iphone app
android app
iphone app android app
Πέμπτη 19 Ιανουαρίου 2017
6Ο ΕΠΑΛ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΗΠΟΣ

Κάνουν μάθημα σε σχολείο που έχει κήπο


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Τα σύγχρονα σχολεία δε διαθέτουν ούτε μια πατουχιά χώμα. Φτιαγμένα εξολοκλήρου από τσιμέντο και σίδερο, στερούν στους χιλιάδες μαθητές την επαφή με τη γη και τη φύση, παρά την επιστημονικά αποδεδειγμένη θετική επίδραση της συγκεκριμένης επαφής στον άνθρωπο.

Την πραγματικότητα αυτή αποφάσισε ν' αλλάξει η δραστήρια σχολική κοινότητα του 6ου ΕΠΑ.Λ., που εδρεύει στην περιοχή της Κηπούπολης, δημιουργώντας τι άλλο; Ένα σχολικό κήπο!

Κάπως έτσι έγινε η αρχή. Μαθητές και εκπαιδευτικοί χρησιμοποίησαν το λιγοστό χώρο φύτευσης για καλλωπισμό και εξωραϊσμό του περιβάλλοντος χώρου του σχολείου. Δημιούργησαν ζαρντινιέρες από παλέτες, φύτεψαν γλάστρες και τις τοποθέτησαν στο κτήριο, αλλάζοντας την όψη του διδακτηρίου, αλλά πάνω απ' όλα δημιουργώντας χαρούμενο κλίμα.

Παλέτες και ζαρντινιέρες δίνουν μια χαρούμενη όψη

Στη δημιουργία του χαρούμενου κλίματος συνέβαλε αποφασιστικά η αξιοποίηση φθαρμένων ελαστικών αυτοκινήτων και φορτηγών. Το υλικό αυτό, που κάτω από άλλες συνθήκες θα σάπιζε στις χωματερές (αυτοσχέδιες ή μη), πήρε άλλη διάσταση στα χέρια των μαθητών. Τα παιδιά, με την καθοδήγηση των δασκάλων τους, επεξεργάστηκαν τα ελαστικά, τα χρωμάτισαν και έφτιαξαν γλάστρες απλές και γλάστρες κύκνους, που κοσμούν το 6ο ΕΠΑ.Λ. Η ιδέα είχε καταγραφεί μέσω του προγράμματος "Ανακυκλώνω SΟSτε" του ΚΠΕ Βάμου.

Η συμμετοχή των μαθητών και η χαρά με την οποία συμμετείχαν σε όλες τις δράσεις ήταν καταλυτική για τη δημιουργία του αποτελέσματος. Όμως η προσπάθεια για ένα βιώσιμο σχολείο και μια βιώσιμη καθημερινότητα δε σταμάτησε εκεί, καθώς - ως γνωστόν - οι γλάστρες θέλουν χώμα και τα φυτά λίπασμα. Έτσι, το σχολείο μπήκε στη διαδικασία παραγωγής compost από οργανικά απόβλητα. Μάλιστα, ο κομποστοποιητής του 6ου ΕΠΑ.Λ. έχει πλέον ενταχθεί στο σχολικό πρόγραμμα, καθώς στο πλαίσιο των μαθημάτων ειδικότητας οι μαθητές έμαθαν τα πάντα για την οικιακή κομποστοποίηση. Και τα έμαθαν τόσο καλά, που εξέδωσαν τετρασέλιδο φυλλάδιο, ώστε να μοιραστούν τη γνώση τους με συγγενείς και φίλους.

Επιπλέον, συνδυάζοντας τις γνώσεις θεωρίας από τα μαθήματα με την πράξη, οι μαθητές συνέλεξαν τηγανόλαδα και παρήγαγαν βιοντίζελ, το οποίο χρησιμοποιήθηκε στον καυστήρα του σχολείου, και στη συνέχεια έγιναν συγκριτικές μετρήσεις απόδοσης.

Να αναφέρουμε, τέλος, και τη μετατροπή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε υβριδικό ηλεκτρο-υδρογονο-κίνητο αυτοκίνητο, έργο για το οποίο εργάστηκαν οι περισσότεροι μαθητές και καθηγητές του σχολείου, και για το οποίο έχουν γίνει πολλές αναφορές στον Τύπο.

Για τη συνολική του προσπάθεια, το σχολείο έχει λάβει ειδική διάκριση στο Διαγωνισμό Αειφόρου Σχολείου, ενώ έχει συμμετάσχει και στις δύο σχετικές εκδόσεις "Δείκτες Αειφόρου Σχολείου - Από τη θεωρία στην πράξη" και "Σχολικές ανακυκλω-δημιουργίες".

Η ομάδα που  διακρίθηκε στο δημοσιογραφικό διαγωνισμό


Φουλ στις περιβαλλοντικές διακρίσεις

Το 6ο ΕΠΑ.Λ. Ηρακλείου είναι ένα σχολείο που διαθέτει περιβαλλοντική συνείδηση και ευαισθησία, η οποία εκφράζεται μέσα από προγράμματα, δράσεις και ενέργειες τα τελευταία 5 χρόνια. Το 6ο ΕΠΑ.Λ. Ηρακλείου συμμετέχει με εκπαιδευτικούς και μαθητές σε διάφορα επιμορφωτικά προγράμματα και δίκτυα συνεργασίας σε πανελλαδικό επίπεδο, προωθώντας την περιβαλλοντική συνείδηση και τη διάχυση μιας νοοτροπίας φιλικά προσκείμενης προς το περιβάλλον και την αειφορία, τόσο στη μαθητική κοινότητα όσο και στον ευρύτερο τοπικό περίγυρο.

Το σχολείο βραβεύτηκε φέτος στο 2ο Παγκρήτιο Μαθητικό Διαγωνισμό Δημοσιογραφικών Δεξιοτήτων "Λευτέρης Δασκαλάκης" για το ρεπορτάζ του "Ηράκλειο, Βιώσιμη Πόλη". Επαναλαμβάνει έτσι την περυσινή επιτυχία, όπου πάλι είχε βραβευτεί στον τότε 1ο Παγκρήτιο Μαθητικό Διαγωνισμό Δημοσιογραφικών Δεξιοτήτων "Λευτέρης Δασκαλάκης" για το ρεπορτάζ "Η βιομηχανική κληρονομιά της πόλης του Ηρακλείου".

Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι το μοναδικό Επαγγελματικό Λύκειο του νομού που διακρίθηκε, και αυτό ισχύει τόσο για το περυσινό όσο και για το τρέχον σχολικό έτος.

Οι μαθητές και στις δύο περιπτώσεις έκανα ιστορικό ρεπορτάζ με αναφορά στις πηγές και επιτόπου εκπαιδευτικές επισκέψεις. Στη φετινή εργασία προστέθηκε και έρευνα. Οι μαθητές διαμοίρασαν ερωτηματολόγια στη γειτονιά τους αναφορικά με την ποιότητα ζωής στην περιοχή και κατόπιν έγινε στατιστική ανάλυση των απαντήσεων.

Οι συνεργασίες του ενδεικτικά περιλαμβάνουν συμμετοχές σε Εθνικά Περιβαλλοντικά Δίκτυα με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Κορδελιού - Ελευθερίου και Βερτίσκου στη Θεσσαλονίκη, με το ΚΠΕ Νάουσας, με το ΚΠΕ Βάμου και με το ΚΠΕ Ομηρούπολης Χίου. Φυσικά υπάρχει συνεργασία με το Δήμο, την Περιφέρεια και τοπικούς φορείς.

Ρεπορτάζ:Ελένη Σταυρουλάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση