iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017
φυσικό αέριο

Στο... «παιχνίδι» με το φυσικό αέριο μπαίνει η Κρήτη


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Θα μπορούσαν τα κρητικά νοικοκυριά, οι κρητικές επιχειρήσεις και οι δημόσιοι φορείς, όπως σχολεία, νοσοκομεία κ.τ.λ., να στραφούν μελλοντικά στο φυσικό αέριο για τις ενεργειακές ανάγκες τους;

Ένα σενάριο που δε μοιάζει πλέον τόσο μακρινό, αφού στο "μικροσκόπιο" των επενδυτικών σχεδίων των εταιρειών που διαχειρίζονται τη διανομή του φυσικού αερίου στη χώρα μας μπαίνει τώρα και το νησί μας!

Η Κρήτη, και δη οι τέσσερις πρωτεύουσες των νομών (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Άγιος Νικόλαος) συγκαταλέγονται στις περιοχές ανά την ελληνική επικράτεια όπου θέλουν να επεκταθούν επενδυτικά μέσα στα προσεχή χρόνια οι εταιρείες διανομής. Βεβαίως το νησί μας βρίσκεται λίγο πιο πίσω σε επίπεδο ιεράρχησης έναντι άλλων ηπειρωτικών περιοχών της χώρας.

Για την ακρίβεια, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε ακόμα στο στάδιο της διερεύνησης και των μελετών βιωσιμότητας ως προς την κατασκευή δικτύων φυσικού αερίου. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο ερχομός του φυσικού αερίου στο ενεργειακό δίκτυο της Κρήτης μοιάζει να συγκεντρώνει αρκετές προοπτικές. Όχι ξέχωρα, βεβαίως, από τις σχεδιαζόμενες από χρόνια επενδύσεις (της ΔΕΗ αλλά και ιδιωτικές) για ηλεκτροπαραγωγή από υγροποιημένο φυσικό αέριο, αλλά και από το μεγάλο κεφάλαιο της έρευνας και αξιοποίησης - σε βάθος χρόνου βεβαίως - κοιτασμάτων φυσικού αερίου νότια και νοτιοδυτικά του νησιού μας...

Ας τα δούμε αναλυτικά. Επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου σε περισσότερες από 50 περιοχές και δήμους της ηπειρωτικής χώρας, αλλά και σε μεγάλα νησιά όπως η Κρήτη, αρχής γενομένης από φέτος και με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023, περιλαμβάνουν τα επενδυτικά σχέδια των εταιρειών διανομής.

Τα σχέδια για την ανάπτυξη της διανομής φυσικού αερίου, ανά την Ελλάδα, ανέπτυξαν σε ημερίδα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος ο διευθύνων σύμβουλος της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Αερίου (ΔΕΔΑ), Θόδωρος Τερζόπουλος, και ο γενικός διευθυντής της Εταιρείας Διανομής Αερίου (ΕΔΑ) Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας, Λεωνίδας Μπάκουρας.

Σημαντικές επεκτάσεις σε μεγάλες πόλεις ανά την Ελλάδα περιλαμβάνει το επενδυτικό πρόγραμμα της ΔΕΔΑ. Στην πρώτη φάση (2018-2022) εντάσσονται οι πόλεις Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Δράμα, Ξάνθη, Ορεστιάδα, Καβάλα, Κατερίνη, Κιλκίς, Σέρρες, Βέροια, Γιαννιτσά, Αλεξάνδρεια, Λαμία, Χαλκίδα, Θήβα και Λιβαδειά. Το επόμενο στάδιο (2019-2023) περιλαμβάνει Κόρινθο, Τρίπολη, Καλαμάτα, Σπάρτη, Άργος, Πάτρα, Αγρίνιο, Πύργο, Καστοριά, Άργος Ορεστικό και Γρεβενά.

Σε φάση διερεύνησης για τη σύνταξη μελετών βιωσιμότητας βρίσκεται η επέκταση των δικτύων σε Ιωάννινα, Άρτα, Πρέβεζα και Ηγουμενίτσα, καθώς και σε μεγάλα νησιά: Κρήτη και στις τέσσερις μεγάλες πόλεις (Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Άγιος Νικόλαος), Λέσβος, Σάμος, Χίος και Ρόδος. Στα νησιά η επέκταση του φυσικού αερίου εξαρτάται από τη λήψη απόφασης για ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο (που θα μεταφέρεται σε υγροποιημένη μορφή).

Σύμφωνα με τις μελέτες της ΔΕΔΑ, μόνο στις περιοχές της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Στερεάς Ελλάδας το όφελος από τη μείωση του ενεργειακού κόστους για την περίοδο 2018-2036 εκτιμάται στα 2,211 δισ. ευρώ, ενώ η προστιθέμενη αξία στις οικονομίες των περιοχών αυτών αναμένεται να φτάσει σε 755,7 εκατ. Επιπλέον, κατά την περίοδο των κατασκευών, εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν περισσότερες από 2.500 άμεσες και έμμεσες νέες θέσεις εργασίας, μηχανικών, εργατοτεχνιτών, χειριστών, ανειδίκευτων εργατών, υπαλλήλων γραφείου, θερμοϋδραυλικών και συντηρητών καυστήρων, ενώ ξεχασμένες τεχνικές ειδικότητες, όπως οι συγκολλητές πολυαιθυλενίου, θα αναβιώσουν.

Ο κ. Τερζόπουλος ανέφερε τέλος ότι η ΔΕΔΑ σχεδιάζει να στηρίξει οικονομικά τις οικογένειες εκείνες και τις κοινωνικές δομές (π.χ. σχολεία, γηροκομεία κ.λπ.) που θα θελήσουν να συνδεθούν με τα δίκτυα αερίου, αλλά δεν έχουν την οικονομική ικανότητα να το κάνουν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΔΑ Αττικής, η εξοικονόμηση για μια πολυκατοικία δέκα διαμερισμάτων σε σχέση με τη χρήση πετρελαίου θέρμανσης φτάνει στα 3.000 ευρώ ή 37% (με τις τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου που ίσχυαν κατά τη χειμερινή περίοδο 2016-2017).

Στο ίδιο συνέδριο, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός τόνισε ότι η απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου δημιουργεί προκλήσεις και ευκαιρίες για τη χώρα αλλά και για τον κλάδο των μηχανικών.


ΜΕΤΑΦΟΡΑ

Σχέδια για υποδομές

Βεβαίως, για να μπορέσει να λειτουργήσει ένα δίκτυο φυσικού αερίου στο νησί, θα πρέπει να δημιουργούν και οι υποδομές μεταφοράς φυσικού αερίου. Εδώ υπάρχουν στα σκαριά από χρόνια σχετικές επενδύσεις. Πέρα από τη ΔΕΗ, ένα χαρακτηριστικό επενδυτικό πρότζεκτ είναι και αυτό του ομίλου της ΤΕΡΝΑ, ομίλου, σημειωτέον, που έχει πάρει σε κοινοπραξία με ινδικό κολοσσό και το έργο του νέου αεροδρομίου Καστελίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο στρατηγικός σχεδιασμός του ομίλου της ΤΕΡΝΑ προβλέπει την εγκατάσταση πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον Αθερινόλακκο Σητείας. Η επένδυση αφορά σε μονάδα Παραγωγής Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου, ονομαστικής ισχύος 187,462 MWe, διπλού καυσίμου. Μιλάμε, δηλαδή, για μια μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που θα λειτουργεί με φυσικό αέριο. Ο σχεδιασμός της επενδύτριας εταιρείας, ως είχε τουλάχιστον παλαιότερα, χωρίζεται σε δύο κομμάτια.

Σε πρώτη φάση, το πλωτό τέρμιναλ του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα τροφοδοτήσει το σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Σε δεύτερη φάση, μεταγενέστερα, ο πλωτός σταθμός θα διοχετεύει, θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο το δίκτυο φυσικού αερίου του νησιού, όταν βεβαίως αυτό κατασκευαστεί. Ενδεχομένως, μάλιστα, θα τροφοδοτεί και κάποιες από τις μονάδες της ΔΕΗ, εφόσον γίνουν οι σχετικές μετατροπές στα εργοστάσια...

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση