iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 23 Μαΐου 2017
σουβλατζιδικο

Το επάγγελμα που "νικάει" την κρίση


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Εδώ και περίπου επτά χρόνια ζούμε την εποχή της βαθιάς κρίσης, με σπίτια να κλείνουν και τις επιχειρήσεις να βάζουν λουκέτα η μία μετά την άλλη. Και αναρωτιέται κανείς: υπάρχουν ευκαιρίες επιχειρηματικότητας μέσα στην κρίση; Ε, λοιπόν όσο και αν φαντάζει απίστευτο, ναι υπάρχουν. Και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα με μια απλή παρατήρηση στους εμπορικούς δρόμους, όχι μόνο του Ηρακλείου και της Κρήτης, αλλά και ολόκληρης της χώρας. Καθότι εκεί που κλείνει μια επιχείρηση πολλές φορές ανοίγει μια άλλη.

Το ερώτημα όμως είναι το εξής: τι είδους επιχειρήσεις ανοίγουν; Δηλαδή τι έχει πέραση μέσα στην κρίση και σε ποιους κλάδους επιλέγει ο Έλληνας τη σήμερον ημέρα να επενδύσει τα λιγοστά λεφτά που έχει στην άκρη; Απάντηση; Η εστίαση!!!

Ο χώρος αυτός φαίνεται, σύμφωνα με έρευνα, να τραβά το επιχειρηματικό ενδιαφέρον του Έλληνα στην Ελλάδα της κρίσης, πράγμα που αντιλαμβάνεται κανείς εύκολα όταν, κοιτάζοντας γύρω, βλέπει ο κόσμος να έχει γεμίσει καφετέριες και ταχυφαγεία. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας για τις τελευταίες τάσεις στον κλάδο του franchise που πραγματοποίησε η εταιρεία MSO - Marketing Services Organization - για λογαριασμό της Διεθνούς Έκθεσης KEM Franchise, οι περισσότεροι Έλληνες ενδιαφέρονται να επενδύσουν στο χώρο της εστίασης ως 100.000 ευρώ, με τη μέθοδο του franchising. Μια μέθοδο που δείχνει αντοχή στην εποχή της κρίσης.


Τα ποσοστά

Σύμφωνα με την έρευνα, ο κύριος όγκος των ερωτωμένων (61,48%) παρουσιάζει επενδυτική δυνατότητα ή πρόθεση επένδυσης ως 100.000 ευρώ. Το 21,22% είναι διατεθειμένο να επενδύσει ως 200.000 ευρώ, το 10,93% μεταξύ 201.000 ευρώ και 300.000 ευρώ, ενώ το 6,37% εμφανίζει επενδυτική δυνατότητα άνω των 301.000 ευρώ. Ως προς τα προς επένδυση ποσά ανά κατηγορία στην κατηγορία "Εστίαση-Τρόφιμα", οι ερωτηθέντες δήλωσαν ότι προτίθενται να διαθέσουν ως 100.000 ευρώ σε ποσοστό 73,64%, αλλά ταυτόχρονα επιλέγουν την εστίαση ως κύριο πεδίο ενδιαφέροντος και άτομα που θέλουν να επενδύσουν ποσά άνω των 301.000 ευρώ με ποσοστό 3,10%, αλλά και άτομα που επιθυμούν να διαθέσουν από 101.000 ευρώ ως 300.000 ευρώ.


Το ενδιαφέρον και στους άλλους τομείς

Πιο αναλυτικά τώρα, όσον αφορά στην κατανομή του επιχειρηματικού ενδιαφέροντος του Έλληνα και στους υπόλοιπους επαγγελματικούς κλάδους, τα στοιχεία έχουν ως εξής: το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, όπως προαναφέρθηκε, συγκεντρώνει η κατηγορία "Εστίαση-Τρόφιμα" (35,48%), η οποία συνεχίζει να αποτελεί τον κύριο στόχο των επενδυτών. Ακολουθούν οι κατηγορίες "Παροχή Υπηρεσιών" (21,90%), "Διάφορα" (15,95%) και "Υγεία-Ομορφιά" (10%). Σημαντικά ποσοστά παρουσιάζουν οι κατηγορίες "Ένδυση -Υπόδηση- Αξεσουάρ" (8,33%) και "Οικιακός Εξοπλισμός" (3,34%). Η "Εκπαίδευση-Επιμόρφωση" (5%), ενώ αποτελεί μέρος της παροχής υπηρεσιών, συγκεντρώνει σημαντικό ποσοστό ενδιαφέροντος και αναλύεται ξεχωριστά. Οι ερωτώμενοι στην πλειονότητά τους εκδήλωσαν ενδιαφέρον για ένταξη στο θεσμό της δικαιόχρησης (franchise) ως δικαιοδόχοι (franchisee) σε ποσοστό 62,44%. Παράλληλα σημαντικό ποσοστό (17,56%) δηλώνει την πρόθεσή του να λειτουργήσει ως master franchisor, εισάγοντας στην Ελλάδα κάποιο concept του εξωτερικού. Το 20% των ερωτηθέντων ενδιαφέρεται να αναπτύξει με τη μέθοδο του franchise το δικό του concept, δηλαδή να γίνει franchisor. Σημειώνεται πως οι επιχειρήσεις που εντάσσονται στο δίκτυο franchise απέδειξαν ότι αντέχουν στο χρόνο, καθώς εντάσσονται στις ελάχιστες περιπτώσεις οι οποίες αντί να συρρικνώνονται αναπτύσσονται. Αντίθετα, σύμφωνα με έρευνα του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, το σύνολο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων βρίσκεται σε καθεστώς συρρίκνωσης και διαρκούς ματαίωσης ή στην καλύτερη των περιπτώσεων αναστολής των επενδυτικών σχεδίων («κλειστό μέχρι νεωτέρας»).


Προβληματισμός για λουκέτα

Το ποσοστό των μικρών επιχειρήσεων που θεωρούν πολύ ή αρκετά πιθανό το ενδεχόμενο να έχουν το επόμενο διάστημα σοβαρό πρόβλημα λειτουργίας, σε βαθμό που θα κινδυνέψουν να κλείσουν, επανήλθε στα επίπεδα των προηγούμενων ετών, αντανακλώντας το πραγματικό πρόβλημα επιβίωσης που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις. Το 46,3% των επιχειρήσεων θεωρεί πολύ πιθανό τον κίνδυνο "λουκέτου" (έναντι 32,9% στην αντίστοιχη έρευνα το Φεβρουάριο του 2015). Άμεσο κίνδυνο κλεισίματος το επόμενο εξάμηνο αντιμετωπίζει το 27,3% των μικρών επιχειρήσεων. Εκτιμάται ότι η μείωση επιχειρήσεων το επόμενο εξάμηνο θα είναι κατά 63.000 και θα αφορά κυρίως τις πολύ μικρές επιχειρήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 30% των αυτοαπασχολουμένων δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανό να διακόψει ή να αναστείλει την επιχειρηματική του δραστηριότητα. Σύμφωνα με το σενάριο βάσης του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ, τα πιθανά "λουκέτα" επιχειρήσεων που βρίσκονται στο "κόκκινο" συνεπάγονται κίνδυνο απώλειας 138.000 θέσεων συνολικής απασχόλησης (εργοδότες, αυτοαπασχολούμενοι, μισθωτοί).

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ

«Δεν είμαστε καλοί στην πώληση»

Την ίδια στιγμή, πάντως, άλλη έρευνα κατέδειξε ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι μεν ικανές να παραγάγουν καινοτομία, όχι όμως και να πουλήσουν, καθώς παρουσιάζουν έλλειμμα οργανωσιακής κουλτούρας σε ό,τι αφορά την καινοτομία, παρά τα σκληρά μαθήματα της οικονομικής κρίσης. Τα ελλείμματα αυτά αποτύπωσε η πιλοτική έρευνα σε δείγμα περίπου 250 βορειοελλαδικών επιχειρήσεων (Δυτική Μακεδονία, Βόρειο Αιγαίο, Ανατολική Μακεδονία), που εκπονήθηκε με τη χρήση της νέας μεθοδολογίας μέτρησης καινοτομικότητας της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας (ΑΖΚ). Και σε αυτή την περίπτωση, η ένταξη σε ένα δίκτυο franchise και η συνεργασία με μια επώνυμη αλυσίδα "θωρακίζουν" το νέο επιχειρηματία από τέτοιους κινδύνους, καθώς καλείται να εφαρμόσει μια "δοκιμασμένη" συνταγή η οποία έχει ήδη μια πορεία στην αγορά και έτοιμο πελατολόγιο. Ρωτώντας πάντως τους Ηρακλειώτες, πολλοί ήταν εκείνοι που συμφώνησαν ότι, αν άνοιγαν δική τους επιχείρηση, αυτή θα ήταν σίγουρα καφετέρια, σουβλατζίδικο, τοστάδικο ή τυροπιτάδικο, χαρακτηρίζοντας την εστίαση μια δουλειά με γρήγορο και εύκολο κέρδος, αρκεί, όπως είπαν, το μαγαζί να στηθεί σε ένα καλό πόστο, επαληθεύοντας με τα λεγόμενά τους την έρευνα.


Ρεπορτάζ:Μαρία Αντωνογιαννάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση