default-image

Τα πολλά "γιατί" της τραγωδίας

Κρήτη
Τα πολλά "γιατί" της τραγωδίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με το ήδη ολοκληρωμένο και μάλιστα με παράδοση πόρισμα για τα αίτια της φωτιάς και της έκρηξης στο ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, μετά την πρόσκρουση του Ι.Χ. μικρού επιβατηγού πάνω του, οι διαδικασίες στρέφονται τώρα στην ολοκλήρωση των εκθέσεων των εμπειρογνωμόνων για τις συνθήκες του τροχαίου και του μηχανολογικού τμήματος του συμβάντος.

Σε αυτές, αν και κατά τη σύνταξή τους ο βασικός καμβάς έχει στοιχειοθετηθεί, λείπουν ακόμη βασικές μαρτυρικές καταθέσεις, αλλά και οι εργαστηριακές απαντήσεις από το Μετσόβιο Πολυτεχνείο για τα μηχανικά τμήματα.

Είναι όμως προφανές ότι στο τραγικό συμβάν είχαμε σύγκρουση με την πλαγιολίσθηση του μικρού επιβατηγού στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, ανατροπή του ασθενοφόρου και σχεδόν ταυτόχρονα με τη διαρροή βενζίνης από το ανοιγμένο σε τρία σημεία μεταλλικό του ρεζερβουάρ, φωτιά.

Τα στοιχεία αυτά οδηγούν στο συμπέρασμα τους εμπειρογνώμονες πως η τύχη για τους δύο διασώστες από την πρώτη στιγμή της πρόσκρουσης δεν ήταν με το μέρος τους. Ακόμη χειρότερα που και μετά την πρόσκρουση μια σειρά και αλληλουχία γεγονότων έκανε μη αναστρέψιμη την οποιαδήποτε πιθανότητα να έβγαιναν ζωντανοί από αυτό το τροχαίο.

Το τροχαίο

Βέβαια και ανεξάρτητα από τις προδιαγραφές του ασθενοφόρου, οι οποίες σηκώνουν πολλή κουβέντα πλέον για ανάλογου τύπου οχήματα, που με ευθύνη της Πολιτείας ακόμη κινούνται στους δρόμους, είναι βέβαιο πως η γενεσιουργός αιτία ήταν η πρόκληση του τροχαίου από το όχημα που μπήκε με τον τρόπο που μπήκε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Μετά την πρόσκρουση και ανατροπή του ασθενοφόρου, οι επιβαίνοντες μπορεί και να κατέληγαν με βαρύτατες κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις και μόνο από την ανατροπή του στη θέση που βρέθηκε. Άλλωστε, τα ίχνη αίματος που εντοπίστηκαν από τους εμπειρογνώμονες σε υπολείμματα ρούχων από την πλευρά των συνοδηγών πιστοποιούν ότι κάποιος τραυματισμός υπήρξε, αλλά ο λόγος παραμένει άγνωστος.

Η μαρτυρία του διασωθέντος όμως οδηγού του ασθενοφόρου Νίκου Μυρωδιά αποδεικνύει ότι τουλάχιστον ο Δ. Βουρβαχάκης αμέσως μετά την πρόσκρουση και ανατροπή όχι απλά ζούσε, αλλά έχοντας τις αισθήσεις του, προσπάθησε να βοηθήσει όπως μπορούσε τον οδηγό να βγει από το ασθενοφόρο. Όμως από το σημείο αυτό και μετά, ακόμη και η όποια υποψία για επιχείρηση απεγκλωβισμού τους εκμηδενίστηκε, από τη θέση που βρέθηκαν, τη φωτιά που ξέσπασε και την ανάφλεξη που δημιούργησαν οι φιάλες οξυγόνου. Φιάλες που, σύμφωνα με το πόρισμα, η μία ήταν με ανοιχτή βαλβίδα και λειτούργησε φυσιολογικά μεν, αλλά με τη διάχυση του οξυγόνου της φούντωσε και επιτάχυνε τη φωτιά, η δεύτερη, κλειστή, εξαέρωσε όταν οι σπείρες χαλάρωσαν φυσιολογικά, η τρίτη όμως, αν και κλειστή, οι σπείρες δε χαλάρωσαν και προκάλεσε έκρηξη.

Η φωτιά

Το ρεζερβουάρ εμπρός και κάτω από το κάθισμα του οδηγού, μεταλλικής κατασκευής, με το στόμιο εισόδου πάνω από το αριστερό φτερό του οδηγού, με καύσιμο τη βενζίνη, και στο σημείο που έγινε η πρόσκρουση από το μικρό όχημα οδήγησαν αναπότρεπτα και μαθηματικά στην εκδήλωση φωτιάς και στη συνέχεια αναφλέξεων και εκρήξεων. Καταστάσεις που κατέστησαν ανέφικτη την οποιαδήποτε επέμβαση για απεγκλωβισμό τους.

Η κατάθεση των πορισμάτων

Αυτό που προβληματίζει πλέον είναι αν, μετά το πόρισμα για τη φωτιά και την έκρηξη, οι εκθέσεις των άλλων 4 πραγματογνωμόνων θα κατατεθούν υπό τη μορφή ενιαίου πορίσματος ή χωριστά. Αν δηλαδή για την υπόθεση θα έχουμε δύο πορίσματα ή πέντε συνολικά.

Αυτό μπορεί να φαντάζει λεπτομέρεια, όμως, αν στα βασικά σημεία για τα αίτια του τροχαίου και τα μηχανολογικά υπάρχει συμφωνία, ένα κοινό πόρισμα θα εμφάνιζε πιο ισχυρό το αποτέλεσμα. Εντούτοις, ακόμη και οι διαφοροποιήσεις των εμπειρογνωμόνων σε δευτερεύοντα ζητήματα θα πρέπει να είναι καταγεγραμμένες, ώστε το εισαγγελικό έργο να είναι ευέλικτο και άμεσο.

Οι 4 εκδοχές

Ενώ οι εκτιμήσεις για την αιτία του τροχαίου συγκλίνουν πως οφείλεται στην πλαγιολίσθηση του μικρού αυτοκινήτου, που με αυτή πέρασε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και προσέκρουσε στο διερχόμενο ασθενοφόρο, προκαλώντας από τον τρόπο της πρόσκρουσης και την ανατροπή του, οι εκδοχές για το άνοιγμα του μεταλλικού ρεζερβουάρ και τη διαρροή της βενζίνης είναι κατά βάση τέσσερις.

Είτε αυτό οφείλεται στο σπασμένο, όπως εντοπίστηκε, ψαλίδι του αριστερού τροχού, είτε στο ότι ο λαιμός του ρεζερβουάρ κόπηκε, είτε στο σύστημα εξάτμισης, είτε στο συνδυασμό μετακίνησης όλων αυτών των μηχανικών μερών, που πίεσαν το ρεζερβουάρ και το άνοιξαν, συνεπεία της πρόσκρουσης του μικρού επιβατηγού στο συγκεκριμένο σημείο του ασθενοφόρου.

Μάλιστα, για τις ανοχές και τα ενδεχόμενα αυτά αναμένονται με εξαιρετικό ενδιαφέρον οι απαντήσεις από το ειδικό εργαστήριο του Πολυτεχνείου Αθηνών και τον επικεφαλής του επιστήμονα κ. Κουλοχέρη, από τους πλέον έμπειρους σε τέτοια ζητήματα.

Επιπλέον, τα ερωτήματα από το πόρισμα για τη φωτιά είναι ανοικτά για το είδος του καυσίμου (βενζίνη) και τη θέση του ρεζερβουάρ μπρος κοντά σε θερμές επιφάνειες σε ανάλογου τύπου οχήματα, για τα οποία η Πολιτεία, 42 μέρες μετά το τραγικό συμβάν, δε φαίνεται να έχει επιδείξει καμία μέριμνα να τα ακινητοποιήσει και να τα ελέγξει, όταν μάλιστα αυτά χρησιμοποιούνται από υπηρεσίες όπως το ΕΚΑΒ, η Αστυνομία, ο Στρατός ή και η Πυροσβεστική. Μάλιστα, κάποιοι από τους εκτιμητές του συμβάντος κινούνται ήδη και στην κατεύθυνση εξακρίβωσης αν αυτού του τύπου τα οχήματα, βάσει των ευρωπαϊκών προδιαγραφών και οδηγιών, μετά τη μετασκευή που έχουν υποστεί για να χρησιμοποιούνται ως ασθενοφόρα, έχουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά ασφάλειας μεταφοράς προσωπικού και υλικών, όπως θα πρέπει να συμβαίνει. Για το θέμα αυτό εδώ και ένα μήνα έχουν ζητηθεί συγκεκριμένες έγγραφες εξηγήσεις από την κεντρική διοίκηση του ΕΚΑΒ.

Στα αξιοσημείωτα στοιχεία είναι και το ότι, εκτός από τα συστήματα πολλαπλής εξαγωγής, εξάτμισης και καταλύτη, με τα οποία ήταν σχεδόν εφαπτόμενο το ρεζερβουάρ, κατά τον ίδιο τρόπο σε απόσταση αναπνοής ήταν και η μπαταρία του αυτοκινήτου. Πάντως, μετά τη δημοσιοποίηση των πρώτων στοιχείων και όχι του τελικού πορίσματος για την πρόσκρουση και τα μηχανολογικά των αυτοκινήτων, σε αντίθεση με το πόρισμα για τη φωτιά και την έκρηξη, που είναι το τελικό, το πιστοποιημένο συνεργείο των ασθενοφόρων διευκρίνισε ότι, με βάση τα παραστατικά που διαθέτει, μόνο ο πίσω αριστερός τροχός του ασθενοφόρου, επειδή είχε αλλαχθεί και ήταν ρεζέρβα, ήταν του 2006.

Τα ελαστικά

Τα λάστιχα του ασθενοφόρου είχαν όλα αλλαχθεί στις 15/10/2009, ήταν δηλαδή τριών χρόνων. Ταυτόχρονα οι ειδικοί ζητούν απαντήσεις για τη συμπεριφορά της εφεδρικής φιάλης οξυγόνου, που δε χαλάρωσαν οι σπείρες στη στρόφιγγα και οδήγησε σε έκρηξη, όπως και για την πρακτική στα περισσότερα ασθενοφόρα, η μία φιάλη να είναι συνδεδεμένη και ανοιχτή η στρόφιγγά της για άμεση επέμβαση.

Πάντως, είτε με τη μορφή 4 εκθέσεων σε ένα ενιαίο πόρισμα, είτε με τη μορφή 4 χωριστών πορισμάτων, εκτιμάται ότι η τελική τους παράδοση για τη σύγκρουση και τα αίτιά της, αλλά και ό,τι αφορά τα μηχανικά μέρη των οχημάτων, θα πρέπει να έχουν παραδοθεί μέσα στο επόμενο δεκαήμερο.

Θρήνος στους δρόμους:

Έξι νεκροί σε 23 μέρες στο ΒΟΑΚ

Το χαρακτηρισμό του ως «φονικός» επιβεβαιώνει κάθε μέρα και στιγμή που περνά ο ΒΟΑΚ, με τις αιματοχυσίες στην άσφαλτο να μην τελειώνουν. Παρά το βαρύ φόρο αίματος που πληρώνει η κοινωνία της Κρήτης κάθε χρόνο, ο ΒΟΑΚ εξακολουθεί να κρύβει θανάσιμες παγίδες για τους ανυποψίαστους οδηγούς. Σοκαριστικά μάλιστα είναι τα στοιχεία που θέλουν από την αρχή του έτους μέχρι και σήμερα, μέσα δηλαδή μόλις σε 23 μέρες, να έχουν ήδη χάσει τη ζωή τους στο ΒΟΑΚ 6 άτομα. Συγκλονιστικά όμως είναι και τα πορίσματα των εμπειρογνωμόνων για τα αίτια και τις συγκυρίες της τραγωδίας με θύματα τα δυο στελέχη του ΕΚΑΒ, τον Δημήτρη Βουρβαχάκη και τον Βαγγέλη Κελαράκη, που έμελλε να κλείσουν με τον πιο φρικτό τρόπο τη χρονιά που πέρασε.

Καθοριστικό παράγοντα, σύμφωνα με τα πορίσματα τα οποία δημοσίευσε η "Ν.Κ." για την τροπή που πήρε η σύγκρουση των δύο οχημάτων, αποτέλεσε η πρόσκρουση του Ι.Χ., το οποίο πέρασε στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και χτύπησε στο σημείο ακριβώς όπου βρισκόταν το ρεζερβουάρ του ασθενοφόρου, με συνέπεια την άμεση διαρροή βενζίνης, η οποία τύλιξε τους δύο αδικοχαμένους διασώστες, με τους αρμόδιους για μια ακόμη φορά να επισημαίνουν την απουσία διαχωριστικών στηθαίων που, αν υπήρχαν, θα μπορούσαν να είχαν σώσει ζωές.

Η σύγκρουση

Ξεδιπλώνοντας το χρονικό της απόλυτης φρίκης, σύμφωνα πάντα με τα πορίσματα, το Ι.Χ. ενώ κινείται προς Ηράκλειο με ταχύτητα που δεν υπερβαίνει τα 80 χιλ. για άγνωστο λόγο, με πλαγιολίσθηση και σχεδόν συρόμενο, περνά στο αντίθετο ρεύμα. Χτυπά στο αριστερό και εμπρός τμήμα του ασθενοφόρου, το οποίο αρχίζει να παίρνει κλίση ανατροπής την ώρα που το "Ρενό" συνεχίζει την περιστροφή του για να καταλήξει κάθετα στην άλλη λωρίδα. Ταυτόχρονα, το ασθενοφόρο καταλήγει στο απέναντι ρείθρο, που σφραγίζει το παρμπρίζ, μπλοκάροντας έτσι την έξοδο από την πλευρά του συνοδηγού.

Οι εμπειρογνώμονες διαπιστώνουν πως σε αυτό το σημείο το αριστερό ψαλίδι του ασθενοφόρου έσπασε και ότι το ρεζερβουάρ είχε ανοίξει σε τρία σημεία, με το λαιμό του, που είναι η είσοδος του καυσίμου και βρίσκεται μπρος και πάνω από το αριστερό φτερό, να έχει κοπεί. Λόγω διαρροής μεγάλης ποσότητας βενζίνης και με το ασθενοφόρο να έχει ανατραπεί, με τη δεξιά του πλευρά στο οδόστρωμα, η βενζίνη φτάνει φλεγόμενη στον κινητήρα αλλά και στη δεξιά καταπλακωμένη πλευρά όπου βρίσκονται οι δυο άτυχοι διασώστες.

Οι φλόγες φτάνουν στην καμπίνα όπου βρίσκονται εγκλωβισμένοι οι δύο διασώστες, δεμένοι με τις ζώνες ασφαλείας και χωρίς να είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους, με το ασθενοφόρο να μετατρέπεται γρήγορα σε παγίδα θανάτου για τον Δημήτρη Βουρβαχάκη και τον Βαγγέλη Κελαράκη, που χάνονται τυλιγμένοι στις φλόγες.

Οι εκρήξεις

Εξίσου όμως μοιραίες στάθηκαν και οι εκρήξεις που σημειώθηκαν στην εφεδρική φιάλη οξυγόνου, ενώ, σύμφωνα με τα πορίσματα, βέβαιο είναι και το ότι μια εκ των τριών φιαλών βρισκόταν με τη στρόφιγγα ανοιχτή την ώρα της σύγκρουσης των δύο οχημάτων, πρακτική που δυστυχώς φαίνεται να συνηθίζεται στα περισσότερα ασθενοφόρα. Σε σχέση τώρα με τα φθαρμένα ελαστικά που συνάντησαν να έχουν και τα δύο οχήματα οι πραγματογνώμονες, εκπρόσωποι του ΕΚΑΒ απαντούν ότι το μοιραίο ασθενοφόρο είχε αλλάξει λάστιχα στις 15/10/2009. Όσο για το "Ρενό" φαίνεται να έφερε τα ίδια ελαστικά από το 2004.

Τροχαία:

Σταματήστε την αιματοχυσία στην άσφαλτο

Τα εφιαλτικά στοιχεία για την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους της Κρήτης έδωσε ο διευθυντής της ΕΛΠΑ Γιάννης Λιονάκης, μιλώντας χθες στο Ράδιο 98,4. Ο κ. Λιονάκης δήλωσε πως μόνο στις πρώτες 22 μέρες του 2013 έχουν χαθεί στην άσφαλτο - στο ΒΟΑΚ συγκεκριμένα - 6 άνθρωποι, όταν πέρυσι ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 2.  Μάλιστα, ο ίδιος σημείωσε πως από τους 6 ανθρώπους που χάθηκαν, οι πέντε ήταν αλλοδαποί υπήκοοι, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει, ενώ στην πλειονότητά τους οι συγκρούσεις που οδήγησαν στο να χάσουν τη ζωή τους και άλλοι άνθρωποι ήταν μετωπικές, όπως αυτή που σημειώθηκε πρόσφατα στο Πέραμα με αποτέλεσμα να αφήσουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο ένα ζευγάρι αλλοδαπών.

Καθοριστικός παράγοντας στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων, όπως επισημαίνει ο κ. Λιονάκης, φαίνεται να είναι η ύπαρξη διαχωριστικού διαζώματος, αλλά και η κατασκευή ανισόπεδων κόμβων, με τον ίδιο να υπογραμμίζει ότι πρέπει να τοποθετηθούν διαχωριστικά σε απόσταση τουλάχιστον 25 χλμ. από τις εισόδους των πόλεων. «Θα έπρεπε από χθες να έχουμε κατασκευάσει διαφορετικά στηθαία και να έχουμε τουλάχιστον φτιάξει ανισόπεδους κόμβους ώστε να αποφεύγονται οι συγκρούσεις», είπε ο κ. Λιονάκης, υπογραμμίζοντας ότι η ανάγκη άμεσης κατασκευής τους εμφανίζεται αυτή τη στιγμή πιο επιτακτική από ποτέ.

Η κραυγή του πατέρα

Συγκλονιστική όμως είναι η έκκληση του πατέρα του Βαγγέλη Κελαράκη μέσω του Ράδιο 98,4  προς τους βουλευτές της Κρήτης και την Πολιτεία, που τους καλεί να ενώσουν τις δυνάμεις τους προκειμένου να σταματήσουν οι θυσίες ανθρώπινων ζωών στο βωμό του ΒΟΑΚ. Ο κ. Χρήστος Κελαράκης επισημαίνει ότι η Κρήτη που τόσα πρόσφερε και προσφέρει είναι τραγικό να χάνει τα παιδιά της, επισημαίνοντας και ο ίδιος το γεγονός ότι, αν υπήρχε διαχωριστική νησίδα, ίσως πολλά από τα τροχαία να μην ήταν θανατηφόρα.

«Να προσευχηθούμε όλοι να είμαι ο τελευταίος πατέρας. Έχασα το παλικάρι μου. Χάθηκε και ο Δημήτρης Βουρβαχάκης. Είναι κρίμα η Κρήτη να χάνει τέτοιους επιστήμονες. Θα ήθελα να παρακαλέσω όλοι μαζί, Περιφέρεια, βουλευτές, ο λαός να βοηθήσουμε για να φτιαχτεί αυτός ο δρόμος. Είμαι 80 χρονών και τα τελευταία 40 χρόνια ακούω συνεχώς να καταπίνει αθώα παιδιά. Να αφήνει χήρες γυναίκες. Ορφανά παιδιά. Να σκορπά τον πόνο και τη λύπη. Θα ήθελα με όλη μου τη χαρά να βοηθήσω και εγώ ώστε να τελειώσει αυτό το δράμα. Είναι αμαρτία να χάνονται αθώοι άνθρωποι. Σώστε την Κρήτη μας. Κινδυνεύει», είπε ο κ. Χρήστος Κελαράκης, με τα λόγια του αυτά να "μιλάνε" πραγματικά στην καρδιά όλων.  

Ρεπορτάζ:

Γιώργος Σαχίνης, Μαρία Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News