iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 28 Μαρτίου 2017
cyta καλώδιο

Στο καλώδιο θέλουν να επενδύσουν οι Κινέζοι, μετά το Καστέλι


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Για το Καστέλι τούς περιμένουμε, να όμως που οι Κινέζοι μάς χτυπούν την πόρτα και για το υποβρύχιο καλώδιο της Κρήτης! Μετά το περίφημο λιμάνι του Νότου, που πλέον έχει περάσει στις καλένδες, θα το έχουν ξεχάσει προφανώς πια και οι ίδιοι οι Κινέζοι, μετά το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου, για το οποίο αναμένεται να καταθέσουν προσφορά στα τέλη Σεπτεμβρίου (εφόσον δεήσει αυτή τη φορά το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών να την κάνει τη δημοπράτηση), οι Κινέζοι εμφανίζονται "ζεστοί" και για ένα τρίτο μεγάλο πρότζεκτ της Κρήτης.

Ο λόγος γίνεται για την υποβρύχια ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα, την οποία οι Κινέζοι είναι πρόθυμοι να χρηματοδοτήσουν. Μάλιστα, πέρα από το νέο αεροδρόμιο Καστελίου, οι Κινέζοι φέρονται να έδωσαν και για το καλώδιο της Κρήτης σχετικό σήμα ενδιαφέροντος, και δη ηχηρό. Στο ανώτατο επίπεδο που θα μπορούσαν. Δηλαδή στον ίδιο τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Πεκίνο...

Ο "κινεζικός δράκος" φαίνεται πως στοχεύει σε ένα δυναμικό, πολύπλευρο "μπάσιμο" στην ελληνική αγορά ενέργειας. Οι Κινέζοι, σύμφωνα με διαρροές και κεντρικά δημοσιεύματα, εμφανίζονται πρόθυμοι να χρηματοδοτήσουν το καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης, αλλά και άλλα επενδυτικά σχέδια για τη διασύνδεση των Κυκλάδων, που θα δώσουν τη δυνατότητα αξιοποίησης του πλούσιου αιολικού και ηλιακού δυναμικού των ελληνικών νησιών.

Έτσι, οι κινέζικες εταιρείες δείχνουν στην πράξη ότι ενδιαφέρονται για την ελληνική και ιδιαίτερα την κρητική αγορά, καθώς, όπως είχε συζητήσει στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Κίνα ο πρωθυπουργός, στο ενδιαφέρον τους είναι και το αεροδρόμιο Καστελίου, για το οποίο αναμένεται να καταθέσει δεσμευτική προσφορά στις 31 Σεπτεμβρίου η China State Construction Engineering Coorporation, σε συνεργασία, όπως έχουμε γράψει, με την Archirodon Group και την εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Ζυρίχης στην Ελβετία.


Στρατηγικό ενδιαφέρον

Για τα του θερμού ενδιαφέροντος της Κίνας γύρω από το ενεργειακό μέτωπο της χώρας και δη το υποβρύχιο καλώδιο της Κρήτης, αποκαλυπτικό είναι το δημοσίευμα της "Καθημερινής".

Όπως αναφέρει, η ισχυρή παρουσία των Κινέζων αποτέλεσε την έκπληξη στο διαγωνισμό για το 24% του ΑΔΜΗΕ, αφού τόσο το ενδιαφέρον της ιταλικής ΤΕRΝΑ όσο και της γαλλικής RTE (θυγατρικής της ΕDF) είχε προεξοφληθεί από νωρίς.

Η Κίνα μπαίνει στη μάχη για τη διεκδίκηση συμμετοχής στο ελληνικό δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας με δύο κολοσσούς, τη State Grid Corporation of China (SGCC), που είχε δώσει το "παρών" και στον πρώτο διαγωνισμό για την πώληση του 66% του ΑΔΜΗΕ, και την China Southern Power Grid, η παρουσία της οποίας προκάλεσε έκπληξη, δεδομένου ότι δεν πληροί και τη βασική προϋπόθεση της προκήρυξης, που απαιτεί τουλάχιστον συμμετοχή σε διασυνδεδεμένο σύστημα μεταφοράς, που είναι μέλος του ΕΝΤΖΟ_Ε. Πληροφορίες φέρουν τη δεύτερη κινεζική εταιρεία να έχει εκφράσει ενδιαφέρον για συμμετοχή σε κοινοπραξία με άλλες εταιρείες που πληρούν τις προδιαγραφές.

Κυβερνητικές πηγές αξιολογούν το κινεζικό ενδιαφέρον ως πολύ σημαντικό και το συνδέουν με τη στρατηγική της Κίνας για συμμετοχή σε έργα ενεργειακών υποδομών στην Ευρώπη.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η SGCC έχει εξαγοράσει ήδη το 25% της πορτογαλικής REN, κίνηση που της διασφάλισε και το διαβατήριο για τη συμμετοχή της στο διαγωνισμό του ΑΔΜΗΕ, ενώ το 2014 εξαγόρασε το 35% της ιταλικής CDP RETI, η οποία ελέγχει το 29,85% της ΤΕRNA και το 30% της SNAM (ιταλικός διαχειριστής αερίου). Μια τρίτη κινεζική εταιρεία, η CGN, συμμετέχει με 33,5% σε κοινοπραξία με τη γαλλική EDF στο mega project του πρώτου νέου πυρηνικού σταθμού που θα κατασκευαστεί στη Βρετανία, κόστους 18,8 δισ. ευρώ.

Στις επαφές που είχε η ελληνική πλευρά κατά τη διάρκεια του πρόσφατου ταξιδιού του πρωθυπουργού, η Κίνα φέρεται να εκδήλωσε ενδιαφέρον τόσο για την εξαγορά του 17% της ΔΕΗ, που έπεται αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας ανάδειξης προτιμητέου επενδυτή στον ΑΔΜΗΕ, όσο και για την από κοινού κατασκευή νέων μονάδων ηλεκτρικής ενέργειας, σε συνεργασία με τη ΔΕΗ, στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια. Οι Κινέζοι εξέφρασαν ενδιαφέρον και για επενδύσεις στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, τις οποίες συνδυάζουν με τις διασυνδέσεις των ελληνικών νησιών με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα της χώρας.

Εμφανίζονται διαθέσιμοι να χρηματοδοτήσουν το καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης, αλλά και άλλα επενδυτικά σχέδια για τη διασύνδεση των Κυκλάδων, που θα δώσουν τη δυνατότητα αξιοποίησης του πλούσιου αιολικού και ηλιακού δυναμικού των ελληνικών νησιών.

Στο βαθμό που το στρατηγικό ενδιαφέρον των Κινέζων για την εγχώρια αγορά ηλεκτρισμού, όπως τουλάχιστον μεταφέρεται από αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, επιβεβαιώνεται και δεδομένου ότι το τελικό κριτήριο για τον επενδυτή που θα επιλεγεί, με βάση την προκήρυξη της ΔΕΗ, είναι αποκλειστικά το τίμημα, οι δύο ευρωπαϊκές εταιρείες, TERNA και RTE, δύσκολα θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν τις κινεζικές εταιρείες. Στον προηγούμενο διαγωνισμό για την πώληση του 66% του ΑΔΜΗΕ και αποτίμηση της εταιρείας λίγο πάνω από τα 900 εκατ. ευρώ, η State Grid Corporation of China ήταν πρόθυμη να προσφέρει πάνω από 600 εκατ. ευρώ, που υπό όρους θα έφτανε και τα 800 εκατ. ευρώ, όταν η ιταλική TERNA θα προσέφερε 300 εκατ. ευρώ.


"Ζεστή" και η ΕΤΕπ

Να θυμίσουμε ότι για το περίφημο υποβρύχιο καλώδιο, για το οποίο από εκεί που κάποτε ακουγόταν ως... ανέκδοτο, τώρα ενδιαφέρονται πολύ ζεστά και στην ελληνική κυβέρνηση και στις Βρυξέλλες και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Του λόγου το αληθές, όπως είχαμε αποκαλύψει πριν λίγο καιρό, ήρθε να επιβεβαιώσει μέσω δηλώσεών του ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Werner Hoyer, ο οποίος έκανε ειδική μνεία μονάχα σε ένα ελληνικό έργο, αυτό του υποβρύχιου καλωδίου της Κρήτης, που το χαρακτήρισε έργο στρατηγικής σημασίας και πολύ υψηλού ενδιαφέροντος, το οποίο η ΕΤΕπ προτίθεται ανεπιφύλακτα να χρηματοδοτήσει!

ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση