iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2017

ΑΡΘΡΟ ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ


ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ

Συνεχώς μας κατακλύζουν δημοσιεύματα του τοπικού και εθνικού Τύπου για επισκέψεις κινεζικών αντιπροσωπιών που έρχονται στα μέρη μας για να γνωρίσουν την τοπική διατροφή, τα προϊόντα μας, πώς τα καλλιεργούμε κ.λπ.
Επίσης ευφάνταστοι λαϊκοί ρήτορες συχνά υποστηρίζουν ότι, αν αγοράσουν οι Κινέζοι το λάδι μας ή το κρασί μας, τότε η οικονομία μας έχει σωθεί. Με αυτό το σκεπτικό στρώνουμε συχνά κόκκινα χαλιά σε εκπροσώπους της συγκεκριμένης χώρας κάνοντας τεμενάδες και πολλών τύπων άλλες υποκλίσεις.
Κανείς όμως δε σκέφτηκε να σκιαγραφήσει την ταυτότητα αυτού του μελλοντικού πελάτη που θα αγοράσει όλα τα προϊόντα που παράγουμε και έτσι θα σώσει την οικονομία μας.
Λυπάμαι που θα απογοητεύσω τον αναγνώστη (άλλωστε είναι συνηθισμένος), αλλά ο μέσος μηνιαίος μισθός στην Κίνα είναι το 10% του αντίστοιχου αμερικανικού (Χα-Τζουν Τσανγκ "Αλήθειες που δε μας λένε για τον καπιταλισμό". Εκδόσεις Καστανιώτη), δηλαδή περίπου 72 δολάρια το μήνα. Αυτές είναι οι απολαβές για το 60-65% του πληθυσμού, ενώ ένα 30% λαμβάνει πολύ λιγότερα. Αναμένουμε δηλαδή από κάποιον που παίρνει 72 δολάρια, δηλαδή 54 ευρώ το μήνα, να αγοράσει Κρητικό λάδι, το οποίο χύμα πωλείται το λίτρο γύρω στα 3 ευρώ. Να μην αναφέρω για το κρητικό κρασί, όπου θα βρείτε τη φιάλη από 7-20 ευρώ, δηλαδή το 40% του μηνιαίου μισθού του μέσου Κινέζου.
Αναρωτηθείτε γιατί μεγάλος Έλληνας οινοποιός είναι συνιδιοκτήτης οινοποιείου στην Κίνα και άλλος στη νότια Αφρική. Δε θα μπορούσε να εξήγαγε το προϊόν του απευθείας στην Κίνα; Βεβαίως και όχι. Συμφέρει καλύτερα να το παράγεις στην Κίνα, όπου το κόστος παραγωγής είναι πολύ μικρότερο από αυτό της Ευρώπης.
Έχετε δει θεαματικές αυξήσεις εξαγωγών στην Κίνα τα τελευταία 15 χρόνια, που έχει αναπτυχθεί έντονα μια σχέση φιλίας με τη χώρα αυτή; Και αφού δεν υπάρχουν απτά αποτελέσματα γιατί τότε έχουμε συνεχώς επισκέψεις κυβερνητικών ή εμπορικών αντιπροσωπιών;
Η απάντηση είναι απλή. Στενός μου φίλος, που σπούδασε στην Κίνα, μού περιέγραψε τον τρόπο σκέψης του μεγάλου γίγαντα. Οι Κινέζοι υποδέχονται ξένες βιομηχανίες στη χώρας τους με μεγάλη θέρμη. Μετά από μερικά χρόνια έχουν αποκτήσει το know-how της συγκεκριμένης εργασίας του εργοστασίου και προχωρούν στην ίδρυση ενός νέου εργοστασίου αντιγράφου προϊόντος σε κάποια διπλανή πόλη. Δηλαδή με λίγα λόγια μελετούν το τι κάνεις και πώς το κάνεις και μετά το αντιγράφουν.
Ενδεχομένως κάποιοι να ισχυριστούν ότι το Κρητικό λάδι και κρασί δεν αντιγράφεται και είναι μοναδικό στον κόσμο - όπως μοναδικό είναι και το χρέος μας - αλλά σίγουρα αυτό δεν προβληματίζει και κανέναν... Είναι καιρός να σκεφτόμαστε τα πράγματα από όλες τις πλευρές, γιατί διαφορετικά μοιάζουμε με τον αείμνηστο ηθοποιό Χατζηχρήστο στις ελληνικές ταινίες, που σαν αδαής από το χωριό έπεφτε εύκολο θύμα μιας δεσποινίδος ή ενός επιτήδειου.

* Ο Γιώργος Τριανταφύλλου είναι κοινωνιολόγος.


Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση