iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 20 Οκτωβρίου 2017
πανελλαδικες 2016

Αυτές είναι οι απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Τα στυλό και τα μολύβια πήραν   "φωτιά"... Οι παλμοί στα ύψη. Η αγωνία για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς χτύπησε "κόκκινο"! Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, όπως είθισται παραδοσιακά, άνοιξε σήμερα το πρωί η "αυλαία" για τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις, τις πλέον πολύπλοκες εξετάσεις των τελευταίων ετών, από πλευράς οργάνωσης, καθώς θα διεξαχθούν και με το νέο, αλλά και με το παλιό σύστημα.

Το site neakriti.gr για μια ακόμη χρονιά συνεργάζεται με το Φροντιστήριο ΘΕΜΕΛΙΟ, για να έχετε άμεσα ενημέρωση τόσο για τα θέματα όσο και για τις απαντήσεις που τα συνοδεύουν.

Δείτε αναλυτικά τις απαντήσεις που δίνουν οι καθηγητές του Φροντιστηρίου ΘΕΜΕΛΙΟ στις ερωτήσεις που τέθηκαν.

Σε κείμενο του Έλληνα φιλόσοφου, παιδαγωγού και δοκιμιογράφου Ευάγγελου Παπανούτσου με θέμα τη φιλία κλήθηκαν να διαγωνιστούν οι υποψήφιοι στην πρεμιέρα των Πανελλαδικών εξετάσεων.

Σύμφωνα λοιπόν με τους καθηγητές "Το φετινό θέμα αφορούσε την έννοια της φιλίας και το ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη δημιουργία φιλικών σχέσεων. Η περίληψη, οι ασκήσεις κατανόησης και θεωρίας κρίνονται προσιτές και σχετικά εύκολα διαχειρίσιμες από τους μαθητές. Θα έπρεπε ωστόσο, οι μαθητές να προσέξουν στο ζητούμενο 2 να παραθέσουν το διπλό ρόλο των ΜΜΕ, δηλαδή τόσο  θετικό όσο και αρνητικό".

Το επίμαχο απόσπασμα προέρχεται από το βιβλίο του Ευάγγελου Παπανούτσου με τίτλο «Πρακτική Φιλοσοφία».Εκτός από τις ασκήσεις γραμματικής και συντακτικού οι υποψήφιοι κλήθηκαν να αναπτύξουν «μια ομιλία 500-600 λέξεων που θα γράψετε για να εκφωνήσετε σε εκδήλωση του σχολείου σας, με θέμα τις ανθρώπινες σχέσεις στη σύγχρονη εποχή» στις οποίες θα έπρεπε να εκθέσουν:

α) τα χαρακτηριστικά της γνήσιας φιλίας, όπως εσείς την αντιλαμβάνεστε και

β) την άποψή σας σχετικά με τον ρόλο των μέσων κοινωνικήςδικτύωσης/διαδικτύου στη δημιουργία σχέσεων φιλίας.

Οι υποψήφιοι  προσήλθαν στα εξεταστικά κέντρα  έως  τις 8 το πρωί.

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίστηκε  η 8:30, κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι 3 ώρες.

Μέσα στο λογικό άγχος και στην αγωνία τους, οι υποψήφιοι θα πρέπει να έχουν την προσοχή τους στους κανόνες που ισχύουν ώστε να μην κινδυνεύσουν με μηδενισμό του γραπτού τους!

Μπαίνοντας στην αίθουσα οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων απογορευόταν να είχαν  μαζί τους κινητά τηλέφωνα, βιβλία, τετράδια, σημειώσεις και υπολογιστικές μηχανές, ενώ, αν κάποιος "πιαστεί στα πράσα" να αντιγράφει, θα πάρει... μηδέν!

Αναλυτικά το κείμενο που δόθηκε στους υποψηφίους :

Η φιλία, δώρο ακριβό και ευτύχημα σπάνιο, έχει πανάρχαιους τίτλους ευγένειας. Την

εχάρηκαν άνθρωποι εκλεκτοί, σε όλα τα γεωγραφικά και τα ιστορικά πλάτη της οικουμένης, και

την εγκωμίασαν ποιητές, σοφοί, πολιτικοί με τον τρόπο του ο καθένας, αλλά όλοι με την ίδια

συγκίνηση. Άλλωστε, εκτός από την καταγωγή της λέξης (που είναι κατευθείαν παράγωγο του

κύριου για την «αγάπη» ρήματος: φιλείν), και μόνο το γεγονός ότι, για να τονίσουμε την

εκτίμηση και την εμπιστοσύνη μας προς τα πιο οικεία μας πρόσωπα, δηλώνουμε ότι τους

θεωρούμε «φίλους», μαρτυρεί πόσο ψηλά η κοινή συνείδηση τοποθετεί τη φιλία.

Τι είναι η φιλία; «Εύνοια», φυσικά, όπως λέγει ο Αριστοτέλης• να έχεις, δηλαδή, καλές

διαθέσεις απέναντι σ' έναν άνθρωπο, να αισθάνεσαι στοργή γι' αυτόν, να επιζητείς την

συντροφιά του και να θέλεις την ευτυχία του• να είσαι εύνους προς κάποιον και αυτός εύνους

προς εσένα• να υπάρχει ανταπόκριση, αμοιβαιότητα στα αισθήματά σας, να τον αγαπάς και να

τον τιμάς κι εκείνος, επίσης, να σε αγαπά και να σε τιμά. Γι' αυτό, όσο τρυφερές κι αν είναι οι

σχέσεις μας με τα άψυχα, δεν λέγονται φιλία. Όταν αγαπούμε ένα άψυχο πράγμα, αυτό που

αισθανόμαστε δεν είναι φιλία.

Μπορούμε να διακρίνουμε τρία είδη φιλικών σχέσεων, κατά τον Αριστοτέλη: «διά το

χρήσιμον», «δι' ηδονήν», «διά το αγαθόν». Στην πρώτη περίπτωση, συνδεόμαστε μ' έναν

άνθρωπο, επειδή ο ένας μας είναι στον άλλο χρήσιμος (για τις υποθέσεις, τις ανάγκες, τη

σταδιοδρομία, τις πολιτικές φιλοδοξίες μας κ.τ.λ.). Στη δεύτερη, διατηρούμε στενές σχέσεις

μαζί του, επειδή μας προξενεί ευχαρίστηση (είναι διασκεδαστικός, έξυπνος συνομιλητής,

επιδέξιος συμπαίκτης κ.τ.λ.). Και στις δύο περιπτώσεις, «αγαπούμε» τον άλλο κι εκείνος μας

«αγαπά» όχι για την ανθρώπινη ποιότητά μας, επειδή, δηλαδή, είμαι εγώ αυτός που είμαι και

είναι εκείνος αυτός που είναι (κατά το σώμα και την ψυχή, το ήθος, το πνεύμα), αλλά επειδή

κάτι άλλο περιμένουμε απ' αυτόν και αυτός από εμάς, ένα κέρδος (υλικό ή ηθικό) ή μιαν

απόλαυση (την τέρψη της ευχάριστης συναναστροφής).

Του τρίτου είδους ο φιλικός δεσμός είναι η τέλεια, η ουσιαστική και ακατάλυτη φιλία. Τον

κάνω συντροφιά, τον τιμώ, τον αγαπώ, με κάνει συντροφιά, με τιμά, με αγαπά, όχι επειδή

περιμένω απ' αυτόν ή εκείνος περιμένει από μένα ωφέλεια (με όλο που βέβαια και μπορώ και

θα τον ωφελήσω, όπως και εκείνος επίσης, και μπορεί και θα με ωφελήσει), ούτε επειδή μου

είναι ευχάριστος και του είμαι ευχάριστος (με όλο που πραγματικά αισθανόμαστε ευχαρίστηση

ο ένας κοντά στον άλλο), αλλά επειδή, όντας ο καθένας μας αυτό που είναι, μοιάζουμε ο ένας

στον άλλο -η ομοιότητά μας βρίσκεται στην ανθρώπινη αξία μας, στο υψηλό ποιόν της

ανθρωπιάς μας. Η τέλεια, λοιπόν, φιλία είναι συνάντηση και δεσμός δύο προσώπων απάνω

στον ίδιο ηθικό άξονα, στην ίδια αξιολογική κλίμακα. Θεμέλιο και εγγύηση της αγάπης τους

είναι η «αρετή», και επειδή η αρετή είναι «κτήμα ες αεί» του ανθρώπου, ούτε αλλοτριώνεται,

ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙΔΕΣ

ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

ΝΕΟ & ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ

ούτε φθείρεται• οι φιλίες που δημιουργούνται απάνω σ' αυτή τη βάση είναι σταθερές και

μόνιμες, αδιάλυτες.

Φίλος είναι ο παραστάτης και σύμμαχός μας στον τραχύ αγώνα να υπάρξουμε, να

σηκώσουμε το βάρος της ανθρωποσύνης μας, χωρίς να συντριβούμε ή να ευτελιστούμε. Όταν

σε μια βαρυσήμαντη καμπή του βίου μελετούμε ή επιχειρούμε κάτι πολύ σοβαρό και

επικίνδυνο, έχουμε ανάγκη από ένα καλόγνωμο σύμβουλο και αυστηρό κριτή, για να

συζητήσουμε μαζί του ελεύθερα και χωρίς περιστροφές το πρόβλημά μας. Ποιος μπορεί να

είναι αυτός ο σύμβουλος και κριτής; Μπορεί το πρόσωπο τούτο να είναι άλλος εκτός από τον

φίλο;

Ε.Π. Παπανούτσος, Πρακτική Φιλοσοφία, σσ. 111-121,

Εκδόσεις Νόηση, Αθήνα, 2008 (Διασκευή).

A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε

(90-110 λέξεις).

Μονάδες 25

Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, σύμφωνα με το κείμενο, τις παρακάτω

διαπιστώσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που

αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση, τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή

τη λέξη Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη:

α. Ακόμα και οι τρυφερές σχέσεις μας με τα άψυχα είναι φιλία.

β. Η αμοιβαιότητα των αισθημάτων είναι απαραίτητη προϋπόθεση της

φιλίας.

γ. Η φιλία δεν αποκλείει την προσδοκία οποιασδήποτε υλικής ανταμοιβής

και ευχαρίστησης.

δ. Η τέλεια φιλία είναι εκείνη που στηρίζεται σε ηθικές αξίες.

ε. Σε μια δύσκολη στιγμή της ζωής μας μπορούμε να στηριχτούμε και σε

άλλους συμπαραστάτες και συμβούλους εκτός από έναν φίλο.

Μονάδες 10

Β2. α) Να βρείτε δύο τρόπους ανάπτυξης της τρίτης παραγράφου του

κειμένου «Μπορούμε να διακρίνουμε … (την τέρψη της ευχάριστης

συναναστροφής).» και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές

στο κείμενο.

Μονάδες 4

β) Ποια νοηματική σχέση εκφράζουν οι παρακάτω διαρθρωτικές λέξεις;

Άλλωστε (1η παράγραφος)

δηλαδή (2η παράγραφος)

Όταν (2η παράγραφος)

λοιπόν (4η παράγραφος).

Μονάδες 4

Β3. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του

κειμένου:

εγκωμίασαν, ευχαρίστηση, συναναστροφής, ακατάλυτη, φθείρεται.

Μονάδες 5

ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙΔΕΣ

ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

ΝΕΟ & ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ - Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ & Δ΄ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ

β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του

κειμένου:

οικεία, επιδέξιος, ωφέλεια, αξία, αυστηρό.

Μονάδες 5

Β4. α) Να αιτιολογήσετε τη χρήση των εισαγωγικών και της παρένθεσης στις

παρακάτω περιπτώσεις της τρίτης παραγράφου:

«διά το χρήσιμον»

«αγαπά»

(υλικό ή ηθικό).

Μονάδες 3

β) Να αιτιολογήσετε τη λειτουργία του β΄ ενικού ρηματικού προσώπου στη

δεύτερη παράγραφο και του α΄ πληθυντικού στην τρίτη παράγραφο.

Μονάδες 4

Γ1. Σε ομιλία 500-600 λέξεων που θα γράψετε για να εκφωνήσετε σε εκδήλωση

του σχολείου σας, με θέμα τις ανθρώπινες σχέσεις στη σύγχρονη εποχή, να

εκθέσετε:

α) τα χαρακτηριστικά της γνήσιας φιλίας, όπως εσείς την αντιλαμβάνεστε

και

β) την άποψή σας σχετικά με τον ρόλο των μέσων κοινωνικής

δικτύωσης/διαδικτύου στη δημιουργία σχέσεων φιλίας.

Μονάδες 40

ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)

1. Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω-

πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά σας στοιχεία. Στην αρχή των

απαντήσεών σας να γράψετε πάνω-πάνω την ημερομηνία και το

εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να

μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.

2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων,

αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα

δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση. Κατά την αποχώρησή σας,

να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.

3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο

με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει.

4. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.

5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.

6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ

ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 3 ΣΕΛΙΔΕ

Οι πανελλαδικές σε αριθμούς

Συνολικά 103.366 μαθητές σε όλη τη χώρα ρίχνονται από σήμερα στη μάχη των πανελλαδικών εξετάσεων για να διεκδικήσουν μία από τις 69.985 θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η αναλογία διαγωνιζομένων και θέσεων εισαγωγής υποδεικνύει πως στο τέλος της αγωνιώδους αυτής διαδικασίας θα χαμογελάσουν 2 στους 3 υποψηφίους, καθώς 1 στους 3 διαγωνιζόμενους μαθητές θα μείνει τελικά εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Οι φετινές εξετάσεις είναι οι πλέον απαιτητικές, καθώς είναι διπλές και διενεργούνται ταυτόχρονα με το παλιό και με το νέο σύστημα. Ωστόσο, μόνο το 5% των "παλιών" υποψηφίων των γενικών λυκείων εξετάζεται με το παλιό σύστημα. Το υπόλοιπο 95% πρόκειται να εξεταστεί με το καινούργιο που προβλέπει εξέταση σε 4 συν 1 (προαιρετικά) μαθήματα αντί για 6 ή 7 μαθήματα που ισχύουν στο παλιό σύστημα.

Στα Επαγγελματικά Λύκεια, τα ΕΠΑ.Λ., το ποσοστό των παλιών υποψηφίων που θα ξαναδώσουν εξετάσεις με το παλιό σύστημα είναι μεγαλύτερο και αγγίζει το 12%.

Το "νέο" σύστημα θυμίζει έντονα το πάλαι ποτέ σύστημα με τις δέσμες. Ο κάθε υποψήφιος εξετάζεται υποχρεωτικά σε 4 μαθήματα, όπως γινόταν δηλαδή στις δέσμες παλαιότερα. Παράλληλα έχει τη δυνατότητα επιλογής ακόμα ενός πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος, αν επιθυμεί να έχει περισσότερες επιλογές σχολών κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού του.

Φέτος, τα εξεταστικά κέντρα θα είναι και πάλι 1.000. Από αυτά, τα 850 βρίσκονται σε Γενικά Λύκεια και τα 150 σε Επαγγελματικά Λύκεια. Τα βαθμολογικά κέντρα θα είναι 40 σε όλη την επικράτεια.

Οι εξετάσεις ολοκληρώνονται την 1η Ιουνίου για τους απόφοιτους των Γενικών Λυκείων και στις 6 Ιουνίου για τους απόφοιτους των ΕΠΑ.Λ.

Από τις 16 έως τις 27 Ιουνίου θα διεξαχθούν οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα (καθώς και οι ενδοσχολικές).

Στα μέσα Ιουνίου οι υποψήφιοι θα πρέπει να πάνε στα λύκειά τους, ώστε να αποκτήσουν κωδικό ασφαλείας (password) με το οποίο θα μπορέσουν να υποβάλουν ηλεκτρονικά το μηχανογραφικό τους δελτίο.

Οι βαθμοί αναμένεται ότι θα ανακοινωθούν μέσα στο τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου, με τους υποψήφιους να καλούνται στη συνέχεια να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό.


Οι πρώτες εκτιμήσεις

Αν και τη στιγμή αυτή μοιάζει κάπως πρόωρο, δεδομένου ότι οι βάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα ανακοινωθούν, ως συνήθως, στα τέλη Αυγούστου, υπάρχουν κάποιες πρώτες εκτιμήσεις για το πού θα κινηθούν οι βάσεις.

Βάσει της αρχικής εκτίμησης, οι βάσεις εισαγωγής θα υποχωρήσουν, καθώς δεν υπάρχουν πια εύκολα μαθήματα τα οποία θα ανεβάζουν το μέσο όρο απόδοσης των υποψηφίων, ενώ παράλληλα δεν υπολογίζεται στη βαθμολογία ο προφορικός βαθμός, ο οποίος έδινε πριν 600 μόρια.

Την ίδια ώρα, με το νέο τρόπο υπολογισμού έχει αποδυναμωθεί η βαρύτητα των δύο μαθημάτων αυξημένης βαρύτητας. Οι σχολές αιχμής, εντωμεταξύ, αναμένεται να παραμείνουν προσιτές σε ελάχιστους υποψηφίους, είτε με άνοδο είτε με πτώση.


Στις 6 Ιουνίου η αυλαία

Το πρόγραμμα με το νέο σύστημα που αφορά στο 95% των διαγωνιζομένων:


 Πρόγραμμα με το νέο σύστημα για υποψηφίους των ημερήσιων και εσπερινών ΓΕ.Λ.:

-Δευτέρα 16/5/2016

Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας

-Τετάρτη 18/5/2016

Αρχαία Ελληνικά - Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών

Μαθηματικά - Ο.Π. Θετικών Σπουδών + Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληρ/κής

-Παρασκευή 20/5/2016

Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής Γενικής Παιδείας

Ιστορία Γενικής Παιδείας

-Δευτέρα 23/5/2016

Ιστορία - Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών

Φυσική - Ο.Π. Θετικών Σπουδών

-Τετάρτη 25/5/2016

Αρχές Οικονομικής Θεωρίας - Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληρ/κής

-Παρασκευή 27/5/2016

Βιολογία - Ο.Π. Θετικών Σπουδών

Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον - Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πλη/κής

-Δευτέρα 30/5/2016

Λατινικά - Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών

Χημεία - Ο.Π. Θετικών Σπουδών

-Τετάρτη 1/6/2016

Βιολογία Γενικής Παιδείας


Πρόγραμμα υποψηφίων ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. με το νέο σύστημα:

-Τρίτη 17/5/2016

Νεοελληνική Γλώσσα

-Πέμπτη 19/5/2016

Μαθηματικά

-Τρίτη 24/5/2016

Κινητήρες Αεροσκαφών II

Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης

Βοοτροφία - Αιγοπροβατοτροφία

-Πέμπτη 26/5/2016

Αρχές Οικονομικής Θεωρίας

Στοιχεία Ψύξης και Κλιματισμού

Δενδροκομία

Τεχνολογία Δικτύων και Επικοινωνιών

-Σάββατο 28/5/2016

Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων

Προγραμματισμός υπολογιστών

Οικοδομική

-Τρίτη 31/5/2016

Ναυσιπλοΐα ΙΙ

Μηχανές Εσωτερικής Καύσης ΙΙ

Αρχές Επεξεργασίας Τροφίμων και ποτών

-Πέμπτη 2/6/2016

Ψηφιακά Συστήματα

Μηχανές Πλοίου ΙI

-Παρασκευή 3/6/2016

Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις

Μεταφορά Φορτίων

-Σάββατο 4/6/2016

Αρχιτεκτονικό Σχέδιο

Στοιχεία Μηχανών

Δίκτυα Υπολογιστών

Ηλεκτροτεχνία

-Δευτέρα 6/6/2016

Ηλεκτρικές Μηχανές

Καλλιέργεια Ανθοκομικών Φυτών

.

Ρεπορτάζ:Μπάμπης Σαββίδης

Φωτογραφίες :Νίκος Χαλκιαδάκης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση
 
   



Photo Stories

πανελλαδικες εξετασεις 2016