default-image

Πήρε τα πάνω της η αγορά Ι.Χ. στην Κρήτη

Κρήτη
Πήρε τα πάνω της η αγορά Ι.Χ. στην Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σημάδια... ζωής δείχνει εντός του 2014 η "παγωμένη" τα τελευταία χρόνια αγορά αυτοκινήτου, τόσο σε όλη τη χώρα όσο και εδώ στην Κρήτη, την πάλαι ποτέ "ναυαρχίδα" στο χώρο του αυτοκινήτου. Ο περασμένος μήνας αποδείχτηκε πραγματικά "ανθηρός" για τις πωλήσεις νέων Ι.Χ., καθώς πανελλαδικά άγγιξαν τις 9.000, ενώ και στην Κρήτη πωλήθηκαν τα διπλάσια Ι.Χ. σε σχέση με τον προπέρσινο Ιούνιο και πολύ περισσότερα σε σύγκριση με τον περσινό.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), οι νέες ταξινομήσεις Ι.Χ. στην Κρήτη τον Ιούνιο έφτασαν τις 555, τη στιγμή που τον Ιούνιο του 2012 ήταν μόλις 282 και 438 τον Ιούνιο του 2013, ενώ ακριβώς ανάλογη ήταν η άνοδος και το Μάιο! Το φετινό Μάιο στην Κρήτη είχαμε 539 πωλήσεις νέων Ι.Χ., έναντι 420 τον περσινό Μάιο και 276 τον προπέρσινο Μάιο.

"Ξεπάγωσε" η αγορά αυτοκινήτων

Οι παραπάνω συγκρίσεις καταδεικνύουν ισχυρό ρεύμα ανάκαμψης της αγοράς αυτοκινήτου στην Κρήτη μετά από μια παρατεταμένη περίοδο "βαρυχειμωνιάς". Βεβαίως απέχουν αισθητά οι "χρυσές" εποχές του αυτοκινήτου, όταν κατά μέσο όρο κάθε μήνα στην Κρήτη πωλούνταν περί τα 1.000 αμάξια. Ωστόσο, τα στοιχεία σκιαγραφούν μια σταθερή ανοδική πορεία, που μόνο παρήγορη μπορεί να χαρακτηριστεί για το σκληρά δοκιμαζόμενο τα τελευταία χρόνια με την κρίση κλάδο του αυτοκινήτου.

Άλλωστε, είναι κοινό μυστικό πως οι δύο κλάδοι και εδώ στην Κρήτη, όπως και πανελλαδικά, που έχουν πληγεί πιο βάναυσα την τελευταία 5ετία, με "βουτιά" της τάξης του 70-80%, είναι αυτοί της οικοδομής και του αυτοκινήτου.

Νέες ταξινομήσεις Ι.Χ. στην Κρήτη το α' εξάμηνο

Μέχρι και το 2008, σε παγκρήτιο επίπεδο πωλούνταν το χρόνο περί τις 15.000 Ι.Χ. Λίγο πάνω-λίγο κάτω, ο μέσος αριθμός των πωλήσεων ήταν εκεί. Για του λόγου το αληθές, το 2002 είχαν πωληθεί στην Κρήτη 15.677 Ι.Χ., το 2003 είχαν πωληθεί 14.220, ενώ το 2004 είχε σημειωθεί μια αξιοσημείωτη αύξηση, με τις νέες ταξινομήσεις να ανεβαίνουν στις 16.685, που ήταν και η καλύτερη επίδοση από πλευράς πωλήσεων για την τελευταία δεκαετία.

Το 2005 η αγορά έμεινε σε υψηλά επίπεδα, καταγράφοντας 16.105 πωλήσεις. Το 2006 πωλήθηκαν 15.563 Ι.Χ., το 2007 16.036 και το 2008, τελευταία καλή χρονιά, 14.190 Ι.Χ.

Μετά; Άρχισε η κατρακύλα. Το 2008 αποδείχτηκε η τελευταία χρόνια με πενταψήφιο αριθμό πωλήσεων, αφού έκτοτε οι πωλήσεις έπεσαν κάτω από το φράγμα των 10.000. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα έχουν πέσει και κάτω από τα επίπεδα των 3.000!

Έχουμε και λέμε λοιπόν. Το 2009, στις απαρχές της κρίσης, πωλήθηκαν σε όλο το νησί 9.789 Ι.Χ. Το 2010 οι πωλήσεις έπεσαν άρδην στις 6.745. Την αμέσως επόμενη χρονιά, με την οικονομική κρίση να κορυφώνεται, η κατρακύλα εντάθηκε, με τις πωλήσεις να πέφτουν στις 4.840. Όσο για το 2012, το... βαρέλι όντως έπιασε πάτο, αφού όλα κι όλα απ' άκρη σ' άκρη του νησιού πωλήθηκαν 2.874 αυτοκίνητα!

Πρακτικά δηλαδή το 2012 πωλήθηκε στο νησί μας το 1/6 των Ι.Χ. που πωλούνταν τα καλά χρόνια, στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας. Το 1/5 των Ι.Χ. που είχαν πωληθεί το 2008. Και το 1/4 των Ι.Χ. που είχαν πωληθεί το 2009, στις αρχές της κρίσης. Δηλαδή, αν τα βάλουμε κάτω, μια πρόχειρη σύγκριση ανάμεσα στο 2012 και στην τελευταία χρονιά προ κρίσης, μνημονίων και ΔΝΤ, δηλαδή το 2008, σκιαγραφεί μια τρομακτική "βουτιά" για την τοπική αγορά αυτοκινήτου της τάξης του 75% (!).

Μετά την "παγωνιά"... ο ήλιος

Με βάση τα επίσημα στοιχεία λοιπόν, το 2012 μπορεί να χαρακτηριστεί ως η χρονιά- "ταφόπλακα" για το χώρο του αυτοκινήτου. Από το 2013 όμως άρχισε να βγαίνει... ήλιος με δόντια, με τις πωλήσεις να παίρνουν δειλά-δειλά την ανιούσα. Και πλέον φέτος, στο α' εξάμηνο του 2014, ο ήλιος άρχισε να γίνεται λαμπερός! Ειδικότερα από το Μάρτιο και μετά...

Για του λόγου το αληθές, το α' εξάμηνο της χρονιάς που διανύουμε στο νησί πωλήθηκαν 2.215 καινούργια αυτοκίνητα. Το α' εξάμηνο του 2013 αντίστοιχα οι πωλήσεις νέων Ι.Χ. ήταν 1.843, ενώ το ίδιο διάστημα του 2012 ήταν μόλις 1.670.

Αντίστοιχη ανοδική πορεία και ανάκαμψη της αγοράς αυτοκινήτου καταγράφεται φέτος σε όλη τη χώρα. Ειδικότερα, το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου 2014 ταξινομήθηκαν 37.469 επιβατικά αυτοκίνητα, έναντι 30.364 το αντίστοιχο εξάμηνο του 2014, σημειώνοντας φέτος μέση αύξηση κατά 23,4%.

Τρεις οι λόγοι της ανάκαμψης

Όσο για τους λόγους που εμφανίζεται αυτή η αυξημένη ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα, άρα και η ανάκαμψη στην αγορά, είναι τρεις: Πρώτον, η βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, καθώς αρκετοί καταναλωτές φοβούνται λιγότερο σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν να προβούν σε μεγάλες αγορές. Δεύτερον, η αξιοσημείωτη αύξηση του τουρισμού, που έχει οδηγήσει στην αύξηση αγορών αυτοκινήτων για την ενίσχυση του στόλου των τουριστικών επιχειρήσεων. Τρίτον, η ανάγκη αντικατάστασης των παλιών Ι.Χ.

Η τελευταία πολύ καλή χρονιά για το χώρο του αυτοκινήτου σε τοπικό και πανελλαδικό επίπεδο ήταν το 2008. Αυτό σημαίνει πως οι μεγάλες, μαζικές, αγορές Ι.Χ. έγιναν τις χρονιές 2006, 2007 και 2008. Πλέον έχουμε φτάσει αισίως το 2014. Άρα τα καινούργια αυτοκίνητα που αγοράζονταν με τη σέσουλα τότε, στις καλές εκείνες χρονιές, ήδη έχουν παλιώσει, με συνέπεια αρκετοί ιδιοκτήτες να το παίρνουν απόφαση να αντικαταστήσουν τα παλιά αυτοκίνητα, τα οποία, λόγω βλαβών και συντήρησης, κοστίζουν.

Του Μπάμπη Σαββίδη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News