iphone app
android app
iphone app android app
Σάββατο 03 Δεκεμβρίου 2016
ηλεκτρονικό εμπόριο

Δ.Πετράκης: Προβληματισμός για Ceta και TTIP


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Προβληματισμός για τις συμμαχίες που θα κλείσει η Ελληνική Κυβέρνηση με τους Διεθνής παίκτες αναφορικά με τις εμπορικές συμφωνίες, καθώς τα πάντα αλλάζουν όπως λέει στο Ράδιο 9,84 ο παιδοχειρουργός, μέλος του ιατρικού Συλλόγου Ηρακλείου Δημήτρης Πετράκης.  

''Τεχνολογία, σπόροι, χημικά, ενέργεια σε ένα παιγνίδι εξουσίας απαιτεί επαναλαμβάνει εξειδικευμένους χειρισμούς'' αναφέρει, ''καθώς στο κάδρο απαιτείται να ξέρεις επίσης ποιόν θα έχεις απέναντι σου και στο εσωτερικό να έχεις μετρήσεις κέρδη και απώλειες, όπως εργασιακά, περιβάλλον κ.ά''.

Στην βουλή το θέμα σύντομα μετά την ενημέρωση των κοινοβουλευτικών εκπροσώπων από τον υπουργό οικονομίας Γιώργο Σταθάκη πριν από λίγες ημέρες.


Διευκρινίζει αναλυτικά ο Δημήτρης Πετράκης:

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΕΜΠΟΡΙΚΕΣ ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΜΕ ΙΔΙΕΣ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ

Δημήτρης Πετράκης

Παιδοχειρουργός Ηράκλειο 10-10-2016

Περιεχόμενο

Α. Τι λένε τα τελευταία γεγονότα στην Ελλάδα για τη CETA;

Β. Πως προέκυψαν οι νέες εμπορικές συμφωνίες;

Γ. Ποιές είναι οι άλλες εμπορικές συμφωνίες;

Δ. Η Ελλάδα τι θα κερδίσει και τι θα χάσει από τη CETA;

Ε. Τι λέει η Κοινή ερμηνευτική δήλωση της CETA;

ΣΤ. Ποιά η θέση των κομμάτων στην CETA και ΤΤΙP;

Ζ. Ποιές είναι οι βασικές εταιρείες στα lobbies των Εμπορικών συμφωνιών;

Η. Ποιά η Διεθνής εμπειρία από τις εμπορικές συμφωνίες;

Θ. Συμπεράσματα

Α. Τι λένε τα τελευταία γεγονότα στην Ελλάδα για τη CETA;

Ειδική Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων για το περιεχόμενο και τις διαδικασίες σύναψης των διατλαντικών εμπορικών συμφωνιών

http://www.hellenicparliament.gr/Enimerosi/Simera-sti-Vouli/?ilt_id=7880267a-dfb7-430a-a343-a69700e569de

Ώρα 11.00΄ - Αίθουσα «Προέδρου Αθανασίου Κων. Τσαλδάρη» (223)

Συνεδρίαση με θέμα ημερήσιας διάταξης:

Ενημέρωση από τον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού κ. Γεώργιο Σταθάκη και τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Ευάγγελο Αποστόλου, ενόψει της διαμόρφωσης των τελικών θέσεων των κομμάτων για τις εκτιμώμενες επιπτώσεις των εμπορικών διατλαντικών συμφωνιών και ειδικότερα της CETA στο εμπόριο αγαθών και υπηρεσιών.

8/10/2016 Σύνταγμα Συγκέντρωση διαμαρτυρίας πρωτοβουλίας από διάφορες περιβαλλοντικές οργανώσεις και πολίτες που ενημέρωσαν το κοινό και δήλωσαν πως αν ο κ. Σταθάκης υπογράφει τη CITA αυτοί δεν υπογράφουν.

Β. Πως προέκυψαν οι νέες εμπορικές συμφωνίες;

Οι πολυεθνικές για να διαμορφώσουν τα προγράμματα τους αξιολογούν πρώτα τα δεδομένα που σε διάφορους τομείς είναι:

Ενέργεια από ορυκτό καύσιμο και όχι ΑΠΕ, Νέες τεχνολογίες στην επεξεργασία κλασμάτων πετρελαίου και υδρογονανθράκων

Μείωση φυσικών καλλιεργειών και όγκου παραγωγής αγροτικών προϊόντων και αύξηση βιομηχανικών τροφίμων

Αύξηση ανθεκτικότητας στα φυτοφάρμακα, μείωση της ελεύθερης γεωργίας, αλιείας και κτηνοτροφίας και αύξηση κλειστών καλλιεργειών σε όλους τους τομείς

Έλεγχος των σπόρων και των φυτών, παραπέρα προώθηση του 10% των παγκόσμιων καλλιεργειών με ΓΤΟ και χρήση επιλεγμένων φυτοφαρμάκων

Μείωση άμυνας οργανισμών και αύξηση κατανάλωσης φαρμάκων φυτοφαρμάκων και εμβολίων

Άμεση προώθηση στην αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου από 2017. Αύξηση παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων κατά 40%. Νέοι κινητήρες υβριδικών αυτοκινήτων, περιορισμένης εκπομπής ρύπων. Νέα λιπαντικά και νέες μεγάλες επαναφορτιζόμενες μπαταρίες Νικελίου- Υδριδίου Μετάλλου Καδμίου ή Λιθίου-Νι ΜΗ για αυτοκίνητα κάθε κατηγορίας.

Μείωση της πρόσβασης στο νερό λόγω ρύπανσης και έλλειψης και ιδιωτικοποίηση του.

Νέα έξυπνα οπλικά συστήματα και διαστημική βιομηχανία

Νέα χημικά προϊόντα και αύξηση κατανάλωσης τους

Νέες τεχνολογίες (βιοϊατρική, νανοτεχνολογία, υπερυπολογιστές)

Ανταγωνιστικό μέτωπο ενάντια στα εμπορικά συμφέροντα άλλων εμπορικών συμφωνιών όπως Brics και κύρια για την Ευρώπη έχει μεγάλη σημασία η απομόνωση της Ρωσίας από το εμπόριο στο τομέα της ενέργειας και ενάντια στην ανερχόμενη έμπειρη εμπορική δύναμη που λέγεται Κίνα. Ιδιαίτερη σημασία έχει η αλλαγή στις εμπορικές σχέσεις με τις Αραβικές χώρες που παραμένουν εκτός των εμπορικών συμφωνιών. Να θυμίσουμε ότι το 42% του εισαγόμενου πετρελαίου και το 33% του εισαγόμενου φυσικού αερίου της ΕΕ προέρχονται από τη Ρωσία. Το μισό εισαγόμενο φυσικό αέριο περνά από την Ουκρανία.

Γ. Ποιές είναι οι άλλες εμπορικές συμφωνίες;

BRICS (από τα αρχικά γράμματα των χωρών μελών) Αμέσως μετά τη παγκόσμια κρίση του 2008, οι χώρες, Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα και τη Νότια Αφρική το 2009 στο Αικατερίνεμπουργκ Ρωσίας συμφώνησαν και υπέγραψαν το 2012 ένα μνημόνιο συνεργασίας. 4 τρις δολ.αποθεματικό, 3 δις πληθυσμό και 14 τρις δολ. ΑΕΠ. Το 2014 ίδρυσαν αναπτυξιακή Τράπεζα με έδρα τη Σαγκάη H Κίνα ετοιμάζει επίθεση για να φτιάξει ένα διεθνές εμπόριο με δικούς της κανόνες σε διμερές και πολυμερές επίπεδο. Έχει δικό της σχέδιο Ευρω-ασιατικής εμπορικής συνεργασίας

TTP: Trans-Pacific Partnership

οι ΗΠΑ και άλλες χώρες του Ειρηνικού, όπως Καναδάς, Μεξικό, Ιαπωνία, Ν. Κορέα, Βιετνάμ, Φιλιππίνες, Μαλαισία, Ινδονησία, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Περού, Χιλή

έφτιαξε με πολιτικές και εταιρικές σχέσεις την TTP (Trans-Pacific Partnership (TPP) or Trans Pacific Partnership Agreement (TPPA) με μέλη τις χώρες του Asia-Pacific Economic Cooperation που έχει Σπονδυλική Στήλη τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων των χωρών του Ειρηνικού, δηλαδή της πολυεθνικής Chevron, των θυγατρικών της και άλλων εταιρειών. Η εμπορική συμφωνία συστατικό μέρος της εμπορικής agenda του Obama administration στις ΗΠΑ προχώρησε με την ενεργό μεσολάβηση του Καναδού πρωθυπουργού Stephen Harper στις 5 Οκτώβρη 2015 που φρόντισε να υπογραφεί τελικά η ΤΤP στο Ώκλαντ της Ν.Ζηλανδίας στις 4/2/2016.

Συμπέρασμα: Η CETA είναι αδελφή της TTIP συμφωνίας και έχει από πίσω τις πολυεθνικές ορυκτών καυσίμων της Αμερικής και των θυγατρικών της ΤΤΙP: The Transatlantic Trade and Investment Partnership.

Ευρωπαϊκή ΄Ενωση και ΗΠΑ, Ιούλιος 2013. Η TTIP σκοπό έχει να εξυπηρετήσει τα Lobbies ενέργειας, χημείας, αυτοκινήτου, νέων βιοτεχνολογιών, χρηματιστών, εργοδοτών, ασφαλιστικών εταιρειών Αμερικής και ΕΕ και φυσικά να κτυπήσει τις χώρες του BRICS. ΗΠΑ και Ευρώπη έχουν το 40% του παγκόσμιου εμπορίου, Οι ΗΠΑ έχουν επενδύσει 2τρις δολ. στην ΕΕ και η ΕΕ έχει επενδύσει στις ΗΠΑ 1,7 τρις δολ. Το μέσο κέρδος της συμφωνίας προβλέπεται στο 80% στο εμπόριο υπηρεσιών και η Ευρώπη θα κερδίζει € 119 δισεκατομμύρια κάθε χρόνο Η εξαγωγών της ΕΕ προς τις ΗΠΑ θα αυξηθεί γενικά κατά 28%, ισοδύναμο με € 187 δισεκατομμύρια αξίας των αγαθών και το εμπόριο υπηρεσιών. Στην πτυχή της βιομηχανίας, η μεγαλύτερη αύξηση του εμπορίου θα συμβεί στον κλάδο των αυτοκινήτων. οι εξαγωγές αυτοκινήτων της ΕΕ προς τις ΗΠΑ θα αυξηθεί κατά 149%. Στις πολλές μυστικές συναντήσεις ο στόχος είναι η προώθηση του ελεύθερου εμπορίου, παρά τις διαφορέςμεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ, όπως: η γεωργική επιδότηση, τα εμπόδια προστασίας υψηλής τεχνολογίας, η διαφορά στα πρότυπα τροφίμων και χημικών, το δασμολογικό εμπόδιο, οι επιμέρους διαφορές για τις HΠA oι προεδρικές εκλογές και το Brexit ή οι διαφορές Βορά -νότου στην ΕΕ.

Στρατηγικός τελικός στόχος και των δύο πλευρών είναι η υπογραφή της συμφωνίας ΤΤΙP, παρά το ότι το 97% των πολιτών είναι κατά ΤΤΙΡ σε οποιαδήποτε μορφή. Η TTIP παραβιάζει το Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και ανατρέπει το ισχύον διεθνές δίκαιο.

TiSA: Trade in Services Agreement (TiSA)

Γενεύη 2013, η εμπορική συμφωνία υπηρεσιών εμπορίου, με 23 μέλη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ. Μέχρι τον Ιούνιο του 2016, 18 γύροι διαπραγματεύσεων έχουν λάβει χώρα μέχρι τον Ιούνη 2016, αντιπροσωπεύει το 70% του παγκόσμιου εμπορίου στον τομέα των υπηρεσιών όπως αδειοδότηση, χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, τηλεπικοινωνίες, το ηλεκτρονικό εμπόριο, θαλάσσιες μεταφορές, καθώς και επαγγελματίες που διακινούνται προσωρινά στο εξωτερικό για την παροχή υπηρεσιών. Δηλαδή, διευκόλυνση των εμπορικών συναλλαγών στον τομέα των υπηρεσιών.

Μετέχουν Αυστραλία, Καναδά, Χιλή, Κινεζική Ταϊπέι, Κολομβία, Κόστα Ρίκα, ΕΕ, το Χονγκ Κονγκ της Κίνας, η Ισλανδία, το Ισραήλ, Ιαπωνία, Κορέα, το Λιχτενστάιν, Μαυρίκιος, Μεξικό, Νέα Ζηλανδία, Νορβηγία, Πακιστάν, Παναμά, το Περού, Ελβετία, την Τουρκία και Ηνωμένες Πολιτείες. Από αυτές, η ΕΕ δεν έχει συμφωνίες.

ελεύθερων συναλλαγών για τις υπηρεσίες με την κινεζική Ταϊπέι, το Ισραήλ, το Πακιστάν ή την Τουρκία.

CETA: Comprehensive Economic and Trade Agreement ή Συνολική Οικονομική και Εμπορική Συμφωνία.

Τον Δεκέμβρη 2015 μετά τις έντονες αντιδράσεις για τη TTIP και ιδιαίτερα από βιομηχανικές χώρες της ΕΕ όπως Γαλλία, Γερμανία, Αυστρία και Ελλάδα, εμφανίστηκε νέα πρόταση η Καναδο-ευρωπαϊκή εμπορική συμφωνία.

Δ. Η Ελλάδα τι θα κερδίσει και τι θα χάσει από τη CETA;

Ο κ . Σταθάκης μετείχε στο άτυπο συμβούλιο εξωτερικών υποθέσεων σε θέματα εμπορίου στις 23/9/2016 στη Μπρατσισλάβα και ζήτησε όπως και άλλοι της Ευρώπης αναστολή διαπραγματεύσεων για ΤΤΙP και να δοθεί ερμηνευτική δήλωση για τη CETA. Επίσης, πίεσε να προστατευθεί η φέτα στο Καναδά. Συμφώνησαν να τηρηθεί το πρόγραμμα της CETA δηλαδή να κληθεί έκτακτο Συμβούλιο Υπουργών στις 18 Οκτωβρίου στο Λουξεμβούργο, ειδικά γι αυτό το σκοπό, προκειμένου να υπογραφεί η Συμφωνία στη Διάσκεψη Κορυφής Ε.Ε.-Καναδά στις 27-28 Οκτωβρίου. Αμέσως ισχύει προσωρινά η συμφωνία και η πλήρης εφαρμογή της θα ξεκινήσει μετά την κύρωσή της από τα Εθνικά Κοινοβούλια.

Στις 7/10/2016 ο κ. Σταθάκης ενημέρωσε το Ελληνικό Κοινοβούλιο για την ερμηνευτική δήλωση της CETA.

Ε. Τι λέει η κοινή ερμηνευτική δήλωση της CETA;

ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ

1. Ρυθμιστικά δικαιώματα

Κοινοί στόχοι δημόσιας πολιτικής για δημοκρατικούς θεσμούς, δημόσια υγεία, κοινωνικές υπηρεσίες, δημόσια εκπαίδευση, ασφάλεια περιβάλλοντος, δημόσιας ηθικής, προστασία της πολιτιστικής πολυμορφίας, ασφάλεια των τροφίμων, ασφάλεια των προϊόντων, προστασία του καταναλωτή, υγεία, περιβάλλον, εργασία.

2. Ρυθμιστική συνεργασία

Η CETA δέχεται να ρυθμίζουν οι κυβερνήσεις προς το δημόσιο συμφέρον, και οι επενδυτές να προστατεύονται μέσα από επίλυση διαφορών. Η συνεργασία CETA θα είναι εθελοντική.

3. Δημόσιες υπηρεσίες

Οι κυβερνήσεις, διατηρούν το δικαίωμα σε όλα τα επίπεδα, να παρέχουν και να υποστηρίζουν την παροχή δημοσίων υπηρεσιών σε τομείς όπως η δημόσια υγεία, η εκπαίδευση, οι κοινωνικές υπηρεσίες, στέγαση και συλλογή, καθαρισμό και κατανομή του νερού.

Η CETA δεν θα απαιτήσει από τις κυβερνήσεις να ιδιωτικοποιήσουν καμία υπηρεσία ούτε θα εμποδίσει τις κυβερνήσεις να διευρύνουν το φάσμα των υπηρεσιών παροχών προς το κοινό και δεν θα εμποδίσει την επαναφορά ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών στο δημόσιο.

4. Προστασία επενδύσεων

Σύγχρονοι επενδυτικοί κανόνες που επιτρέπουν στις κυβερνήσεις να ρυθμίζουν το δημόσιο συμφέρον έστω και σε βάρος των συμφερόντων των επενδυτών, αλλά που θα διασφαλίζεται παράλληλα ένα υψηλό επίπεδο προστασίας για τους επενδυτές για παροχή δίκαιων και διαφανών τρόπων επίλυσης των διαφορών.

Ισοτιμία ντόπιων και ξένων επενδυτών σε κάθε χώρα μέλος της CETA

Δεκτές οι αλλαγές των εθνικών νομοθεσιών που μπορεί να επηρεάσουν ξένες επενδύσεις, αλλά η CETA διευκρινίζει ότι οποιαδήποτε αποζημίωση προς επενδυτή θα πρέπει να βασίζεται σε αντικειμενικό προσδιορισμό από ειδικό Δικαστήριο και δεν θα είναι μεγαλύτερη από την απώλεια που υπέστη.

Η CETA έχει σαφή και καθορισμένα πρότυπα προστασίας των επενδυτών και παρέχει σαφείς οδηγίες για να αμφισβητήσει αποφάσεις Δικαστηρίων που δεν εφαρμόζουν τα πρότυπα αυτά.

Προκειμένου να διασφαλιστεί η συμφωνία CETA στα Δικαστήρια θα εκδίδονται σε κάθε περίπτωση δεσμευτικές σημειώσεις της ερμηνείας, ώστε να αποφεύγονται οι παρερμηνείες.

Τα μέλη του Δικαστηρίου θα είναι άτομα του Δημοσίου με προσόντα για την άσκηση δικαστικών καθηκόντων και θα είναι ορισμένου χρόνου, με αυστηρούς δεοντολογικούς κανόνες που θα διασφαλίζουν την ανεξαρτησία, ακεραιότητα, απουσία συγκρούσεων συμφερόντων ή προκατάληψη

Η CETA θα έχει ένα μηχανισμό προσφυγών που θα επιτρέψει τη διόρθωση των σφαλμάτων και θα εξασφαλίζει τη συνοχή των αποφάσεων του Πρωτόδικου Δικαστηρίου Δημόσιας Διοίκησης

Η CΕΤΑ θα έχει μηχανισμό παρακολούθησης και βελτίωσης εκτέλεσης της συμφωνίας, αλλά και θα επιδιώξει τη λειτουργία παγκόσμιου πολυμερούς Δικαστηρίου για την επίλυση επενδυτικών διαφορών

5. Εμπόριο και αειφόρος ανάπτυξη

Η CETA θα συμβάλει στη βιώσιμη ανάπτυξη των μελών και στη προστασία των εργαζομένων

6. Δικαιώματα και το περιβάλλον

Η CETA θα μεγιστοποιήσει τα οφέλη για τους εργαζόμενους, αλλά και για το περιβάλλον

7. Προστασία Εργασίας

Παροχή υψηλού επιπέδου προστασίας της εργασίας. Η εργατική νομοθεσία δεν θα διαμορφώνεται μόνο για ενθάρρυνση εμπορίου ή προσέλκυση επενδύσεων.

Η CETA δεν αλλάζει τα δικαιώματα διαπραγμάτευσης των, σύναψης και εφαρμογής συλλογικών συμβάσεων και το δικαίωμα συλλογικής δράσης (συνεταιρίζεσθε).

Θα είναι σεβαστή η εφαρμογή των θεμελιωδών Συμβάσεων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΔΟΕ).

Για δράσεις εκτός CETA, επιτρέπονται οι συνεργασίες με άλλες χώρες εκτός CETA, σεβόμενοι τους κανόνες της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας

8. Προστασία περιβάλλοντος

Η CETA επιτρέπει σε κάθε χώρα μέλος να έχει τις δικές της περιβαλλοντικές προτεραιότητες, να δημιουργεί το δικό της επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος και να εγκρίνει ή να τροποποιεί τις σχετικές νομοθετικές και πολιτικές, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς της υποχρεώσεις, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που καθορίζονται από πολυμερείς συμφωνίες για το περιβάλλον.

Η CETA δεν θα μειώσει τα επίπεδα προστασίας του περιβάλλοντος, προκειμένου να ενθαρρυνθούν το εμπόριο ή οι επενδύσεις.

Η CETA δεσμεύεται για την αειφόρο διαχείριση των δασών, την αλιεία και τις υδατοκαλλιέργειες. Δεσμεύεται επίσης για συνεργασία σε περιβαλλοντικά θέματα κοινού ενδιαφέροντος που αφορούν το εμπόριο, όπως η κλιματική αλλαγή, (εφαρμογή της συμφωνίας του Παρισιού).

9. Επανεξέταση και διαβούλευση με τους ενδιαφερομένους

Το εμπόριο σε σχέση με βιώσιμη ανάπτυξη, εργασία και το περιβάλλον υπόκεινται σε ειδικούς και δεσμευτικούς μηχανισμούς αξιολόγησης και αναθεώρησης και η χρήση αυτών των μηχανισμών θα εφαρμόζονται δεσμευτικά καθ' όλη τη διάρκεια της συμφωνίας.

Οι εργοδότες, τα συνδικάτα εργασίας, επιχειρηματικών οργανώσεων και των περιβαλλοντικών ομάδων, έχουν να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στην υποστήριξη της αποτελεσματικής εφαρμογής της CETA.

10. Νερό

Η CETA δεν επιτρέπει την εμπορική χρήση του νερού, εάν δεν το επιθυμεί η κάθε χώρα μέλος. Η CETA σέβεται πλήρως την ικανότητά της χώρας να αποφασίζει τη χρήση και τη προστασία των πηγών νερού. Επιπλέον, CETA δεν θα εμποδίσει την αναστροφή της απόφασης που θα επιτρέπει την εμπορική χρήση του νερού

11. Δημόσιες Συμβάσεις

Οι συλλογικές συμβάσεις, οι διαγωνισμοί προμηθειών, θα γίνονται με περιβαλλοντικά, κοινωνικά και εργασιακά κριτήρια, χωρίς διακρίσεις και εμπόδια στο διεθνές εμπόριο !!!

ΣΤ. Ποιά η θέση των κομμάτων στην CETA και ΤΤΙP;

Γιάννης Τσιρώνης-Άνοιξη 2015(ttps://www.thepressproject.gr/article/77533)

«Πιο πολύ με ανησυχούν αυτές οι διαπραγματεύσεις παρά εκείνες για την συμφωνία (σ.σ με τους δανειστές)». Η φράση αυτή ανήκει στον αναπληρωτή υπουργό ΠΑΠΕΝ Γιάννη Τσιρώνη και ειπώθηκε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, όπου συζητήθηκε η Συμφωνία για το Διατλαντικό Εμπόριο και τις Επενδύσεις (ΤΤΙΡ)

Ο Γ.Τσιρώνης αναφέρει ότι «αν βγούμε στον δρόμο και ρωτήσουμε δεν θα ξέρει κανείς τι είναι αυτή η συμφωνία» υποστηρίζοντας ότι αν ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση «θα δημιουργήσει τετελεσμένα». Μάλιστα είπε χαρακτηριστικά πως με βάση όσα προγραμματίζονται είναι πιθανό για θέματα περιβάλλοντος μια επιχείρηση ή μια εταιρία να ρυθμίζει αυτή τους κανόνες! Για τα μεταλλαγμένα προϊόντα επισήμανε ότι ενώ γίνεται προσπάθεια να υπάρξει ανάχωμα, με την συμφωνία θα είναι δυνατόν τα προϊόντα αυτά να «ξεπεράσουν τους φραγμούς ποιότητας» που ισχύουν με βάση τους κανόνες της Ε.Ε και να καταλάβουν μεγάλο μέρος της αγοράς αφού θα είναι φθηνότερα από τα ελληνικά προϊόντα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Σταθάκης έχουν «ισχυρές επιφυλάξεις» για διαπραγμάτευση της TTIP. Διαφορετική θέση είχαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που μίλησαν για «ποδηγέτηση κρατών», «καταστροφική συμφωνία» χωρίς «θα έχει αρνητικά αποτελέσματα στο ΑΕΠ και την απασχόληση και χωρίς κανένα απολύτως πλεονέκτημα για την Ελλάδα». κανένα απολύτως όφελος για την χώρα», θα γκρεμιστούν τα βασικά εργασιακά δικαιώματα».

Θετική προσέγγιση όσον αφορά την συμφωνία TTIP είχαν η Ν.Δ, ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι . Κατηγορηματικά αντίθετο ήταν το ΚΚΕ.

Ζ. Ποιές είναι οι βασικές εταιρείες στα lobbies των Εμπορικών συμφωνιών;

1. BisinessEurope (40 εθνικούς βιομήχανους και ενώσεις εργοδοτών). Εταιρείες όπως η Veolia, shell, Repsol-εταιρείες πετροχημικών, καυσίμων, ενέργειας, Honda, Telefonica, facebook κ.ά.

2. The Transatlantic Business Council (TABC) που συμμετέχει στις συνεδριάσεις του Ευρ. Συμβουλίου και έχει τις εταιρείες Εricsson, Siemens, Telecom, AIG, η εταιρική καρδιά της Αμερικής Chevron- Texaco, Standard oil που από το 2006 παράγουν το σχιστολιθικό πετρέλαιο στο Los Alamos, και οργανώνει μαζί με το εθνικό εργαστήριο του Υπουργείου Ενέργειας των Ηνωμένων Πολιτειών, το Los Alamos National Security (LAN) στο Νέο Μεξικό. Το εργαστήριο είναι ένα από τα μεγαλύτερα ιδρύματα της επιστήμης και της τεχνολογίας στον κόσμο, με διεπιστημονική έρευνα σε τομείς όπως η εθνική ασφάλεια, την εξερεύνηση του διαστήματος, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την ιατρική, τη νανοτεχνολογία, και τους υπερυπολογιστές. Επίσης εταιρείες ενέργειας όλων των τύπων όπως Αtlas energy Inc στη Πενσυλβάνια, Unocal Ltd στη Ν.Α. Ασία δηλ. Indonesia, Thailand, Philippines, Viet Nam, China, Myanmar, και της γεωθερμικής ενέργειας στην Java, αλλά και Αυστραλία, Ταϊτή, Νιγηρία, Αγκόλα, Καζακστάν (Tengiz και Karachaganak), και Κόλπο του Μεξικού. Στην Αμερική στο Texas και New Mexico έχει 11.000 πηγάδια πετρελαίου και φυσικού αερίου σε εκατοντάδες πεδία κατοχής 4.000.000 στρέμματα (16.000Km2), όσο της Πελοπονήσσου. Τον Φεβρουάριο 2011, η Chevron γιόρτασε την παραγωγή 5.000.000.000 ου βαρελιού πετρελαίου. Στο Κόλπο του Μεξικού έχει σε βάθος 30. 000 πόδια το Blind Faith project me 45,000bpd και 45mmcf / d. Οι υπερκατασκευές μπορεί να αναβαθμιστούν σε παραγωγικότητα 60,000bpd και 150mmcf / d και η παραγωγή εξασφαλίζεται με συνεργασία δορυφόρου. Στην Αυστραλία έχει από το 2010 τη Gorgon Gas Western Australia με συμμετοχή 43 δις δολλαρίων. Στη Νηγηρία έχει τη Nigerian National Petroleum Corporation. Στο Shetland B.A. Σκωτίας ετοιμάζει από το 2015 νέα εκμετάλλευση

3. European Services Forum (ESF) Μέλη: ασφαλιστικές εταιρείες: Zurich Financial Services (Switzerland), Comité Européen des Assurances (CEA), Bureau International des Producteurs d'Assurances et de Réassurances (BIPAR) με διασυνδέσεις ασφαλιστικώ εταιρειών όλων των ΕυρωπαΙκών χωρών. Lloyd's of London (Great Britain) αποθήκες εμπορευμάτων Χρηματοδότες, όπως Commerzbank AG (Germany), Deutsche Bank (Germany), Goldman Sachs (United States), Royal Bank of Scotland (RBS) (Great Britain), Standard Chartered Bank (Great Britain), International Financial Services London (IFSL) (Great Britain), European Banking Federation (EBF), που παριστά ένωση 5000 Ευρωπαϊκών Τραπεζών όλων των μεγεθών. Τηλεπικοινωνίες: British Telecommunications plc (Great Britain), Deutsche Telekom AG (Germany), France Telecom (France), Telefónica (Spain), Telenor Group (Norway), European Public Telecommunication Network Operators' Association (ETNO), European Satellite Operators Association (ESOA) Οικονομικοί εργοδότες: Confederation of Danish Industries (DI) (Denmark), Confederation of Finnish Industries (EK) (Finland), Irish Business and Employers Confederation (IBEC) (Ireland), Mouvement des Entreprises de France (MEDEF) (France), Svenskt Näringsliv (Sweden)

4. Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Φαρμακευτικών Βιομηχανιών και Ενώσεων Efpia The European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations (EFPIA)

Έδρα Βρυξέλες, 1978, έρευνα φαρμακευτικής βιομηχανίας Ευρώπης. 33 εθνικές ενώσεις, 40 κορυφαίες φαρμακευτικές εταιρείες, 1.900 εταιρείες της ΕΕ έρευνας, ανάπτυξης και παρασκευής νέων ιατρικών θεραπειών. 660.000 άτομα. Εμβόλια Ευρώπης (EV) παράγει περίπου το 80% των εμβολίων που χρησιμοποιούνται σε όλο τον κόσμο. Έντονος ανταγωνισμός με BRICS: Βραζιλία, Κίνα, Ινδία. Το κόστος της έρευνας και της ανάπτυξης μιας νέας χημικής ή βιολογικής οντότητας εκτιμήθηκε σε € 1.059 εκατομμύρια. Mόνο ένα ή δύο από κάθε 10.000 ουσίες που παρασκευάζονται σε εργαστήρια, θα περάσει με επιτυχία όλα τα στάδια για να γίνει εμπορεύσιμο φάρμακα. Το 2007 h Βόρεια Αμερική αντιπροσώπευε το 45,9% των πωλήσεων φαρμακευτικών προϊόντων του κόσμου έναντι 31,1% τηςΕυρώπης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IMS Health, το 66% των πωλήσεων νέων φαρμάκων την περίοδο 2004-2008 δημιουργήθηκαν στην αγορά των ΗΠΑ, σε σύγκριση με 26% της ευρωπαϊκής αγοράς.

Μέλη, οι εθνικοί οργανισμοί (όπως η Ένωση της βρετανικής φαρμακευτικής βιομηχανίας και ο VFA - Verband Forschender Arzneimittelhersteller της Γερμανίας), οργανώσεις και μέλη τους όπως η Abbott Laboratories (ΗΠΑ), η AstraZeneca (UK / Σουηδία), Bayer Healthcare AG (Γερμανία ), η Boehringer Ingelheim (Γερμανία), Bristol Myers Squibb (ΗΠΑ), Chiesi Farmaceutici (Ιταλία), Daiichi-Sankyo (Ιαπωνία), Eli Lilly and Company (ΗΠΑ), Eisai (Ιαπωνία), η Novartis (Ελβετία), Novo Nordisk (Δανία ), η Pfizer (ΗΠΑ), η Sanofi-Aventis (Γαλλία) και άλλες εταιρείες.

Ο Σύνδεσμος έρευνας φαρμακευτικών εταιρειών (VFA) είναι μια ένωση 45 φαρμακευτικών εταιρειών. Προσπάθησε να επιβάλει τα συμφέροντά τους, ιδίως στο πλαίσιο της πολιτικής για την υγεία. Δεδομένου ότι αυτές οι μεγάλες εταιρείες όπως η Bayer , η Pfizer , η Novartis ή Roche στέκονται πίσω του, ο VFA θεωρείται το πλέον σημαίνον lobby ένωση της φαρμακευτικής βιομηχανίας. Ο VFA εμφανίζεται όχι μόνο ως πολιτικός μεσάζων, αλλά και ως δημόσιος υπάλληλος. Έτσι, έδωσε την περίφημη διαφημιστική εκστρατεία "Η έρευνα είναι το καλύτερο φάρμακο" 85.000 άτομα.

5. Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων European Automobile Manufacturers Association -Acea

Μέλη, BMW, DAF, Daimler AG, Fiat Chrysler Automobiles, Ford Europe, Hyundai Europe, Iveco, Jaguar Land Rover, Opel Group, PSA Peugeot Citroën, Renault, Toyota Europe, Volkswagen Group, Volvo Cars and Volvo Group.

Ετοιμάζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μετά το 2017

6. Συνομοσπονδία βιομηχανιών τροφίμων Ευρωπαϊκής Ένωσης Fooddrink Europe

26 εθνικές ομοσπονδίες τροφίμων, μεταξύ των οποίων 3 παρατηρητές, 25 ενώσεις της ΕΕ, και 19 μεγάλες εταιρείες τροφίμων και ποτών, όλα συγκεντρωμένα στους κανόνες του Αγγλικού δικαίου.

Θέλει TTIP για βελτίωση κανονισμών διακίνησης, αύξησης απασχόλησης και επενδύσεων στη βιομηχανία τροφίμων.

7. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Χημικών Βιομηχανιών -Εropean Chemical Industry Council or Cefic

Η κύρια ευρωπαϊκή εμπορική ένωση για τη χημική βιομηχανία. Ιδρύθηκε το 1959, και η ιστορία της ακολουθεί από μέσα τη δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η έδρα της βρίσκεται στις Βρυξέλλες. Η Cefic αντιπροσωπεύει 29.000 μεγάλες, μεσαίες και μικρές εταιρείες χημικών προϊόντων στην Ευρώπη, αλληλεπιδρώντας για λογαριασμό των μελών τους με τα διεθνή και τα όργανα της ΕΕ, μη κυβερνητικές οργανώσεις, τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, και άλλους ενδιαφερόμενους. Χημικές ουσίες εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση απασχολούν συνολικά προσωπικό περίπου 1,2 εκατομμύρια άτομα.

Ιδρύθηκε το 1959 και εκπροσωπεί καλύτερα τα συμφέροντα της χημικής βιομηχανίας σε διεθνές επίπεδο.

Η. Ποιά η Διεθνής εμπειρία από τις εμπορικές συμφωνίες;

Για οικονομία χώρου και για αντιπροσωπευτική αναφορά γινεται αξιολόγηση δεδομένων από μια μεγάλη πολυεθνική τη CHEVRON που ανήκει στο Lobby Transatlantic Business Council (TABC). Ηααξιολόγηση γίνεται σε διάφορους τομείς όπως αυτοί εμπεριέχονται και στη CETA

1. Εργασία

Η Chevron απασχολεί περίπου 62.000 άτομα (εκ των οποίων περίπου 31.000 απασχολούνται σε επιχειρήσεις των ΗΠΑ). Τον Οκτώβριο του 2015, η Chevron ανακοίνωσε ότι περικόπτει έως 7.000 θέσεις εργασίας, ή 11% του εργατικού δυναμικού της.

Μια έκρηξη το 1989 με πυρκαγιά στο διυλιστήριο Richmond της Chevron, οδήγησε σε πρόστιμο $ 877.000 από OSHA για "εσκεμμένες παραλείψεις ώστε να παράσχει προστατευτικό εξοπλισμό για τους εργαζόμενους." Οι εργαζόμενοι της Chevron είχαν «ζητήσει επανειλημμένα" προστατευτικό εξοπλισμό από τις αρχές της δεκαετίας του 1980, αλλά η εταιρεία αρνήθηκε, αν και υπήρξαν παρά πάνω από 70 πυρκαγιές στο εργοστάσιο από το 1984. Η Elizabeth Dole, αμερικανίδα υπουργός Εργασίας, δήλωσε: «η διερεύνηση της OSHA καθιστά σαφές ότι η Chevron γνώριζε το ανάγκη για προστατευτικό εξοπλισμό και ρουχισμό.»

2. Περιβάλλον

α. Το 1993 η Texaco βρέθηκε υπεύθυνη για δισεκατομμύρια γαλόνια τοξικών αποβλήτων στις εξορύξεις στο Εκουαδόρ, και ξόδεψε $ 40 εκατομμύρια για καθαρισμό της περιοχής κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990. Το 1998, μια επιστημονική ομάδα του Εκουαδόρ πήρε δείγματα νερού και εδάφους και βρήκε υδρογονάνθρακες πετρελαίου σε μη ασφαλή επίπεδα σε σχεδόν στα μισά δείγματα από ρύπανση της Τexaco. Το 2003, έγινε συλλογική αγωγή κατά της Chevron σε δικαστήριο του Εκουαδόρ ύψους απαιτήσεων 28 δισεκατομμύρια $ με τη κατηγορία επιζήμια εκκένωσης 18 δισεκατομμύρια αμερικανικών γαλονιών (68 εκατομμύρια m3) νερού σε δάση και ποτάμια μέσα στο τροπικό δάσος του Αμαζονίου, χωρίς καμία περιβαλλοντική αποκατάσταση. Η Chevron είπε ότι η εταιρεία είχε ολοκληρώσει τον καθαρισμό της ρύπανσης που προκάλεσε η Texaco και ότι η τρέχουσα ρύπανση ήταν το αποτέλεσμα των δραστηριοτήτων κρατικών υπηρεσιών διαχείρισης πετρελαίου. Το 2011, οι κάτοικοι του Εκουαδόρ πήραν 8,6 δισ $, βάση των απαιτήσεων τους για απώλειες των καλλιεργειών και των εκτρεφόμενων ζώων, καθώς και λόγω τοπικής αύξησης των ποσοστών καρκίνων. Η αποζημίωση έφτασε τελικά τα 19 δις $ μετά από νέα προσφυγή.στο Εθνικό Δικαστήριο. Η Chevron χαρακτήρισε την αγωγή ως "καθεστώς εκβιασμού» και αρνήθηκε να πληρώσει το πρόστιμο. Τον Νοέμβριο του 2013, το διεθνές διαιτητικό δικαστήριο εξέδωσε περιορισμένο πρόστιμο στη Chevron για τις περιβαλλοντικές ρυπάνσεις της θυγατρικής της, Texaco Petroleum Company και δικαίωσε τη Chevron ότι δεν ευθύνεται για τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις στο Εκουαδόρ.

β. Στις 28 Μαΐου, 1998, 2 διαδηλωτές σκοτώθηκαν από όπλα στρατού σε μια πλατφόρμα πετρελαίου της εταιρείας στο Δέλτα του Νίγηρα, σε χώρο εκμετάλλευσης της Chevron.

H Chevron κατηγορήθηκε από Ιρακινούς αξιωματούχους ότι ήταν σε διαπραγματεύσεις για να επενδύσει στο Ιράν, κατά παράβαση των κυρώσεων του ΟΗΕ.

Το διυλιστήριο Richmond της Chevron, πλήρωσε $ 540.000 το 1998 για παράνομη παράκαμψη θεραπείες λυμάτων, παραλείποντας να ενημερώσει το κοινό για τις εκλύσεις τοξικών ουσιών. Στις 25 Μαρτίου του 1999, μια έκρηξη και την πυρκαγιά στο διυλιστήριο που απλώνονταν επιβλαβείς αναθυμιάσεις έστειλε εκατοντάδες κάτοικους του Ρίτσμοντ σε νοσοκομεία.

γ. Επιπλέον, Boch, Toyota κατηγορούν τη Chevron το 2010, ότι μπλοκάρει τις ευρεσιτεχνίες για τις μεγάλες ηλεκτρικές μπαταρίες Ni MH των αυτοκινήτων, που θα ήθελαν για τα υβριδικά και οικολογικά τους αυτοκίνητα, γιατί τις θεωρεί ανταγωνστικές των αυτοκινήτων χρήσης υγρών καυσίμων. Τον Αύγουστο του 2008, η Mercedes-Benz ΗΠΑ κατέθεσε αγωγή εναντίον της Cobasys (θυγατρική της Chevron), για τον λόγο ότι η Cobasys δεν έδωσε τις μπαταρίες που είχε συμφωνήσει για τις ανάγκες του SUV της Mercedes-Benz.

δ. Στα 20 δισ. δολ. έφτασε το πρόστιμο της BP για την καταστροφή του Κόλπου του Μεξικού, για την πετρελαιοκηλίδα που προκλήθηκε το 2010 στον Κόλπο του Μεξικού λόγω της έκρηξης στην εξέδρα της Deepwater Horizon, από βλάβη στα συστήματα ασφάλισης υψηλών πιέσεων κατά την εξόρυξη πετρελαίου (εξωτερική πίεση 6,000psi, και μέγιστη πίεση λειτουργίας 15,000psi). Η διαρροή ήταν 8.000 βαρέλια την ημέρα, 115 εργάτες τραυματίστηκαν σοβαρά με εγκαύματα και αναπνευστικά ασφυκτικά προβλήματα που χρειάστηκε νοσηλεία στη Νέα Ορλεάνη, 11 αγνοούνται, η πυρκαγιά διήρκεσε 36 ώρες.

Οι επιπτώσεις σε χελώνες, θαλάσσια θηλαστικά, καφέ πελεκάνους και ερυθρό τόνο ανυπολόγιστες, οι ακτογραμμές των πολιτειών της Λουιζιάνας, Αλαμπάμα, Μισισιπή και Φλόριντα απόστασης 80 Km από την έκρηξη ρυπάνθηκαν ταχύτατα καθώς καθημερινά διαρρέουν 9.500.000 λίτρα αργού πετρελαίου που σχημάτισαν πετρελαιοκηλίδα έκτασης 130 μιλίων σε μήκος και 70 μίλια σε πλάτος (όσο ή έκταση της Κρήτης).

H εξέδρα είχε κατασκευαστεί στο ναυπηγείο Aker Kværner Verdal Νορβηγίας στις 24 Ιουνίου 2007.

ε. Στις 8 Νοεμβρίου 2011, η Chevron κατηγορήθηκε από τις αρχές της Βραζιλίας για το διαρροή αργού πετρελαίου στα ανοικτά της νοτιοανατολικής ακτής της Βραζιλίας. Οι ρυθμιστικές αρχές της Βραζιλίας ανέφεραν διαρροή 416.400 λίτρων πετρελαίου κατά τη διάρκεια δύο εβδομάδων στην υποθαλάσσια εξόρυξη 370 χιλιόμετρα ανοικτά των ακτών της Βραζιλίας. Οι Εισαγγελείς στη Βραζιλία απαίτησαν αρχικά $ 10.6bn στη δίκη. Ο Εθνικός Οργανισμός Πετρελαίου (ΑΝΡ) ανέστειλε τις δραστηριότητες της Chevron στη Βραζιλία μέχρι να εντοπιστεί η αιτία διαρροής και σχηματισμού πετρελαιοκηλίδας στα ανοικτά των ακτών του Ρίο ντε Τζανέιρο. Ο Εθνικός Οργανισμός Πετρελαίου αργότερα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η διαρροή δεν προκάλεσε σημαντική οικονομική ζημία, δεν τραυματίστηκε κανείς, και ποτέ δεν προσέγγισε τις ακτές της Βραζιλίας. Οι ποινικές κατηγορίες αποσύρθηκαν και οι αγωγές διευθετήθηκαν για συνολικά $ 130 εκατομμύρια.

στ. Στις 16 Ιανουαρίου 2012 σε γεώτρηση της Chevron στον τομέα Funiwa στη Νιγηρία, έγινε έκρηξη που είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο δύο εκ των 154 εργαζομένων και μια φωτιά που έκαιγε επί 46 ημέρες πριν το πηγάδι σφραγιστεί στις 18 Ιουνίου. Η έκρηξη προκλήθηκε από μια μαζική συσσώρευση πίεσης.

Η Chevron κατηγορήθηκε ότι δεν παρέχει όλα τα έγγραφα που απαιτούνται για την εξερεύνηση του φυσικού αερίου στην Πολωνία, και ότι η εταιρεία δεν θα μοιράσει τα υποσχεθέντα ποσοστά 15-20% των εσόδων στους τοπικούς γαιοκτήμονες.

ζ. Στις 6 Αυγούστου, το 2012, μια μεγάλη πυρκαγιά ξέσπασε στο διυλιστήριο. Αρχικές αναφορές εκτιμούν ότι 11.000 άνθρωποι αναζήτησαν θεραπεία σε νοσοκομεία και αργότερα ο αριθμός ανήλθε πάνω από 15.000 άτομα. Η εταιρεία δεν έκανε κανέναν διαγωνισμό πυρασφάλειας και συμφώνησε να πληρώσει $ 2 εκατομμύρια σε πρόστιμα και αποκατάστασης. Περίπου την ίδια εποχή στο Richmond το δημοτικό συμβούλιο ψήφισε να καταθέσει αγωγή κατά της Chevron. Οι λόγοι προστίμου ήταν «μια συνέχιση της χρόνιας εγκατάλειψης, χαλαρή εποπτεία και εταιρική αδιαφορία για αναγκαίες επιθεωρήσεις, ασφάλεια και επισκευές».

η. Το 2013, YPF και Chevron υπέγραψαν συμφωνία για το πεδίο πετρελαίου Vaca Muerta, Αργεντινής, η δεύτερη μεγαλύτερη περιοχή σχιστολιθικού φυσικού αερίου στον κόσμο. Τον Αύγουστο του 2013, το Κογκρέσο της επαρχίας Νεουκέν ενέκρινε τη συμφωνία, ενώ μεταξύ 5000 αι 10.000 εργαζομένων, των φοιτητών και των διαδηλωτών έξω από τη Βουλή, η αστυνομία έριξε σφαίρες από καουτσούκ, χτυπώντας κάποιους διαδηλωτές. Ο κυβερνήτης Jorge SAPAG υπερασπίστηκε τις ενέργειες της αστυνομίας: «Η πορεία ήταν γενικά ειρηνική, αλλά περίπου 100 άτομα διαχωρίστηκαν και επιτέθηκαν στην αστυνομία».

θ. Το 2014, η Chevron άρχισε τη μείωση των επενδύσεων της στον τομέα των τεχνολογιών των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μειώνοντας τον αριθμό απασχολούμενων και πούλησε περιουσιακά στοιχεία σχετικά με την ενέργεια.

Για το οικονομικό έτος 2011, η Chevron ανακοίνωσε κέρδη ύψους US $ 26,9 δισεκατομμύρια, με ετήσια έσοδα των US $ 257, 3 δισεκατομμύρια, μια αύξηση της τάξης του 23,3% σε σχέση με το προηγούμενο οικονομικό κύκλο. μετοχές της Chevron διαπραγματεύονται σε πάνω από $ 105 ανά μετοχή, και την κεφαλαιοποίηση της αγοράς ήταν αποτιμώνται σε πάνω από 240 δισεκατομμύρια $ ΗΠΑ.

ι. Τον Μάρτιο του 2014, στις Ηνωμένες Πολιτείες, περιφερειακό δικαστήριο μπλόκαρε την αγωγή του Ισημερινού για περιβαλλοντική ρύπανση. Το 2015 με video κα άλλες μαρτυρίες και συνεντεύξεις επιχειρείται η απόδειξη των κατηγοριών του Ισημερινού για τις ευθύνες της Checron.

Το 2000, η Chevron κατέβαλε πρόστιμο 6.000.000 $, καθώς και $ 1 εκατομμύριο για έργα βελτίωσης του περιβάλλοντος, λόγω επιβλαβών εκπομπών10.000 τόνων ετησίως με αυξημένες προσμίξεις αζώτου και διοξειδίου του θείου στα διυλιστήρια της.

Το 2002 η Αγκόλα απαίτησε $ 2 εκατομμύρια σε αποζημιώσεις για πετρελαιοκηλίδες που φέρεται ότι προκλήθηκαν από τη Chevron, (πρώτη φορά που είχε επιβληθεί πρόστιμο μια πολυεθνική εταιρεία από επιμόλυνση σε ύδατα αλιείας).

ια. Το 2015 η Chevron κατηγορήθηκε στο Νταβός για περιβαλλοντική καταστροφή του Αμαζονίου και ότι η εταιρεία το 2006 διέρρευσε ρύπους πετρελαίου στο περιβάλλον στον Amazonas στον Ισημερινό.

ιβ. Η Chevron Corp. υποστήριξε ότι, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες οι εταιρείες της έχουν ήδη υποχρεωθεί να αποκαλύπτουν τους κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής, σημειώνοντας ότι «το 2015 είχε πολλές συζητήσεις για πιθανούς των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μετά το αποτέλεσμα της Συμφωνίας των Παρισίων».

ιγ. Στα παραπάνω στοιχεία γίνεται αντιληπτό η CETA ή TTIP έχουν όρους μη αναγνώρισης των εθνικών δικαστηρίων, αλλά των διεθνών δεσμευτικών προτύπων νομικής προστασίας και των διεθνών υπό ίδρυση δευτεροβάθμιων δικαστηρίων επίλυσης εμπορικών διαφορών.

ιδΣτη Κρήτη, αργά ή γρήγορα θα έρθουν εταιρείες εξόρυξης υδογονανθράκων. Μέσω CETA , TTIP οι περιβαλλοντικές ρυπάνσεις θα είναι καταστροφικές για τη περιοχή, τις καλλιέργειες, τη πανίδα και χλωρίδα του νησιού και της Μεσογείου. Η υπογραφή του κ. Σταθάκη δείχνει την ποιότητα των περιβαλλοντικών προβλημάτων του άμεσου μέλλοντος στη Κρήτη.

3. Συνεργασία με άλλες χώρες και CETA

Μετά την ανάπτυξη επενδύσεων της Chevron από το 2005 και κύρια μετά τη κρίση του 2008 οι ΗΠΑ και άλλες χώρες του Ειρηνικού, όπως Καναδάς, Μεξικό, Ιαπωνία, Ν. Κορέα, Βιετνάμ, Φιλιππίνες, Μαλαισία, Ινδονησία, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Περού, Χιλή έφτιαξε με πολιτικές και εταιρικές σχέσεις την TTP (Trans-Pacific Partnership (TPP) or Trans Pacific Partnership Agreement (TPPA) με μέλη τις χώρες του Asia-Pacific Economic Cooperation που έχει Σπονδυλική Στήλη τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων των χωρών του Ειρηνικού, δηλαδή της πολυεθνικής Chevron, των θυγατρικών της και άλλων εταιρειών. Η εμπορική συμφωνία συστατικό μέρος της εμπορικής agenda του Obama administration στις ΗΠΑ προχώρησε με την ενεργό μεσολάβηση του Καναδού πρωθυπουργού Stephen Harper στις 5 Οκτώβρη 2015 που φρόντισε να υπογραφεί τελικά η ΤΤP στο Ώκλαντ της Ν.Ζηλανδίας στις 4/2/2016.

Συμπέρασμα: Η CETA είναι αδελφή της TTIP συμφωνίας και έχει από πίσω τις πολυεθνικές ορυκτών καυσίμων της Αμερικής και των θυγατρικών της.

Όλες οι πολυεθνικές έχουν έδρες και θυγατρικές εταιρείες στο Καναδά. Η καναδο ευρωπαϊκή εμπορική συμφωνία είναι μια TTIP με άλλη ονομασία γιατί εξυπηρετεί τα συμφέροντα των ίδιων εταιρειών. Π.χ. Η Chevron-standard oil-Texaco έχουν ένα από τα 5 διυλιστήρια στο Βανκούβερ του Καναδά

4. Δημοκρατία- Σχέσεις με κυβερνήσεις -Διαπλοκή

Τον Ιανουάριο του 2011 (παραμονές της επέμβασης στη Λιβύη), η Chevron έδωσε $ 15 εκατομμύρια στα Washington lobbying που στοχεύουν συνήθως τα μέλη του Κογκρέσου. Στις 7, Οκτ, 2012 η Chevron δώρισε για την Ρεπουμπλικανική ηγεσία $ 2.500.000 στο Ταμείο του Κογκρέσου (PAC). Συνολικά, οι 100.000 εργαζόμενοι λομπίστες στις ΗΠΑ δίνουν από τη βιομηχανία $9 billion δολάρια το χρόνο για τη δημοκρατία και την ανεξαρτησία της Αμερικάνικης κυβέρνησης που είναι και το κύριο δημοκρατικό πρότυπο στις εταιρικές πολυμερείς συμφωνίες τύπου TTIP, CETA, TiPS, PPT κ.ά. Παρόμοιες χορηγίες έχουν κάνει Lobbing και διάφορες πρωτοβουλίες από ΗΠΑ και Καναδά σε χώρες της ΕΕ, στην Ελλάδα, στη Κρήτη, στο Ηράκλειο. Δεν ξεχνάμε τα γνωστά lobbies Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ στις ΗΠΑ, που ως triangl energy, από το 2012 έχουν πρόγραμμα αξιοποίησης των κοιτασμάτων στις λακάνες Λεβιάθαν, Ηροδότου και Αφροδίτης σε συνεργασία με Πολυεθνικές των ΗΠΑ.

Δυστυχώς, τα lobbing εκτός των άριστων μεταπτυχιακών ακαδημαϊκών επιδόσεων τους στο μη κερδοσκοπικό χρηματισμό όπως λένε, έχουν μεγάλη εξειδίκευση και στη διαμόρφωση σύγχρονων κανόνων δικαίου, δημόσιας πολιτικής, οικονομικής ανάπτυξης και εμπορικής συνεργασίας, όπως ακριβώς περιγράφεται στις ερμηνευτικές δηλώσεις τα CETA.

H Κοντολίζα Ράις πρώην μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Chevron, ως επικεφαλής επιτροπής ασφαλείας της Chevron, παραιτήθηκε στις 15 Ιανουαρίου του 2001, για να γίνει Σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας του προέδρου Τζορτζ Μπους.

Το 2010 η Chevron ίδρυσε μια μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία στο Δέλτα του Νίγηρα που σε συνεργασία με τοπικές οργανώσεις θα προωθούσε την οικονομική ανάπτυξη, θα μείωνε τα ποσοστά μετάδοσης του ιού HIV, και τη χειραφέτηση των γυναικών. Η πρωτοβουλία είχε αρχικά χρηματοδοτηθεί με επιχορήγηση $ 50 εκατομμύυρίων και το2013 έδωσε επιπλέον $ 40 εκατομμύρια.

5. Διεθνής ασφάλεια

Οι πόλεμοι Κουβέϊτ, Αφγανιστάν, Πακιστάν, Ιράκ πριν τη κρίση του 2008 αλλά και Λιβύη, Συρία μετά τη κρίση οργανώθηκαν γύρω από πηγές πετρελαίου με φτηνό κόστος εξόρυξης και καλής ποιότητας πετρελαίου από συγκεκριμένα Lobbies στο τομέα της ενέργειας. Η ΗΠΑ και ο Καναδάς δεν έχουν περιθώρια αποθεμάτων, είναι σε μεγάλος βάθος και είναι βαριά πετρέλαια, με απαγορευτικό κόστος εξόρυξης περί τα 40 δολάρια το βαρέλι, όταν η Σ. Αραβία και το Κουβέϊτ το βγάζουν με 9 δολάρια το βαρέλι, είναι επιφανειακό και καλύτερης ποιότητας.

Θ. Συμπεράσματα

1. Ειδικό

Υπάρχει μια διγλωσσία στη Κυβέρνηση γιατί ενώ διακόπτει τις διαπραγματεύσεις για τη TTIP, στην αδελφή συμφωνία τη CETA κάνει πολιτική αποδοχή, ζητά εξηγήσεις, ευθυγραμμίζεται στην άμεση προσωρινή ισχύ της συμφωνίας, έχοντας το ατού ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ βρήκε δεδομένη τη πολιτική αποδοχή της CETA που έγινε το Σεπτέμβρη 2014, ίδιο μήνα που ο Σύριζα έγινε κυβέρνηση. (23/9/2014). Έτσι υπογράφει για τη CETA ο κ. Σταθάκης υποστηρίζοντας όπως και στο μνημόνιο: «αυτό βρήκαμε και δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι καλύτερο»

Καμία αναφορά δεν γίνεται με κριτήρια αξιολόγησης βάση των εμπορικών συμφερόντων της χώρας και το στρατηγική θέση της στους πολυεθνικούς εμπορικούς δρόμους.

2. Γενικά

Υπάρχει μια μεθόδευση στη όλη υπόθεση. Συγκεκριμένες πολυεθνικές εταιρείες, πέρα και πάνω από ΟΗΕ, ΠΟΕ, ανοίγονται στη παγκόσμια αγορά με επιθετικό marketing σε ένα σκληρό ανταγωνισμό που έχει βάση τη χρήση ορυκτών καυσίμων.

Οι εξελίξεις στις τιμές πετρελαίου (από 120 δολ/β να έχουν πέσει κοντά στο κόστος εξόρυξης), τα βαριά πετρέλαια του Καναδά και των Ηνωμένων Πολιτειών που εξορύσσονται με μεγάλο κόστος και έχουν λίγα αποθέματα, η αρχόμενη κάμψη στη παγκόσμια παραγωγή αγροτικών προϊόντων λόγω κλιματικής αλλαγής που δεν ανακοινώνεται μετά το 2012, η παγκόσμια εμπορική ανάπτυξη της Κίνας, οι εσωτερικές αδυναμίες και επενδυτικοί περιορισμοί των Lobbies ενέργειας, οι επενδυτικές ανάγκες στη βιομηχανία τροφίμων, κλειστών καλλιεργειών, γενετικά τροποποιημένων οργανισμών, νερού, ενέργειας, χημικών, φαρμάκων-φυτοφαρμάκων-εμβολίων, αυτοκινήτων, υπηρεσιών διαμορφώνουν το πλαίσιο για την επιβολή της νέας τάξης πραγμάτων, πέρα και πάνω από το διεθνές δίκαιο, το χάρτη του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα σε υγεία, ασφάλεια, ζωή και καθαρό περιβάλλον.

3. Βασικά

α. Όλες οι εμπορικές συμφωνίες γίνονται από τα Lobbies ή ενώσεις των πολυεθνικών για να εξυπηρετήσουν καλύτερα τα συμφέροντα τους. Κίνητρα είναι οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης και οι άμεσες επενδυτικές ανάγκες τους.

β. Οι συμφωνίες αυτές δεν αφορούν μόνο το εμπόριο, αλλά και κάθε οικονομική, πολιτική και κοινωνική δράση, με βάση τη χρήση ενέργειας από ορυκτά καύσιμα.

γ. Η Διεθνής εμπειρία από τις εμπορικές συμφωνίες σε τομείς όπως Εργασία, Περιβάλλον, Συνεργασία με άλλες χώρες και CETA, Δημοκρατία- Σχέσεις με κυβερνήσεις -Διαπλοκή, Διεθνής ασφάλεια ήταν απολύσεις, καταστροφή περιβάλλοντος με επειδείνωση της κλιματικής αλλαγής, με μεγάλα πρόστιμα σε εθνικά δικαστήρια πρώτου βαθμού και μετριασμός προστίμων ή ακυρώσεις τους σε ειδικά δικαστήρια δευτέρου βαθμού, χρηματισμός πολιτικών και άλλων δράσεων, πόλεμοι για το πετρέλαιο, αύξηση νοσηρότητας και παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

δ. Όποιο όνομα και να έχει η συμφωνία εμπορικής συνεργασίας οι πολυεθνικές είναι ίδιες.

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση