iphone app
android app
iphone app android app
Κυριακή 11 Δεκεμβρίου 2016
ΝΙΚΟΣ ΜΠΟΥΝΑΚΗΣ Μέλος ΚΠΕ ΠΑΣΟΚ

Το στρατηγικό πλεονέκτημα για τα Ελληνικά Γεωργικά Προϊόντα


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:


Το μαζικό μοντέλο αγροτικής παραγωγής, κυρίως τα τελευταία χρόνια, χάνει έδαφος μπροστά -σε αυτό που λέμε- «τοπικότητα», αναδεικνύοντας αναμφισβήτητο νικητή την ποιότητα έναντι της ποσότητας.

Ο καταναλωτής έχει περάσει πια σε μια νέα εποχή και η αγροτική παραγωγή οφείλει να ακολουθήσει. Μια εποχή απαιτητική, που ζητάει τα «προϊόντα του μέλλοντος», ικανά να απαντήσουν στις σύγχρονες ανάγκες και προκλήσεις. Αντάξια των αυστηρών προσδοκιών του σύγχρονου ανθρώπου, που αναζητά τρόφιμα γευστικά, παραδοσιακά και ασφαλή, έχοντας την απαίτηση να γνωρίζει τον τόπο και τον τρόπο παραγωγής τους.


Του Νίκου Μπουνάκη M.Sc, MBA Μέλους ΚΠΕ ΠΑΣΟΚ- Γραμματέα Τομέα Αγροτικής Πολιτικής

Στην πρώτη γραμμή, προμετωπίδα της ελληνικής μας παραγωγής, είναι τα τρόφιμα γεωγραφικής ένδειξης ΠΟΠ και ΠΓΕ, που ενώνουν την προσπάθεια για ποιότητα και ασφάλεια, με την κοινωνική προσδοκία, την πολιτισμική αναφορά, το ηθικό εμπόριο και την προστασία του περιβάλλοντος, γεγονός που ερμηνεύει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία τους στις ευρωπαϊκές αγορές (Fort and Rastoin, 2009).

Αυτά ακριβώς τα προϊόντα είναι και η ευκαιρία ανάπτυξης του αγρότη παραγωγού, η ζωτική του ανάσα και το ανταγωνιστικό του πλεονέκτημα. Γιατί εμπεριέχουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που τους δίνουν το «εισιτήριο» για να κατακτήσουν όχι μόνο εξέχουσα θέση στην αγροτική μας παραγωγή, αλλά και να τοποθετηθούν δυναμικά στις διεθνείς αγορές.

Είναι η ασπίδα μας στις μεγάλες κρίσεις ασφάλειας των τροφίμων, απόρροια του μοντέλου της εντατικοποίησης (σπογγώδης εγκεφαλοπάθεια των βοοειδών, διοξίνες στα κοτόπουλα, υψηλές συγκεντρώσεις υπολειμμάτων φυτοπροστατευτικών ουσιών σε φρούτα και λαχανικά κ.λπ.), που κλόνισαν ανεπανόρθωτα την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και ανάγκασαν τη βιομηχανία τροφίμων, αλλά και τις μεγάλες αλυσίδες super market, να υιοθετήσουν διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας, ιχνηλασιμότητα, προληπτικά μέτρα ελέγχου ποιότητας και πιστοποίηση της παραγωγικής διαδικασίας από το χωράφι έως το πιάτο του καταναλωτή.

Το στοίχημα, επομένως, το έχει θέσει η ίδια η εποχή και είναι ξεκάθαρο. Εμείς, πρέπει να το κερδίσουμε:


Η κύρια πρόκληση για τη γεωργία του μέλλοντος δεν είναι μόνο να παράγει περισσότερα, αλλά να παράγει με ασφαλή και βιώσιμο τρόπο. Στη βάση μιας νέας φιλοσοφίας που:

  • έχει στον πυρήνα της τόσο τον αγρότη, όσο και τον καταναλωτή,
  • είναι προσανατολισμένη και θα υπηρετεί την αειφορία και την καινοτομία,
  • εστιάζει στην αποδοτικότητα της παραγωγής, ενώ
  • δίνει προτεραιότητα στην προστασία της υγείας και του περιβάλλοντος.

Τα ερωτήματα, ωστόσο, που οφείλουν να μας απασχολήσουν είναι πολλά και αφορούν τόσο στα χαρακτηριστικά που επηρεάζουν την αγοραστική συμπεριφορά και, επιπλέον, την αφοσίωση των καταναλωτών σε συγκεκριμένα προϊόντα, όσο και στο πώς θα μπορέσουμε να επιτύχουμε προστασία της παραγωγής με ταυτόχρονη υψηλή ποιότητα και ασφάλεια στη γεωργική παραγωγή.

Η απάντηση, όμως, είναι μία: ο μόνος δρόμος για τον Έλληνα αγρότη είναι η παραγωγή ποιοτικού και βιώσιμου προϊόντος, με ορθή διαχείριση φυσικών πόρων και εισροών, με κατάλληλη Πιστοποίηση, ώστε να εξασφαλίζεται προστιθέμενη αξία και να διασφαλίζεται το αγροτικό εισόδημα. Έτσι, και ο καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα να αγοράζει διατροφικά προϊόντα, ασφαλή, αναγνωρίσιμα, επώνυμα.

Το παρόν και το μέλλον, επομένως, του αγροδιατροφικού τομέα εξαρτάται από όλους εμάς που κοιτάμε μπροστά και επενδύουμε σε ένα άλλο μοντέλο αγροτικής παραγωγής που είναι όχι μόνο εφικτό, αλλά και επιβεβλημένο.

Εμείς οφείλουμε να είμαστε σε συνεχή ετοιμότητα και να προετοιμαζόμαστε διαρκώς, ώστε να προσφέρουμε σύγχρονες και εφαρμόσιμες λύσεις στον Έλληνα παραγωγό.

Να επιλέξουμε αξιόπιστους συμμάχους την έρευνα και την καινοτομία, ώστε να αφοπλίσουμε τους κινδύνους που απειλούν την αγροδιατροφική μας παραγωγή.


Και πάνω απ' όλα, να πιστέψουμε ότι έχουμε τη δύναμη να θωρακίσουμε τα Ελληνικά Γεωργικά Προϊόντα με ποιότητα, ταυτότητα και αειφορία.

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση