iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2017

ΑΡΘΡΟ Νίκη Χαραλαμπάκη


ΓΡΑΦΕΙ Η ΝΙΚΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΑΚΗ*


Αριστεροχειρία αποκαλείται η προτίμηση του αριστερού χεριού στις καθημερινές εργασίες αντί του δεξιού, όπως είναι το γράψιμο. Σε αυτή την περίπτωση φαίνεται η επικράτηση του δεξιού ημισφαιρίου του εγκεφάλου έναντι του αριστερού. Αυτό γιατί το σώμα μας δέχεται εντολές από τον εγκέφαλο χιαστί, δηλαδή η αριστερή πλευρά του σώματος από το δεξί ημισφαίριο και η δεξιά πλευρά του σώματος από το αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου. Γίνεται λοιπόν φανερό ότι οι αριστερόχειρες ασκούν το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου, το οποίο σχετίζεται περισσότερο με τη φαντασία, τη δημιουργική σκέψη και την καλλιτεχνική φύση.
Οι αριστερόχειρες αποτελούν πλέον μόλις το 10% του παγκόσμιου πληθυσμού, ενώ οι άνδρες παρουσιάζουν μεγαλύτερη πιθανότητα να είναι αριστερόχειρες απ’ ό,τι οι γυναίκες. Παλιότερα οι άνθρωποι είχαν την προκατάληψη ότι οι αριστερόχειρες δεν είναι φυσιολογικά άτομα και ότι το αριστερό χέρι είναι το "κακό" χέρι. Γι’ αυτό το λόγο, οι γονείς ασκούσαν πίεση στα παιδιά τους ώστε να αλλάξουν το "κακό" και "δαιμόνιο" χέρι και να συνηθίσουν να γράφουν με το "καλό", χέρι που είναι το δεξί.
Σήμερα οι άνθρωποι έχουν αποδεσμευτεί από αυτές τις δεισιδαιμονίες και προκαταλήψεις, ωστόσο ακόμα εξακολουθούν να εκδηλώνουν τη ροπή τους για το δεξί χέρι και να ανησυχούν αν το παιδί τους καταλήξει να γράφει με το αριστερό χέρι.
Σε ένα κόσμο φτιαγμένο για δεξιόχειρες, η καθημερινότητα των αριστερόχειρων είναι πιο δύσκολη απ’ όσο φαντάζεται κανείς. Αντικείμενα όπως το ψαλίδι, το ποντίκι του Η/Υ, ο χάρακας είναι φτιαγμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να εξυπηρετούν μόνο τους δεξιόχειρες. Το άνοιγμα μιας κονσέρβας, ενός μπουκαλιού, το κράτημα μιας κούπας ακόμη και η οδήγηση ή η χειραψία φαίνονται τόσο εύκολα για τους δεξιόχειρες αλλά και τόσο σύνθετα για τους αριστερόχειρες.
Ακόμα και στην εκπαίδευση μπορούν να γίνουν φανερές οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η μειονότητα, εκείνη των αριστερόχειρων μαθητών. Το παιδί μέχρι την ηλικία των 5 ετών ταλαντεύεται για το ποιο χέρι προτιμά να χρησιμοποιεί στο γράψιμο, ωστόσο μετά που αρχίζει το σχολείο σταθεροποιείται σταδιακά η προτίμησή του σε ένα κυρίαρχο χέρι. Γονείς και δάσκαλοι χρειάζεται να συνειδητοποιήσουν ότι η αριστεροχειρία δεν είναι ελάττωμα. Χρειάζεται και οι δύο πλευρές να είναι ενημερωμένοι γι’ αυτό το φαινόμενο και να το αντιμετωπίσουν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην προκαλέσουν στο παιδί κανενός είδους διαταραχή.
Ο δάσκαλος μπορεί να εφαρμόσει ειδικές τεχνικές μάθησης που απευθύνονται σε αριστερόχειρες μαθητές. Οι αριστερόχειρες μαθητές, όπως αναφέρθηκε, έχουν κυρίαρχο το δεξί ημισφαίριο, το οποίο σχετίζεται περισσότερο με οπτικά ερεθίσματα. Αυτό σημαίνει ότι ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει πολυαισθητηριακές μεθόδους διδασκαλίας γραμμάτων, οι οποίες εμπλέκουν ακουστικά, οπτικά, κιναισθητικά και λεκτικά ερεθίσματα. Εκτός από αυτό, μπορεί να μάθει την ώρα με ένα διαφορετικό τρόπο. Μπορεί το ίδιο το παιδί να αναπαραστήσει το ρολόι με τα μέρη του σώματος του (κεφάλι-αριθμός 12, πόδια-αριθμός 6 και χέρια-δείκτες του ρολογιού). Με αυτό τον τρόπο, βοηθάει το παιδί να αντιληφθεί την ώρα από το δεξί ημισφαίριο μέσω κιναισθητικών ερεθισμάτων.
Πρέπει, λοιπόν, να γίνει αντιληπτό ότι η χρήση ειδικών τεχνικών μάθησης από το δάσκαλο καθώς και η συνεργασία των γονέων με τον εκπαιδευτικό θα επιφέρει την ομαλή συναισθηματική, κοινωνική και εκπαιδευτική ανάπτυξη του αριστερόχειρος μαθητή.
Οι γονείς από τη μεριά τους είναι καλό να καταλάβουν ότι η αριστεροχειρία δεν είναι ελάττωμα και να αφήνουν τα παιδιά να ανακαλύψουν από μόνα τους το κυρίαρχο χέρι, χωρίς να υφίστανται πίεση. Με αυτό τον τρόπο, οι αριστερόχειρες αντιμετωπίζονται σαν φυσιολογικά άτομα και δε θα έχουν κανένα πρόβλημα στην πορεία μάθησής τους ειδικότερα αλλά και στη μετέπειτα ζωή τους γενικότερα.

* Η Νίκη Χαραλαμπάκη είναι εκπαιδευτικός.

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση