iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 12 Δεκεμβρίου 2017
ΑΓΧΟΣ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ, ΣΤΡΕΣ, ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ

Πως ξεπερνάμε το άγχος των εξετάσεων (video)


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Κάθε χρόνο αυτή την περίοδο οι μαθητές όλης της χώρας, και της Κρήτης, μαζί με τις οικογένειές τους βρίσκονται αντιμέτωποι με το στρες των εξετάσεων, το οποίο και κορυφώνεται την περίοδο που είναι σε εξέλιξη η διαδικασία.

Το άγχος των εξετάσεων, αν δεν είναι διαχειρίσιμο, μπορεί να επηρεάσει αρκετά ακόμα και την επίδοση, κάνοντας μια ολόκληρη χρονιά να κρίνεται από την υπερένταση που προκαλεί η αδυναμία του μυαλού να διαχειριστεί την ένταση. Η οικογένεια παίζει καταλυτικό ρόλο στο να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το άγχος ο μαθητής, αλλά και στο να διογκωθεί αυτή η άσχημη κατάσταση...

Στο πλατό της εκπομπής "Κρήτη Σήμερα" της "ΚΡΗΤΗ TV" βρέθηκε ο κλινικός ψυχολόγος Νίκος Παπανικολάου, που παρουσίασε τους μύθους αλλά και τις αλήθειες για το στρες των εξετάσεων, όπως και συμβουλές για τη διαχείριση της άσχημης αυτής κατάστασης. Μάλιστα, στις πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι λίγες οι φορές που έχουν καταγραφεί άσχημα περιστατικά από κρίσεις άγχους σε μαθητές.


Μύθοι και αλήθειες

* Μύθος: Το άγχος των εξετάσεων είναι το ίδιο για όσους το βιώνουν.

Αλήθεια: Αυτό που πραγματικά ισχύει είναι ότι καθένας βιώνει το άγχος των εξετάσεων με διαφορετικό τρόπο. Για κάποιους λειτουργεί θετικά, για κάποιους άλλους, όμως, μπορεί να λειτουργήσει κατασταλτικά οδηγώντας τους στην αποτυχία.

* Μύθος: Δεν μπορείς να αποφύγεις το άγχος των εξετάσεων.

Αλήθεια: Σε κάθε δοκιμασία που περνάμε είναι λογικό να ενυπάρχει κάποιο ποσοστό άγχους.

* Μύθος: Αν χρησιμοποιήσει κανείς μια διαδεδομένη τεχνική διαχείρισης του άγχους των εξετάσεων, θα το αντιμετωπίσει.

Αλήθεια: Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο αποδοτικές για κάποιον τεχνικές να μη λειτουργήσουν σε κάποιον άλλον και να του επιφέρουν επιπλέον άγχος.

* Μύθος: Μόνο η ύπαρξη σημαντικών συμπτωμάτων άγχους αξίζει την προσοχή μας.

Αλήθεια: Ακόμη και η εκδήλωση απλών συμπτωμάτων άγχους κατά την προετοιμασία ή τη συμμετοχή σε εξετάσεις μπορεί να είναι αρκετά σημαντική για να τους δώσουμε προσοχή.


Βοήθεια


Πώς μπορώ να βοηθήσω έναν φίλο με έντονο άγχος των εξετάσεων; Οι ειδικοί συνιστούν:

- Μην κάνεις υποθέσεις για το πώς ακριβώς σκέπτεται ή αισθάνεται, αφού ο καθένας μας είναι διαφορετικός. Ρώτα τον ευθέως για το πώς βιώνει ο ίδιος το άγχος των εξετάσεων.

- Μη σπεύσεις να του δώσεις συμβουλές για το πώς πρέπει να σκέφτεται ή να αισθάνεται σε σχέση με τις εξετάσεις, αλλά δώσε χρόνο στο να τον ακούσεις προσεκτικά. Ίσως έχει περισσότερη ανάγκη να εκφράσει αυτά που του συμβαίνουν και όχι κάποιον που θα του δώσει συμβουλές.

- Ρώτησέ τον και συζήτησε μαζί του τα θετικά που μπορεί να προκύψουν από το άγχος που βιώνει και εστίασε στον τρόπο που μπορεί να τα αξιοποιήσει ώστε να αποτρέψει να γίνει το άγχος του μη δημιουργικό.

- Δείξε υπομονή και ανεκτικότητα σε συμπεριφορές του που εκδηλώνουν άγχος, χωρίς όμως να αποδέχεσαι την αποφυγή του να διαχειριστεί αυτό που του συμβαίνει. Μπορεί να χρειάζεται χρόνο, αλλά, όσο κι αν χρειαστεί, ζήτα του να αντιμετωπίσει αυτό που τον προβληματίζει.

- Χρησιμοποίησε εκφράσεις που τον ενθαρρύνουν να αντιμετωπίσει το άγχος των εξετάσεων, όπως "δεν είναι και τόσο δυσάρεστη η αποτυχία", "υπάρχουν παραπάνω από μία ευκαιρίες", "αυτή η εξεταστική δοκιμασία δεν είναι παρά μια προσπάθεια", και απέφευγε εκφράσεις που μπορούν να συγχύσουν το ηθικό του, όπως "μη γίνεσαι γελοίος", "πρέπει να τα καταφέρεις" ή "πόσο απαράδεκτα φέρεσαι".


Τα σημάδια του άγχους Ποια είναι τα σημάδια του άγχους;

* Ψυχοφυσιολογικά συμπτώματα: Πόνοι στο κεφάλι, στο στομάχι, στην κοιλιά, στους μύες, συχνοουρία και τρεμούλα στα χέρια.

* Συμπεριφορικά και συναισθηματικά συμπτώματα: Πανικός, κοκκίνισμα, σύγχυση, κλάμα, διάσπαση της προσοχής, εφιάλτες και άσχημος ύπνος.

* Διανοητικά συμπτώματα: Αρνητικές σκέψεις και εσωτερικός μονόλογος που επικεντρώνεται στην αποτυχία.


Πρακτικές οδηγίες


Τι πρέπει να κάνουν οι μαθητές πριν τις εξετάσεις:

* Οργανώστε την ύλη σας.

* Μην αφήνετε την επανάληψη την τελευταία στιγμή.

* Αποφύγετε να ξενυχτάτε πριν από τις εξετάσεις.

* Αποφύγετε τη λήψη καφέ ή άλλων διεγερτικών.

* Φροντίστε τον ύπνο σας και τη διατροφή σας.

* Συζητήστε με την οικογένειά σας τους τρόπους που θα διευκολύνουν τη μελέτη σας.

* Κάνετε ευχάριστα διαλείμματα, όπου και αποφεύγετε τις πνευματικές ασχολίες.

Οδηγίες προς τους γονείς:

- Έχουμε πάντα κατά νου ότι είναι εξετάσεις των παιδιών και... όχι δικές μας.

- Η οικογένεια συνεχίζει το κανονικό της πρόγραμμα (όταν δε δημιουργεί πρόβλημα στον υποψήφιο).

- Αποφεύγουμε το... συνωστισμό έξω από τα εξεταστικά κέντρα.


ΠΡΟΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣΟδηγίες κατά την ημέρα των εξετάσεων

Η ημέρα των εξετάσεων έφτασε... Τι πρέπει να κάνουν οι μαθητές; Οι ειδικοί συνιστούν τα εξής:

* Ξυπνήστε νωρίς, φάτε πρωινό και φτάστε έγκαιρα.

* Αναπνέετε ήρεμα.

* Οργανώστε το χρόνο σας.

* Χρησιμοποιήστε το πρόχειρο και οργανώστε τις σκέψεις σας.

* Αν... "κολλήσετε" προχωρήστε στο επόμενο θέμα.

* Αφήστε χρόνο ώστε να ξαναδιαβάσετε τις απαντήσεις σας.

Ρεπορτάζ: Μάνος Δασκαλάκης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση
 
   



Photo Stories

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ