iphone app
android app
iphone app android app
Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Που καθυστερεί η διαδικασία για αποτεφρωτήριο στο Ηράκλειο


Ο Δήμος Ηρακλείου, πάντως, έχει αποφασίσει τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου. Πριν από περίπου ένα χρόνο, η δημοτική Αρχή έφερε τη σχετική πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο, πρόταση που έγινε δεκτή από την πλειοψηφία του Συμβουλίου.

Μάλιστα, έχει δημιουργηθεί και μια διαπαραταξιακή επιτροπή, επιφορτισμένη να εξετάσει το θέμα και να φέρει εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Η επιτροπή έχει συνεδριάσει κάποιες φορές, ωστόσο εισήγηση δεν υπάρχει ακόμη, καθώς εκκρεμούν πολλά ζητήματα.

>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ: ΑΠΟΤΕΦΡΩΣΗ: ΕΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΚΑΨΕ ΜΕ ΑΛΛΑ ΣΑΝ ΕΡΘΕΙ Η ΩΡΑ

«Η πολιτική βούληση υπάρχει και έχει εκφραστεί μέσα από την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Τώρα βρισκόμαστε στη φάση της διερεύνησης αδειοδότησης κάποιων χώρων, κάτι το οποίο χειρίζονται οι μηχανικοί της διαπαραταξιακής επιτροπής», λέει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Γ. Καραντινός, ο οποίος υποστηρίζει πως ο Δήμος Ηρακλείου θα είναι έτοιμος να προχωρήσει το έργο μόλις λυθεί το θέμα της χωροθέτησης.

Την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, τότε, είχαν υπερψηφίσει η "Δύναμη Πολιτών" του Β. Λαμπρινού, οι "Ενεργοί Πολίτες" με επικεφαλής τον Ηλία Λυγερό και η "Λαϊκή Συσπείρωση" του ΚΚΕ. Κατά είχε ψηφίσει η Μόνα Αμανατίδου από την "Άμεση Δημοκρατία", ενώ "λευκό" ψήφισαν οι σύμβουλοι της παράταξης Κουράκη.

«Ως δημοκρατική δημοτική παράταξη, προφανώς και θεωρούμε πως είναι αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να διαχειριστεί το σώμα του όπως επιθυμεί μετά το θάνατό του», λέει μιλώντας στη "Νέα Κρήτη" ο σύμβουλος της παράταξης "Ηράκλειο-Ανοιχτοί Ορίζοντες" Νίκος Γιαλιτάκης και εξηγεί το γιατί η παράταξή του επέλεξε τη λευκή ψήφο.

«Η πρόταση της δημοτικής Αρχής δεν απαντούσε επί συγκεκριμένων σοβαρών θεμάτων. Εκτός του γεγονότος πως το θεσμικό και νομικό πλαίσιο που ισχύει στη χώρα είναι ακόμη θολό, στην πρότασή της η δημοτική Αρχή δεν έδινε στοιχεία, για παράδειγμα, σχετικά με τη χωροθέτηση ή το κόστος δημιουργίας του αποτεφρωτηρίου και την πηγή χρηματοδότησης του έργου.

»Όπως ο κάθε συνδημότης αντιλαμβάνεται, η απόφαση που θα ληφθεί θα πρέπει να έχει λάβει υπόψη όλες τις παραμέτρους προκειμένου να δούμε αν αυτό είναι έργο πρώτης προτεραιότητας για το δήμο μας». λέει.

«Η παράταξή μας πιέζει για τη δημιουργία αποτεφρωτηρίου, καθώς αυτή είναι μια επιλογή που οφείλει το κράτος να εξασφαλίσει στους πολίτες», λέει ο επικεφαλής της παράταξης "Ενεργοί Πολίτες", μιλώντας στη "Νέα Κρήτη".

«Το θέμα έχει "κολλήσει" τώρα στο υπουργείο, από το οποίο έχουμε ζητήσει μια νομοθετική ρύθμιση που να επιτρέπει τη δημιουργία αποτεφρωτηρίων και στους χώρους που είναι προσδιορισμένοι για τη δημιουργία μελλοντικά νεκροταφείων», δηλώνει στη "Νέα Κρήτη", και τονίζει πως και η δημοτική Αρχή κωλυσιεργεί, καθώς, όπως υποστηρίζει, θα μπορούσε στο ενδιάμεσο να «ρυθμίζει» τις διάφορες παραμέτρους, όπως είναι ο προϋπολογισμός του έργου και η χρηματοδότηση.

«Αν καθυστερήσουν πάντως πολύ, εμείς θα ζητήσουμε να δημιουργηθεί στο ήδη υπάρχον νεκροταφείο αποτεφρωτήριο οστών, μιας και κάτι τέτοιο το επιτρέπει η νομοθεσία», σημειώνει ο κ. Λυγερός.

«Η "Λαϊκή Συσπείρωση" όχι απλά είναι υπέρ της καύσης, αλλά το συγκεκριμένο θέμα το παλεύουμε εδώ και πολλά χρόνια», λέει ο επικεφαλής της παράταξης Μιχ. Κασαπάκης, και στέκεται στο αναφαίρετο δικαίωμα των ανθρώπων να επιλέγου τον τρόπο που θα διαχειριστούν το σώμα τους μετά θάνατον.

«Όπως δεν απαγορεύεται σε κάποιον που θέλει να ταφεί να το κάνει, έτσι δε θα πρέπει να απαγορεύεται και σε όποιον θέλει να καεί να το πράξει», λέει χαρακτηριστικά.

«Καταρχήν, η παράταξή μας δεν είναι αντίθετη στην καύση των νεκρών», λέει η Μόνα Αμανατίδου από την "Άμεση Δημοκρατία", ωστόσο τονίζει πως, «για να γίνει αποτεφρωτήριο στο Ηράκλειο, θα πρέπει να υπάρξει οικονομοτεχνική μελέτη ώστε να δούμε σε πόσο χρόνο θα μπορεί να γίνει απόσβεση του ποσού που θα δαπανηθεί, αλλά και από πού θα χρηματοδοτηθεί το έργο. Αν πρόκειται να πάμε σε δανεισμό, φυσικά και είμαστε αντίθετοι».

Όπως σημειώνει η κ. Αμανατίδου, «δεν μπορούμε να επιβαρύνουμε τους πολίτες ιδρύοντας μια επιχείρηση που δε θα είναι κερδοφόρα».

Πάντως, σε σχέση με τις "αιχμές" πως η πρόταση προς το Δημοτικό Συμβούλιο ήταν απλά «φιλολογική», αφού δε συνοδευόταν από συγκεκριμένες μελέτες, ο κ. Καραντινός ανταπαντά πως δε θα μπορούσαν να γίνουν μελέτες οικονομικές από τη στιγμή που δεν έχει ξεκαθαρίσει το θέμα της χωροθέτησης.

Αναφορικά με τις "διαρροές" σχετικά με το χώρο κοντά στην Καλλιθέα, ο κ. αντιδήμαρχος δηλώνει πως υπάρχουν διάφορες σκέψεις, ωστόσο οι επιτροπή θα εισηγηθεί και το Δημοτικό Συμβούλιο θα αποφασίσει, αφού πρώτα λάβει υπόψη συγκεκριμένες παραμέτρους.


ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΗΡΑΚΛΕΙΩΤΕΣ


«Ναι» στην καύση των νεκρών

Τι πιστεύουν όμως οι πολίτες για το θέμα; Σε μια - η αλήθεια είναι - μικρή βόλτα στο κέντρο της πόλης του Ηρακλείου, ρωτώντας οι πολίτες εμφανίζονται υπέρ της καύσης των νεκρών, κυρίως, όπως υποστηρίζουν, εξαιτίας της «εκμετάλλευσης» του πένθους που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, αλλά και της δυσκολίας πια να ανταποκριθούν οικονομικά στις «απαιτήσεις» των ταφικών εθίμων.

Ωστόσο, από τη μια οι θρησκευτικές πεποιθήσεις κι από την άλλη το κόστος μεταφοράς στη Βουλγαρία μοιάζουν ικανοί παράγοντες για να μην προχωρήσουν σε επίσημη δήλωση της βούλησής τους.

«Εγώ είμαι υπέρ της καύσης των νεκρών. Πάνω απ' όλα, βέβαια, είμαι υπέρ του να υπάρχει η επιλογή», λέει η Κάλλια, μια νεαρή κοπέλα που έχει έρθει αντιμέτωπη με το θάνατο, αφού έχει χάσει τον πατέρα της. «Θεωρώ πως λίγη σημασία έχει όταν πεθάνω αν θα γίνω χώμα ή στάχτη. Αλλά τουλάχιστον σαν στάχτη δε θα πιάνω χώρο και δε θα πληρώνουν ένα τσουβάλι λεφτά οι δικοί μου για να νοικιάζουν μνήμα και καντηλανάφτη», τονίζει.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Αλέκα, μια ώριμη και απόλυτα συνειδητοποιημένη γυναίκα, μητέρα και επαγγελματίας «Όταν πεθάνεις πέθανες! Και φυσικά είναι τρελό να γίνονται τόσα έξοδα για κηδείες, τάφους, μνημόσυνα κ.λπ. Μόνο τον πόνο ανακυκλώνουν! Δε θέλω να το περάσουν τα παιδιά μου. Ούτε μαύρα, ούτε στεναχώρια. Έτσι είναι ο κύκλος της ζωής», λέει.

Στον αντίποδα, η Φαίη, μια δυναμική επιχειρηματίας, είναι κατηγορηματικά αρνητική... «Είμαι χριστιανή ορθόδοξη και πιστεύω μόνο στον ενταφιασμό», λέει, και συμπληρώνει: «Τον Χριστό δεν τον έκαψαν. Άλλωστε καμένος πώς να προσμένει κανείς Ανάσταση νεκρών; Αλλά κι αν το δεις κι ως έθιμο, αυτοί που θα μείνουν πίσω τι θα θυμιάζουν αντί τάφου; Το βαζάκι με τις στάχτες;».

«Είμαι υπέρ της αποτέφρωσης, καθώς θεωρώ ότι έτσι αποφεύγεις όλες τι επόμενες εξαιρετικά ψυχοφθόρες διαδικασίες», λέει η Γλαύκη, εκπαιδευτικός στο επάγγελμα, και προσθέτει πως «τον άνθρωπό σου τον τιμάς όσο είναι εν ζωή, όχι μετά με μνημόσυνα, ταφόπλακες, καντηλάκια, κ.τ.λ. Ολόκληρη οικονομική εκμετάλλευση... Η ψυχούλα μας δεν ξέρω πού πάει, αλλά για το σώμα μου θέλω να έχω επιλογή τι θέλω να απογίνει».

«Θα προτιμούσα να με κάψουν», λέει ο κ. Κώστας, συνταξιούχος, και ζητά από τη δημοτική Αρχή να μεριμνήσει ώστε να δημιουργηθεί αποτεφρωτήρας. Την ίδια ώρα, η σύζυγός του, η κ. Τιμόκλεια, φαίνεται προβληματισμένη. «Είμαι χριστιανή ορθόδοξη κι έχω ενστάσεις σχετικά», μας λέει.

«Είμαι υπέρ της καύσης», λέει και η κ. Αγνή, τονίζοντας πως αυτό που την ενδιαφέρει είναι «να μην επιβαρύνω τα παιδιά μου με τη φροντίδα του τάφου μετά». «Ο καθένας είναι ελεύθερος να αποφασίζει σύμφωνα με τα "πιστεύω" του», λέει ο Βασίλης, ένας νεαρός άνδρας, που για τον εαυτό του επιλέγει τον παραδοσιακό τρόπο ταφής.

Μετά από μια «τραυματική» εμπειρία που είχε όταν ένα δικό της πρόσωπο έφυγε από τη ζωή, η κ. Εύα είναι κατηγορηματική στην άποψη πως πρέπει να υπάρχει και στην Ελλάδα η επιλογή της καύσης.

Ρεπορτάζ: Μαίρη Καριωτάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση