iphone app
android app
iphone app android app
Κυριακή 04 Δεκεμβρίου 2016
ΔΕΗ Πυλώνες

Αγορά ενέργειας, η "επέλαση" των ιδιωτών


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Έναν "χορό" εκατομμυρίων στην ιδιωτική αγορά ενέργειας σκιαγραφούν τα επίσημα στοιχεία, με τη μόλις πρόσφατα "ανοιγμένη" αγορά ηλεκτρισμού της Κρήτης να αποτελεί ήδη σημείο αναφοράς για τις ιδιωτικές εταιρείες!

Το αξιοσημείωτο... "μπάσιμο" των ιδιωτών στην τοπική αγορά ηλεκτρισμού, που είχαμε αναδείξει πριν από λίγο καιρό εδώ από την εφημερίδα "Νέα Κρήτη",  αρχίζει και μετατρέπεται όσο περνά ο καιρός σε κανονική... επέλαση των ιδιωτών, οι οποίοι ήδη μέσα σε ένα μόλις τρίμηνο από την εμφάνισή τους εδώ, δηλαδή το Σεπτέμβριο, κατάφεραν να κατακτήσουν μερίδιο 4,7% της τοπικής αγοράς! Ενδεικτικό της ολοένα αυξανόμενης διείσδυσης των ιδιωτών παροχών ηλεκτρισμού στο νησί είναι το γεγονός πως οι εταιρείες σκαρφάλωσαν το Σεπτέμβριο σε μερίδιο 4,7% της αγοράς από το 2,7% που συγκέντρωσαν ένα μήνα νωρίτερα, τον Αύγουστο!

Ο αναπάντεχα ίσως για πολλούς "καλπασμός" των ιδιωτών παρόχων στη νέα αγορά της Κρήτης δεν πέρασε απαρατήρητος και από τα κεντρικά μέσα ενημέρωσης.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το euroday.gr, «μια νέα αγορά, που μέσα στο 2017 ο τζίρος της μπορεί να πλησιάσει και τα 800-850 εκατ. ευρώ, δημιουργεί η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού, ενώ με την απελευθέρωση της αγοράς αερίου θα μεγεθυνθεί ακόμη περισσότερο, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς.

Οι τάσεις αυτές, στις οποίες συνέβαλαν καθοριστικά οι συνθήκες της διεθνούς αγοράς με την πτώση της τιμής του φυσικού αερίου, ενισχύονται μετά τις δημοπρασίες τύπου ΝΟΜΕ. Με τις τελευταίες, οι οποίες αποτέλεσαν όρο για το άνοιγμα της αγοράς, χωρίς να σπάσει η ΔΕΗ (καταργηθέν σχέδιο της Μικρής ΔΕΗ), οι προμηθευτές απέκτησαν πρόσβαση στη λιγνιτική και υδροηλεκτρική παραγωγή, την οποία μονοπωλούσε η ΔΕΗ.

Η δυναμική αυτή έγινε ιδιαίτερα εμφανής στην αγορά ηλεκτρισμού της Κρήτης. Μέσα σε ένα τρίμηνο, από τον Ιούλιο που απελευθερώθηκε, μέχρι το Σεπτέμβριο, οι ανεξάρτητοι προμηθευτές "κέρδισαν" 4,7% (Ιούλιος 0,7%, Αύγουστος 2,8%, Σεπτέμβριος 4,7%), όταν στο διασυνδεμένο σύστημα το ίδιο ποσοστό το πέτυχαν σε ένα χρόνο. Ωστόσο και στο διασυνδεμένο σύστημα η αύξηση των ποσοστών των ανεξάρτητων προμηθευτών είναι πολύ μεγάλη. Συνολικά οι ανεξάρτητοι προμηθευτές διέθεσαν το εννεάμηνο 3,11 δισεκατομμύρια κιλοβατώρες, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τις 4,5 δισ. κιλοβατώρες. Με μέση τιμή 0,085 ευρώ ανά κιλοβατώρα, προκύπτει ότι η αξία της αγοράς αυτής το 2016 διαμορφώνεται σε περίπου 400 εκατομμύρια ευρώ».


Εντυπωσιακό το... "μπάσιμο"!

Η αγορά ενέργειας στο νησί μας, ως γνωστόν, άνοιξε επισήμως στα τέλη Ιουνίου, επιτρέποντας πλέον, πέραν της ΔΕΗ, τη δραστηριοποίηση και ιδιωτικών εταιρειών ρεύματος! Μια εξέλιξη σημαντική, που είχε προκαλέσει τότε ικανοποίηση, αφού θεωρητικά η απελευθέρωση της αγοράς και η δραστηριοποίηση αρκετών ιδιωτικών εταιρειών σηματοδοτεί ένα σκηνικό ανταγωνισμού και στο νησί μας. Και ως εκ τούτου γεννά βάσιμες προσδοκίες για χαμηλότερο κόστος ρεύματος στα κρητικά νοικοκυριά και στις κρητικές επιχειρήσεις.

Αυτό βεβαίως θα διαφανεί σε βάθος χρόνου. Εκείνο που διαφάνηκε πάντως με το... "καλημέρα" είναι πως οι ιδιώτες πάροχοι - που η αλήθεια είναι είχαν κάνει προετοιμασία από πριν - βρήκαν πρόσφορο επιχειρηματικά έδαφος.

Εδώ οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Τον πρώτο μήνα κατά τον οποίο μπορούσαν να ασκήσουν δραστηριότητα στην Κρήτη, το ποσοστό των ιδιωτών ήταν 0,7% της τοπικής αγοράς. Το δεύτερο μήνα της παρουσίας τους, τον Αύγουστο, ωστόσο, ήρθε... εκτόξευση για τους ανεξάρτητους παρόχους ηλεκτρισμού, αφού το αθροιστικό μερίδιο των ιδιωτικών εταιρειών εκτινάχτηκε στο 2,85%.

Το συγκεκριμένο ποσοστό προκάλεσε έκπληξη σε πολλούς τότε. Είχε όμως ακόμα πιο ηχηρή συνέχεια, αφού το Σεπτέμβριο το μερίδιο των ιδιωτών "απογειώθηκε" στο 4,7%!

Στην αγορά της Κρήτης, εκτός της ΔΕΗ, συμμετέχουν από τον Ιούλιο οι εταιρείες Protergia, "ΗΡΩΝ", Elpedison, GREEN, NRG, Volterra και "Watt & Volt". Το εντυπωσιακό άνοιγμα των ιδιωτών προμηθευτών στην Κρήτη θα πρέπει να συνδυαστεί με την ανάπτυξη από τις περισσότερες από τις εταιρείες αυτές "επιθετικών" πολιτικών μάρκετινγκ, τις οποίες εφαρμόζουν με επιτυχία, όπως φαίνεται, στο διασυνδεμένο σύστημα. Οπότε αντίστοιχες πρακτικές εφάρμοσαν και στην Κρήτη. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα υψηλότερα ποσοστά τους οι ιδιώτες τα έχουν στη μέση τάση, δηλαδή σε σχετικά μεγάλους καταναλωτές, που είναι ξενοδοχεία, βιομηχανίες, λατομεία κ.λπ.

ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση