iphone app
android app
iphone app android app
Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2018
ΒΟΑΚ

«Μάχη» για την επέκταση του ΒΟΑΚ προς τα ανατολικά


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Αγάλι - αγάλι, βήμα - βήμα και με σκληρή μάχη (έστω και με καθυστέρηση) προς την κυβέρνηση, αλλά κυρίως προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, φαίνεται ότι πάμε προς "διεύρυνση" του μεγάλου έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ, ώστε να καλυφθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μήκος του Βόρειου Οδικού Άξονα.

Ο "τεμαχισμός" του έργου, με αποτέλεσμα την αδικία εις βάρος κάποιων περιοχών, βεβαίως δεν πρόκειται να αποφευχθεί τελείως. Όμως ήδη προκύπτουν αισιόδοξα μηνύματα να "μεγαλώσει" άρδην το έργο σε σχέση με την αρχική πρόβλεψη για το τμήμα Χανίων - Ηρακλείου.

Στο "καπάκι", μετά την ολοκλήρωση της τεχνικής μελέτης για το κομμάτι Ηρακλείου-Χανίων, το προφίλ της οποίας παρουσιάσαμε προ ημερών εδώ στη "Ν.Κ.", ήρθε χθες η είδηση της προκήρυξη από πλευράς του ΟΑΚ Α.Ε. του διαγωνισμού για τη μελέτη αναβάθμισης του ΒΟΑΚ και στο τμήμα Χερσονήσου-Αγίου Νικολάου.

>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ: ΑΛΛΑΖΟΥΝ 45 ΧΛΜ. ΣΤΟΝ ΒΟΑΚ - Η ΝΕΑ ΧΑΡΑΞΗ

Την πολύ θετική εξέλιξη ανακοίνωσε επισήμως χθες ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, επιβεβαιώνοντας τη σχετική προαναγγελία που είχαμε κάνει εδώ στην εφημερίδα.

Η κίνηση αυτή του ΟΑΚ γεννά βάσιμες, πλέον, προσδοκίες για να δούμε να μπαίνει και με τη βούλα στο όλο έργο του ΒΟΑΚ το τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο - κάτι που έχει ζητήσει επιτακτικά η Περιφέρεια Κρήτης, που άλλωστε χρηματοδοτεί και τη μελέτη που προκήρυξε ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, και φαίνεται ότι έχει αποδεχτεί πολιτικά και η κυβέρνηση, όπως αποτυπώθηκε διά στόματος του ίδιου του Αλέξη Τσίπρα, αλλά και του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, κατά το πρόσφατο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο Κρήτης που φιλοξενήθηκε στο Ηράκλειο.

Όπως όλα δείχνουν, για τη διεύρυνση του έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ μέχρι τον Άγιο Νικόλαο έχουν συμφωνήσει όλοι οι εν Ελλάδι εμπλεκόμενοι και μένει να πει το οριστικό "ναι" η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.


Πρόταση- "κλειδί"

Την ίδια ώρα, θα δοθεί μάχη ώστε να μπουν στο έργο και κάποια τμήματα που σε πρώτη φάση έχουν μείνει τελείως έξω, τόσο στο δυτικό άκρο, από Χανιά προς Κίσσαμο, όσο και στο ανατολικό άκρο, στο κομμάτι δηλαδή από Άγιο Νικόλαο προς Σητεία.

Εδώ βεβαίως δεν υπάρχει "πράσινο φως" ούτε από την ΕΤΕπ ούτε και από την κυβέρνηση. Υπάρχει όμως μια ενδιαφέρουσα πρόταση της Περιφέρειας προς την κυβέρνηση, που αποκάλυψε χθες ο Σταύρος Αρναουτάκης στο πλαίσιο δηλώσεων που έκανε με φόντο την ανακοίνωση του ΟΑΚ για την προκήρυξη του διαγωνισμού, αντίστοιχης τεχνικής μελέτης για το τμήμα Χερσονήσου-Αγίου Νικολάου. Ποια είναι αυτή;

Όπως αποκάλυψε ο περιφερειάρχης, έχει προτείνει στο υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών να συγκεντρωθεί ένα ποσό ύψους 100 εκατ. ευρώ, με βάση τα 65 εκατ. ευρώ του πολύπαθου οδικού έργου Πανόρμου-Εξάντη που θα απενταχθεί από το ΕΣΠΑ, ενσωματωμένο στο συνολικό προωθούμενο έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ.

Αυτό σημαίνει πως υπάρχει πλέον ένα μετέωρο κονδύλι 65 εκατ. ευρώ, το κόστος δηλαδή του οδικού έργου Πανόρμου-Εξάντη, το οποίο, όπως πολύ εύλογα επισημαίνει η Περιφέρεια, δε θα πρέπει να χαθεί από την Κρήτη και να διοχετευτεί αλλού, αλλά να αξιοποιηθεί για την αναβάθμιση άλλων τμημάτων του ΒΟΑΚ, προς το δυτικό και προς το ανατολικό άκρο.

«Είχε ξεκινήσει, όπως ξέρετε, η τεχνική μελέτη για το κομμάτι Ηρακλείου-Χανίων, που ολοκληρώθηκε. Είχα δεσμευτεί όμως στον Άγιο Νικόλαο ότι τη μελέτη για το υπόλοιπο τμήμα, από τη Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, θα τη χρηματοδοτούσε η Περιφέρεια. Αυτό και κάναμε. Δώσαμε από πόρους μας το ποσό που χρειάζεται για τη μελέτη που προκηρύσσει τώρα ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης. Θεωρούμε ότι σε σύντομο διάστημα θα είναι ολοκληρωμένη και η δεύτερη αυτή τεχνική μελέτη, σε συνέχεια της πρώτης μελέτης για το τμήμα Χανίων-Ηρακλείου, την οποία και θα στηρίξουμε, όπως ήδη έχουμε ενημερώσει τον ΟΑΚ και το υπουργείο», ανέφερε σε δηλώσεις του ο περιφερειάρχης, προσθέτοντας:

«Καλώς εχόντων των πραγμάτων, πάμε λοιπόν σε ένα έργο του ΒΟΑΚ από Χανιά μέχρι Άγιο Νικόλαο. Δεν πρέπει, όμως, να μείνουμε εκεί. Αν αφαιρεθεί το "Πάνορμο-Εξάντης", πρέπει να δούμε το ποσό αυτό που θα αφαιρεθεί από το έργο να μη χαθεί για την Κρήτη, αλλά να δοθεί για επέκταση του έργου του ΒΟΑΚ σε τμήματα είτε από Χανιά προς Κίσσαμο, είτε από Άγιο Νικόλαο προς Σητεία... Περίπου 65 εκατ. ευρώ. Να βρεθούν άλλα 35, σύνολο 100, και να δοθεί από μισό προς δυτικά και προς ανατολικά. Το έχουμε προτείνει στον υπουργό και στο γ.γ. του υπουργείου»...


Η ανακοίνωση του ΟΑΚ: Εντός του 2017 η μελέτη

Σε ό,τι αφορά την προκήρυξη διαγωνισμού με αντικείμενο "Μελέτες για την προετοιμασία δημοπράτησης αναβάθμισης του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο στο τμήμα Χερσονήσου-Αγίου Νικολάου", ο ΟΑΚ Α.Ε. ανακοίνωσε χθες τα εξής:

«Ο ΟΑΚ Α.Ε. έχει συντάξει μια αρχική τεχνική λύση (χάραξη με προμέτρηση και προϋπολογισμό) αναβάθμισης του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο στο τμήμα από τα Χανιά μέχρι τη Χερσόνησο Ηρακλείου, μήκους 160 χλμ. περίπου, προκειμένου το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να ξεκινήσει το διαγωνισμό δημοπράτησης του έργου. Μετά τα αποτελέσματα της ως άνω εργασίας, ο Οργανισμός προχωρά και στη μελέτη αναβάθμισης του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο συνολικά, δηλαδή από τα Χανιά έως τον Άγιο Νικόλαο, μελετώντας και το τμήμα από Χερσόνησο μέχρι Άγιο Νικόλαο (μήκους 45 χλμ. περίπου).

Το πλαίσιο της μελέτης θα βασιστεί στα συμπεράσματα της αρχικής κυκλοφοριακής μελέτης του 1998, αλλά και της πρόσφατης μελέτης (που υλοποιήθηκε το 2017). Η απόφαση του Οργανισμού βρίσκει σύμφωνη την περιφερειακή Αρχή και τους φορείς της Κρήτης, και έγινε αποδεκτή προς εξέταση από την κυβέρνηση στο πρόσφατο Αναπτυξιακό Συνέδριο της Περιφέρειας. Η χρηματοδότηση της μελέτης γίνεται από την Περιφέρεια Κρήτης».


Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Φώτης Καζάσης, δήλωσε:

«Με την εξέλιξη αυτή δρομολογείται η υλοποίηση της πρόσφατης δέσμευσης, από το βήμα του Αναπτυξιακού Συνεδρίου στο Ηράκλειο, του πρωθυπουργού, της κυβέρνησης και του περιφερειάρχη Κρήτης, για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο και στο τμήμα Χερσονήσου-Αγίου Νικολάου. Η συγκεκριμένη μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί από τον Οργανισμό εντός του 2017 και θα συμπληρώσει το φάκελο ο οποίος προετοιμάζεται για το διαγωνισμό δημοπράτησης του έργου αναβάθμισης του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο από τα Χανιά έως και τον Άγιο Νικόλαο».

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση