iphone app
android app
iphone app android app
Δευτέρα 21 Αυγούστου 2017
ΚΟΤΟΠΟΥΛΑ ΔΙΑΝΟΜΗ

Το πόρισμα φωτιά για τα κοτόπουλα των απόρων


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Τελικά τα κοτόπουλα που μοιράστηκαν στους απόρους από το Δήμο Ηρακλείου είχαν μείνει για 7,5 ώρες εκτός ψυγείου λόγω ακαταλληλότητας του χώρου και όσα περίσσεψαν δόθηκαν στα Φιλανθρωπικά Ιδρύματα Καλοκαιρινού!

Και το καταπληκτικό είναι ότι για όλα αυτά που συνέβησαν το Φεβρουάριο του 2017 δε βρέθηκε από την έρευνα που έγινε να φταίει κάποιος, τουλάχιστον υπάλληλος του Δήμου Ηρακλείου, αν και λίγο πριν από τα Χριστούγεννα του 2016 είχαν ξαναμοιραστεί κοτόπουλα κάτω από τις ίδιες συνθήκες και από τον ίδιο χώρο!

>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ: ΣΦΡΑΓΙΣΤΗΚΕ Η ΑΠΟΘΗΚΕ ΑΠΟ ΟΠΟΥ ΜΟΙΡΑΣΤΗΚΑΝ ΤΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΑ ΤΩΝ ΑΠΟΡΩΝ

Αυτό διαπιστώνει ρητά και κατηγορηματικά το πόρισμα της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ), που διενεργήθηκε μετά τις καταγγελίες υπαλλήλων του προγράμματος του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας για Απόρους (ΤΕΒΑ) για τις ακατάλληλες συνθήκες των χώρων φύλαξης και αποθήκευσης ευπαθών τροφίμων προς το Συνήγορο του Πολίτη, το δήμαρχο Ηρακλείου και την Περιφέρεια Κρήτης.

>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ: ΕΠΤΑΜΙΣΗ ΩΡΕΣ ΕΚΤΟΣ ΨΥΓΕΙΟΥ ΚΟΤΟΠΟΥΛΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΦΤΩΧΟΥΣ

Το πόρισμα της ΕΔΕ του Δήμου Ηρακλείου αποδίδει ευθέως ευθύνες στην Περιφέρεια Κρήτης, που έχει την ευθύνη του προγράμματος, και αναφέρει ότι δε φταίει κάποιος εκ των δημοτικών υπαλλήλων.

Όμως το ερώτημα παραμένει: Αφού δε φταίει υπάλληλος, τότε ποιος μπορεί να φταίει; Οι ευθύνες λοιπόν αναζητούνται πλέον στο ανώτερο επίπεδο της διοικητικής πυραμίδας, που είναι το πολιτικό!

Εξάλλου στο βάθος... το πόρισμα σκιαγραφεί ενδείξεις πολιτικών ευθυνών για δύο αντιδημάρχους, τόσο της Κοινωνικής Πολιτικής, που έχει στην αρμοδιότητά της το ΤΕΒΑ, όσο και των Τεχνικών Έργων, καταλογίζοντας αναποτελεσματικότητα 6 μηνών για να ρευματοδοτηθεί η επίμαχη αποθήκη! Μάλιστα, γίνεται λόγος για έλλειψη συνεργασίας μεταξύ υπηρεσιών του Δήμου, με την αναφορά «αίτημα της μιας Υπηρεσίας μπαίνει στα συρτάρια άλλης»!

Τις γραπτές καταγγελίες των υπαλλήλων, που προκάλεσαν την ΕΔΕ, είχε δημοσιεύσει η "Νέα Κρήτη", προκαλώντας σάλο για την ενέργεια του Δήμου Ηρακλείου να διανείμει κοτόπουλα εκτός ψυγείου, στα πλαίσια της λεγόμενης Κοινωνικής Πολιτικής, για την οποία είχαν τεθεί υψηλοί στόχοι από την παρούσα δημοτική Αρχή!


Αναλυτικά το πόρισμα της ΕΔΕ για τα κοτόπουλα

Η "Νέα Κρήτη" παρουσιάζει αυτούσιες τις τελευταίες τέσσερις σελίδες του 8σέλιδου πορίσματος, όπου φαίνεται όλο το ιστορικό και πως δεν είχε γίνει μια μόνο φορά διανομή κοτόπουλων υπό κακές συνθήκες.

Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, αναφέρεται:

«Παρά τα τεράστια προβλήματα, όλες οι διανομές έγιναν το έτος 2016. Στις 14-12-2016, ημέρα παραλαβής και διανομής νωπών προϊόντων-κοτόπουλα, προέκυψε το μεγάλο πρόβλημα στην αποθήκη Η9, καθότι διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρχε παροχή ρεύματος. Στον πίνακα της ΔΕΗ υπήρχε σημείωμα ότι διεκόπη η παροχή ρεύματος από τις 7-12-2016. Παρά ταύτα, η διανομή πραγματοποιήθηκε, τα κοτόπουλα διανεμήθηκαν αμέσως και τα υπόλοιπα εδόθησαν στα Φιλανθρωπικά Ιδρύματα Καλοκαιρινού.

Το έτος 2017, σύμφωνα με την ΑΔΣ 39/2017, ορίστηκαν νέες τριμελείς Επιτροπές, τις οποίες έχω αναφέρει. Η πρώτη διανομή για το έτος 2017 έγινε στις 14, 15 και 16 Φεβρουαρίου 2017.

Όλα τα μέλη των Επιτροπών, όπως αναφέρουν στα σχετικά έγγραφά τους και τις καταθέσεις τους, δεν είχαν καμία ενημέρωση σχετικά με το πρόγραμμα ΤΕΒΑ, απλώς εν τάχει πραγματοποιήθηκε μια συνάντηση των μελών με την υπεύθυνη υλοποίησης του Προγράμματος κ. Τσαμάνδουρα μία μέρα πριν τη διανομή και ενημερώθηκαν σχετικά.

Ενώ το πρόβλημα του ρεύματος είχε επισημανθεί από τις 14-12-2016, παρά τις ενέργειες που έγιναν προς την Τεχνική Υπηρεσία από την κ. Κορναράκη, δεν επιλύθηκε. Παρά ταύτα, η διανομή στις 14, 15, 16-2-2017 από την αίθουσα Η9 πραγματοποιήθηκε, καθότι οι ωφελούμενοι περίμεναν απ' έξω (250 άτομα).

Σύμφωνα με τις καταθέσεις των μελών της επιτροπής, τα κοτόπουλα μέσα σε παλέτες τοποθετήθηκαν στο πάτωμα και παρέμειναν κάποια μέχρι τις 2:30 μ.μ.

Η διανομή γινόταν σταδιακά μέχρι τις 2:30 μ.μ. Ό,τι περίσσευε μετά το πέρας της διανομής δινόταν στα Φιλανθρωπικά Ιδρύματα Καλοκαιρινού. Έκτοτε η αίθουσα Η9 έκλεισε.

Στις 3-3-2017 τα μέλη των επιτροπών παρακολούθησαν ένα σεμινάριο για τη συντήρηση τροφίμων, το οποίο διοργάνωσε η Περιφέρεια Κρήτης.

Εισηγητής ήταν ο κ. Τίμπης, καθηγητής-τεχνολόγος τροφίμων. Έγινε εκτενέστατη συζήτηση μεταξύ του εισηγητή και των υπαλλήλων του Δήμου Ηρακλείου για τις συνθήκες διανομής και αποθήκευσης των τροφίμων σε όλες τις αίθουσες και χαρακτήρισε εγκληματική ενέργεια να παραμείνει κοτόπουλο από τις 7 το πρωί έως τις 2:30 μ.μ. εκτεθειμένο.

Μετά από το σεμινάριο, τα μέλη των Επιτροπών ενυπόγραφα κατέθεσαν τις απόψεις τους και για τη δική τους προστασία το έστειλαν και στο Συνήγορο του Πολίτη, προκειμένου να διαφυλάξουν τους εαυτούς τους από επαγγελματικό κίνδυνο, αλλά και για τη Δημόσια Υγεία.

Σύμφωνα πάντα με τις καταθέσεις των μελών των Επιτροπών, η υπεύθυνη υλοποίησης του Προγράμματος και ο διευθυντής Κοινωνικής Ανάπτυξης τούς θεωρούσαν υπεύθυνους για οτιδήποτε πρόβλημα ήθελε προκύψει και ότι αυτοί έπρεπε να δίνουν λύσεις.

Σημειωτέον ότι ο έλεγχος από το Υγειονομικό στην αίθουσα Η9 έγινε 15 μήνες μετά την έναρξη του προγράμματος.

Πάντα με γνώμονα τις καταθέσεις όλων των μαρτύρων, μελετώντας όλα τα σχετικά έγγραφα, προσπάθησα να κατανοήσω γιατί δε λειτούργησε ορθά όλο το σύστημα για την υλοποίηση του προγράμματος ΤΕΒΑ.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, θεωρώ ότι υπήρξαν λάθη και παραλείψεις όχι εσκεμμένα, αλλά περισσότερο λόγω άγνοιας απ' όλους τους εμπλεκόμενους στο πρόγραμμα αυτό.

Άποψή μου είναι ότι δεν υπήρξε σωστή συνεργασία μεταξύ της Περιφέρειας και του Δήμου Ηρακλείου. Σύμφωνα με τον οδηγό εφαρμογής του προγράμματος, υπήρχαν επιλέξιμες δαπάνες.

Η Περιφέρεια θεωρεί ότι οι δαπάνες αυτές μπορούσαν να γίνουν μόνο από το δικαιούχο εταίρο και όχι από το Δήμο Ηρακλείου. Μελετώντας τον οδηγό εφαρμογής του προγράμματος, έχω τη γνώμη ότι η Περιφέρεια θα μπορούσε να καλύψει όλες τις δαπάνες που απαιτούνταν, ήτοι μίσθωση ψυκτικών θαλάμων, οχημάτων, ακινήτων, και δαπάνες προσωπικού.

Ο Δήμος Ηρακλείου κατέβαλε μεγάλες προσπάθειες για την κάλυψη των δαπανών, αλλά τελικά κατάφερε να του δοθούν τρεις ψυκτικοί θάλαμοι και τα έξοδα μεταφοράς διανομής των προϊόντων.

Πριν τον ορισμό της τριμελούς Επιτροπής του έτους 2016 και των Επιτροπών του 2017, δεν προηγήθηκε κάποιο σεμινάριο για τη συντήρηση των τροφίμων.

Εύλογο είναι οι υπάλληλοι του Δήμου Ηρακλείου, με μορφωτικό επίπεδο διαφορετικό και άσχετο απ' αυτά που τους ανατέθηκαν, να πανικοβληθούν και να κάνουν λάθη εν αγνοία τους.

Τα σεμινάρια έπρεπε να προηγηθούν των ορισμών των Επιτροπών, ούτως ώστε οι υπάλληλοι να είχαν τη δυνατότητα να εγκλιματιστούν και να γνωρίσουν τι είναι το πρόγραμμα ΤΕΒΑ και ποιες είναι οι αρμοδιότητές τους.

Όλα τα μέλη των Επιτροπών, με σύμφωνη γνώμη και ορθώς έπραξαν, ενεργοποιήθηκαν και ενημέρωσαν τους αρμόδιους φορείς για τα σοβαρά προβλήματα και τους κινδύνους που αντιμετώπιζαν για τη δημόσια υγεία.

Θεωρώ τα μέλη των Επιτροπών υπεύθυνα άτομα, τα οποία προσπάθησαν για το καλύτερο για την υλοποίηση του προγράμματος.

Παρά τα επανειλημμένα έγγραφα προς τους αρμοδίους για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπιζαν στους χώρους διανομής, ελάχιστα επιλύθηκαν, καθότι τους θεωρούσαν υπεύθυνους για την επίλυση όλων των προβλημάτων που προέκυπταν.

Θεωρώ ότι δεν υπήρξε ο σωστός συντονισμός εκ μέρους της υπεύθυνης υλοποίησης του Προγράμματος ΤΕΒΑ για την επίλυση των σοβαρών προβλημάτων. Ο ρόλος ήταν συντονιστικός, διοικητικός, διεκπεραίωσης εγγράφων και παρακολούθησης του έργου. Φυσικά προσπάθησε για το καλύτερο δυνατό, αλλά, όπως και άλλοι, δε γνώριζε τόσα όσα θα τη βοηθούσαν να επιλύει τα προβλήματα.

Παρότι μερικά από αυτά ήταν αδύνατον να λυθούν. Έπρεπε όλοι οι εμπλεκόμενοι, πριν την έναρξη του προγράμματος, να είχαν μελετήσει τον οδηγό εφαρμογής του προγράμματος, ο οποίος δεν τους εδόθη ποτέ.

Πληροφοριακά σας ενημερώνω ότι το πρόβλημα της ηλεκτροδότησης της αίθουσας Η9 επιλύθηκε μετά από έξι μήνες. Τηλεφωνικά ενημερώθηκα από την Τεχνική Υπηρεσία ότι το συμβόλαιο με τη ΔΕΗ έγινε τον Ιούνιο του 2017 και ότι τη 12η Ιουνίου 2017 θα γινόταν η σύνδεση παροχής ρεύματος.

Όταν δεν υπάρχει σωστή συνεργασία μεταξύ των Υπηρεσιών του Δήμου, όταν αιτήματα της μιας Υπηρεσίας μπαίνουν στα συρτάρια της άλλης, επόμενο είναι να μη δίνονται λύσεις σε σοβαρά προβλήματα ή να επιλύονται με καθυστέρηση έξι μηνών, όπως της αίθουσας Η9.

Πρόσφατα έλαβα ένα έγγραφο με αρ. εμπιστ. πρωτ. 262/4-7-2017 από τη Διεύθυνση Κοινωνικής Ανάπτυξης, σχετικό με την καταλληλότητα χώρων προγράμματος ΤΕΒΑ, με το οποίο μου διαβιβάζονται οι εκθέσεις αυτοψίας από τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Π.Ε. Ηρακλείου, σύμφωνα με τις οποίες οι χώροι τους οποίους χρησιμοποιεί ο Δήμος Ηρακλείου κρίνονται κατάλληλοι από υγειονομικής άποψης.

Οι διορθωτικές ενέργειες που αναφέρονται στις εκθέσεις δεν αίρουν την καταλληλότητα των χώρων. Γνωστοποιούν μάλιστα ότι εγγράφως ενημερώθηκε η Διεύθυνση Συντήρησης και Αυτεπιστασίας του Δήμου Ηρακλείου, ώστε να προβεί άμεσα στη διόρθωση.

Σύμφωνα με τις καταθέσεις όλων των μελών των Επιτροπών, του διευθυντή Κοινωνικής Ανάπτυξης του Δήμου Ηρακλείου, κ. Φανούριου Οικονομάκη, του διευθυντή Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Κρήτης, κ. Σπυρίδωνα Επιτροπάκη, της υπεύθυνης υλοποίησης του Προγράμματος Αργυρώς Τσαμάνδουρα, της προϊσταμένης του Τμήματος Κοινωνικής Πολιτικής κ. Μαρίας Κορναράκη, καταλήγω στα κάτωθι συμπεράσματα:

Υπήρξαν αμέλειες και παραλείψεις σχεδόν απ' όλους του εμπλεκόμενους. Δε θεωρώ ότι για τα σοβαρά προβλήματα που προέκυψαν υπεύθυνο είναι μόνο ένα άτομο. Η έλλειψη πολλές φορές καλής συνεργασίας, σωστού συντονισμού, η άγνοια πολλών θεμάτων που αφορούσαν το πρόγραμμα ΤΕΒΑ δημιούργησαν πολλά προβλήματα, εκ των οποίων ελάχιστα επιλύθηκαν.

Από τα στοιχεία που συνέλεξα μελετώντας όλα τα σχετικά έγγραφα και λαμβάνοντας υπόψη όλες τις καταθέσεις των μαρτύρων, δεν προκύπτει ευθύνη ενός συγκεκριμένου υπαλλήλου για πειθαρχικό παράπτωμα.

Πρέπει, πάντως, να επισημανθεί ότι για την υλοποίηση ενός επιχειρησιακού Προγράμματος Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής από το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους (ΤΕΒΑ/FEAD) χρειαζόταν καλύτερη οργάνωση, συνεχής και ενεργή παρακολούθηση, καλύτερη συνεργασία και σωστός συντονισμός, για να είχαμε τα θεμιτά αποτελέσματα.

Οι ωφελούμενοι του προγράμματος αυτού είναι άνθρωποι που διαβιούν σε δύσκολες συνθήκες, αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, κάποιοι βρίσκονται σε καταστάσεις ακραίας φτώχιας και σήμερα με την οικονομική κρίση στην Ελλάδα είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας.

Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια μετράει πάνω απ' όλα, και δικό μας μέλημα και φροντίδα είναι να συνεχιστεί το σπουδαίο αυτό πρόγραμμα με μεγαλύτερη προσπάθεια εκ μέρους όλων, για να εξαλείψουμε τυχόν παραλείψεις, που εγκυμονούν κινδύνους για τη δημόσια υγεία των ωφελουμένων».

Ρεπορτάζ: Γιώργος Σαχίνης, Λευτέρης Συμβουλάκης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση