iphone app
android app
iphone app android app
Δευτέρα 05 Δεκεμβρίου 2016
ΚΑΛΩΔΙΟ

“Κλείδωσε” το καλώδιο διασύνδεσης Κρήτης με ηπειρ. Ελλάδα


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

"Κλείδωσε" οριστικά η δρομολόγηση του πολυσυζητημένου υποβρύχιου καλωδίου της Κρήτης! Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων είπε το τελικό «ναι» για τη χρηματοδότηση του φιλόδοξου ενεργειακού εγχειρήματος της διασύνδεσης του νησιού μας με την ηπειρωτική χώρα.

Τη συμφωνία με την ΕΤΕπ, που προβλέπει συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα και από το νέο ΕΣΠΑ για το πρώτο και μικρότερο υποθαλάσσιο καλώδιο της Κρήτης (Χανιά-Πελοπόννησος) και άλλα δύο μεγάλα έργα στην υπόλοιπη χώρα, ανακοίνωσε από το βήμα συνεδρίου του ΤΕΕ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών Παναγιώτης Κορκολής.

Πρόκειται για μια εξέλιξη που είχαμε προαναγγείλει εδώ από τη "Ν.Κ.", μέσα από διαδοχικά ρεπορτάζ. Έχουμε γράψει επανειλημμένα για το "ζεστό" ενδιαφέρον της ΕΤΕπ, αλλά και των Ευρωπαίων γενικότερα για το συγκεκριμένο έργο. Έργο που εντάσσεται σε μια ευρύτερη ενεργειακή σκακιέρα, μιας και συνδέεται με το μεγαλεπήβολο 3μερές σχέδιο Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας για τη μεταφορά - με κομβικό ενδιάμεσο σταθμό την Κρήτη - υποθαλασσίως ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου στην ηπειρωτική Ελλάδα και από εκεί ενδεχομένως στην Ευρώπη...

Ας τα δούμε αναλυτικά... Μετά από πολύμηνες διαβουλεύσεις, η ελληνική κυβέρνηση, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και με άξονα τη συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, δρομολογεί την αξιοποίηση ενός συνολικού ποσού άνω των 2 δισ. ευρώ για 3 μεγάλα έργα υποδομών της χώρας.

Ο γ.γ. του υπουργείου Οικονομικών, αρμόδιος για τα του ΕΣΠΑ, Παναγιώτης Κορκολής, επιβεβαίωσε τις προάλλες σε συνέδριο του Τεχνικού Επιμελητηρίου ότι υπάρχει ήδη συμφωνία με την ΕΤΕπ για την κατασκευή τριών μεγάλων έργων υποδομής. Ποια είναι αυτά; Πρόκειται για:

- Τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ, η οποία αναμένεται να προκηρυχθεί μέσα στο α' εξάμηνο της επόμενης χρονιάς.

- Την ενεργειακή διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου μέσω υποβρύχιου καλωδίου, ύψους 300 εκατ. ευρώ.

- Την επέκταση φυσικού αερίου σε 16 πόλεις στη Βόρεια και τη Στερεά Ελλάδα, προϋπολογισμού 280 εκατ. ευρώ.

- Σε όλα τα έργα το 50% θα προέλθει από δάνειο της ΕΤΕπ και το υπόλοιπο από πόρους του ΕΣΠΑ.

Στην περίπτωση, δηλαδή, της υποθαλάσσιας ενεργειακής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσω Πελοποννήσου, 150 εκατ. ευρώ θα αντληθούν μέσω δανειακών κεφαλαίων που θα δώσει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τα υπόλοιπα 150 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν από κοινοτικά κονδύλια, μέσω του ΕΣΠΑ.

Την υλοποίηση των τριών έργων επικύρωσε τις προηγούμενες μέρες και ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Σταθάκης, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις βουλευτών της αντιπολίτευσης. Όπως αναφέρθηκε, «η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες σε εγκεκριμένα και υπογεγραμμένα δάνεια από την ΕΤΕπ και τον EFSI».

Η αποκάλυψη περί συμφωνίας με την ΕΤΕπ για το καλώδιο της Κρήτης κάθε άλλο παρά προκαλεί έκπληξη. Ίσα-ίσα ήταν μια αναμενόμενη εξέλιξη, την οποία και είχαμε προαναγγείλει εδώ από τη "Ν.Κ.".

Όπως έχουμε γράψει, το περίφημο υποβρύχιο καλώδιο, από εκεί που κάποτε ακουγόταν ως... ανέκδοτο, τώρα ενδιαφέρονται πολύ ζεστά γι' αυτό και στην ελληνική κυβέρνηση και στις Βρυξέλλες και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Χαρακτηριστικό ήταν σχετικό δημοσίευμά μας στις αρχές Ιουλίου, που είχε ως επίκεντρο αποκαλυπτικές δηλώσεις του προέδρου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Werner Hoyer.

Ο ίδιος έκανε τότε ειδική μνεία μονάχα σε ένα ελληνικό έργο, αυτό του υποβρύχιου καλωδίου της Κρήτης, που το χαρακτήρισε έργο στρατηγικής σημασίας, πολύ υψηλού ενδιαφέροντος, το οποίο η ΕΤΕπ προτίθεται ανεπιφύλακτα να χρηματοδοτήσει!

ΤΟ ΝΟΕΜΒΡΙΟ


"Εξοικονομώ" και Fraport

Από το βήμα της ίδιας συνεδρίασης, ο κ. Κορκολής δήλωσε ότι μέχρι το Νοέμβριο θα έχει υπογραφεί και η συμφωνία για το "Εξοικονομώ κατ' οίκον", ύψους 250 εκατ. ευρώ, ενώ άμεσα δημιουργείται ένα νέο Ταμείο Υποδομών για έργα ΣΔΙΤ, που θα αντικαταστήσει το πρόγραμμα "Jessica".

Εδώ μάλιστα είχαμε και μια αποκάλυψη, που επίσης αφορά στην Κρήτη, αυτή τη φορά στο μέτωπο του αεροδρομίου Χανίων και των υπόλοιπων 13 περιφερειακών αεροδρομίων που έχει αναλάβει μέσω διαγωνισμού παραχώρησης η γερμανική Fraport.  

Όπως λοιπόν γνωστοποιήθηκε, στον τομέα για τις Υποδομές και την Καινοτομία έχει εγκριθεί χρηματοδότηση 533 εκατ. ευρώ, η οποία εκτιμάται ότι θα συμβάλει σε επενδύσεις ύψους 854 εκατ. ευρώ. Μέσα στις επενδύσεις αυτές είναι και η χρηματοδότηση της Fraport για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, για τα οποία θα λάβει 300 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση