iphone app
android app
iphone app android app
Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2017
ΕΝΤΟΥΡΟ ΨΗΛΟΡΕΙΤΗΣ ENDURO

Έρευνα για τις μηχανές "Enduro" στην κορυφή του Ψηλορείτη


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Σε έρευνα με τη συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων για να βρεθούν οι αναβάτες με μηχανές "εκτός δρόμου", που βιντεοσκόπησαν μάλιστα τη μαγευτική τους διαδρομή μέχρι τον Τίμιο Σταυρό του Ψηλορείτη, βρίσκεται η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης.

Αυτό αποκάλυψε στην εφημερίδα "Νέα Κρήτη"  η δασολόγος Μαρία Κοζυράκη, που προ ημερών ανέλαβε και τα νέα της καθήκοντα ως συντονίστρια της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, έχοντας ιδιαίτερες ευαισθησίες λόγω και της επαγγελματικής της κατάρτισης γύρω από τα ζητήματα αυτά.

Μπορεί δηλαδή οι αναβάτες να δημοσιοποίησαν φωτογραφίες και βίντεο, όπως κάνουν σε ανάλογες περιπτώσεις και άλλοι με μηχανές και αυτοκίνητα μετά από... "σαφάρι" στους ορεινούς όγκους της Κρήτης, στα ποτάμια και σε άλλες περιοχές άγριας φύσης, όμως έχουν παρανομήσει, προκαλώντας προβλήματα στη χλωρίδα και την πανίδα, στην προσπάθειά τους να ανέβουν με τις "εντούρο" μηχανές σε υψόμετρο 2.456 μέτρων!

Μπορεί να... πόζαραν με καμάρι για τη δύσκολη ανάβαση, που πράγματι προκαλεί εντύπωση, ωστόσο δεν μπορούσαν να φανταστούν ότι θα προκαλούσαν όχι μόνο αντιδράσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων, αλλά και την άμεση απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης να τους εντοπίσει για να τιμωρηθούν με βάση την παρανομία που διέπραξαν.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει, συγκεκριμένα, το άρθρο 13 παρ. 4 του Ν. 3937/2011 για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας, «α) δεν επιτρέπεται η κίνηση μηχανοκίνητων οχημάτων εκτός οδικού δικτύου, σε οικολογικά ευαίσθητες εκτάσεις, όπως ενδεικτικά, μόνιμες ή εποχικές λίμνες και τέλματα και οι ακτές τους, ο αιγιαλός, οι αμμοθίνες, ποτάμια, ρέματα και ρυάκια, δάση, λιβάδια, βοσκότοποι, οι οικότοποι προτεραιότητας του παραρτήματος Ι της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, καθώς και σε μονοπάτια που βρίσκονται σε τέτοιες περιοχές και β) δεν επιτρέπεται η, μέσω της κίνησης μηχανοκίνητων οχημάτων, αυτόβουλη δημιουργία νέων ή η επέκταση υφιστάμενων δρόμων σε δασικά, χορτολιβαδικά και παράκτια οικοσυστήματα».


«Έχουμε ξεκινήσει έρευνα»

Την απόφασή της για έρευνα γύρω από την εν λόγω υπόθεση αποκάλυψε στη "Νέα Κρήτη" χθες η συντονίστρια της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης κ. Μαρία Κοζυράκη.

«Το υλικό που υπάρχει το ελέγχουμε και το βλέπουμε. Στις προστατευόμενες περιοχές που δεν εποπτεύονται από φορέα διαχείρισης, ώστε να αναλάβει εκείνος το ρόλο της Δασικής Υπηρεσίας, λειτουργούμε αυτεπάγγελτα. Και έτσι και στη συγκεκριμένη περίπτωση, βρισκόμαστε σε μια συνεργασία με το Δήμο Ρεθύμνου και με το ΑΚΟΜΜ, σε σχέση με το Γεωπάρκο και με τη Δασική Υπηρεσία στο Ρέθυμνο, για να ερευνήσουμε την υπόθεση με τις μηχανές στην κορφή του Ψηλορείτη. Το σίγουρο είναι πάντως πως πρόκειται για μια παράνομη ενέργεια. Δηλαδή, δεν ερευνάται αν είναι παράνομη. Απαγορεύεται ρητά αυτό που έγινε. Και στοιχειοθετείται η υπόθεση. Και θα προχωρήσουμε σε μήνυση κατ' αγνώστων»...

Η Μαρία Κοζυράκη ξεκαθαρίζει ρητά και κατηγορηματικά ότι «η κίνηση σε προστατευόμενες περιοχές εκτός οδικού δικτύου, με μηχανοκίνητα μέσα, απαγορεύεται. Και όχι μόνο με το νόμο της Βιοποικιλότητας. Υπάρχει Υπουργική Απόφαση σχετικά πρόσφατη που το αναφέρει».

Όταν αυτά συμβαίνουν σε δασικές περιοχές, επεμβαίνει το Δασαρχείο. Αλλά, όταν συμβαίνουν σε περιοχές Natura, τότε οι αρμόδιες υπηρεσίες λειτουργούν αυτεπάγγελτα.


«Η κατάσταση έχει ξεφύγει»

«Οι δράσεις αυτές από "γουρούνες", αυτοκίνητα-σαφάρι και αυτό το τελευταίο με τις "εντούρο" καταδεικνύει ακριβώς τη μη ξεκάθαρη κατεύθυνση που έχει το νησί ως προς το αναπτυξιακό μοντέλο που θέλει», σχολιάζει από την πλευρά του προς την εφημερίδα μας για την υπόθεση αυτή ο εκπρόσωπος της Οργάνωσης "Φοίνιξ"-Βιώσιμης Ανάπτυξης και γνωστός για τον αγώνα του στους ορεινούς όγκους της Κρήτης, Δημήτρης Ψαρράς.

«Δηλαδή, αν θέλει το νησί μας να έχει ποιοτικούς πελάτες, ποιοτικά προϊόντα, που βλέπουν το νησί σαν ένα ήρεμο μέρος για εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Σαν ένα μέρος που το σέβονται οι κάτοικοί του και πρέπει να το σεβαστούν κι αυτοί. Αν το βλέπουμε από αυτήν την πλευρά, αυτά που συμβαίνουν με όλα αυτά τα οχήματα είναι έγκλημα. Αν πάλι θέλουμε όλα να μπορούν να χωρέσουν σε αυτό το νησί, τοπικά προϊόντα και ανεμογεννήτριες και ξενοδοχεία παντού, και δράσεις στα βουνά, ό,τι θέλει ο καθένας... αν είναι αυτό, τότε καλώς το κάνουν και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα»...

Και επειδή ο ίδιος τους έχει δει με τα μάτια του και μας έδωσε και σχετικές φωτογραφίες, μας αποκάλυψε επίσης ότι όλοι αυτοί οι "αναβάτες" περνάνε από το Σκίνακα στη Γέργερη, που για 40 λεπτά όταν περνάνε "βουίζει" όλος ο Ψηλορείτης. Το δεύτερο μέρος είναι το φαράγγι πίσω από το Μοναστήρι του Βροντησίου, όπου υπάρχει φωλιά γυπαετού, που, αν δεν έχει ηρεμία, δε ζευγαρώνει. Και ο τρίτος τόπος που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον τους είναι το Οροπέδιο των Ακολύτων προς τον Τίμιο Σταυρό.

Μάλιστα, επισημαίνει ότι «σε κανένα μέρος της Ευρώπης σε τέτοια προστατευόμενα μέρη δεν μπορείς να βάλεις ούτε τέντα να κοιμηθείς»...

Καταλήγοντας, ο Δημήτρης Ψαρράς βάζει και το εξής ερώτημα: «Αν αναποδογυρίσει ένα τζιπ μέσα στα ρυάκια που περνάνε ή αν μια μηχανή καρφωθεί σε κάποιους επισκέπτες που είναι εκεί, ποιος έχει την ευθύνη; Υπάρχει ευθύνη;».

«Ας γίνεται σωστά»

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Παραρτήματος Κρήτης του ΓΕΩΤΕΕ Αλέκος Στεφανάκης λέει στην εφημερίδα μας: «Αν όλο αυτό δε γίνεται προγραμματισμένα, αν δε γίνεται σε μέρη που να επιτρέπεται και δεν ενοχλείται η πανίδα του τόπου, δεν ενοχλούνται οι κτηνοτρόφοι που έχουν τα ζώα τους και δεν επηρεάζεται το οικολογικό και το παραγωγικό ζήτημα, τότε υπάρχει πρόβλημα. Δηλαδή, ναι εκδηλώσεις, ναι αγώνες, ναι δραστηριότητες, αλλά όχι ο καθένας, όπου θέλει, όταν θέλει»...

«Όχι μόνο σε σπάνια είδη»

Ο βοτανολόγος του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Κρήτης Μανόλης Αβραμάκης λέει από την πλευρά του: «Η κοινή λογική λέει ότι εδώ κινούνται τα αυτοκίνητα. Εδώ κινούνται οι πεζοί. Εδώ κινούνται τα ζώα. Όταν ένα τροχοφόρο βγαίνει απ' το δρόμο και πηγαίνει κάπου που υπάρχουν φυτά, ενδεχομένως κάποιο από αυτά να είναι σπάνιο. Αλλά ακόμα κι αν δεν είναι απειλούμενα, το σύνολο των φυτών σαν τοπίο είναι κι αυτό σημαντικό».


Σοβαρά ερωτηματικά -Καταγγελία Δικτύου ΟικοΚρήτη

Το Δίκτυο ΟικοΚρήτη κατήγγειλε χθες προς τους αρμόδιους φορείς ότι «το τελευταίο διάστημα γινόμαστε και στην Κρήτη όλο και συχνότερα μάρτυρες παράνομων δραστηριοτήτων με τροχοφόρα, όπως τζιπ, "γουρούνες", "εντούρο" κ.ά. σε παραλίες, κοίτες ποταμών, υγροτόπους και ορεινά μονοπάτια, που γίνονται είτε για ιδιωτική διασκέδαση, είτε για βιοπορισμό, χωρίς κανένα έλεγχο. Είναι τόσο μεγάλη η ασυδοσία, ώστε αυτοί που κάνουν αυτές τις δραστηριότητες συχνά τις βιντεοσκοπούν και τις αναρτούν με περηφάνια στο διαδίκτυο, είτε για να δουν όλοι τα κατορθώματά τους, είτε για διαφήμιση.

Αρκετές φορές έχουμε δει ομάδες με μηχανές "εντούρο" να κάνουν τη διαδρομή Σκίνακας-Γέργερη ή φαράγγι της Μονής Βροντησίου-δάσος Ρούβα, δίπλα στις φωλιές των γυπαετών, ενώ πρόσφατα παρακολουθήσαμε στο διαδίκτυο ομάδα με μηχανές "εντούρο" να ανεβαίνουν στις κορφές του Ψηλορείτη, στη διαδρομή από Ακόλυτα στην κορυφή του Τίμιου Σταυρού!

Συχνά παρακολουθούμε μεγάλα καραβάνια από τζιπ ή "γουρούνες" να κάνουν "safari tour" εκτός δρόμου ή πάνω σε ορειβατικά μονοπάτια μέσα σε προστατευόμενες περιοχές στα βουνά της Δίκτης, του Ψηλορείτη, των Λευκών Ορέων και αλλού. Άλλοτε πάλι εποχούμενοι διατρέχουν αμμοθίνες, υγροτόπους, κοίτες ποταμών, δασικές εκτάσεις και αρχαιολογικούς τόπους, ακόμα και καλλιεργημένα χωράφια».

Και θέτει ερωτήματα όπως:

«* Ποιος θα έχει την ευθύνη αν συμβεί κάποιο ατύχημα με κάποιο από αυτά τα οχήματα σε αυτές τις περιοχές; Τι συνέπειες θα έχει ένα τέτοιο γεγονός;

* Είναι συμβατή η παρουσία των μηχανοκίνητων στον Ψηλορείτη με το καθεστώς του Φυσικού Πάρκου και του Δικτύου των Παγκόσμιων Γεωπάρκων της UNESCO;

* Είναι συμβατές αυτές οι δραστηριότητες με το αγροδιατροφικό μοντέλο που προωθεί η Περιφέρεια Κρήτης;».

Ρεπορτάζ: Χριστόφορος Παπαδάκης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση