iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2017
ΩΚΕΑΝΟΙ ΧΡΟΝΟΥ ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΟΥΝΤΟΥΦΑΡΗΣ

"Ωκεανοί του χρόνου" φαντασία στην Ευρώπη της κρίσης


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Όλα ξεκινούν στο νέο βιβλίο του Σταύρου Μουντουφάρη με τίτλο "Ωκεανοί χρόνου"... παραδοσιακά, όπως ορίζουν οι κλασικές ιστορίες τρόμου. Μόνο που η εξέλιξη των πραγμάτων είναι τελείως διαφορετική. Γιατί δε βρισκόμαστε πια ημερολογιακά στο μεσαίωνα ή τους αιώνες του γοτθικού τρόμου, αλλά στην τεχνολογικά θαυματουργή εποχή του 21ου αιώνα. Την εποχή που αρχίζουν και τελειώνουν όλα. Το πρώτο βιβλίο της αλληγορικής τριλογίας έχει λίγο απ' όλα στα... συστατικά του. Οικονομική κρίση, γεωπολιτικές αναταράξεις, επικαιρότητα και φυσικά άφθονο σασπένς και χορταστικές δόσεις θρίλερ και επιστημονικής φαντασίας. Το βιβλίο μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "Λιβάνη".


Βαμπίρ, παράλληλα σύμπαντα, επιστημονική φαντασία, ιστορία και πολιτική. Αλληγορία με σύγχρονους όρους πάνω σε αρχαία μυθικά θεμέλια. Πώς ακριβώς δένουν στο νέο βιβλίο "Ωκεανοί χρόνου" όλα αυτά, που μοιάζουν σε πρώτη ανάγνωση αταίριαστα;  

«Σε πρώτη ανάγνωση. Γιατί σε δεύτερη υπάρχει ο κοινός συνδετικός κρίκος, που είναι το υπόβαθρο της σημερινής εποχής σε αυτή τη γωνιά της γης. Μιας από τις τραγικότερες στην ιστορία της Ευρώπης, όπου η τεχνολογική "απογείωση"... προσγειώνεται απότομα στο δύσβατο διάδρομο μιας πτήσης προς το άγνωστο. Σαν εκείνη πάνω από το Τρίγωνο των Βερμούδων που περιγράφεται στο βιβλίο. Αρχαία φαντάσματα, όπως ο διχασμός των λαών της ηπείρου με τα πολλά και διαφορετικά βαμπίρ που ξύπνησαν από τον ύπνο τους, ο "γοτθικός" μεσαίωνας της κρίσης, όχι μόνο οικονομικής, και οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις αποτέλεσαν το ιδανικό πεδίο για να βάλω να "πολεμήσουν" παρόν, παρελθόν και μέλλον. Περνώντας από το φίλτρο του βασικού πια συστατικού της ζωής μας, του τρόμου, και ειδικά εκείνου του άγνωστου, την ιστορία και τους πρωταγωνιστές μου. Άλλωστε, ο φόβος δεν είναι ο κυρίαρχος αυτής της κρίσης;».


Πρωταγωνιστές που όμως δεν είναι ήρωες, αλλά το ακριβώς αντίθετο.

«Πρόκειται για ανθρώπους σαν όλους εμάς. Φοβισμένους, αγχωμένους, ομήρους του ρολογιού, που πασχίζουν να επιβιώσουν μέσα στην τρέλα που κυριαρχεί γύρω, ένα σκηνικό που στα δικά μου μάτια πέρασε το κατώφλι της Αποκάλυψης. Είναι άνθρωποι που βίωσαν την κρίση και τώρα ήρθε η ώρα να δουν τις συνέπειές της. Με έναν μεταφορικό τρόπο όλα εκείνα που έχουμε στην άκρη του μυαλού μας. Μέσα σε παράλληλα σύμπαντα από τα πολλά που υπάρχουν εκεί έξω. Πρωταγωνιστές που μπορούν όμως να γίνουν ήρωες με ένα δικό τους, πιο ανθρώπινο ή πιο υπερφυσικό τρόπο. Η και τα δυο μαζί. Κάτι που επιτρέψτε μου να το κρατήσω λίγο στα σκοτεινά... σεντούκια του μυαλού μου, καθώς ο ρόλος τους, όπως θα φανεί στη συνέχεια, στα επόμενα βιβλία, ίσως να μην είναι αυτός που έδειξε με την πρώτη ματιά».


Γιατί η Ευρώπη; Και γιατί το Ηράκλειο, η Κρήτη, η Κόστα Ρίκα, η Ρώμη; Ένα μωσαϊκό από τόπους και ανθρώπους που προσπαθούν μέσα σε αυτές τις 536 σελίδες του βιβλίου να επιβιώσουν, να σώσουν ή να σωθούν, να καταστρέψουν ή να καταστραφούν.

«Η Ευρώπη, γιατί είναι η παλιά γνώριμη μιας αμαρτωλής ιστορίας ή μάλλον πολλών που θα έπρεπε να διδάσκουν. Ατυχώς όμως μόνο όσους διαβάζουν ιστορία. Μια ήπειρος που ξέρει τι θα πει διχασμός, κρίσεις και πόλεμος, και όμως συνεχίζει τις ίδιες αμαρτίες, χωρίς να τις έχει εξομολογηθεί και λυτρωθεί. Το Ηράκλειο για έναν πολύ απλό λόγο, γιατί είναι η πόλη που ζω και εκείνη που θα μπορούσα να δομήσω ένα κομμάτι του μύθου με όσο πιο ρεαλιστικό τρόπο θα ήταν δυνατόν. Η Ρώμη για έναν αντίστοιχο λόγο, καθώς έζησα εκεί αρκετά χρόνια και για έναν επιπλέον, ότι την αγαπώ και την έχω πάντα στην καρδιά μου. Και ίσως μεροληπτικά της έχω επιφυλάξει μια κάπως καλύτερη μοίρα από άλλες πόλεις και περιοχές. Όπως και την Κόστα Ρίκα, μια από τις ομορφότερες χώρες του κόσμου, την οποία ευτύχησα να ρουφήξω άπληστα και να νοσταλγώ. Βλέποντάς την πια πέρα μακριά σαν αναμνήσεις σε... "Ωκεανούς χρόνου"».


Και τώρα τι; Τι μας περιμένει ως Ευρώπη και ως κόσμος στη συνέχεια της τριλογίας;

«Βασικά φόβος. Τρόμος. Ελπίζω σε χορταστικές δόσεις. Βαμπίρ, περισσότερα και ισχυρότερα. Ο Πρίγκιπας Βλαντ ήταν απλώς η αρχή και η Κόμισα Χέλγκα το... νέο αίμα. Απαντήσεις και νέες ερωτήσεις. Ένα σκηνικό πριν και μετά την Αποκάλυψη. Κόσμοι μέσα στους κόσμους με ανάλογες ή και διαφορετικές ιστορίες. Και η αρχή μιας μάχης με όρους υπερφυσικούς, αλλά και γήινους. Γοτθικούς αλλά και σύγχρονους. Με ξόρκια αλλά και τεχνολογία».


Και γιατί τρόμος; Γιατί φόβος;

«Πέρα από το αυτονόητο, ότι δηλώνω λάτρης κάθε μορφής θρίλερ, όπως και επιστημονικής φαντασίας, η απάντηση είναι απλή: γιατί ο φόβος είναι η "μαγική" λέξη σε αυτή την ιστορία της κρίσης, που δεν έχει φυσικά πει ακόμη την τελευταία της λέξη. Σκεφτείτε πόσο φοβισμένοι νιώθουμε όλοι και πώς ο φόβος έδρασε καταλυτικά σαν μηχανισμός ελέγχου είτε των μαζών, είτε ατομικά σε όλα τα επίπεδα. Φόβος που δε διαφέρει ανά εποχή, χώρα και λαό. Είναι ο ίδιος με εκείνον που "γέννησε" ο Στόουκερ στο "Δράκουλα", που έκανε τον Πόε και τον Λάφκραφτ να μεγαλουργήσουν, ο ίδιος εκείνος φόβος που μας κρατά όλους εγκλωβισμένους και παγωμένους στον ήχο ενός ακόμα δελτίου ειδήσεων, στην αναγγελία του επόμενου μνημονίου, της επόμενης φοροκαταιγίδας, του επόμενου λογαριασμού, της επόμενης μέρας που δεν ξέρουμε πώς θα ξημερώσει...».

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα Σταύρο Μουντουφάρη

Ο Σταύρος Μουντουφάρης γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης. Είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης, στον τομέα Αρχαιολογίας. Έχει συμμετάσχει σε πανεπιστημιακές ανασκαφές στην Αρχαία Ελεύθερνα Ρεθύμνου και σε ανασκαφές του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Κρήτης στην Ακρόπολη Σμαρίου.

Εργάζεται ως δημοσιογράφος, ως υπεύθυνος των διεθνών ειδήσεων της εφημερίδας "Νέα Κρήτη" και του τηλεοπτικού σταθμού "ΚΡΗΤΗ TV". Έχει εργαστεί ως παραγωγός ραδιοφωνικών ειδησεογραφικών εκπομπών και τηλεοπτικών εκπομπών έρευνας.

Στο χώρο της λογοτεχνίας εμφανίστηκε με το βιβλίο "Η Έβδομη Σφραγίδα", που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις "Λιβάνη", όπως επίσης και τα βιβλία του "Αιώνων Όνειρα", που τιμήθηκε με τον Αργυρό Ικαρομένιππο, ως το δεύτερο καλύτερο βιβλίο επιστημονικής φαντασίας του 1997, και "Η Γραμμή του Χρόνου".

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση