iphone app
android app
iphone app android app
Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2018
ΚΡΗΤΗ

Όλα όσα έγιναν στην Κρήτη το 2017


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Πλούσιο σε γεγονότα, ειδήσεις, παράξενα φαινόμενα, αλλά και "υψηλές" αφίξεις ήταν το 2017 για την Κρήτη. Σε επίπεδο έργων, η χρονιά που αποχαιρετούμε αφήνει θετικά συναισθήματα.

Αν και έχουν μείνει ανοιχτές εκκρεμότητες για τη νέα χρονιά που θα υποδεχτούμε σε λίγο, εντούτοις μέσα στο 2017 μπήκε το νερό στ' αυλάκι για τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που περιμένει η Κρήτη, όπως πρωτίστως για το νέο αεροδρόμιο Καστελίου, όπου σε μερικούς μήνες αναμένεται να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες, και δευτερευόντως για το ΒΟΑΚ, όπου υπάρχει ακόμα πολύ "ψωμί"... διαδικαστικά!

Τα δύο μεγάλα έργα, και όχι μόνο αυτά βεβαίως, βρέθηκαν στο επίκεντρο δύο κορυφαίων συνεδρίων που φιλοξένησε η Κρήτη μέσα στη χρονιά που φεύγει: του Αναπτυξιακού Συνεδρίου Κρήτης, που διοργάνωσε η κυβέρνηση με την Περιφέρεια Κρήτης, παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και σύσσωμου του Υπουργικού Συμβουλίου, και του προσυνεδρίου της Ν.Δ., παρουσία του προέδρου του κόμματος Κυριάκου Μητσοτάκη και "γαλάζιων" βουλευτών-τομεαρχών.

Το 2017 ήταν γεμάτο από πλευράς ειδήσεων και εξελίξεων στο ενεργειακό μέτωπο, με αποκορύφωμα το διαγωνισμό για την παραχώρηση δύο θαλάσσιων οικοπέδων νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης, προς έρευνα-αξιοποίηση υδρογονανθράκων.

Είχαμε, επίσης, τη θέσπιση του νέου χωροταξικού της Κρήτης, που έχει σηκώσει αρκετή κουβέντα, ενώ δεν έλειψαν και τα παράδοξα τερτίπια του καιρού, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα χιονισμένα πεδινά του νησιού, ακόμα και της πόλης του Ηρακλείου, την πρωτοφανή κακοκαιρία του Ιουλίου και τις καταστροφικές πλημμύρες του "Δαίδαλου" μέσα στον Οκτώβριο...


Ιανουάριος: Χιονιάς

Ένα πολύ διαφορετικό σκηνικό, που είχαν πολλά χρόνια να δουν, αντίκρισαν στις αρχές Ιανουαρίου οι Κρητικοί. Για ένα διήμερο το νησί βρέθηκε στο επίκεντρο του χιονιά, με θερμοκρασίες που σε πολλές περιοχές κυμαίνονταν κάτω του μηδενός και το χιόνι να φτάνει μέχρι και τα παραθαλάσσια μέρη του νησιού, χαροποιώντας μικρούς και μεγάλους.

Σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση για πολλούς Ηρακλειώτες, το κύμα κακοκαιρίας έφερε χιόνια μέχρι και στο κέντρο του Ηρακλείου, εκπλήσσοντας τους κατοίκους του, που αντίκρισαν μια άκρως διαφορετική εικόνα από εκείνη που είχαν συνηθίσει.

Με το κατάλευκο σκηνικό να είναι μοναδικό, οι Ηρακλειώτες αντίκρισαν σπάνιες πραγματικά εικόνες. "Μαγική" ήταν η εικόνα του ντυμένου στα "λευκά" ενετικού φρουρίου Κούλε!

Εντυπωσίασαν, την ίδια στιγμή, οι εικόνες και από τα παραθαλάσσια μέρη του νησιού, που δεν άφησε παραπονεμένα ο χιονιάς, και όπου, παρά τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν, η εικόνα ήταν μοναδική.


Μάιος: προσωρινός ανάδοχος για Καστέλι

Με την εκπνοή του Μαΐου, το νερό μπήκε για τα καλά πλέον στο αυλάκι για το Καστέλι, καθώς ανακοινώθηκε με κάθε επισημότητα, από το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών, η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο του νέου αεροδρομίου.

Η διαγωνιστική διαδικασία ολοκληρώθηκε με την υπουργική απόφαση κήρυξης της ελληνο-ινδικής κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ-GMR ως προσωρινού αναδόχου του έργου. Ουσιαστικά βρισκόμαστε πλέον στο σημείο χωρίς επιστροφή! Με την κήρυξή της ως προσωρινού αναδόχου, η κοινοπραξία κατοχυρώνει ήδη θεσμικά-νομικά δικαιώματα.

Πλέον εκκρεμεί, και εδώ υπάρχει μια σχετική καθυστέρηση, η κήρυξη του οριστικού αναδόχου - βήμα μετά το οποίο η υλοποίηση "κλειδώνει" τελεσίδικα. Το ελληνικό Δημόσιο δε θα μπορεί να κάνει πίσω, αφού, πέρα από τις βαριές κυρώσεις, θα βρεθεί αντιμέτωπο με την καταβολή ρητρών για αποζημιώσεις προς τον ανάδοχο.

Στις πανηγυρικές ανακοινώσεις του Μαΐου για την κήρυξη της ελληνο-ινδικής κοινοπραξίας ως προσωρινού αναδόχου του έργου του νέου αεροδρομίου, ο υπουργός Υποδομών εξαπέλυσε... "καρφιά" προς τις προηγούμενες κυβερνήσεις και προς τους προκατόχους του, ενώ στάθηκε στις αλλαγές που έχουν γίνει στο διαγωνισμό, προς όφελος, όπως είπε χαρακτηριστικά, του Δημοσίου αλλά και της τοπικής κοινωνίας.

Εδώ μάλιστα προέκυψαν ευχάριστα μαντάτα επί του πιεστηρίου για τους τοπικούς φορείς και την τοπική κοινωνία. Πέραν της αύξησης του αντισταθμιστικού τέλους που θα αποδίδεται στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος και μέσω αυτού στην τοπική κοινωνία, ο υπουργός ανακοίνωσε πως η κυβέρνηση θα χρηματοδοτήσει την εκπόνηση μελέτης για το χωροταξικό σχεδιασμό της ευρύτερης περιοχής...


Τέλη Ιουνίου: Φονικός καύσωνας

Φονικό κατέληξε, δυστυχώς, το κύμα καύσωνα που έπληξε στα τέλη Ιουνίου προς αρχές Ιουλίου τη χώρα και την Κρήτη, έχοντας μάλιστα ως απολογισμό και μια χαμένη ανθρώπινη ζωή στο νησί μας!

Ένας ηλικιωμένος από τη Φανερωμένη, σε ένα μονάχα από τα δεκάδες περιστατικά για τα οποία κλήθηκε το ΕΚΑΒ κατά το τριήμερο- "κόλαση", δεν τα κατάφερε και κατέληξε μέσα στο Κέντρο Υγείας των Μοιρών, όπου σημειωτέον ο υδράργυρος έσπασε τα ρεκόρ για την Κρήτη με 45,9oC.

Ενδεικτικό του "πύρινου" σκηνικού ήταν το γεγονός ότι την πρώτη μέρα του καύσωνα καταγράφηκαν πέντε κρούσματα με θερμοπληξία, ανάμεσά τους και ένας νεκρός.

Τη δεύτερη ημέρα του καύσωνα καταγράφηκαν άλλα 8, από τα οποία τρία νοσηλεύτηκαν στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του ΠΑΓΝΗ, ενώ την τρίτη ημέρα στη σχετική λίστα ήρθαν να προστεθούν άλλα 14, εκ των οποίων ένας 50χρονος, καθώς και ένας 40χρονος ιερομόναχος, ο οποίος σε εμπύρετη κατάσταση μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο...


Ιούλιος: Κακοκαιρία - "Μέδουσα"

Πρωτοφανής κακοκαιρία, Ιούλιο μήνα, ανάγκασε του Κρητικούς να τρέχουν από τη θάλασσα, όπου έκαναν μπάνιο αμέριμνοι, σε κάποια στέγη, σε κάποιο κλειστό χώρο ή έστω κάτω από κάποια σκεπή, για να γλιτώσουν άρον-άρον από τη νεροποντή!

Ποιος θα περίμενε πως στην "καρδιά" του καλοκαιριού ο καιρός θα θύμιζε περισσότερο φθινόπωρο; Και όχι μόνο στα βόρεια της χώρας, αλλά και στην Κρήτη, που θα περίμενε κανείς δύσκολα κακοκαιρία.

Κι όμως έγινε αυτό, και μάλιστα στα μέσα Ιουλίου! Η "Μέδουσα"... χτύπησε και στο νησί μας, με τις βροχοπτώσεις να κάνουν την εμφάνισή τους, τους πολίτες να ξανακρατούν τις ομπρέλες και τους υαλοκαθαριστήρες των αυτοκινήτων να δουλεύουν ασταμάτητα...

Λίγες μέρες μετά τις υψηλές θερμοκρασίες, που θύμιζαν καύσωνα και έκαναν τους πολίτες να τρέχουν στη θάλασσα να δροσιστούν... άρχισε το τρέξιμο για να προστατευτούν από τη βροχή!


Απρίλιος: Στους Γερμανούς το αεροδρόμιο Χανίων

Στα μέσα Απριλίου ερρίφθη και επίσημα ο κύβος. Η γερμανική εταιρεία Fraport έγινε και με τη βούλα επίσημα χρήστης και διαχειριστής του αεροδρομίου "Ι. Δασκαλογιάννης" των Χανίων για τα επόμενα 40 χρόνια, επισφραγίζοντας έτσι μια ιδιωτικοποίηση που είχε προκαλέσει και συνεχίζει να προκαλεί έντονες αντιδράσεις στη δυτική Κρήτη.

Το αεροδρόμιο Χανίων πέρασε "στα χέρια" των ιδιωτών, στις 12:01 μετά τα μεσάνυχτα! Η διαδικασία παράδοσης των δεκατεσσάρων περιφερειακών αεροδρομίων ξεκίνησε μάλιστα τη Μεγάλη Δευτέρα.

Το επιτελείο της Fraport Greece, τα στελέχη, το προσωπικό της και οι κρατικές υπηρεσίες ασφάλειας και υποστήριξης ήταν από νωρίς σε πλήρη ετοιμότητα.

Ο συντονισμός της παραλαβής των αεροδρομίων γίνεται από το υπερσύγχρονο command center στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στην Καλογρέζα.

Είχε προηγηθεί σχετική ανακοίνωση της εταιρείας Fraport Greece, στην οποία επισήμανε ότι κατέβαλλε στο ελληνικό Δημόσιο το συνολικό προκαταβολικό ποσό ύψους 1,234 δισ. ευρώ, περνώντας πλέον και επισήμως στα χέρια της τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

«Εκτός από το παραπάνω ποσό, η εταιρεία θα καταβάλει ένα ετήσιο σταθερό τίμημα παραχώρησης ύψους 22,9 εκατ. ευρώ, καθώς και ένα ετήσιο μεταβλητό τίμημα παραχώρησης της τάξης του 28,5% των λειτουργικών κερδών (EBITDA). Η κυριότητα των αεροδρομίων παραμένει στο ελληνικό κράτος», επισημαίνεται στην ανακοίνωση.


Σεπτέμβριος: Σύσκεψη υπό τον Κ. Μητσοτάκη για τα τροχαία

«Δεσμεύομαι ότι ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης θα γίνει... Από την Κίσσαμο έως τη Σητεία». Με αυτήν την από καρδιάς εξαγγελία-δέσμευση και σε μια πλημμυρισμένη από κόσμο αίθουσα, ξεκίνησε την ομιλία του ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο της ευρείας σύσκεψης που συγκάλεσε ο ίδιος στις αρχές Σεπτεμβρίου στο Ηράκλειο, με θέμα την οδηγική συμπεριφορά στην Κρήτη, αλλά και τις οδικές υποδομές του νησιού μας, με το βάρος να πέφτει στο Βόρειο Οδικό Άξονα.

Μια αρκετά συναισθηματικά φορτισμένη σύσκεψη, όπου κυριάρχησαν οι συγκλονιστικές μαρτυρίες πολιτών που είτε οι ίδιοι είτε δικοί τους άνθρωποι έπεσαν θύμα τροχαίου, καθηλώνοντας τους πάντες και υψώνοντας κραυγή αγωνίας και αναζήτησης λύσης στο σοβαρό αυτό θέμα, που "βάφει" σχεδόν καθημερινά με αίμα όλη την Κρήτη.

Η πραγματοποίηση της σύσκεψης ήταν μια αρκετά σημαντική πρωτοβουλία του ίδιου του κ. Μητσοτάκη, δείχνοντας το πόσο ευαισθητοποιημένος είναι απέναντι στη μεγάλη αυτή πληγή για την Κρήτη, τα τροχαία, σε μια προσπάθεια να ληφθούν μέτρα ώστε να σταματήσουν πλέον συνάνθρωποί μας να χάνονται στην άσφαλτο.

Το "παρών" στη σύσκεψη έδωσαν αρκετοί δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι και ευαισθητοποιημένοι γύρω από τα τροχαία φορείς, ο καθένας από τους οποίους, στο πλαίσιο διαβούλευσης που έγινε, κατέθεσε τις προτάσεις του για την αντιμετώπιση του προβλήματος...


Σεπτέμβριος: Αναπτυξιακό Συνέδριο Κρήτης

Με πρωθυπουργικές εξαγγελίες για τα δύο μεγαλύτερα έργα που περιμένει το νησί, δηλαδή το νέο αεροδρόμιο Καστελίου και την ανακατασκευή του ΒΟΑΚ, έπεσε η "αυλαία" του διήμερου Αναπτυξιακού Συνεδρίου Κρήτης που διοργάνωσε η κυβέρνηση στο Ηράκλειο, παρουσία σύσσωμου σχεδόν του Υπουργικού Συμβουλίου.

Όπως εξήγγειλε ο Αλέξης Τσίπρας, σε δύο φάσεις, αρχικά δηλαδή για το «ώριμο» - όπως το αποκάλεσε ο ίδιος - κομμάτι από Χανιά έως Άγιο Νικόλαο και από το 2019, αντί για το 2018, όπως υπήρχαν αρκετές προσδοκίες, θα ξεκινήσει να ανακατασκευάζεται ο ΒΟΑΚ!

Ο πρωθυπουργός προχώρησε επίσης σε αναμενόμενες δεσμεύσεις για συγκεκριμένα έργα, όπως το "λίφτινγκ" στο αεροδρόμιο "Ν. Καζαντζάκης" του Ηρακλείου, τους κόμβους της Αγίας Πελαγίας και τα αρδευτικά δίκτυα του Οροπεδίου Λασιθίου.

Από την ατζέντα της ομιλίας του κ. Τσίπρα, με την οποία έπεσε η "αυλαία" του διήμερου Αναπτυξιακού Συνεδρίου, δεν έλειψε φυσικά το έργο του νέου αεροδρομίου Καστελίου, ενώ, όπως αναμενόταν, ο ίδιος στάθηκε με έμφαση στο ρόλο της Κρήτης ως ενεργειακού κόμβου...

Σε επίπεδο θεματικών συνεδριών, το ενδιαφέρον κέντρισαν, μεταξύ άλλων, οι δριμείες πολιτικές βολές του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη κατά των προηγούμενων κυβερνήσεων, για τους χειρισμούς ως προς τις στρατηγικές υποδομές του νησιού και δη το ΒΟΑΚ, η τεχνική διχογνωμία στις τάξεις του υπουργείου Υποδομών ως προς το έργο του ΒΟΑΚ και τη χάραξή του, και οι ανακοινώσεις επί του πιεστηρίου του υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη για το περιφερειακό χωροταξικό του νησιού.


Οκτώβριος: Καταστροφικές πλημμύρες

Πλημμύρες, εγκλωβισμούς οδηγών, κλείσιμο δρόμων, πλημμυρισμένα σπίτια και ρέματα, που ξεχείλισαν, έφερε η έντονη καταιγίδα "Δαίδαλος'' που έπληξε στα τέλη Οκτωβρίου τα βόρεια παράλια της Κρήτης, με επίκεντρο τα Χανιά. Σε κάποια σημεία η στάθμη του νερού έφτανε το ένα μέτρο!

Οι εικόνες που καταγράφηκαν αποτυπώνουν το πλημμυρισμένο τοπίο, ενώ δρόμοι μετατράπηκαν σε λίμνες. Πρόκειται, όπως σχολίαζαν πολλοί κάτοικοι και φορείς των Χανίων, για τη χειρότερη κακοκαιρία από το 2001!

Από τα διαθέσιμα διαγράμματα των μετεωρολογικών σταθμών προέκυψε ότι οι περιοχές του Πλατανιά και του Κολυμπαρίου με την έναρξη των καιρικών φαινομένων επλήγησαν άμεσα με πολύ μεγάλα ύψη βροχής, από τα οποία προκλήθηκε μια έντονη απορροή, η οποία στη συνέχεια τροφοδοτείτο με συνεχή βροχόπτωση, χαμηλότερης μεν έντασης, αλλά με ενίσχυση των πλημμυρικών φαινομένων, καθότι η διαφυγή των υδάτων προς τη θάλασσα, ιδιαίτερα στην περιοχή του Πλατανιά, παρεμποδιζόταν λόγω της πυκνής δόμησης.

Ενδεικτικό του ορμητικού περάσματος της καταιγίδας "Δαίδαλος" από τα Χανιά ήταν το γεγονός πως μέσα σε μερικές μόνο ώρες είχαν υπάρξει 130 συμβάντα για αντλήσεις υδάτων, με 6 απεγκλωβισμούς ατόμων μέσα από οχήματα και με τη συνδρομή 18 συνεργείων με 50 ατόμων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας να ενεργούν και να προσπαθούν, όπως μπορούν και με τα μέσα που διαθέτουν, να βοηθήσουν ανθρώπους που χρειάζονταν βοήθεια εξαιτίας των προβλημάτων που προκάλεσε η καταρρακτώδης βροχή.


Νοέμβριος: Προσυνέδριο Ν.Δ. στο Ηράκλειο

Ως πρώτη πολιτική προτεραιότητα για τη Ν.Δ. σε πανελλαδικό επίπεδο χαρακτήρισε από το προσυνέδριο της Ν.Δ. στο Ηράκλειο το έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ, και μάλιστα σε όλο το μήκος του (από Κίσσαμο μέχρι Σητεία), ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Από το βήμα του 4ου προσυνεδρίου του κόμματος, ο πρόεδρος της Ν.Δ. επανέλαβε με ακόμα πιο εμφατικό τρόπο τη δέσμευση που είχε κάνει, επίσης από εδώ από το Ηράκλειο, για το ΒΟΑΚ πριν από ένα δίμηνο, ενώ σκιαγράφησε ακόμη ως βασική προτεραιότητα την ηλεκτρική, καλωδιακή διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα...

Αναφερόμενος στο αναπτυξιακό "αύριο" της Κρήτης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σκιαγράφησε επίσης ως «στοιχήματα-προκλήσεις» την έμπρακτη διασύνδεση του τουρισμού με τον πολιτισμό και την παραγωγή, καθώς και την ενίσχυση της μεταποιητικής δραστηριότητας, όπου η Κρήτη, όπως υπογράμμισε, έχει να επιδείξει «λαμπρά» παραδείγματα επιχειρηματικότητας και καινοτομίας...

Σε οικονομικό-κοινωνικό επίπεδο, ο αρχηγός της Ν.Δ. παρουσίασε το "γαλάζιο" σχέδιο για το μέρισμα του 2017, στο οποίο δεσπόζει η κλιμακωτή (βάσει αξίας περιουσίας) επιστροφή του ΕΝΦΙΑ στους πολίτες.

Παράλληλα παρουσίασε και το πρόγραμμα "Δεύτερη ευκαιρία", που, όπως είπε, έχει ως στόχο την ελάφρυνση των υγιών επιχειρήσεων που πνίγονται από τα χρέη.

Ο ίδιος μίλησε για έναν σφαιρικό σχεδιασμό, ο οποίος στοχεύει στην αύξηση ιδιωτικών επενδύσεων κατά 100 δισ. σε μια πενταετία και στη δημιουργία τουλάχιστον 120 χιλιάδων θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα κάθε χρόνο.


Δεκέμβριος: 3μηνος διαγωνισμός για τα κοιτάσματα

Θέσεις στη... σέντρα είχαν πάρει από καιρό οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, περιμένοντας από την ελληνική κυβέρνηση να "σφυρίξει", και μάλιστα εις διπλούν, το εναρκτήριο λάκτισμα για τα κοιτάσματα υδρογονανθράκων σε Κρήτη και Ιόνιο Πέλαγος...

Και αυτό ακριβώς έγινε! Στις αρχές Δεκεμβρίου, με τη δημοσίευση του διεθνούς διαγωνισμού στο ευρωπαϊκό πλέον ΦΕΚ (στο ελληνικό ΦΕΚ ο διαγωνισμός δημοσιεύτηκε στις 11 Αυγούστου) άνοιξε επισήμως η διαδικασία υποβολής προσφορών για τα δύο μεγάλα θαλάσσια οικόπεδα της Κρήτης και το ένα οικόπεδο στο Ιόνιο.

Πλέον, με την επίσημη έναρξη της τρίμηνης διαδικασίας υποβολής προσφορών ο κύβος ερρίφθη χωρίς επιστροφή. Μια 3μηνη διαδικασία, στο πλαίσιο της οποίας θα αποδειχτεί στην πράξη ποιοι είναι οι ενδιαφερόμενοι "μνηστήρες" για τα "πλουσιοπάροχα", με βάση τις συγκλίνουσες επιστημονικές εκτιμήσεις, κοιτάσματα στα νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης.

Ο προηγούμενος, προ λίγων ετών, διαγωνισμός για τον ορυκτό πλούτο της Κρήτης είχε καταλήξει σε "ναυάγιο", με ευθύνη όμως και των ελληνικών χειρισμών. Αυτή τη φορά, τα δεδομένα μοιάζουν τελείως διαφορετικά.

Πετρελαϊκοί κολοσσοί έχουν εκφράσει εμπράκτως - και όχι στη θεωρία - το ενδιαφέρον τους, αφού θυμίζουμε μια μεγάλη κοινοπραξία (ΕΛ.ΠΕ. - Total - ExxonMobil) είχε χτυπήσει την πόρτα του ΥΠΕΚΑ, ζητώντας τα δύο θαλάσσια οικόπεδα της Κρήτης.


Δεκέμβριος: Αγωγός East Med

Στις αρχές Δεκεμβρίου υπογράφτηκε στη Λευκωσία το Μνημόνιο Συναντίληψης για συνεργασία μεταξύ Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ και Ιταλίας, αναφορικά με τον αγωγό East Med, που θα περνά από την Κρήτη, με τις τέσσερις χώρες να θέτουν ως στόχο την υπογραφή των όρων της Διακρατικής Συμφωνίας εντός του 2018.

Η υπογραφή του μνημονίου εκτιμάται ότι συνιστά σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση ωρίμανσης του East Med, καθώς με την υπογραφή του τα τέσσερα κράτη αναγνωρίζουν ότι υπάρχει εν δυνάμει πρότζεκτ και δεσμεύονται να συνεργαστούν για την προώθηση και την υλοποίησή του.

Το Μνημόνιο Συναντίληψης υπέγραψαν οι υπουργοί Ενέργειας της Κύπρου Γιώργος Λακκοτρύπης, της Ελλάδας Γιώργος Σταθάκης, του Ισραήλ Γιουβάλ Στάινιτς, καθώς και ο πρέσβης της Ιταλίας στην Κύπρο Αντρέα Καβαλάρι, ο οποίος εκπροσωπεί τον Ιταλό υπουργό Κάρλο Καλέντα, που δεν μπόρεσε να παρευρεθεί.

«Ο αγωγός αυτός θα μεταφέρει το αέριο από εκεί που αποδεδειγμένα υπάρχει (Ισραήλ και Κύπρο) στην Ελλάδα, στην Ιταλία και σε χώρες της Ευρώπης. Η Ελλάδα μετατρέπεται αυτή τη στιγμή σε ένα πολύ σημαντικό κόμβο του φυσικού αερίου, και αυτό, πέρα από το πολύ μεγάλο κομμάτι των επενδύσεων, ταυτόχρονα δημιουργεί τεράστιες δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης.

Με βάση τη συμφωνία που υπογράψαμε στην Κέρκυρα και με το διαγωνισμό που θα ολοκληρωθεί σε 90 μέρες από σήμερα για τα δύο πολύ μεγάλα κοιτάσματα που φαίνεται ότι υπάρχουν, η προοπτική είναι το στάδιο της έρευνας να ολοκληρωθεί σε 3-4 χρόνια», ανέφερε ο Έλληνας υπουργός Ενέργειας.


Δεκέμβριος: Σήραγγα Αποσελέμη

Όχι απλά ικανοποίηση, αλλά βαθιά ανακούφιση προκάλεσε στις αρχές Δεκεμβρίου η είδηση της ολοκλήρωσης της σήραγγας του Αποσελέμη, αφού επιτρέπει να πάρει "σάρκα και οστά" μια ασυνήθιστη - υπό άλλες φυσιολογικές συνθήκες - κίνηση, που θα αποτρέψει τον εφιάλτη της λειψυδρίας για το Ηράκλειο, τη Χερσόνησο και τον Άγιο Νικόλαο το προσεχές καλοκαίρι!

Με τη σήραγγα ολοκληρωμένη, έστω και χωρίς να υπάρχει αγωγός, ο οποίος σημειωτέον αναμένεται να ολοκληρωθεί στα μέσα του επόμενου χειμώνα, ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης μπορεί κάλλιστα να προχωρήσει στις αρχές του 2018 σε ελεγχόμενη παροχή νερού (μια ποσότητα της τάξης των 4 εκατ. κυβικών) μέσα στο φράγμα Αποσελέμη, από τα πλημμυρικά νερά του Οροπεδίου.

Θα προηγηθεί βεβαίως η απαιτητική τεχνικά αλλά και χρονικά (μιλάμε για ένα δίμηνο) διαδικασία αποσυναρμολόγησης του θηριώδους μετροπόντικα, μήκους 180 μέτρων και βάρους 1.600 τόνων!


Νοέμβριος: Σε ΦΕΚ το νέο Χωροταξικό

Με σχετική καθυστέρηση, αφού από την υπουργική απόφαση μέχρι τη δημοσίευσή του σε ΦΕΚ χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν δύο μήνες, η Κρήτη απέκτησε πλέον και με τη βούλα στα μέσα Νοεμβρίου το νέο της Χωροταξικό!

Το αναθεωρημένο Περιφερειακό Χωροταξικό Σχέδιο της Κρήτης, που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, έρχεται να βάλει τάξη στο χωρικό-αναπτυξιακό σκηνικό, φέρνοντας μάλιστα στο προσκήνιο ένα άλλο, διαφορετικό απ' ό,τι έχουμε δει, μοντέλο ανάπτυξης.

Το νέο χωροταξικό πλαίσιο προτείνει την τουριστική αποφόρτιση των βόρειων παραλίων και συνάμα τη διάχυση των αναπτυξιακών δράσεων τα επόμενα χρόνια και στον ορεινό άξονα, ως "αντίβαρο" στη μονοκαλλιέργεια του τουρισμού στη βόρεια ακτογραμμή του νησιού και την ενίσχυση των ήπιων μορφών τουρισμού και της πρωτογενούς παραγωγής.

Προβλέπει ακόμα την υλοποίηση στρατηγικού χαρακτήρα μεταφορικών υποδομών, όπως την αναβάθμιση των λιμένων Ηρακλείου και Σούδας, των λιμενικών πυλών σε Καστέλι, Ρέθυμνο και Σητεία, την επέκταση του αεροδρομίου των Χανίων και την ίδρυση νέου αεροδρομίου στο Καστέλι.

Η θεσμοθέτηση και με τη βούλα του νέου Χωροταξικού αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη για την αναπτυξιακή πορεία του νησιού και θεωρείται ένα χρήσιμο εργαλείο για τη βιώσιμη ανάπτυξη και οργάνωση του περιφερειακού χώρου.

Από εκεί και πέρα, βεβαίως, δε λείπουν αρκετοί αστερίσκοι, αλλά και αντιδράσεις, ιδίως στο νομό Λασιθίου...


Νοέμβριος: Διαγραφές στη Λότζια

Στη διαγραφή της πρώην αντιδημάρχου Αθηνάς Σπανάκη και του δημοτικού συμβούλου Μανόλη Σαλούστρου προχώρησε το Νοέμβριο η δημοτική ομάδα της πλειοψηφίας στο Δήμο Ηρακλείου!

Οι διαγραφές αποφασίστηκαν σε συνεδρίαση της δημοτικής ομάδας της "Δύναμης Πολιτών", υπό την προεδρία του δημάρχου Βασίλη Λαμπρινού, απουσία όμως των δύο διαγραφέντων δημοτικών συμβούλων!

Αφορμή της διαγραφής, όπως τουλάχιστον τονίστηκε, η ουσιαστική αυτονόμηση των δύο δημοτικών παραγόντων από την πλειοψηφία, και οι επιθέσεις, μέσω του Facebook, στον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Γρηγόρη Πασπάτη.

Οι διαγραφές προκάλεσαν θύελλα, με έντονες, καυστικές αντιδράσεις από πλευράς του κ. Σαλούστρου και της κ. Σπανάκη. Λίγες ημέρες αργότερα, τα ταραγμένα νερά εντός δημοτικής Αρχής ήρθε να ταράξει και η είδηση της παραίτησης του γ.γ. του Δήμου Ηρακλείου και επί δεκαετίες στενού φίλου και συνεργάτη του Βασίλη Λαμπρινού, Μανόλη Περαντωνάκη. Μια κίνηση διαμαρτυρίας, όπως ο ίδιος τη σκιαγράφησε, απέναντι στην περιθωριοποίησή του σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του Δήμου!

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση