iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 22 Αυγούστου 2017
Τσίπρας Κίνα Πεκίνο Απαγορευμένη Πόλη

Τσιπράς προς Κίνα: Φτιάξτε το αεροδρόμιο στο Καστέλι


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Πρόσκληση νούμερο 2! Μετά τον Αντώνη Σαμαρά, ο Αλέξης Τσίπρας έγινε ο δεύτερος κατά σειρά πρωθυπουργός που απηύθυνε επί κινεζικού εδάφους επίσημη πρόσκληση-πρόκληση στους Κινέζους, να έρθουν να κατασκευάσουν το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου...

Το "άνοιγμα" που έκανε από το Πεκίνο για κινεζικές επενδύσεις στη χώρα μας ο Έλληνας πρωθυπουργός δεν αφορούσε βεβαίως μονάχα στο Καστέλι. Το νέο αεροδρόμιο όμως μαζί με το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο ήταν τα δύο φιλόδοξα επενδυτικά πρότζεκτ στα οποία ο πρωθυπουργός έκανε πιο... ειδική ονομαστική αναφορά και στις δηλώσεις του, πέραν των όσων προφανώς συζητήθηκαν κατ' ιδίαν με την κινεζική ηγεσία.

Πρόκειται για μια κίνηση του Αλέξη Τσίπρα που έρχεται να "κουμπώσει" με το σενάριο που η αλήθεια είναι ακούγεται έντονα εδώ και καιρό στην κατασκευαστική και δημοσιογραφική πιάτσα. Ένα σενάριο που αφορά σε ένα ελληνοκινεζικό παζάρι-τριπλέτα μεταξύ λιμανιού Πειραιά, Θριάσιου και Καστελίου, και θέλει μια κινεζική εταιρεία, και μάλιστα κρατική, σε συνεννόηση με μια εγχώριας βάσης διεθνή εργολαβική εταιρεία, να έχουν πάρει ήδη γερό πρόκριμα, ακόμα και... "δαχτυλίδι" -χρίσμα για το μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης...


Η πρόσκληση

Ας δούμε όμως αναλυτικά τα του κινεζικού ενδιαφέροντος για την Κρήτη, με επίκεντρο την επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο.

Από την κινεζική πρωτεύουσα ο Έλληνας πρωθυπουργός όρισε αναλυτικά τα περιουσιακά στοιχεία της Ελλάδος και τους τομείς για ελληνοκινεζικές μπίζνες ως εξής: Θριάσιο, αεροδρόμιο στο Καστέλι, σιδηροδρομικό δίκτυο, ναυπηγεία, αγροτικά προϊόντα και τουρισμός.

Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τη συνάντηση του Αλέξη Τσίπρα με τον Κινέζο πρωθυπουργό Λι Κετσιάνγκ έγινε ειδική συζήτηση και μνεία στο έργο του νέου αεροδρομίου Καστελίου. Ο Έλληνας πρωθυπουργός φέρεται να απηύθυνε πρόσκληση στον Κινέζο ομόλογό του να συμμετάσχουν (αυτό ήταν το ρήμα που χρησιμοποίησε και ίσως να έχει βαθύτερη σημασία) στην κατασκευή του αεροδρομίου Καστελίου.

Ο Κινέζος ομόλογός του, σύμφωνα με τις αναφορές των μέσων ενημέρωσης της Κίνας, αντέδρασε θετικά και είπε ότι το θέμα συνολικά των επενδύσεων θα αναλάβει ειδική επιτροπή. Κάποια κινεζικά Μέσα μάλιστα το προχώρησαν ακόμα παραπέρα, κάνοντας λόγο ακόμα και για περίπου συμφωνία ως προς το Καστέλι!

Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου βρέθηκε παράλληλα στο επίκεντρο και κατά τις δηλώσεις που έκανε ο Αλέξης Τσίπρας στην κινεζική τηλεόραση. Όπως είπε ο κ. Τσίπρας σε συνέντευξη που παραχώρησε, το αεροδρόμιο Καστελίου είναι ένα από τα πεδία στα οποία μπορούν να επενδύσουν οι Κινέζοι.

Μιλώντας στο δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο της Κίνας CCTV, ο Έλληνας πρωθυπουργός σημείωσε με νόημα ότι η Ελλάδα θα είναι η πύλη εισόδου της Κίνας στην Ευρώπη, μια δήλωση σημειωτέον που είχε επίσης κάνει από το Πεκίνο προ 3ετίας ο τότε πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, ενώ αναφέρθηκε και σε άλλες επενδύσεις που θα γίνουν, ώστε να διευκολυνθεί η διακίνηση των κινεζικών προϊόντων.

«Η Ελλάδα μπορεί να γίνει μια γέφυρα ανάμεσα στο δυτικό κόσμο και την Κίνα, και αυτή είναι μια κοινή μας επιδίωξη. Επισκέπτομαι το Πεκίνο και τη Σαγκάη αμέσως μετά την ολοκλήρωση αυτής της σημαντικής συμφωνίας, της αμοιβαία επωφελούς συμφωνίας, για την παρουσία της κινεζικών συμφερόντων εταιρείας Cosco στο λιμάνι του Πειραιά. Το λιμάνι του Πειραιά αναβαθμίζεται σε έναν παγκόσμιο, σε ένα διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο.

Έχουμε μπροστά έναν σημαντικό διαγωνισμό στο Θριάσιο Πεδίο, που είναι δίπλα στο λιμάνι του Πειραιά, όπου εκεί μπορεί να δημιουργηθεί ένα πολύ σημαντικό logistic center, με την πιθανότητα - και βεβαίως είναι προφανές ότι υπάρχει ενδιαφέρον κινέζικων εταιρειών γι' αυτό - να υπάρξουν υποδομές συναρμολόγησης προϊόντων που θα έρχονται από την Κίνα προς την Ευρώπη.

Ταυτόχρονα, έχουμε την προοπτική το αμέσως επόμενο διάστημα να ανοίξουμε και άλλους τομείς συνεργασίας, τόσο στις μεταφορές - διαγωνισμός για το αεροδρόμιο Καστελίου της Κρήτης», ήταν οι χαρακτηριστικές δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα στην κινεζική τηλεόραση.


Το σενάριο-τριπλέτα!

Βλέποντας κανείς τις δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα, δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει μια αναφορά σε μια συγκεκριμένη τριπλέτα: Λιμάνι Πειραιά (με Cosco) - Θριάσιο - Καστέλι.

Τυχαίο; Κάθε άλλο, αν αναλογιστεί κανείς συγκεκριμένο σενάριο για το οποίο βοά η πιάτσα, κατασκευαστική-δημοσιογραφική-πολιτική, στη χώρα μας εδώ και λίγους μήνες. Ένα σενάριο ανταλλαγής και ελληνοκινεζικής συνεννόησης, το οποίο, αν μη τι άλλο, μοιάζει να "δένει", για να το θέσουμε απλά, με τις αναφορές Τσίπρα επί κινεζικού εδάφους!

Ποιο είναι το σενάριο της τριπλέτας;

Στην ελληνική κυβέρνηση δεν "πιστεύουν" ιδιαίτερα στο ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για το Καστέλι και αντιθέτως "ποντάρουν" στον "κινεζικό δράκο"! Με βάση το συγκεκριμένο σενάριο, στην κυβέρνηση έχουν κατασταλάξει πως οι μοναδικοί που πραγματικά θέλουν διακαώς να πάρουν το έργο, πακέτο με άλλα επενδυτικά πρότζεκτ, είναι οι Κινέζοι, και είναι η "κολόνα" του υπουργείου Υποδομών ενόψει της δημοπράτησης, η οποία επί του παρόντος οδεύει από τη μια αναβολή στην... άλλη!

Φυσικά, για λόγους πολιτικής και επικοινωνιακής χροιάς, στην κυβέρνηση δε θα ήθελαν επουδενί στη δημοπράτηση να εμφανιστούν μονάχα οι Κινέζοι. Θέλουν όσο το δυνατόν περισσότερες προσφορές, και αυτό είναι κατανοητό.

Από εκεί και πέρα, με βάση είπαμε το συγκεκριμένο σενάριο, στην κυβέρνηση έχουν δώσει ήδη πρόκριμα στην κινεζική πλευρά. Έχουν "χτίσει" μάλιστα συγκεκριμένο deal.

Οι Κινέζοι καιγόντουσαν για το λιμάνι του Πειραιά. Πίεζαν να κλείσει το θέμα της παραχώρησης στην Cosco, το οποίο "τρέναρε" επί καιρό η κυβέρνηση. Ως αντάλλαγμα για την παραχώρηση του λιμανιού του Πειραιά φέρεται να έχει τεθεί από την ελληνική πλευρά η επένδυση των Κινέζων στο Θριάσιο και στο Καστέλι!

Η επένδυση, στην περίπτωση του Καστελίου, θα γίνει μέσω του κρατικού κατασκευαστικού κολοσσού China State Construction Engineering Corporation, ο οποίος όμως βγάζει ως μπροστάρη, ή ως... "λαγό" για κάποιους, μια άλλη διεθνή κατασκευαστική εταιρεία με ελληνικό "πυρήνα": Την Archirodon Group, μια εταιρεία με μακρά παρουσία δεκαετιών και μεγάλα έργα, κυρίως μεγάλα λιμάνια ανά τη Μεσόγειο, η οποία τελευταία έχει επανακάμψει στο προσκήνιο...

Τη σύμπραξη αυτή συμπληρώνει, ως τρίτος πόλος στο επενδυτικό σχήμα, και ένας ευρωπαϊκός παίκτης, συγκεκριμένα η εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Ζυρίχης. Με βάση το σενάριο αυτό λοιπόν, το κάλεσμα Τσίπρα από το Πεκίνο δεν ήταν παρά μια υπενθύμιση της άτυπης συμφωνίας προς τους Κινέζους: «Εμείς, ως κυβέρνηση, ολοκληρώσαμε το δικό μας κομμάτι, κλείνοντας την παραχώρηση του λιμανιού στην Cosco. Ελάτε λοιπόν τώρα κι εσείς να κάνετε το δικό σας, επενδύοντας σε Καστέλι και Θριάσιο».


ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ


Τουρισμός και αγροτικά προϊόντα

Το Καστέλι, από τη στιγμή που το πάλαι ποτέ σχέδιο του λιμανιού του Νότου και του διαμετακομιστικού κέντρου στο Τυμπάκι φαίνεται πως έχει οριστικά παραπεμφθεί στις "καλένδες", αποτελεί την κορωνίδα του κινεζικού επενδυτικού ενδιαφέροντος για την Κρήτη. Το επενδυτικό ενδιαφέρον του "κινεζικού δράκου" έχει ευρύτερες διαστάσεις όμως τόσο στον τουριστικό χάρτη της Κρήτης, με διπλό άξονα, τον ξενοδοχειακό χώρο και την εξοχική κατοικία, όσο βεβαίως και στο μέτωπο των αγροτικών προϊόντων, προεξέχοντος του ελαιολάδου, όπου υπάρχουν τεράστια περιθώρια για μεγαλύτερες εμπορικές συνεργασίες από τις μάλλον πενιχρές ως σήμερα εξαγωγές...

Στο τουριστικό μέτωπο μάλιστα, οι πληροφορίες θέλουν τους Κινέζους επενδυτές να έχουν κάνει τη δική τους έρευνα αγοράς και δη με ιδιαίτερη οργάνωση. Έχουν μαζέψει στοιχεία αναλυτικά για τις τουριστικές μονάδες, βολιδοσκοπούν ξενοδοχεία που βγαίνουν προς πώληση ή ξενοδοχεία που είναι πιθανόν να βγουν τα επόμενα χρόνια "στο σφυρί", θεωρώντας πως μέσω επενδύσεων εδώ μπορούν να ανοίξουν το μεγάλο τουριστικό ρεύμα από την Κίνα προς την Κρήτη.

Υπό στενή κινεζική παρακολούθηση είναι πάντοτε και τα μεγάλα λιμάνια της Κρήτης, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διαμετακόμιση των κινεζικών προϊόντων. Όπως μάλιστα εκτιμούν πολλοί παράγοντες της αγοράς, από διάφορα μετερίζια, οι ελληνοκινεζικές και κινεζο-κρητικές κατ' επέκταση εμπορικές ή επενδυτικές συνεργασίες είναι στα πρώτα τους βήματα.

Η επενδυτική επέλαση του "κινεζικού δράκου" στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια είναι θεαματική... Το 2015 μάλιστα έσπασαν τα κοντέρ, αφού το ποσό των απευθείας κινεζικών επενδύσεων στην Ε.Ε. έφτασε τα 20 δισ. ευρώ! Από την πίτα, το μερίδιο της Ελλάδας είναι αρκετά μικρό, περί τα 405 εκατομμύρια ευρώ, γεγονός που δείχνει πως τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να αναμένουμε άρδην αύξηση των κινεζικών επενδύσεων στη χώρα μας, αλλά και εδώ στο νησί μας...


Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση