίνθεια" ξεκινούν και τιμούν το Βιτσέντζο Κορνάρο

Τα "Υακίνθεια" ξεκινούν και τιμούν το Βιτσέντζο Κορνάρο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το 2014 είναι έτος του El Greco, του μεγάλου Κρητικού ζωγράφου της Αναγέννησης (Ισπανία-Ελλάδα). Τα "Υακίνθεια", όμως, τιμούν τη μνήμη ενός άλλου μεγάλου εκπροσώπου της Αναγέννησης, του Βιτσέντζου Κορνάρου με τον Ερωτόκριτο, που πέθανε το 1614 - ίδια χρονιά με τον El Greco.

Για δέκατη έβδομη χρονιά και για δύο ημέρες, την Παρασκευή 25 και το Σάββατο 26 Ιουλίου, τα "Υακίνθεια" συνδιαλέγονται με τις τέχνες και τα γράμματα για να παράξουν πολιτισμό, στα 1.260 υψόμετρο του Άγιου Υάκινθου, στα Ανώγεια.

Μια σύγχρονη αντιμετώπιση του μεγάλου ποιήματος, που εδώ και 400 χρόνια φέγγει στον ουρανό της Κρήτης...

Αναλυτικά το πρόγραμμα των εκδηλώσεων έχει ως εξής:

Παρασκευή 25 Ιουλίου 2014

- Αγιασμός από τον ιερέα του ναού Ανδρέα Κεφαλογιάννη.

- Ο Σταύρος Θεοδωράκης θα μιλήσει για τον Ερωτόκριτο.

Ο Νίκος Ξυδάκης για τον Ερωτόκριτο:

«Όταν μου ζητήθηκε να κάνω κάτι πάνω στον Ερωτόκριτο, η πρώτη μου σκέψη ήταν πως δεν είχε κανένα νόημα να επιχειρήσω να γράψω μουσική ή να μελοποιήσω κάποιο απόσπασμά του. Πολύ περισσότερο μάλιστα όταν υπάρχει αυτή η μοναδική μελωδία που τον συνοδεύει μονότονα χρόνια ολόκληρα και μας σαγηνεύει μέχρι σήμερα το άκουσμά της. Όμως είχα πάντα στον νου μου τη γνώριμη σκηνή της Γκιόστρας, σαν μία κινηματογραφική σκηνή από εκείνα τα επικά έργα του Ιάπωνα σκηνοθέτη Κουροσάβα.

Ο Ερωτόκριτος αντιμέτωπος με τα αρχοντόπουλα. Και όλα εκείνα τα κονταροχτυπήματα για την εύνοια της αγάπης και μόνο. Άρματα χρυσά που λάμπουν στον ήλιο, περικεφαλαίες με τα σύμβολα του έρωτα ζωγραφισμένα, χρυσοκόκκινες φορεσιές, τα άλογα... Άλλοτε άλογο κόκκινο ψηλό, άλλοτε ένα φαρί μαυρόψαρο, όμορφο και μεγάλο... Οι ζωγραφιές τριών λογιών: Πράσινες, μαύρες, μπλάβες... Εκείνος ο καβαλάρης ο πιτείδιος, όμορφος κι ερωτοδιωματάρης... που ωσάν φεγγάρι λαμπερό ήρχετο την Τζόγια να κερδέσει... Ακόμη η ζωγραφισμένη κόρη ψηλά στην κεφαλή του που αχτίνες λαμπιρότατες εφέγγασιν ομπρός τση... Τ' αρχοντόπουλο που πάντα έχει λογισμούς τιμής πάντα ψηλά ξαμώνει... Λοιπόν ξεχάστηκα μέσα σε αυτά και άρχισα να τα τραγουδώ ψιθυριστά σαν να μισοθυμόμουν μία λίγο γνωστή και λίγο άγνωστη μελωδία.

Αποτέλεσμα; Μία ρυθμική αφήγηση-εισαγωγή σε κάθε αρχοντόπουλο και ένα κύριο μέρος λυρικό... Πάντα το ερμηνεύει ένας νέος στην πρώτη εκτέλεση. Τότε ήταν ο Αλκίνοος Ιωαννίδης με την ολίγο μεσαιωνική χροιά της φωνής του, τώρα ο ακόμα πιο νέος ο Ηλίας Βαμβακούσης με την κιθάρα του και στη θέση των εγχόρδων και ενός αναγεννησιακού κάπως ήχου ο ήχος ενός σοπράνο σαξόφωνου. Χωρίς καμία φιλοδοξία να ανανεώσω κάτι, ούτε και να τηρήσω κάποια παράδοση.

Ηλίας Βαμβακούσης: κιθάρα, φωνή  Δημήτρης Χουντής: σαξόφωνο

Φώτης Μυλωνάς: πιάνο.

Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων για τον Ερωτόκριτο

Ερωτόκριτος, Οκτώ τραγούδια

Μέσα στη μικρή χώρα του "έρωτα" θα ζήσει τη δόξα ενός "διωγμού" στο πρόσωπο του Ερωτόκριτου ο μεγάλος ποιητής Κορνάρος. Παίρνει αφορμή να φανερώσει όλα τα ανθρώπινα συναισθήματα. Η απαγόρευση θεριεύει το αίσθημα "κάτεχε όσο στερεύγομαι το πράμμα που μ' αρέσει, τόσο πλια μεσ' τα σωθηκά σπίθες, φωθιές με καΐσι" εξομολογείται η Αρετή στη νένα της κι έτσι μπαίνει στη μάχη μιας διεκδίκησης που θα κερδίσει πάση θυσία...

Με μουσικούς που ξεχειλίζουν από αίσθημα και μια σπάνια φωνή, την Αλίκη Ζωγράφου, καταθέτουμε τη μουσική μας άποψη.

Το έργο σού ανοίγεται από τη δεύτερη ανάγνωση και μετά.

Αντώνης Μυτακίδης: κιθάρα. Μανόλης Μπαρδάνης: φυσαρμόνικα, Αλίκη Ζωγράφου: τραγούδι. Γιώργος Κοντογιάννης: λύρα, κρουστά. Χρίστος Τζιφάκις: φλαμέγκο/Jazz τρίο.

Ο Χρίστος Τζιφάκις, ως ταξιδιώτης της τέχνης, επιστρέφει στην πατρίδα του την Κρήτη, φέρνοντας γεύσεις και αισθήσεις από το δυναμικό - κι άλλοτε νοσταλγικό - κόσμο του flamenco. Σ' αυτήν την επιστροφή συναντά την κρητική μουσική κι αρχίζει μαζί της το διάλογο... Μαζί του δυο Λατινοαμερικάνοι μουσικοί: Pedro Fabian (κρουστά), Rodrigo Cacerez (μπάσο).

Κρητικό κουαρτέτο του Στέλιου Πετράκη: Παλιά και νέα κρητική μουσική με δύναμη, διαχρονικότητα και βάθος, πολυβραβευμένες συνθέσεις παγκόσμιας κλάσης, κορυφαίος χορός και τραγούδι, ενορχηστρωμένα παιξίματα, μουσικοχορευτικοί αυτοσχεδιασμοί και ήχος υψηλής πιστότητας είναι μερικά από τα στοιχεία που αποτελούν την "αιχμή του δόρατος" του κουαρτέτου. Μια σύγχρονη κρητική μουσικοχορευτική παράσταση από ένα νέο σχήμα που ήδη συζητιέται στο μουσικό κόσμο της Ευρώπης με τις έως τώρα εμφανίσεις του...

Θανάσης Μαυρόκωστας: Χορός, μπαντούρα, τσέλο. Αντώνης Σταυρακάκης: τραγούδι, μαντολίνο, λαούτο. Γιώργος Σταυρακάκης: λαούτο, τραγούδι.

Στέλιος Πετράκης: λύρα, λαούτο, σύνθεση, ενορχήστρωση.

Σάββατο 26 Ιουλίου

"Αρετούσα: μια λαβωμένη τσ' ερωτιάς, του πόθου αρρωστημένη": Με αφορμή το στίχο αυτό του Ερωτόκριτου, που αποτυπώνει τα βάσανα των πρωταγωνιστών από την "αρρώστια" του έρωτα, η Τασούλα Μαρκομιχελάκη, επικ. καθηγήτρια του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, θα μιλήσει για άλλες αρρώστιες ή πληγές, κυριολεκτικές-αληθινές, ψεύτικες-επινοημένες ή μεταφορικές, τις οποίες ο ποιητής εντάσσει σε κρίσιμα σημεία της ιστορίας του, είτε για να τις προωθήσει και να τους δώσει λύση, είτε για να τις κοσμήσει και να τις σχολιάσει.

"Χαΐνηδες" - Ψαραντώνης

Ο όρος "μέσος άνθρωπος" είναι μια φτηνή κι επικίνδυνη επινόηση της βιομηχανίας της διασκέδασης. Αντίθετα, στην παράσταση των "Χαΐνηδων" πεινασμένα άγρια θηρία, παράτολμοι ακροβάτες, σεληνιασμένοι προφήτες, ριψοκίνδυνοι ταξιδευτές, αλλόκοτοι μάγοι, αλογάρηδες τσιγγάνοι, θαλασσοδαρμένοι κουρσάροι και παιχνιδιάρηδες ληστές τεντώνουν στα άκρα το λευκό πανί του χωροχρόνου. Πάνω σ' αυτό χορεύει μια σκιά. Η σκιά της αρχέγονης φλόγας της ύπαρξης.

Απαγορεύεται αυστηρά η είσοδος σε ενήλικες που δεν συνοδεύονται από τα παιδιά που κρύβουν μέσα τους.

Δ. Αποστολάκης: λύρα, φωνή. Δ. Ζαχαριουδάκης: κιθάρα, φωνή. Μ. Κώτη: φωνή. Δ. Μπρέντας: κλαρίνο, γκάιντα, καβάλ, νέι. Μ. Νικόπουλος: λαούτο, μαντολίνο, μπουζούκι. Α. Νόνης: κρουστά. Α. Σκαμνάκης: μπάσο. Τ. Κανέλλος: ντραμς. Κλέων Αντωνίου: ηλεκτρική κιθάρα.

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News