iphone app
android app
iphone app android app
Σάββατο 21 Οκτωβρίου 2017
ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ

Εκπτώσεις: γνωρίζεις τα δικαιώματα σου ως καταναλωτής;


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Πρεμιέρα εκπτώσεων, με υποτονικό όμως κλίμα, είχαμε χθες στις εμπορικές αγορές του Ηρακλείου, αλλά και όλης της Κρήτης. Η καλοκαιρινή περίοδος των εκπτώσεων που ξεκίνησε χθες αναμένεται να διαρκέσει έως την Τετάρτη 31 Αυγούστου, με τους εμπόρους να εμφανίζονται συγκρατημένα αισιόδοξοι αναφορικά με το πώς θα κινηθούν από πλευράς αγορών και τζίρου στα ταμεία τους οι εκπτώσεις, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι τα οικονομικά των πολιτών δεν είναι καθόλου ανθηρά.

Αν και ο κόσμος έχει στερηθεί όλο το προηγούμενο διάστημα την ευχαρίστηση του να ξεχυθεί στην αγορά για ψώνια, λόγω της κρίσης και των μειωμένων εισοδημάτων, εντούτοις τώρα κάποιοι εμφανίζονται διατεθειμένοι να καλύψουν κάποιες βασικές τους ανάγκες, αλλά κυρίως ανάγκες των παιδιών τους.

Έτσι περιπλανιούνται αυτές τις μέρες στους εμπορικούς δρόμους, ρίχνοντας μια ματιά στις βιτρίνες, με τους περισσότερους να κάνουν έρευνα αγοράς και κάποιους δειλά-δειλά να κάνουν και μερικά ψώνια. Άλλωστε σε αυτό βοηθούν και τα σημαντικά ποσοστά εκπτώσεων, που σε αρκετές περιπτώσεις ξεπερνούν και το 60%.

Αυτή την Κυριακή 17 Ιουνίου, εξάλλου, οι καταναλωτές θα μπορούν να αδράξουν και άλλη μια ευκαιρία, καθώς τα εμπορικά καταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά βάσει του νόμου, οπότε και εκμεταλλευόμενοι την κυριακάτικη αργία θα έχουν όλο το χρόνο να κάνουν μια βόλτα στα καταστήματα.


Συμβουλές προς τον καταναλωτή

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, αφού επισημαίνει ότι οι εκπτώσεις δίνουν την ευκαιρία να προμηθευτούμε προϊόντα που ενδεχομένως δεν είναι εύκολο να αποκτήσουμε στην αρχική τους τιμή, δίνει έξι συμβουλές προς τους καταναλωτές προκειμένου να κάνουν προσεκτικές επιλογές και να αποφύγουν πιθανές παγίδες.

Αναλυτικά ο Συνήγορος του Καταναλωτή συστήνει:


- Υιοθετούμε συνετή καταναλωτική συμπεριφορά: Αγοράζουμε έχοντας υπόψη τις οικονομικές μας δυνατότητες και τον οικογενειακό μας προϋπολογισμό.

Καταρτίζουμε λίστα με τα απαραίτητα είδη. Δεν αγοράζουμε υπό πίεση.

Στην περίπτωση της αγοράς με πίστωση (πιστωτική κάρτα, με δόσεις ή με καταναλωτικό δάνειο), ελέγχουμε προσεκτικά τους επιμέρους όρους και λαμβάνουμε υπόψη τις χρεώσεις που συνεπάγεται και, κυρίως, τους τόκους, τον αριθμό των δόσεων, κ.λπ., σε σχέση με το οικογενειακό μας εισόδημα. Καμία επιβάρυνση δεν επιτρέπεται λόγω της χρήσης συγκεκριμένου μέσου πληρωμής, όπως είναι η πιστωτική και η χρεωστική κάρτα.


- Αποφεύγουμε τις παγίδες: Ελέγχουμε προσεκτικά τα προϊόντα που αγοράζουμε, ώστε να μην είναι ελαττωματικά, δεύτερης διαλογής κ.λπ. Συγκρίνουμε τις τιμές των προϊόντων και δεν παρασυρόμαστε από την τυχόν χαμηλή τιμή κάποιου μεμονωμένου προϊόντος του καταστήματος (προϊόν - "κράχτης") ή από υψηλά ποσοστά εκπτώσεων που αναγράφονται ενιαία στις βιτρίνες, τα οποία δεν αφορούν το σύνολο των προϊόντων που διαθέτει. Κρατάμε πάντοτε την απόδειξη αγοράς. Θα τη χρειαστούμε στην περίπτωση που το προϊόν αποδειχθεί ελαττωματικό ή ως απόδειξη για την εγγύηση. Τα καταστήματα έχουν εκ του νόμου υποχρέωση επιστροφής μόνο αν το προϊόν είναι ελαττωματικό.

Δεν παρασυρόμαστε από τις διαφημίσεις και από τα υπερβολικά ποσοστά εκπτώσεων. Εστιάζουμε στην τελική τιμή του προϊόντος ή της υπηρεσίας.


- Μαθαίνουμε τι ισχύει: Οι πλασματικές εκπτώσεις και προσφορές είναι παράνομες. Αποτελούν μορφή παραπλάνησης του καταναλωτή και, ως εκ τούτου, απαγορεύονται. Το κατάστημα υποχρεούται, σύμφωνα με τον "Κώδικα Δεοντολογίας για την Προστασία του Καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες", να αναγράφει σε όλα τα πωλούμενα είδη την τιμή πριν, την τιμή μετά την έκπτωση και, προαιρετικά, το ποσοστό της έκπτωσης, στο ίδιο καρτελάκι, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να κάνει τη σύγκριση. Δεν αρκεί η αναγραφή ενός γενικού ποσοστού έκπτωσης στη βιτρίνα του καταστήματος. Το ίδιο ισχύει και για τις προσφορές. Σε περίπτωση που παρέχονται διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορία προϊόντων, πρέπει να αναγράφεται στη βιτρίνα του καταστήματος το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού (από...% έως...%). Εάν οι εκπτώσεις αφορούν λιγότερο από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, πρέπει να αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό. Ειδικά για τα καταστήματα stock ή outlet, πρέπει να αναγράφονται, για λόγους σαφήνειας και διαφάνειας, η αρχική τιμή, όλες οι ενδιάμεσες τιμές του stock ή του outlet διαγεγραμμένες και, με έντονη γραφή, η τελική τιμή της έκπτωσης. Αν τη μειωμένη τιμή τη δικαιούται συγκεκριμένη μόνο κατηγορία καταναλωτών, π.χ. οι κάτοχοι κάρτας πελάτη του καταστήματος, αυτό θα πρέπει να αναγράφεται ευκρινώς δίπλα από την τιμή. Αν η υψηλή έκπτωση ισχύει μόνο για προϊόντα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, π.χ. μόνο για ρούχα ή παπούτσια συγκεκριμένου μεγέθους ή χρώματος, τότε θα πρέπει αυτό να αναφέρεται σαφώς, π.χ. «το προϊόν είναι διαθέσιμο και σε άλλα μεγέθη ή χρώματα αλλά χωρίς έκπτωση». Οι υπεύθυνοι των καταστημάτων θα πρέπει να μπορούν να αποδείξουν σε περίπτωση ελέγχου, αμέσως ή σε εύλογο χρονικό διάστημα, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.


- Δε συγχέουμε τις προσφορές με τις εκπτώσεις: Οι εκπτώσεις διενεργούνται τέσσερις φορές το χρόνο (τακτικές και ενδιάμεσες) και αφορούν προϊόντα της εποχής (σεζόν), που προσφέρονται σε χαμηλότερη τιμή. Οι προσφορές μπορούν να γίνονται σε όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από τις περιόδους των εκπτώσεων, και αφορούν σε συγκεκριμένα προϊόντα ή προϊόντα ορισμένης κατηγορίας. Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.


Γνωρίζουμε τα δικαιώματά μας - Κέντρο Εξυπηρέτησης Καταναλωτών 1520

Το πέμπτο σημείο που επισημαίνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει να κάνει με τα δικαιώματα όλων εμάς που προχωρούμε σε αγορές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και όχι μόνο.

Δικαιούμαστε λοιπόν, και κατά τις εκπτώσεις, να ενημερωνόμαστε από τον προμηθευτή για την ποιότητα, την προέλευση και τα βασικά χαρακτηριστικά του προϊόντος και να ζητούμε κάθε σχετική πληροφορία, όπως για την πιθανή διάρκεια ζωής του, τη διάρκεια της εμπορικής εγγύησης κ.λπ. Μπορούμε επίσης να ζητούμε, εκτός από την απόδειξη, την εγγύηση του προϊόντος (για διαρκή καταναλωτικά αγαθά) και τις οδηγίες χρήσης, οι οποίες πρέπει να είναι στην ελληνική γλώσσα. Σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος ή έλλειψης συμφωνημένης ιδιότητας, τα δικαιώματά μας για επισκευή, αντικατάσταση, μείωση του τιμήματος ή υπαναχώρηση ισχύουν και στην περίοδο των εκπτώσεων, εκτός εάν η ελκυστική τιμή του προϊόντος οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ελαττωματικό και υπάρχει σχετική ενημέρωσή μας. Και στις εκπτώσεις, όπως αναφέρει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, ισχύει το δικαίωμα της αναιτιολόγητης υπαναχώρησης εντός 14 ημερολογιακών ημερών για προϊόντα ή υπηρεσίες που προμηθευθήκαμε εξ αποστάσεως (τηλεφωνικά ή μέσω του διαδικτύου), με τις εξαιρέσεις που προβλέπει η σχετική νομοθεσία.


- Διεκδικούμε τα δικαιώματά μας: Τέλος, όπως ενημερώνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, για παραπλανητικές πρακτικές και πλασματικές ή ανακριβείς κατά το ποσοστό εκπτώσεις αρμόδια είναι η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης καταναλωτών 1520), η οποία επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα.

Για εξωδικαστική επίλυση προβλημάτων από συναλλαγή μας με προμηθευτή που έχει την έδρα του την Ελλάδα μπορούμε να υποβάλουμε αναφορά στην Ανεξάρτητη Αρχή "Συνήγορος του Καταναλωτή".

ρεπορτάζ: Μαρία Αντωνογιαννάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση