default-image

Ποια είναι τα όρια του photoshop;

Πολιτισμός
Ποια είναι τα όρια του photoshop;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακόμη και οι κορυφαίοι φωτορεπόρτερ σήμερα βελτιώνουν ψηφιακά τις φωτογραφίες τους. Η τάση αυτή έχει ως αιτία τον αυξημένο ανταγωνισμό στην αγορά ειδησεογραφικών φωτογραφιών πιέζοντας έτσι τους φωτορεπόρτερ να κάνουν τη δουλειά τους όσο το δυνατόν πιο δραματική. Όμως πού βρίσκονται τα όρια της αισθητικής βελτίωσης;

Προγράμματα όπως το Photoshop  προσφέρουν σήμερα τη δυνατότητα για εύκολη επεξεργασία των φωτογραφιών. Για τη συγκεκριμένη φωτογραφία, που παρουσιάζει μια κηδεία στη Γάζα, πολλοί μπλόγκερ και δημοσιογράφοι φίλα προσκείμενοι στο Ισραήλ είχαν αντιδράσει. Η φωτογραφία του Πολ Χάνσεν, που βραβεύτηκε από τη Word Press ως Φωτογραφία του 2013, ήταν εμφανώς αισθητικά βελτιωμένη αλλά δεν κρίθηκε ότι ξεπερνά τα όρια της αυθεντικότητας.

Πολλοί φοβούνται ότι με την επεξεργασία των φωτογραφιών τα όρια μεταξύ δημοσιογραφικής φωτογραφίας και καλλιτεχνικής ή εμπορικής εικόνας χάνονται. Τα προγράμματα ψηφιακής επεξεργασίας μεγιστοποιούν και διευρύνουν τις δυνατότητες που έχει πλέον ο φωτογράφος που κάποτε μέσα σε σκοτεινούς θαλάμους προσπαθούσε να βελτιώσει τις φωτογραφίες του κατά την επεξεργασία και την εκτύπωση. Η φωτογραφία αυτή του βραβευμένου Αμερικανού Μίκα Άλμπερτ, που απεικονίζει μια ρακοσυλλέκτρια στην Κένυα, υπέστη επεξεργασία για να δείχνει έτσι:

Ξεκινώντας από σήμερα, η φωτογραφία του Χάνσεν και άλλων νικητών βραβείων της Word Press Photo Awards θα παρουσιάζονται στο Gruner+Jahr στο Αμβούργο. Η έκθεση θα δώσει την ευκαιρία στο κοινό να επιλέξει εάν η σύγχρονη επεξεργασία φωτογραφιών ξεπερνά όντως τα όρια της αυθεντικότητας. Η παραπάνω φωτογραφία προέρχεται από ένα εργοτάξιο στο Μπέλο Μόντε Νταμ στη Βραζιλία. Μετά από επεξεργασία δημοσιεύτηκε στο Spiegel έτσι:

Ο φωτισμός δεν ήταν ό,τι καλύτερο στην πλατεία Ταχρίρ στο Κάιρο κατά τις γιορτινές διαδηλώσεις για την παραίτηση του Χόσνι Μουμπάρακ το 2011. Τέτοια προβλήματα όμως αντιμετωπίζονται εύκολα με τη χρήση του Photoshop. «Υπάρχει πολύ περισσότερος ανταγωνισμός για τις φωτογραφίες σήμερα», δηλώνει ο Κλάους Χόνεφ, καθηγητής θεωρητικής φωτογραφίας, στο Spiegel. «Τα πρακτορεία πρέπει να αποδεικνύονται καλύτερα το ένα από το άλλο». Έτσι, η φωτογραφία δημοσιεύτηκε ως εξής:

Η επεξεργασία των φωτογραφιών ήταν πάντα δεδομένη σε περιοδικά lifestyle. Παρ' όλα αυτά, τον τελευταίο καιρό, αρχίζει να γίνεται δεδομένη και σε ειδησεογραφικά μίντια. Στη φωτογραφία παρουσιάζονται αντάρτες στη Λιβύη να καλύπτονται από τα πυρά των κυβερνητικών στο Ρας Λανούφ. Η κατά τ' άλλα τρομακτική φωτογραφία μετά την επεξεργασία που υπέστη έγινε παράξενα όμορφη.

Ο Γιούρι Κοζιρέφ, Ρώσος φωτορεπόρτερ, μετέδιδε από εμπόλεμες ζώνες για σημαντικά περιοδικά επί 25 χρόνια, στέλνοντας τα φιλμ του απευθείας στους πελάτες του. Αυτή είναι μια φωτογραφία από μια διαδήλωση εναντίον του Πούτιν τον Ιανουάριο του 2012. Ακολουθεί η βελτιωμένη εκδοχή. «Οι αυθεντικές φωτογραφίες δείχνουν εντελώς πεζές», σχολιάζει ο Κοζιρέφ.

Τα ειδησεογραφικά πρακτορεία εμμένουν σε ό,τι είναι επιτρεπτό, όμως δεν απορρίπτουν εντελώς τη μεταγενέστερη επεξεργασία. Το Associated Press, για παράδειγμα, στην ουσία επιτρέπει μόνο την επεξεργασία που θα μπορούσε να γίνει σε ένα σκοτεινό θάλαμο ενός φωτογράφου καθώς αυτό «διατηρεί την αυθεντικότητα της φωτογραφίας», όπως δηλώνει αινιγματικά. Η φωτογραφία αυτή προέρχεται από το Νότιο Σουδάν. Μετά από επεξεργασία, όμως, παρουσιάζει το ακόλουθο αποτέλεσμα. «Το όριο μεταξύ του φωτορεπορτάζ και της φωτογράφισης είναι η ηθική», δηλώνει ο φωτογράφος Φρανσέσκο Ζιζόλα. «Είμαστε καλοί στο να εκμεταλλευόμαστε τις δυνατότητες χωρίς να ξεπερνάμε τα όρια», προσθέτει.

Φωτογραφία από την πλατεία Ταχρίρ του Γιούρι Κοζιρέφ από διαδηλωτές κάτω από τη βροχή. Μετά από επεξεργασία απέκτησε το αποκαλούμενο «ιταλικό στυλ» που έχει γίνει πολύ δημοφιλές.

Πηγή: tvxs.gr

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News