iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 19 Ιανουαρίου 2018
ΒΟΑΚ

Ερρίφθη ο κύβος για το ΒΟΑΚ, πόσο θα κοστίσει


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

"Ποδαρικό" με το δεξί θα κάνει η Κρήτη στο 2018, αφού ο κύβος ερρίφθη και μετά από πολυετή αναμονή και υπομονή βγαίνει επιτέλους ο διαγωνισμός για το ΒΟΑΚ!

Δεν πρόκειται για πληροφορίες ή φήμες, αλλά για επίσημη ανακοίνωση διά στόματος του υπουργού Υποδομών.

Ο Χρήστος Σπίρτζης επέλεξε ένα ηχηρό φινάλε για το 2017 και την Κρήτη, προαναγγέλλοντας επισήμως χθες την άμεση, μέσα στις αρχές Ιανουάριου δηλαδή, προκήρυξη του διαγωνισμού για το πολυπόθητο έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ που περιμένουμε εδώ και πολλά χρόνια...

Μάλιστα ο κ. Σπίρτζης άφησε ένα "παράθυρο" να βγει στον αέρα η πρώτη φάση του διαγωνισμού, δηλαδή η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ακόμα και τώρα, στην εκπνοή του 2017!

Μιλώντας στο ραδιοσταθμό "Κόκκινο", ο κ. Σπίρτζης γνωστοποίησε πως το υπουργείο Υποδομών έχει επιδοθεί σε αγώνα δρόμου ώστε να βγει άμεσα, δηλαδή τις ημέρες αυτές ή το αργότερο τις πρώτες μέρες του νέου έτους, ο διαγωνισμός για το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης!

«Πιστεύω να τα καταφέρουμε, γιατί κι αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο έργο, ένα έργο που θ' αφήσει πολλά οφέλη στην Κρήτη και στον τουρισμό, στις παραγωγικές μονάδες, αλλά κυρίως στην ασφάλεια, μιας και στην Κρήτη έχουμε πάρα πολλά θέματα...», δήλωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών.

Η επίσημη λοιπόν αναγγελία της άμεσης, από μέρα σε μέρα, προκήρυξης του διαγωνισμού για το έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ, όπως γίνεται αντιληπτό, έχει σημάνει συναγερμό στους μεγάλους τεχνικούς ομίλους της χώρας, και όχι μόνο, που περιμένουν ως "μάννα εξ ουρανού" ένα τόσο μεγάλο έργο.


To κόστος

Το έργο που θα προκηρυχθεί εκτιμάται από πλευράς κόστους σε ένα ποσό περί το 1,5 δισ. ευρώ και θα αφορά στην ανακατασκευή του τμήματος του ΒΟΑΚ από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο σε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο με διαχωριστικό στηθαίο, δύο λωρίδες και ΛΕΑ ανά ρεύμα κυκλοφορίας.

Να σημειωθεί ότι το τμήμα προς Άγιο Νικόλαο μπήκε στο διαγωνισμό την τελευταία στιγμή! Το Νοέμβριο συγκεκριμένα, ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης και το υπουργείο Υποδομών υπέγραψαν νέα μεταξύ τους προγραμματική σύμβαση για την προετοιμασία του έργου, ώστε να περιλαμβάνεται και το τμήμα από Χερσόνησο μέχρι Άγιο Νικόλαο.


Διαγωνισμός σε φάσεις

Επειδή πολλοί μπορεί να ξαφνιαστούν στο άκουσμα της είδησης περί προκήρυξης του διαγωνισμού για το ΒΟΑΚ, θα πρέπει να διευκρινίσουμε ορισμένα πράγματα και σημαντικές παραμέτρους, με τη βοήθεια και του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΑΚ Α.Ε., Φώτη Καζάση, στον οποίο απευθυνθήκαμε.

Όπως λοιπόν μας ενημέρωσε ο κ. Καζάσης, μιλάμε για την εκκίνηση του διαγωνισμού, δηλαδή για την πρώτη φάση του, που αφορά στη πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Αυτό που θα συμβεί, δηλαδή, με την προσεχή προκήρυξη μέσα στον Ιανουάριο είναι να κληθούν οι ενδιαφερόμενες τεχνικές εταιρείες, εγχώριες και ξένες, που αναμένεται να σχηματίσουν κοινοπραξίες, να καταθέσουν καταρχάς το ενδιαφέρον για το έργο τους... Ενδιαφέρον διερευνητικού τύπου και όχι δεσμευτικό.

Θα ακολουθήσει ένα ολιγόμηνο "σκανάρισμα" των ενδιαφερόμενων εργολάβων από το υπουργείο Υποδομών. Θα ελεγχθούν, δηλαδή, ως προς την οικονομική επιφάνεια, την τεχνογνωσία τους κ.τ.λ.

Θα γίνει μια σχετική προεπιλογή και όσες κοινοπραξίες περάσουν τον έλεγχο του υπουργείου Υποδομών, κριθούν δηλαδή ότι πληρούν τις προδιαγραφές, τα κριτήρια, τις απαιτήσεις για να σηκώσουν το βάρος ενός τόσο μεγάλου, απαιτητικού έργου, θα κληθούν στη β' φάση του διαγωνισμού, που αναμένεται να προκηρυχθεί μερικούς μήνες μετά την πρόσκληση ενδιαφέροντος, να υποβάλουν δεσμευτικές πια προσφορές, διεκδικώντας το μεγάλο έργο.

Η δεύτερη φάση, που είναι και η δημοπράτηση του έργου, θεωρητικά μπορεί να προσδιοριστεί χρονικά ως προς την έναρξή της κάπου προς τα τέλη της άνοιξης.

Βεβαίως δεν πρόκειται για τη συνήθη δημοπράτηση, αλλά για δημοπράτηση σε ευρύ χρονικό ορίζοντα και σε διάφορα στάδια, αφού οι ενδιαφερόμενοι "μνηστήρες" θα καταθέσουν - όπως συνέβη και με το Καστέλι - τεχνικές και οικονομικές προσφορές.

Αυτό σημαίνει πολύμηνη διαδικασία ελέγχου των προσφορών και ως εκ τούτου, εφόσον δεν προκύψουν απρόοπτα, θα πάμε σε επιλογή αναδόχου στις αρχές του 2019 και έναρξη εργασιών στα μέσα προς τα τέλη του 2019.


Παράλληλες διαδικασίες: Χάραξη και απαλλοτριώσεις

Το "κλειδί" από πλευράς διαδικασιών, όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Α.Ε., είναι πως όλα θα προχωρούν περίπου παράλληλα.

Παράλληλα με τις φάσεις του διαγωνισμού από πλευράς υπουργείου, σε συνεννόηση με τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, θα τρέχουν και άλλα σημαντικά μέτωπα... έτωπα όπως η οριστικοποίηση της λύσης χάραξης, τα περιβαλλοντικά ζητήματα και οι απαλλοτριώσεις.

Άλλωστε, στην προκειμένη περίπτωση, ξεφεύγουμε από τις συνήθεις δημοπρατήσεις όπου ο φορέας ανάθεσης του έργου βγάζει διαγωνισμό, δημοπρατεί και καλεί τους υποψήφιους αναδόχους να καταθέσουν προσφορά με βάση συγκεκριμένα δεδομένα.

Εδώ, βλέπετε, το έργο οικονομικά-τεχνικά θα έχει μια βάση, ένα περίγραμμα μίνιμουμ απαιτήσεων εκ μέρους του Δημοσίου. Από εκεί και πέρα, το κάθε υποψήφιο ανάδοχο σχήμα θα προτείνει στην προσφορά συγκεκριμένη τεχνική λύση, με ανάλογο κόστος κ.τ.λ.

Ήδη πάντως, όπως τόνισε ο κ. Καζάσης, έχει γίνει και συνεχίζεται μια πολύ σημαντική προεργασία τόσο από πλευράς ΟΑΚ όσο και από πλευράς υπουργείου, που σημειωτέον έχει προσλάβει τέσσερις εταιρείες ως συμβούλους για το έργο του ΒΟΑΚ!

«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει προχωρήσει ήδη στην πρόσληψη των συμβούλων (νομικός σύμβουλος, χρηματοοικονομικός σύμβουλος, τεχνικός σύμβουλος και σύμβουλος για την εκπόνηση της ανάλυσης κόστους-οφέλους του έργου). Από την πλευρά μας ως ΟΑΚ Α.Ε. έχουμε προχωρήσει στην ολοκλήρωση Φακέλου Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων στο τμήμα Χανίων-Αγίου Νικολάου. Φάκελο που θα παραδώσουμε τις επόμενες ημέρες στο υπουργείο», τόνισε ο κ. Καζάσης και συμπλήρωσε:

«Η τελευταία εκκρεμότητα από πλευράς μελετών και ωρίμανσης θα είναι η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού που θα προκηρυχθεί τους επόμενους μήνες. Η μελέτη εκείνη θα επικεντρωθεί στα δύο άκρα του ΒΟΑΚ, προς Καστέλι και Σητεία. Θα έχει πλήρη ακτινογραφία κυκλοφοριακού φόρτου και επίσης τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου...».

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση