iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 16 Ιανουαρίου 2018
ΒΟΑΚ ΜΑΛΙΑ - ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Μετά την αιματοχυσία, 2 δισεκατομμύρια ευρώ για το νέο ΒΟΑΚ


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Με ενδιαφέροντα στοιχεία σε επίπεδο χάραξης και προς Ανατολάς (όπου δεσπόζει η μεγάλη δίδυμη σήραγγα παράκαμψης του Σεληναρίου στα πρότυπα της Κακιάς Σκάλας) και με χειροπιαστό, για πρώτη φορά, εκτιμώμενο κόστος που διαμορφώνεται μαζί με τις απαλλοτριώσεις στα 2 δισ. ευρώ εμφανίζεται η τεχνική πρόταση για το ΒΟΑΚ που ολοκληρώνει τις ημέρες αυτές και θα αποστείλει σε Περιφέρεια Κρήτης και υπουργείο Υποδομών ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης.

Πριν από λίγο καιρό εδώ από τη "Νέα Κρήτη" είχαμε παρουσιάσει τα όσα προβλέπει η υπό παράδοση τεχνική μελέτη για το κομμάτι του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι και τη Χερσόνησο, με σημείο αναφοράς την αλλαγή χάραξης σε ένα ποσοστό 35% του σημερινού δρόμου.

Σήμερα ολοκληρώνουμε το προφίλ του έργου, παρουσιάζοντας το περίγραμμα της τεχνικής πρότασης του ΟΑΚ για το τμήμα από Χερσόνησο προς Άγιο Νικόλαο, αλλά και το οριοθετημένο επισήμως πλέον κόστος του προωθούμενου έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.

Βεβαίως, προς αποφυγή παρεξηγήσεων, μιλάμε για μια τεχνική πρόταση που έχει ετοιμάσει ο ΟΑΚ και την οποία θέτει προς επεξεργασία στο υπουργείο Υποδομών και στην Περιφέρεια Κρήτης και όχι για τον τελεσίδικο σχεδιασμό...

Ας τα δούμε αναλυτικά, ξεκινώντας από το κόστος του έργου, που για πρώτη φορά οριοθετείται όχι με βάση υποκειμενικές εικασίες, αλλά με σαφήνεια, στο ποσό των 2 δισ. ευρώ! Πώς διαμορφώνεται αυτός ο αριθμός;

Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης έχει ετοιμάσει μια αναγνωριστική μελέτη από Χερσόνησο έως Χανιά με φάκελο Προκαταρτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων (ΠΠΠΑ).

Η μελέτη αφορά την κατασκευή αυτοκινητόδρομου με διατομή διπλού κλάδου δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση, με Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) και διαχωριστική νησίδα στη μέση, για ένα συνολικό μήκος 107 χιλιομέτρων. Έχει μείνει απέξω όλο το κομμάτι από τα Ληνοπεράματα μέχρι τη Χερσόνησο για το λόγο ότι διαθέτει χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου.

Όπως ανέφερε στη "Νέα Κρήτη" ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Α.Ε. Γιώργος Αγαπάκης, ο συνολικός προϋπολογισμός του τεχνικού αντικειμένου, μαζί με τις τροποποιήσεις που ζητήθηκαν από την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Κρήτης και άλλους φορείς για το τμήμα Χανίων-Ηρακλείου, ανέρχεται στα 812 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τη μελέτη του ΟΑΚ. Για το τμήμα από Χερσόνησο προς Άγιο Νικόλαο, αν και η μελέτη δεν έχει ακόμα παραληφθεί από τον ΟΑΚ, εντούτοις υπάρχει καθαρή πρόβλεψη-εκτίμηση κατασκευαστικού κόστους που ανέρχεται στα 350 εκατ. ευρώ. Συνολικά λοιπόν ο προϋπολογισμός για το προωθούμενο έργο Χανίων-Αγίου Νικολάου ανέρχεται σε 1,162 δισ. ευρώ.

Προσοχή, όμως! Όπως διευκρίνισε ο κ. Αγαπάκης αυτό δεν είναι το τελικό κόστος.

Στο 1,162 δισ. ευρώ θα πρέπει να προστεθεί ποσοστό 18% επί του ποσού που είναι το εργολαβικό όφελος. Επίσης ένα ποσοστό 9% που αφορά στις λεγόμενες απρόβλεπτες δαπάνες. Και ακόμα ο ΦΠΑ 24%. Άρα το τελικό εκτιμώμενο κατασκευαστικό κόστος είναι στα 1,86 δισ. ευρώ.

Στο ποσό αυτό έρχονται να προστεθούν και οι απαλλοτριώσεις. Σύμφωνα με τη μελέτη, το κόστος των απαλλοτριώσεων ανέρχεται κοντά στα 95 εκατ. ευρώ για το τμήμα Χανίων-Ηρακλείου και σε άλλα 50 εκατ. ευρώ για το τμήμα Χερσονήσου-Αγίου Νικολάου. Μιλάμε, δηλαδή, για ένα συνολικό ποσό 150 ευρώ για τις απαλλοτριώσεις, που ανεβάζουν το τελικό κόστος του ΒΟΑΚ στα 2 δισ. ευρώ!

Αυτό είναι το κόστος εκκίνησης του έργου, το οποίο βεβαίως αναμένεται να πέσει με βάση την έκπτωση που θα προσφέρει στην τεχνική του προσφορά ο ανάδοχος παραχωρησιούχος που θα πάρει το έργο...


Δίδυμο τούνελ στη Χερσόνησο - Η τεχνική πρόταση για το νομό Λασιθίου:

Μπορεί - όπως είχαμε παρουσιάσει στις αρχές Νοεμβρίου με πρωτοσέλιδο δημοσίευμά μας - η τεχνική πρόταση του ΟΑΚ για το τμήμα Χανίων-Ηρακλείου να προτείνει τη λύση της νέας χάραξης για το 35% του δρόμου, νέα χάραξη, ωστόσο, προτείνεται σε κάποια κομμάτια του ΒΟΑΚ και στο κομμάτι Χερσονήσου-Αγίου Νικολάου.

Το βασικό περίγραμμα της προτεινόμενης τεχνικής λύσης έχει, όπως το σκιαγράφησε ο κ. Αγαπάκης, ως εξής:

* Στο κομμάτι από Χερσόνησο μέχρι τα Μάλια δεν προβλέπεται κάποια δραστική αλλαγή. Το νέο δεδομένο είναι η δεύτερη σήραγγα που προτείνεται να φτιαχτεί στο ύψος του σημερινού τούνελ της Χερσονήσου ώστε να διασφαλιστεί η δίιχνη κυκλοφορία ανά κατεύθυνση.

Ως γνωστόν, στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους είθισται να έχουμε όχι μία αλλά δύο ξεχωριστές δίδυμες σήραγγες, δηλαδή από ένα τούνελ ανά κατεύθυνση. Στη Χερσόνησο, λοιπόν, θα πρέπει να γίνει η δεύτερη σήραγγα για να έχουμε δίδυμο τούνελ. Από εκεί και πέρα, στο κομμάτι μέχρι τα Μάλια θα έχουμε απλώς αναβάθμιση του σημερινού δρόμου, της παράκαμψης Μαλίων. Δεν είναι κάτι δύσκολο, σύμφωνα με τον κ. Αγαπάκη, επειδή ακριβώς η παράκαμψη φτιάχτηκε πριν λίγα χρόνια με τεχνική πρόβλεψη διαμόρφωσής της μελλοντικά σε κλειστό αυτοκινητόδρομο.

* Στο κομμάτι που περικλείει το Σεληνάρι δεσπόζει η μεγάλη προτεινόμενη αλλαγή.

Όπως εξήγησε ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Α.Ε., λίγο μετά τον Προφήτη Ηλία, γύρω στα 500 μέτρα μετά, συγκεκριμένα, προτείνεται ο ΒΟΑΚ να εγκαταλείψει τη σημερινή χάραξη και να ακολουθήσει νέα χάραξη προς Νότο.

Εκεί προβλέπεται μάλιστα και τούνελ, δηλαδή δύο δίδυμες σήραγγες για κάθε κατεύθυνση, μήκους περί τα 1.300 μέτρα έκαστη. Η νέα νοτιότερη χάραξη θα παρακάμπτει το δύσκολο κομμάτι στο Σεληνάρι που χαρακτηρίζεται ως η "Κακιά Σκάλα της Κρήτης" και θα βγαίνει ανατολικά του λίγο πριν τη Νεάπολη!

Αυτή είναι η πρόταση που προκρίνει ο ΟΑΚ, ό,τι δηλαδή έγινε και στην εθνική οδό Αθηνών-Πατρών στο ύψος της Κακιάς Σκάλας, έναντι του εναλλακτικού σεναρίου αναβάθμισης της σημερινής χάραξης στο Σεληνάρι.

* Η τρίτη παρέμβαση αφορά στο τμήμα από Νεάπολη μέχρι Άγιο Νικόλαο. Εδώ υπάρχουν δύο εναλλακτικές προτάσεις:

- Το ένα σενάριο είναι να γίνει αναβάθμιση-διαπλάτυνση του σημερινού δρόμου ώστε να αποκτήσει χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου. Η πρόταση αυτή διαθέτει και εγκεκριμένη περιβαλλοντική μελέτη.

- Το δεύτερο σενάριο είναι να γίνει νέα χάραξη προς Νότο μετά τη Νεάπολη μαζί με σήραγγα. Εδώ προτείνεται μετατόπιση της χάραξης για τα πρώτα 7,5 χιλιόμετρα μέχρι τα Λακώνια. Το σενάριο είχε τεθεί και παλιότερα, αλλά δεν πήρε περιβαλλοντικά το "ναι" από το υπουργείο Υποδομών, με το σκεπτικό ότι θα διαταρασσόταν η παραγωγική ζωή στον κάμπο που διαπερνά τα χωριά Χουμεριάκο, Νικηθιανό, Λίμνες κ.τ.λ.


Διαβάστε αναλυτικά τη μελέτη για την οδική ασφάλεια στο ΒΑΟΚ

Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε. (Ο.Α.Κ. Α.Ε.), μέσω της αρμόδιας  Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών 'Εργων του Ο.Α.Κ. Α.Ε., ανακοινώνει ότι την Πέμπτη 11 Ιανουαρίου 2018 και ώρα 12.00 π.μ. θα υπογραφεί η σύμβαση της μελέτης οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ με προεκτιμώμενη αμοιβή 499.668,99 € και ποσό σύμβασης 232.438,00 € με ΦΠΑ.  Η εκπόνηση της μελέτης αυτής ανατέθηκε μετά από ανοικτό διαγωνισμό που διενεργήθηκε την 23-5-2017 σύμφωνα με τον Ν.4412/2016.

Η σύμβαση θα υπογραφεί στα γραφεία της Δ/νσης Συγκοινωνιακών 'Εργων του ΟΑΚ ΑΕ, μεταξύ του Δ/ντος Συμβούλου του ΟΑΚ και του εκπροσώπου του αναδόχου που είναι η ένωση οικονομικών φορέων: 1) «A.D.T. ΩΜΕΓΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Τ.Ε.», και 2) «ΕΜΒΕΛΕΙΑ - ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΓΕΩΤΕΧΝΙΚΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε.», παρουσία του Περιφερειάρχη Κρήτης.

Αντικείμενο της σύμβασης είναι η εκπόνηση επί μέρους μελετών κατά τμήματα στον ΒΟΑΚ με ιεράρχηση προτεραιοτήτων α) για την λήψη άμεσων μέτρων βελτίωσης οδικής ασφάλειας , όπως διορθώσεις - συμπληρώσεις σήμανσης - ασφάλισης , αντιολισθηρά οδοστρώματα κυκλοφορίας , κλαδοκοπές, κ.α.), β) αναθεωρήσεων ορίων ταχύτητας κατά τμήματα, γ) διορθώσεων επικλίσεων οδοστρωμάτων δ) απορροών ομβρίων νερών, ε) αποκαταστάσεις ευστάθειας πρανών κ.α.. Ο συνολικός χρόνος ολοκλήρωσης του μελετητικού αντικειμένου ορίζεται συνολικά σε  (12) μήνες με τμηματική παράδοση των άμεσων μέτρων οδικής ασφάλειας σε (6) μηνες. Οι εργασίες που θα προκύψουν από την εκπόνηση της μελέτης αυτής θα προταθούν για υλοποίηση με χρηματοδότηση μέσω του προγράμματος της οδικής ασφάλειας του ΕΣΠΑ 2014-2020.

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση