default-image

Στη Βουλή οι αποκαλύψεις της "Ν.Κ." για το φυτοφάρμακο

Κρήτη
Στη Βουλή οι αποκαλύψεις της "Ν.Κ." για το φυτοφάρμακο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Σύμφωνα με εκτενή δημοσιεύματα της "Ν.Κ." της 9, 10 και 11 Ιουλίου, αναδεικνύεται ένα μείζον θέμα που αφορά στη χρήση απαγορευμένων τοξικών χημικών ως φυτοπροστατευτικά προϊόντα-ζιζανιοκτόνα στις καλλιέργειες της Κρήτης, παρά τη νομοθεσία της Ε.Ε. και μάλιστα με ανθούσα ακόμη και τη λαθραία διακίνησή τους», αναφέρει σε ερώτησή που κατέθεσε στον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Γεώργιο Καρασμάνη, ο βουλευτής Ηρακλείου της Ν.Δ. κ. Λευτέρης Αυγενάκης.

«Το θέμα», συνεχίζει ο κ. Αυγενάκης, «εστιάζεται σε πρώτη ανάγνωση στο διχλωροπροπένιο (1,3 - D), ίσως το πιο διαδεδομένο ζιζανιοκτόνο, νηματωδοκτόνο αυτή τη στιγμή στις καλλιέργειες λαχανικών και κηπευτικών στις υπαίθριες καλλιέργειες. Σύμφωνα με τα σχετικά επίσημα πρωτόκολλα, το «διχλωροπροπένιο δρα στο έδαφος σε βάθος 40 cm με τη βοήθεια του νερού και ελευθερώνει χλώριο. Δρα εξ επαφής και φονεύει όλα τα είδη των νηματωδών, έντομα εδάφους και έμμεσα επιδρά σε μύκητες εδάφους, βακτηρίδια, ιούς και ζιζάνια. Δρα ανασταλτικά στη βλάστηση διαφόρων σπόρων. Εφαρμόζεται σε καλλιέργειες λαχανικών, πατάτας, θερμοκηπιακές και σε δενδροκαλλιέργειες».

Από πειράματα σε ζώα προκύπτει ότι το διχλωροπροπένιο είναι ερεθιστικό για το δέρμα και τα μάτια. Προκαλεί υπερκεράτωση και υπερπλασία βασικών κυττάρων του στομάχου και αναιμία. Επίσης προκαλεί υπερπλασία αναπνευστικού επιθηλίου, εκφύλιση του νευροεπιθηλίου και ερεθισμό του υποβλεννογόνιου τοιχώματος της ουροδόχου κύστης.

Έχει τοξική δράση στα χρωμοσώματα και προκαλεί μεταλλάξεις στα θηλαστικά. Καταστέλλει το μυελό των οστών και προκαλεί θρυμματισμό στο DNA. Η χρόνια τοξικότητα και καρκινογένεση αφορά το βλεννογόνο του στομάχου και το ήπαρ (αδενοκαρκίνωμα).

Το διχλωροπροπένιο αποτελεί ιδιαίτερα επικίνδυνη χημική ουσία και για το περιβάλλον. Στον αέρα, οξειδώνεται με το φως κατά 50% σε 10 ώρες. Παράγονται προϊόντα διχλωροαιθένιου, υδροξυλίου, χλωροακεταλδεΰδης και μυρμηκικού χλωριδίου. Αντιδρά με το όζον και σχηματίζεται χλωρακετικό οξύ, υδροχλώριο, διοξείδιο-μονοξείδιο του άνθρακα και μυρμηκικό οξύ. Τα προϊόντα αυτά είναι υδροδιαλυτά και με τη βροχή μεταφέρονται και σε άλλες περιοχές. Έχει μεγάλη πίεση εξάτμισης και διασκορπίζεται εύκολα στο περιβάλλον. Στο νερό, διαλύεται και είναι δραστικό για 5 ημέρες, όσον αφορά στη θανατηφόρα δόση. Είναι σταθερό στη φωτόλυση. Στο έδαφος, δεν απορροφά το φως. Διασκορπίζεται από την έντονη εξάτμιση και παραμένει θανατηφόρο για 8-15 ημέρες. Είναι φυτοτοξικό και φονεύει πουλιά, μέλισσες, γεωσκώληκες, βρύα, ψάρια, οστρακοειδή και στρείδια. Σε μικρότερες δόσεις προκαλεί τοξικές βλάβες σε 20-30 ημέρες μετά την έκθεση.

Κάθε χρόνο παρασκευάζονται 35 εκατομμύρια τόνοι προπανίου από σχιστολιθικά και φυσικό αέριο και με αφυδρογόνωση του προπανίου φτιάχνεται το προπένιο, και μετά το διχλωροπροπένιο.

Απαγορευμένο από το 2012 ως ιδιαίτερα επικίνδυνο

Στις 18/06/2012 η Ευρωπαϊκή Ένωση, με βάση και την "Απόφαση του Ρότερνταμ" και μετά από μελέτες και πειράματα, τόσο εργαστηριακά «in vitro» όσο και σε φυσικές συνθήκες «in vivo», έκρινε το διχλωροπροπένιο ως απαγορευμένο, γιατί ήταν ιδιαίτερα τοξικά επικίνδυνο για το περιβάλλον και προκαλούσε σοβαρά προβλήματα υγείας. Στα ζώα (θηλαστικά) βρέθηκε να είναι καρκινογόνο και υπεύθυνο για χρόνιες φλεγμονώδεις και εκφυλιστικές παθήσεις. Ιδιαίτερα τοξικό για φυτά και οικοσυστήματα.

Έτσι, θεωρητικά εδώ και τρία χρόνια η χρήση του έχει απαγορευτεί και σε καμία του εκδοχή δε θα έπρεπε να κυκλοφορεί σε καμία χώρα της Ε.Ε. Μάλιστα, η σχετική απόφαση-οδηγία απαγόρευσης κυκλοφορίας και χρήσης του διχλωροπροπενίου στις 18-06-2012 φέρει την υπογραφή του αρμόδιου γενικού διευθυντή της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν) της Ε.Ε. Ωστόσο, όπως αποδεικνύεται στη συνέχεια, υπάρχουν "παράθυρα" στην νομοθεσία της Ε.Ε., ιδίως σε περιβαλλοντικά ζητήματα.

Το διχλωροπροπένιο απαγορεύτηκε στην Ε.Ε. ως ιδιαίτερα τοξικό και μάλιστα αυτή η βαρύτατη τοξικότητά του αναγράφεται στις ετικέτες με τις εμπορικές ονομασίες που κυκλοφορεί. Ωστόσο, στην ετικέτα, εξαιτίας του ότι πειράματα στον ανθρώπινο οργανισμό με αυτό δεν μπορούν να γίνουν, δεν κατατάσσεται με ταξινόμηση ως καρκινογόνο για τον άνθρωπο (!). Αυτό, όσο κι αν φαίνεται απλό στην εξήγησή του, είναι και μια από τις αιτίες στο να βρεθεί "παράθυρο" να συνεχίσει να κυκλοφορεί στην αγορά των χωρών της Ε.Ε. παρά την απαγόρευσή του. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα επίσημα διαθέσιμα στοιχεία, το διχλωροπροπένιο (1,3 - D) παρασκευάζεται από μια μεγάλη πολυεθνική εταιρεία στο Βέλγιο και έχει το εμπορικό όνομα «D-D ΤΟΡ 90 EC» και από μία πολυεθνική στις ΗΠΑ με το εμπορικό όνομα «CONDOR 91 EC». Τα δύο εμπορικά σκευάσματα είναι γνωστά στους περισσότερους αγρότες μας ως τα μοναδικά ενδεδειγμένα για τη χρήση που προορίζονται.

Η "πατέντα" αποφυγής της απαγόρευσης

Το "σύστημα" όμως που επί 3 χρόνια τώρα κυκλοφορεί κανονικά το 1,3 - D στην αγορά, παρά την απαγόρευση, "πατάει" στην εξής τεχνική: Μία χώρα - η Ιταλία και η Ισπανία μέχρι στιγμής εν προκειμένω αυτή την τριετία - κάνει την πρώτη εισαγωγή του προϊόντος και με βάση την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία, τότε αυτόματα "νομιμοποιείται" η διακίνησή του και στις υπόλοιπες. Εισάγει εκτελωνίζοντας το συγκεκριμένο σκεύασμα και, παρά την απαγόρευση, εμφανίζει γνωματεύσεις συμβούλων των πολυεθνικών προς αγροτικές επιχειρήσεις, ενώσεις, εταιρείες και συνεταιρισμούς, ως «αναντικατάστατα» τα συγκεκριμένα προϊόντα για τη βελτίωση και απόδοση της αγροτικής παραγωγής στην τρέχουσα σοδειά.

Με τη σειρά τους, συνεταιρισμοί-ενώσεις αιτούνται στο αρμόδιο Υπουργείο Γεωργίας, ανάλογα τη χώρα, τη χορήγησή του κατ' εξαίρεση ως «αναντικατάστατου φυτοφαρμάκου», και τότε η χώρα αυτή εκδίδει άδεια περιορισμένου μεν χρόνου, αλλά άδεια κυκλοφορίας του, παρά την απαγόρευση της Ε.Ε. (!). Αυτήν την πρακτική εδώ και τρία χρόνια χρησιμοποιεί και το ελληνικό Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, αφενός μεν με την αιτίαση ότι ήδη χρησιμοποιείται σε άλλες χώρες της Ε.Ε. (Ισπανία-Ιταλία), δίνοντας αυτά τα τρία χρόνια «κατά παρέκκλιση άδεια κυκλοφορίας στην αγορά για 120 ημέρες, σύμφωνα με το άρθρο 53 του Κανονισμού 1107/2009, αν και είναι με πρόταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαγορευμένο το 1,3 D/Διχλωροπροπένιο (από 18/06/2012). Φυσικά κάθε χρόνο και στο ελληνικό Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης δημιουργείται τουλάχιστον μία "αίτηση" Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών προς το Υπουργείο ότι έχει ανάγκη το φυτοφάρμακο ως «αναντικατάστατο». Έτσι, με την πίεση των κατασκευαστριών εταιρειών και των συμβούλων επιχειρήσεων, γίνεται αναγκαστικά η εισήγηση, η υπογραφή και η αδειοδότηση προσωρινής κυκλοφορίας κατά παρέκκλιση.

Η φετινή «κατά παρέκκλιση κυκλοφορία» με επίκεντρο την Κρήτη

Ούτε φέτος, δυστυχώς, η απαγόρευση κυκλοφορίας ενός τόσου επικίνδυνου τοξικού φυτοφαρμάκου, όπως έχει αποφανθεί ήδη από το 2012 η Ε.Ε., κατέστη δυνατή και μάλιστα ειδικά φέτος το σχετικό αίτημα ως «αναντικατάστατου» φέρεται να το έχει θέσει Αγροτική Ένωση της Κρήτης, προκειμένου να εκδοθεί η κατά παρέκκλιση της απαγόρευσης άδεια κυκλοφορίας του για 120 ημέρες. Μόνο που ειδικά φέτος η άδεια εμφανίζεται να γίνεται χρήση της μόνο στην Κρήτη, και μάλιστα οι αρμόδιοι του Υπουργείου, έχοντας υπόψη τους τη βαρύτητα της τοξικότητας του 1,3 - D, περιορίζουν στις αυστηρές οδηγίες τους τη χρήση του μόνο για τα λαχανικά.

Οι εγκρίσεις αφορούν και τις δύο εμπορικές ονομασίες του 1,3 - D και την «D - D TOP 90 EC» και την «CONDOR 91 EC» και ημερομηνία έγκρισης είναι στις 13-06-2014, με έναρξη ισχύος από την 1η Ιουλίου του 2014, δηλαδή εδώ και 10 μέρες έχει ξεκινήσει ήδη για τους αγρότες η παραγγελία του, η προμήθεια και η αγορά του προς χρήση. Μάλιστα, και οι δύο κατά παρέκκλιση άδειες διάθεσης του απαγορευμένου 1,3 - D για τις δύο εμπορικές του ονομασίες έχουν εκδοθεί μετά το αίτημα ως «αναντικατάστατου» του φυτοφαρμάκου από την ίδια ΕΑΣ της Κρήτης.

Κατόπιν των ανωτέρω,

Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός

1. Μετά την από 13/06/2014 χορήγηση κατά παρέκκλιση άδειας διάθεσης στην αγορά 120 ημερών με έναρξη από την 1η Ιουλίου ειδικά στην Κρήτη στο διχλωροπροπένιο, με εμπορικές ονομασίες DD-ΤΟΡ 90EC και CONDOR, και επειδή έγινε το ίδιο για τα έτη 2013 (12/06/2013, αρ. πρωτ. 6687/72656) και 2012 (14/06/2012, αρ. πρωτ. 6538/67811) και αφού υπάρχει από 18/6/2012 απόφαση απαγόρευσης του διχλωροπροπένιου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ισχύουν ή όχι;

2. Πώς γίνεται το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να υπογράφει τη διάθεσή του στην αγορά μετά από γνωματεύσεις "αναντικατάστατου" που κατασκευάζονται από συμβούλους επιχειρήσεων των εταιρειών που διακινούν τα προαναφερθέντα προϊόντα και με υποβολή αιτήσεων ως τέτοιου από κατά τόπους ΕΑΣ, όταν απαγορεύεται η χρήση αυτής της ουσίας;

3. Ισχύει ότι η κατά παρέκκλιση χορήγηση αδείας του διχλωροπροπένιου έχει δώσει την ευκαιρία σε εμπόρους να εισάγουν λαθραία την ουσία αυτή και ότι έχουν επιβληθεί πρόστιμα από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης γι' αυτό το λόγο;

4. Είναι γνωστό ότι το μέσο επίπεδο ενημέρωσης του αγρότη είναι πολύ πιο κάτω από τις απαιτήσεις ορθής χρήσης του διχλωροπροπένιου. Ποιος διασφαλίζει τον έλεγχο αυτών των απαιτήσεων προς όφελος όλων μας και των αγροτών και των καταναλωτών και όσων διαβιούν στις περιοχές χρήσης του;

5. Μπορεί να εξασφαλίζεται η προσωρινή διάθεση του διχλωροπροπένιου για μια χώρα, Ιταλία ή Ισπανία κατά παρέκκλιση, και να "νομιμοποιείται" έτσι η διακίνησή του γενικότερα και σε άλλες χώρες, αλλά αυτό είναι αποτέλεσμα της πίεσης των κατασκευαστριών εταιρειών, που στη συγκεκριμένη περίπτωση λειτουργούν σε βάρος της υγείας των πολιτών και του περιβάλλοντος. Αυτό προκύπτει αυταπόδεικτα από το γεγονός ότι οικονομικά η κυκλοφορία του, παρά την απαγόρευση, είναι από τις μόνες που ωφελεί άμεσα, ναι ή όχι;

6. Σε ποιες ενέργειες θα προβούν το Υπουργείο και οι αρμόδιες κεντρικά και κατά τόπους υπηρεσίες του άμεσα, για να διαφυλάξουν την υγεία των πολιτών και του περιβάλλοντος;».

Νέες αποκαλύψεις: Μέχρι και λαθρεμπόριο φυτοφαρμάκων

Επί δύο μέρες η "Ν.Κ." με το φάκελο για την αδειοδότηση κατά παρέκκλιση σε απαγορευμένο από την Ε.Ε. φυτοφάρμακο επιχειρεί να ανοίξει ένα κύκλο συζητήσεων γύρω από την ανάγκη χάραξης περιφερειακά μιας αγροτοδιατροφικής στρατηγικής προς όφελος της τοπικής παραγωγής, των αγροτών και της οικονομίας μας και όχι για τους τζίρους πολυεθνικών που μέσα από ένα συγκεκριμένο μοντέλο-αλυσίδα, μιας παγκοσμιοποιημένης αγοράς αγροτικών προϊόντων, επιχειρεί να επιβάλει ακόμη και απαγορευμένα ως ιδιαίτερα τοξικά φυτοφάρμακα, ως «αναντικατάστατα» για προϊόντα με ανταγωνιστικές τιμές.

Αν όμως με νομιμοφανή τρόπο, όπως εκτενώς αποκαλύψαμε, το απαγορευμένο 1,3-D, παρά την αυστηρή απαγόρευση της Ε.Ε., κυκλοφορεί και φέτος στην Κρήτη ειδικά, με άδεια 120 ημερών, κατά παρέκκλιση από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο εφιαλτικά, από την αποκάλυψη της διακίνησης με λαθραίο τρόπο και παράνομα απαγορευμένων φυτοφαρμάκων, που κυκλοφορούν όχι μόνο τις 120 ημέρες της κατά παρέκκλισης άδειας, αλλά όλο το χρόνο για χρήση και όχι μόνο πριν τη φύτευση.

Video Platform Video Management Video Solutions Video Player

Από Βουλγαρία-Τουρκία-Κύπρο

Το 1,3-D (διχλωροπροπένιο), το οποίο εξαιτίας της κατά παρέκκλισης αδειοδότησής του διακινείται ήδη από την 1η Ιουλίου μετά από αίτημα ΕΑΣ του νησιού, κυκλοφορεί και λαθραία στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Κρήτη. Χώρες εισόδου κατά κανόνα η Βουλγαρία, η Τουρκία και η Κύπρος. Αυτό συμβαίνει είτε γιατί το βρίσκουν φτηνότερο, είτε γιατί υπάρχει ο περιορισμός των 120 ημερών χρήσης ή γιατί υπάρχουν άλλου τύπου "συνεργασίες" καταστημάτων πώλησης και αλλοδαπών προμηθευτών. Υπάρχει όμως ταυτόχρονα και η παράνομη διακίνηση πέραν των 120 ημερών και του ίδιου του σκευάσματος που τώρα κυκλοφορεί «νομιμοφανώς», καθώς διακινητές του αγοράζουν περισσότερες ποσότητες απ' όσες έχει ανάγκη αυτήν την περίοδο η περιοχή τους, "στοκάροντας" έτσι εμπόρευμα που στη συνέχεια και εκτός των 120 ημερών συνεχίζουν να το διακινούν, και μάλιστα σε υψηλότερη τιμή όλο το χρόνο, ακόμη και με "πατέντες".

Στο χθεσινό δημοσίευμά μας έγινε αναφορά και με αποδείξεις τεκμηριώθηκε η αναγκαστική εξάρτηση των παραγωγών στη χρήση του 1,3-D (διχλωροπροπενίου). Η ανάγκη για χρήση ισχυρών απολυμαντικών φυτοφαρμάκων στα χωράφια πριν τη φύτευση, η εξάρτηση στο διχλωροπροπένιο, το υψηλό κόστος του, ο περιορισμός "νόμιμης" χρήσης για 120 ημέρες και τα οικονομικά συμφέροντα των εταιρειών παραγωγής του, των διακινητών και των εμπόρων προκαλούν πολλούς αγρότες να γίνουν τα θύματα λαθραίας διακίνησης του απαγορευμένου νηματωδοκτόνου.

Το "βαφτίζουν" λίπασμα

Από επίσημα έγγραφα υπηρεσιών, που σχετίζονται με τη δίωξη λαθραίων προϊόντων, γνωρίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια σοβαρές ποσότητες 1,3-D διακινούνται λαθραία και στην Κρήτη. Στη μια μόνο περίπτωση, μετά από έρευνα τον Αύγουστο του 2012, ειδικές υπηρεσίες βρήκαν και δέσμευσαν 4.840 λίτρα διχλωροπροπενίου σε πλοίο που είχε αναχωρήσει από Κύπρο με προορισμό το Λαύριο.

Στα σχετικά έγγραφα που κατασχέθηκαν βρέθηκε και το τιμολόγιο με τα στοιχεία του Κύπριου αποστολέα και του παραλήπτη εμπόρου από την Κρήτη.

Στις 10/06/2013, με απόφαση του αναπληρωτού υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, επεβλήθη πρόστιμο 10.000 ευρώ στον Κρητικό έμπορο γι' αυτήν την παράβαση. Είναι εξόχως αποκαλυπτικά τα όσα αναφέρονται, μεταξύ άλλων, σε αυτή την απόφαση του τότε αναπληρωτή υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Μάξιμου Χαρακόπουλου, για το πώς διακινούνται λαθραία μη εγκεκριμένα φυτοφάρμακα.

Η υπουργική απόφαση

Να πώς περιγράφει τη λαθραία διακίνηση η Υπουργική Απόφαση στις 10-06-2013:

«ΘΕΜΑ: Επιβολή διοικητικών κυρώσεων για διακίνηση στην αγορά (ενδοκοινοτική απόκτηση) μη εγκεκριμένου φυτοπροστατευτικού προϊόντος.

Έχοντας υπόψη:

- Την από 24-8-2012 τηλεφωνική επικοινωνία και επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της υπηρεσίας μας και των αρμόδιων κυπριακών Αρχών, οι οποίες ενημέρωσαν την υπηρεσία μας ότι πλοίο με φορτίο του σκευάσματος 1,3 dichloropropene μορφής EC, φερόμενο με την εμπορική ονομασία "CONDOR EC", αναχώρησε από Κύπρο με προορισμό το Λαύριο Αττικής και τελικό προορισμό του φορτίου την... Κρήτη. Σύμφωνα με το Έντυπο Δήλωσης Φορτίου του πλοίου, τα ανωτέρω φυτοπροστατευτικά προϊόντα χαρακτηρίζονταν ως γεωργικά λιπάσματα.

- Την από 24-8-2012 τηλεφωνική επικοινωνία και επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της υπηρεσίας μας και της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής της Περιφερειακής Ενότητας (ΔΑΟΚ της Π.Ε. Ανατολικής Αττικής), προκειμένου να εντοπίσουν και να δεσμεύσουν το εν λόγω φορτίο. Ο εντοπισμός και η δέσμευση του φορτίου ζητήθηκε και γραπτώς με το με αριθ. πρωτ... έγγραφο της υπηρεσίας μας.

- Το υπ' αριθ... Πρακτικό Δέσμευσης και την υπ' αριθ... Έκθεση Ελέγχου, σύμφωνα με τα οποία κλιμάκιο της ΔΑΟΚ της Π.Ε. Ανατολικής Αττικής δέσμευσε το φορτίο του σκευάσματος 1,3 dichloropropene, μορφής EC, φερόμενο με την εμπορική ονομασία "CONDOR EC", και συγκεκριμένα 3 παλέτες με 24 βαρέλια των 20 λίτρων, 1 παλέτα με 26 βαρέλια των 20 λίτρων και 4 παλέτες με 36 βαρέλια των 20 λίτρων, σύνολο 242 βαρέλια των 20 λίτρων (4.840 λίτρα). Σύμφωνα με τα προσκομισθέντα παραστατικά και κυρίως το υπ' αριθ... τιμολόγιο, μέρος του φορτίου, και συγκεκριμένα εξήντα (60) βαρέλια των είκοσι (20) λίτρων σκευάσματος, ανήκε στον κ...

- Το με αριθ. πρωτ... έγγραφο, με το οποίο η υπηρεσία μας ζήτησε από τη ΔΑΟΚ της Π.Ε. Ανατολικής Αττικής να λάβει δείγμα από κάθε διαφορετική παρτίδα του σκευάσματος, το οποίο να στείλει στο Εργαστήριο Χημικού Ελέγχου Γεωργικών Φαρμάκων του Μπενάκειου Φυτοπαθολογικού Ινστιτούτου (ΜΦΙ) με σκοπό την εργαστηριακή διερεύνηση του περιεχομένου τους, καθώς τα παραστατικά έγγραφα μεταφοράς (Cargo Declaration) του πλοίου που τα μετέφερε χαρακτήριζε τα σκευάσματα που ανευρέθησαν και δεσμεύτηκαν ως "γεωργικά λιπάσματα"...

- Το με αρ. δελτίου... και αρ. πρωτ... Δελτίο Ανάλυσης, με το οποίο το Εργαστήριο Χημικού Ελέγχου Γεωργικών Φαρμάκων του ΜΦΙ ενημέρωσε τη ΔΑΟΚ της Π.Ε. Ανατολικής Αττικής, με κοινοποίηση στην υπηρεσία μας, ότι τα δύο εξετασθέντα δείγματα βρέθηκαν κανονικά ως προς την περιεκτικότητά τους σε δραστική ουσία 1,3 dichloropropene.

- Το με αριθ. πρωτ... έγγραφο, με το οποίο η ΔΑΟΚ της Π.Ε.

Ανατολικής Αττικής αποδέσμευσε το φορτίο του φυτοπροστατευτικού προϊόντος 1,3 dichloropropene μορφής EC, φερόμενο με την εμπορική ονομασία "CONDOR EC", που προερχόταν από την Κύπρο, προκειμένου να προβούν οι παραλήπτες του είτε σε επιστροφή του φορτίου στην Κύπρο, είτε σε καταστροφή του...

- Το γεγονός ότι σε σκεύασμα με δραστική ουσία 1,3 dichloropropene μορφής EC, προέλευσης Κύπρου, δεν έχει χορηγηθεί έγκριση κυκλοφορίας στη χώρα μας και δεν επιτρέπεται η διακίνησή του (ενδοκοινοτική απόκτηση από Κύπρο)...

ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ

- Επιβάλλουμε στον... Κρήτης πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων ευρώ (10.000 €), επειδή υπέπεσε σε παράβαση του άρθρου 4 παρ. 1 του Ν. 4036/2012, για την οποία επιβάλλονται κυρώσεις σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 3 του Ν. 4036/2012 (ΦΕΚ/Α'/8), καθόσον διαπιστώθηκε ότι διακίνησε (απέκτησε ενδοκοινοτικά) 60 βαρέλια των 20 λίτρων σκευάσματος με δραστική ουσία 1,3 dichloropropene μορφής EC, φερόμενο με την εμπορική ονομασία "CONDOR EC" (αριθμός τιμολογίου ...) προερχόμενο από Κύπρο, με αποστολέα τον κ... Λεμεσός, Κύπρος.

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΡΟΦΙΜΩΝ,

Μ. ΧΑΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ».

Αντικαταστάθηκαν με νόμιμα:

Βρήκαν τα λαθραία, αλλά έκαναν... "φτερά"

Σε άλλη περίπτωση, παρά την αρχική σήμανση και εξακρίβωση του λαθραίου διχλωροπροπενίου σε αποθήκη εμπόρου της Κρήτης από αστυνομικά όργανα, μέχρι να γίνει η κατάσχεσή τους από ειδικές υπηρεσίες, το λαθραίο προϊόν εξαφανίστηκε και αντικαταστάθηκε με νόμιμα προϊόντα.

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης κατά περιόδους προσπαθεί να ενημερώσει υπηρεσίες και αγρότες για τους κινδύνους από τη λαθραία διακίνηση φυτοφαρμάκων.

Τα παράνομα

Τα παράνομα φυτοφάρμακα διακρίνονται από τα νόμιμα φυτοφάρμακα ως εξής:

Τα νόμιμα φυτοφάρμακα έχουν ετικέτα στην ελληνική γλώσσα, που αναφέρει τον αριθμό έγκρισης, την εταιρεία κάτοχο της έγκρισης, τις οδηγίες χρήσης, τις προφυλάξεις που πρέπει να πάρει ο χρήστης, όταν π.χ. να ψεκάζει, τις οδηγίες για περίπτωση ατυχήματος κ.λπ. Το νόμιμο φυτοφάρμακο συνήθως εισάγεται σε μεγάλες συσκευασίες των 200 λίτρων από τις εταιρείες κατόχους των εγκρίσεων κυκλοφορίας και συσκευάζεται από τα ελληνικά εργοστάσια φυτοφαρμάκων ή σε ετοιμόχρηστες συσκευασίες μέχρι είκοσι (20) λίτρων, που φέρουν ετικέτα στην ελληνική γλώσσα με τις ανωτέρω αναφερόμενες ενδείξεις.

Το παράνομο φυτοφάρμακο είναι είτε σε λευκό μπουκάλι, είτε σε μπουκάλι με ξενόγλωσση ετικέτα (συνήθως στη βουλγαρική ή τουρκική γλώσσα), εισάγεται είτε από παραγωγούς, είτε από "μεσάζοντες" ελληνικής ή αλλοδαπής υπηκοότητας σε συσκευασίες μέχρι 20 λίτρα για να μπορεί να πουληθεί άμεσα, χωρίς παραστατικά ή με παραστατικά που το περιγράφουν παραπλανητικά ως λίπασμα, παρακάμπτοντας τελωνεία και υπηρεσίες ελέγχου (εισαγωγή μη εργάσιμες μέρες και ώρες, απόκρυψη φορτίου στο πίσω μέρος εμπορευματοκιβωτίων, αποθήκευση σε ακατάλληλες αποθήκες μακριά από προσβάσιμους χώρους κ.λπ.).

Η ζημιά

Με τα παράνομα φυτοφάρμακα, η ζημία στην εθνική οικονομία είναι πολλαπλή: Δεν εισπράττονται οι απαραίτητοι δασμοί κατά την εισαγωγή τους, δεν εισπράττεται ο ΦΠΑ κατά τη διακίνησή τους, εταιρείες και καταστήματα εμπορίας φυτοφαρμάκων οδηγούνται στον οικονομικό μαρασμό και εκτίθενται σε μεγάλους κινδύνους οι χρήστες των προϊόντων, το περιβάλλον και οι καταναλωτές των προϊόντων που θα ψεκαστούν με παράνομα φυτοφάρμακα.

Υγεία και καλλιέργειες:

Οι κίνδυνοι από τα παράνομα φυτοφάρμακα

Τα παράνομα φυτοφάρμακα είναι επικίνδυνα για την ανθρώπινη υγεία, για τις καλλιέργειες και η διακίνησή τους επιφέρει σημαντικές ζημίες στην εθνική οικονομία. Τα χαρακτηριστικά επικινδυνότητας των παράνομων φυτοφαρμάκων είναι:

- Δεν έχουν ελεγχθεί και εγκριθεί στη χώρα μας, συνεπώς μπορεί να μην περιέχουν τη δραστική ουσία στην κατάλληλη συγκέντρωση (νοθευμένα) ή να μην έχουν τις κατάλληλες πρόσθετες ουσίες που προάγουν την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια του κάθε φυτοφαρμάκου ή να περιέχουν επιβλαβείς για την υγεία προσμείξεις λόγω του μη ποιοτικού τρόπου παρασκευής τους.

- Αποτέλεσμα της μειωμένης ποιότητας των παράνομων φυτοφαρμάκων ήταν φέτος οι σημαντικές καταστροφές που υπέστησαν βαμβακοκαλλιεργητές στις περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας και της Θεσσαλίας.

- Τα παράνομα φυτοφάρμακα συνήθως δε φέρουν ετικέτα στην ελληνική γλώσσα. Συνήθως, είτε βρίσκονται σε λευκά δοχεία χωρίς καμία ένδειξη, είτε με ξενόγλωσση ετικέτα (συνήθως στη βουλγαρική ή τουρκική γλώσσα). Και στις δύο περιπτώσεις ο παραγωγός χρήστης των παράνομων φυτοφαρμάκων δε γνωρίζει και δεν μπορεί να πληροφορηθεί για τις οδηγίες χρήσης, για τις προφυλάξεις, για το αντίδοτο σε περίπτωση ατυχήματος, κ.λπ.

- Πολύ συχνά τα παράνομα φυτοφάρμακα οδηγούν ακόμη και σε οξείες δηλητηριάσεις και θανάτους, όπως για παράδειγμα σκευάσματα με δραστική ουσία paraquat, όπου, παρά την απαγόρευσή τους από το 2007, ακόμη και το 2012, το Κέντρο Δηλητηριάσεων έχει επανειλημμένως ενημερώσει την υπηρεσία μας για θανάτους από την εν λόγω ουσία.

- Στις περιπτώσεις εκείνες όπου το παράνομο φυτοφάρμακο περιέχει δραστική ουσία που έχει απαγορευτεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στους ανωτέρω κινδύνους προστίθεται ο κίνδυνος της απόρριψης φορτίων εξαχθέντων προϊόντων, λόγω ανεύρεσης υπολειμμάτων του παράνομου φυτοφαρμάκου, και η προκαλούμενη δυσφήμιση των ελληνικών προϊόντων.

Σήμα Europol

Ενεργοποίηση ελεγκτικών Αρχών και φορέων

Στις 13-1-2012 η Ευρωπαϊκή Αστυνομία (Europol) εξέδωσε δελτίο Τύπου, όπου προειδοποιεί για την αύξηση της διακίνησης παράνομων φυτοφαρμάκων και την επικινδυνότητα αυτών για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον, επισημαίνοντας ότι κυρίως πραγματοποιούνται κατά τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο, με αποτέλεσμα τη σημαντική απώλεια εσόδων.

Οι μήνες από Ιανουάριο έως Μάρτιο θεωρούνται για τη χώρα μας ιδιαίτερα κρίσιμοι, καθώς αποτελούν την περίοδο που συνήθως εισάγονται αρκετά φυτοπροστατευτικά προϊόντα για να συσκευαστούν και να τροφοδοτηθούν τα καταστήματα εμπορίας φυτοπροστατευτικών προϊόντων.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αστυνομία (Europol), τα δίκτυα διακίνησης παράνομων φυτοφαρμάκων συνιστούν μορφή οργανωμένου εγκλήματος.

Η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA) διερευνά την επίπτωση των παράνομων φυτοφαρμάκων στη διατροφική ασφάλεια.

Στους ελέγχους για τα παράνομα φυτοφάρμακα λόγω της προκαλούμενης φοροδιαφυγής έχουν κατ' επανάληψη συμμετάσχει υπάλληλοι του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ).

Το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΓΕΩΤΕΕ) έχει επανειλημμένα εκφράσει τις διαμαρτυρίες του για την έκταση της διακίνησης των παράνομων φυτοφαρμάκων και των προβλημάτων που προκαλούν, όπως και δεκάδες καταστήματα εμπορίας νόμιμων φυτοπροστατευτικών προϊόντων.

Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Φυτοπροστασίας (ΕΣΥΦ), που εκπροσωπεί εταιρείες φυτοφαρμάκων στη χώρα μας, λειτουργεί και γραμμή καταγγελιών για παράνομα φυτοφάρμακα, η οποία μέχρι σήμερα έχει οδηγήσει στην εξακρίβωση σειράς υποθέσεων διακίνησης παράνομων φυτοφαρμάκων.

Στην υπόλοιπη Ελλάδα το πρόβλημα της λαθραίας διακίνησης φυτοφαρμάκων είναι μάστιγα, ιδιαίτερα στις περιοχές Θεσσαλίας και Μακεδονίας.

Διακίνηση από Τουρκία

Είναι εξίσου χαρακτηριστική η περιγραφή σε δελτίο Τύπου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης στις 27-09-2012 για μια τέτοια μεγάλη υπόθεση λαθραίας διακίνησης από Τουρκία, όπου αναφέρεται: «... Σε συνεργασία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με τις διωκτικές Αρχές, αστυνομικοί στην Αλεξανδρούπολη προχώρησαν στην εξάρθρωση κυκλώματος που εισήγαγε στη χώρα μας από την Τουρκία λαθραίες ποσότητες φυτοφαρμάκων... Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΤ είχε μεταβεί στη Χαλάστρα Θεσσαλονίκης με αφορμή ζημιές σε καλλιέργειες βάμβακος, που σημειώθηκαν από παρανόμως εισαχθέντα ακατάλληλα φυτοπροστατευτικά προϊόντα. Η συνεργασία του ΥΠΑΑΤ με τις τελωνειακές και αστυνομικές Αρχές παραμένει στενή και θα συνεχιστεί για την πάταξη της δράσης κυκλωμάτων διακίνησης παράνομων φυτοπροστατευτικών προϊόντων στη χώρα μας, που θέτουν σε κίνδυνο τις ίδιες τις καλλιέργειες, την ποιότητα των ελληνικών αγροτικών προϊόντων και τη δημόσια υγεία.

Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, καθηγητής Αθανάσιος Τσαυτάρης διευκρινίζει ότι θα ζητηθούν τα στοιχεία όλων των Ελλήνων συλληφθέντων που φέρονται να εμπλέκονται στην υπόθεση λαθρεμπορίας φυτοφαρμάκων από την Τουρκία στην Ελλάδα, και εφόσον διαπιστωθεί ότι είναι δικαιούχοι οποιασδήποτε μορφής ενίσχυσης, θα ανασταλεί κάθε καταβολή οικονομικής ενίσχυσης σε αυτούς από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους που χειρίζεται το ΥΠΑΑΤ.

Με αφορμή τη σύλληψη των επτά ατόμων για λαθρεμπόριο φυτοφαρμάκων, ο υπουργός κ. Τσαυτάρης δήλωσε: «Η προσπάθεια για την πάταξη της ασύδοτης δράσης όλων όσοι εμπλέκονται στην παράνομη διακίνηση φυτοφαρμάκων συνεχίζεται και ήδη αποδίδει. Εφιστούμε την προσοχή στους αγρότες για την ορθή χρήση εγκεκριμένων φυτοφαρμάκων στις καλλιέργειές τους».

Καταγγελία αγρότη:

Λαθραία διακίνηση και με στοκαρισμένο εμπόρευμα

Αγρότης-συνεταιριστής από τη Μεσαρά, με αφορμή τις αποκαλύψεις μας, επικοινώνησε μαζί μας τηλεφωνικά (τα στοιχεία του είναι στη διάθεσή μας) και μας υπέδειξε όμως και μια ακόμη συστηματική πατέντα λαθραίας διακίνησης σε ετήσια βάση του απαγορευμένου διχλωροπροπενίου, που όπως μας είπε χαρακτηριστικά, «... όλοι τη γνωρίζουν και τη χρησιμοποιούν ευτυχώς πριν τη φύτευση. Από αγρότες και συνεταιρισμούς, μέχρι γεωπόνους και εμπόρους. Να ξέρετε, ακόμη και τα απαγορευμένα από το υπουργείο, τους αλλάζουν το όνομα ή την ετικέτα και τα κυκλοφορούν και με άδεια.

Όμως, επειδή όσα αποκαλύπτετε είναι έτσι ακριβώς, προσέξτε και κάτι άλλο με το διχλωροπροπένιο, που εδώ και τρία χρόνια απαγορευμένο μεν, κατά παρέκκλιση δε κάθε χρόνο του κάνουμε χρήση. Αυτή δεν περιορίζεται στις 120 μέρες μόνο (!). Αφού μπορούμε να το βρούμε από τα καταστήματα που το διακινούν, τουλάχιστον όπου έχει στοκαριστεί, ακριβώς στο διάστημα των 120 ημερών που με άδεια κατά παρέκκλιση διακινείται (!)».

Ο ίδιος συμπλήρωσε μάλιστα ότι «από 300 με 320 ευρώ που είναι το βαρελάκι με 30 λίτρα τις 120 μέρες που επιτρέπεται, μετά το ίδιο προϊόν στη "ζούλα", από το αποθεματικό που δημιουργούν κάποιοι που το διακινούν, εκτινάσσεται στα 380 με 420 ευρώ, και ουσιαστικά το χρησιμοποιείς όλο το χρόνο, αν και απαγορευμένο και πέραν των 120 ημερών που υποτίθεται ότι κατά παρέκκλιση επιτρέπεται.

Στην περίπτωσή μου, από εκεί που το προμηθεύτηκα, το πρωί μου έκοψαν και τιμολόγιο, και μέχρι το απόγευμα αυτοί το είχαν ακυρώσει, γιατί από την καταβολή του ΦΠΑ μπορεί να εντοπίζονταν ότι ήταν εκτός των 120 ημερών αδειοδότησής του. Δυστυχώς, έτσι λειτουργούμε όλοι μας. Όλοι το ξέρουμε, έμποροι, αγρότες και γεωπόνοι, είμαστε δέσμιοι των "αναντικατάστατων" των πολυεθνικών, αλλά αυτός ο φαύλος κύκλος πρέπει κάποια στιγμή να σπάσει».

Υπάρχει δόλος στη διακίνησή τους;

Ο Έλληνας παραγωγός δε χρειάζεται και δεν κατέχει γνώσεις νομοθεσίας φυτοφαρμάκων. Γνωρίζει από το 1977 που ψηφίστηκε ο Ν. 721/1977 (ΦΕΚ Α' 298) ότι τα νόμιμα φυτοφάρμακα έχουν ετικέτα στην ελληνική γλώσσα και αριθμό έγκρισης κυκλοφορίας από το υπουργείο Γεωργίας (νυν Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων) και ότι η μόνη υποχρέωσή του είναι η τήρηση των αναγραφόμενων επί της ετικέτας ενός φυτοφαρμάκου.

Γνωρίζει ότι τα ελεγμένα και εγγυημένα φυτοφάρμακα διακινούνται από καταστήματα εμπορίας γεωργικών φαρμάκων από το 1973, τα οποία καταστήματα διαθέτουν γεωπόνο που τους παρέχει όχι μόνον το φυτοφάρμακο αλλά και την απαιτούμενη τεχνική στήριξη.

Όταν κάποιος διακινεί, μεταφέρει ή προμηθεύεται ένα παράνομο φυτοφάρμακο, το οποίο δεν είναι ελεγμένο, δεν έχει ετικέτα στην ελληνική γλώσσα και δεν πουλιέται από κατάστημα εμπορίας γεωργικών φαρμάκων, ο μόνος λόγος είναι γιατί έχει μεγάλη διαφορά τιμής και έτσι θα προσπορίσει το παράνομο χρηματικό όφελος, καταστρατηγώντας τη νομοθεσία και εκθέτοντας σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, τις καλλιέργειες και την οικονομία. Συνεπώς, και μόνον η ανυπαρξία ετικέτας ή η ύπαρξη ξενόγλωσσης ετικέτας στα παράνομα φυτοφάρμακα τεκμηριώνει τη γνώση του εμπλεκόμενου για το παράνομο φάρμακο (διαπιστωθείσα παράβαση) που ήταν και η επιδίωξή του: να προμηθευτεί φυτοφάρμακο που δεν επιτρέπεται στη χώρα μας αλλά είναι φτηνό και είτε δεν υφίσταται τιμολόγιο αγοράς (φοροδιαφυγή) είτε δεν υφίστανται δασμοί (δασμοδιαφυγή).

Άμεση διοικητική συνδρομή

Αρμόδιες Αρχές για τον έλεγχο των παράνομων φυτοφαρμάκων είναι οι Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των κατά τόπους Περιφερειακών Ενοτήτων.

Συντονιστική εθνική Αρχή για τα φυτοπροστατευτικά προϊόντα (φυτοφάρμακα) είναι η Διεύθυνση Προστασίας Φυτικής Παραγωγής του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Για την ad hoc συνδρομή σε κάθε περιστατικό πρέπει να επικοινωνείτε στο τηλέφωνο 210/928.72.38, fax 210/92.12.090, 210/928.71.60, e-mail: [email protected]. Η επικοινωνία πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο άμεση χρονικά για την αποτελεσματικότητα των απαιτούμενων ενεργειών.

Ποιοι κερδίζουν;

Ο αγρότης, η παραγωγή του και η γη που καλλιεργεί δεν είναι στους κερδισμένους σίγουρα, ιδίως στις μέρες μας, με τα όσα και φορολογικά πλήγματα δέχεται το αγροτικό εισόδημα, το κόστος της καλλιέργειας και τις τιμές των αγροεφοδίων. Οι μεσάζοντες και οι έμποροι, είτε νόμιμα είτε λαθραία, έχουν κάποιο όφελος, αλλά επίσης η οικονομική πολιτική και η υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων ελάχιστα περιθώρια κέρδους τους αφήνει από άλλες δραστηριότητες. Το κράτος σε καμία περίπτωση, αφού έχει και διαφυγόντα κέρδη. Σίγουρος κερδισμένος είναι πάντως οι εταιρείες που τα παράγουν, αφού εξακολουθούν ακόμη και απαγορευμένα στην Ε.Ε. προϊόντα τους να τα πωλούν. Όσα μάλιστα δεν καταναλωθούν με "νόμιμους" τρόπους διοχετεύονται στη λαθραία πώληση. Ο παραγωγός είναι θύμα όταν αγοράζει λαθραία, γιατί σε πολλές περιπτώσεις, ούτε γνωρίζει το περιεχόμενο ούτε και θα συμβουλευτεί για τη χρήσή του γεωπόνους ή άλλους συμβούλους.

Εφιαλτικές διαστάσεις

Ο πρόεδρος του ΓΕΩΤΕΕ Κρήτης, μιλώντας για το θέμα στον 98,4, σημείωσε εμφατικά: «Στη λαθραία διακίνηση, το θέμα είναι εφιαλτικό. Αφού είναι λαθραίο, όλα γίνονται λαθραία. Στη νομιμοφανή έστω διακίνηση του 1.3-D, o αγρότης την ουσία θα τη χρησιμοποιήσει θεωρητικά με κάποια επιστημονική επιτήρηση γεωπόνου και συνεργείου. Έστω στη λογική «το μη χείρον βέλτιστον» υπάρχει κάποιος έλεγχος. Στη «μαύρη διακίνηση» είναι προφανές ότι όλα γίνονται χέρι με χέρι και με το στόμα, με ό,τι συνεπάγεται αυτό».

Στην ίδια ραδιοφωνική παρέμβαση ο πρόεδρος της ΟΑΣΝΗ Γιώργος Τζωρτζάκης πρόσθεσε με νόημα: «Δυστυχώς κάποιοι και στο υπουργείο με πολιτικές ανοχές είναι «ντίλερ» και στα απαγορευμένα και στα λεγόμενα νόμιμα διακινούμενα των διάφορων πολυεθνικών. Αντί να δούμε την έρευνα μας τοπικά, διαλύουμε σκόπιμα τα ερευνητικά κέντρα της Κρήτης».

Αντί επιλόγου

Σε αυτό τον τριήμερο «φάκελο» οφείλουμε να ευχαριστήσουμε επιστήμονες, γεωπόνους, υπηρεσιακούς παράγοντες στον αγροτικό χώρο, εμπόρους, συνεταιριστές, το ΓΕΩΤΕΕ και κυρίως απλούς αγρότες, που μας υπέδειξαν και μας διέθεσαν καθοριστικά στοιχεία για αυτή την έρευνα και ενώ γινόμαστε πλέον δέκτες δεκάδων αποκαλυπτικών εγγράφων και τηλεφωνημάτων, που για εμάς σημαίνει ότι οι δημοσιεύσεις θα συνεχιστούν.

Περιμένουμε όμως, με τέτοιο πλούτο αυταπόδεικτων στοιχείων, να πάρουν θέση τα πολιτικά πρόσωπα της Κρήτης γιατί, ως τόπος τους, τους αφορά: αρμόδιοι υπουργοί και αλλά και οι ευρωβουλευτές.

Είναι εξαιρετικό απλό. Τις απαντήσεις τους τις δίνουν όλες οι μεγάλες εταιρείες χημικών, φαρμάκων και φυτοφαρμάκων. Αυτές έχουν πολύ στενές σχέσεις μεταξύ τους, είναι πολυεθνικές εταιρείες που αλλάζουν ονόματα και χέρια τα τελευταία 70 χρόνια, ανάλογα με τα συμφέροντά τους, τον κύκλο εργασιών και τα κέρδη τους. Στις ισχυρές χώρες του κόσμου, όλες οι παραπάνω εταιρείες είναι με μεγάλους τζίρους, έχουν στενή σχέση με τις κυβερνήσεις τους ή είναι σύμβουλοι των προέδρων τους και έχουν παίξει βασικό ρόλο στήριξης στα οικονομικά, πολιτικά και στρατιωτικά προγράμματα των χωρών τους. Τα έσοδά τους μπορεί να επηρεάζονται από το μεταξύ τους ανταγωνισμό, αλλά είτε σε εμπόλεμες είτε σε ειρηνικές περιόδους κατέχουν τη βιομηχανική χρήση της βιολογίας, χημείας, φαρμακολογίας σε όλο το φάσμα δραστηριοτήτων. Η ίδια εταιρεία κατασκευάζει το τοξικό φυτοφάρμακο, το χημικό όπλο πολέμου, την ασπιρίνη, το αντιβιοτικό, το εμβόλιο για τη νόσο των πτηνών και τα αντικαρκινικά φάρμακα. Γνωρίζει από τη χρήση 10ετιών τις επιπτώσεις των προϊόντων της στην υγεία ή στον τομέα χρήσης και όταν έρθει η συμφέρουσα ώρα και από τα δικά της εργαστήρια προκύπτουν νέα φάρμακα και προϊόντα ενάντια στις επιπτώσεις των προηγούμενων. Τέτοιες μητρικές εταιρείες είναι μεταξύ άλλων η Dow Chemicals Αμερικής, η ICI Αγγλίας, η IG Farben Γερμανίας και τόσες άλλες.

Εταιρείες, αν προκύψει εμπόδιο:

Τροποποιούν την ουσία και συνεχίζουν

Οι εταιρείες αγροχημικών που ευθύνονται για χρόνιες εκφυλιστικές, φλεγμονώδεις και νεοπλασματικές παθήσεις, για νόσους του νευρικού συστήματος και των ενδοκρινών αδένων κ.ά. είναι οι ίδιες που παράγουν τα φάρμακα για τη νόσο Πάρκινσον, για το καρκίνο και τις χρόνιες φλεγμονές. Αν σε κάποια στιγμή προκύψει εμπόδιο από την «Απόφαση του Ρότερνταμ» ή άλλου ελεγκτικού φορέα τροποποιούν την ουσία και συνεχίζουν. Τέτοιο παράδειγμα για τη Dow Chemical ήταν και η αυξίνη 2,4,5-Τα, συστατικού του «Πορτοκαλί παράγοντα» μαζί με το ζιζανιοκτόνο 2,4-D. (Ο πορτοκαλί παράγοντας που φτιάχτηκε σε συνεργασία της Dow και της Mosando και χρησιμοποιήθηκε από Βρετανούς στη Μαλαισία και από Αμερικανούς στο Βιετνάμ με τις γνωστές τεροτογενέσεις). Το υπουργείο Γεωργίας της Αμερικής το 1970 κράτησε την ουσία 2,4,5-D μόνο για την καλλιέργεια του ρυζιού και όταν βρήκε εμπόδια από την «απόφαση του Ρότερνταμ» την άλλαξε στις ουσίες dicamba και Triclopyr. H Dow Agroscience LLC, που παράγει το προϊόν CONDOR (1,3-D), είναι αποτέλεσμα ένωσης της Dow Chemicals (χημικά) και της Eli Lilly (φαρμακευτικά). Η Dow Chemicals έχει συνεργαστεί στο παρελθόν και με τα εργαστήρια βιολογικού και χημικού πολέμου του EDGEWOOD ARSENAL για τα χημικά όπλα της Αμερικής, εργαστήρια που έκαναν για 10ετίες πειράματα με χημικά όπλα σε ανθρώπους, που βρήκαν και προώθησαν τη μέθοδο της αναπτυσσόμενης υδρόλυσης των χημικών όπλων.

Λίγο πιο νότια από την Κρήτη, σε διεθνή ύδατα αυτές τις ημέρες Αμερικανοί εξουδετερώνουν εν πλω χημικά όπλα της Συρίας, με μεθόδους αυτών των εργαστηρίων, που οι ίδιοι, οι Ρώσοι, οι Άγγλοι, οι Γερμανοί και μερικές ακόμη προηγμένες χώρες, παράγουν στον πλανήτη και πωλούν στους υπόλοιπους. Σκεφτείτε σε μία διετία τμήμα των υπολειμμάτων αυτής της διαδικασίας να έρχεται στο νησί μας ως φαρμακευτική ή φυτοφαρμακευτική ουσία με νέους τζίρους εκατομμυρίων κάποιων πολυεθνικών...

Του Γιώργου Σαχίνη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News