iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 25 Ιουλίου 2017
κορίτσια

Οι τρεις κυρίες που έκοψαν το «Χτύπα σαν άντρας»


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Με αναρτήσεις στα κοινωνικά δίκτυα οι εκπρόσωποι του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας γιορτάζουν τη νίκη εναντίον της διαφημιστικής καμπάνιας των «Jumbo».

Ήταν η κορύφωση του αγώνα που κήρυξε η πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας προσφεύγοντας στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας στις 13 Απριλίου 2016.

Ήδη από τις 7 Απριλίου, την επομένη δηλαδή της κυκλοφορίας του επίμαχου σποτ, το γραφείο Τύπου του ΚΕΘΙ είχε τοποθετηθεί με ανακοίνωση που εξέδωσε. Ανάμεσα στα άλλα, αναφερόταν ότι: «Το ΚΕΘΙ καταδικάζει κατηγορηματικά το περιεχόμενο της διαφήμισης αυτής και θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, όπως άλλωστε δεσμεύεται και από το σύμφωνο συνεργασίας που έχει υπογράψει με τη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας για την εξάλειψη των σεξιστικών και έμφυλων στερεοτύπων προκειμένου το συγκεκριμένο διαφημιστικό μήνυμα να αποσυρθεί». Η πύρινη αντίδραση ήταν κάπως αναμενόμενη.


Οι απαντήσεις του ΚΕΘΙ και της εταιρείας

Το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας στη συνεδρίαση της 19ης Απριλίου, μολονότι έκρινε ομόφωνα ότι το διαφημιστικό σποτ των «Jumbo» δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι προτρέπει ή υποθάλπει πράξεις βίας, τελικά επέλεξε να το λογοκρίνει.

Συγκεκριμένα η απόφαση που εξέδωσε η Πρωτοβάθμια Επιτροπή του Συμβουλίου ανέφερε: «Με αίσθημα ευθύνης και προκειμένου να μη δημιουργούνται οποιεσδήποτε εσφαλμένες εντυπώσεις σε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα, ομόφωνα αποφάσισε ότι η φράση "χτύπα, χτύπα σαν άντρας" στη διαφημιστική επικοινωνία των καταστημάτων JUMBO προσκρούει στα άρθρα 1.2 και 4.1 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθεί εντός 2 ημερών σε όλα τα Μέσα (δηλαδή μέχρι και την Πέμπτη 21/04/2016)».

Στο σχόλιο που εξέδωσε το ΚΕΘΙ σχετικά με την απόφαση της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Ελέγχου Επικοινωνίας βρέθηκαν δυο γραμμές να χωρέσουν μια σταλιά αυτοαποθέωσης: «Χωρίς καμιά διάθεση να "ευλογήσουμε τα γένια μας" αισθανόμαστε δικαιωμένοι σαν Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ) που επιδείξαμε έγκαιρα αντανακλαστικά απέναντι σε ένα τέτοιας έκτασης και ουσίας ζήτημα δημοσιότητας. Μα πιο πολύ αισθανόμαστε δικαιωμένοι από τις αντιδράσεις φορέων και οργανώσεων, αλλά και μεμονωμένων γυναικών, που ακολούθησαν τη δημόσια παρέμβασή μας και που αυτές συνέβαλαν σε ένα θετικό αποτέλεσμα».

Από τη μεριά της η εταιρεία Pollen, δημιουργός της καμπάνιας των «Jumbo», αρκέστηκε σε μια λιτή ανακοίνωση μέσω της οποίας δημοσιοποίησε την απόφασή της να αποσύρει, αντί να λογοκρίνει, τη διαφήμιση: «Με τη σύμφωνη γνώμη του πελάτη μας Jumbo, δεν θα προβούμε σε καμία διόρθωση της ταινίας. Αντίθετα, θα σταματήσουμε την προβολή της, παραδίδοντας τη σκυτάλη του χιούμορ στον κόσμο. Καλή Ανάσταση και Καλή Τύχη στα Αβγά σας!».


Το «αστέρι» της Κεντρικής Μακεδονίας

Ότι το Κιλκίς έχει προικοδοτήσει την εγχώρια σόουμπιζ με δυναμικές και ταλαντούχες γυναίκες είναι γνωστό και πασίδηλο από την περίπτωση της Φαίης Σκορδά. Ότι εκκολάπτει και πολιτικούς-σταρ της πρώτο-δεύτερης φοράς Αριστερά εμπίπτει προφανώς στη σφαίρα νεόκοπου αξιώματος.

Το star quality της προέδρου του ΚΕΘΙ μπορεί κανείς να το συλλάβει από το μότο με το οποίο υποδέχεται τους επισκέπτες της ηλεκτρονικής σελίδας της: «Η ζωή είναι μια παρτίδα σκάκι... όπως και η πολιτική. Όμως και οι δύο είναι γένους θηλυκού...». Θα ήταν μια πολύ μοντέρνα έως προχώ διαπίστωση αν ζούσαμε κάπου στα μακρινά 60s.

Όμως έχουμε ήδη 2016 και μάλλον θα περίμενε κανείς κάτι πιο... ποπ από μια νεαρή γυναίκα με σπουδές στην Ελλάδα και την Ιταλία, τριετή θητεία στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και εργασιακή εμπειρία ενός ολόκληρου ημερολογιακού έτους ως φαρμακοποιός.


Τα επινίκια του ΚΕΘΙ«Χωρίς καμιά διάθεση να "ευλογήσουμε τα γένια μας" αισθανόμαστε δικαιωμένοι σαν ΚΕΘΙ, που επιδείξαμε έγκαιρα αντανακλαστικά απέναντι σε ένα τέτοιας έκτασης και ουσίας ζήτημα δημοσιότητας. Μα πιο πολύ αισθανόμαστε δικαιωμένοι από τις αντιδράσεις φορέων και οργανώσεων, αλλά και μεμονωμένων γυναικών, που ακολούθησαν τη δημόσια παρέμβασή μας και που αυτές συνέβαλαν σε ένα θετικό αποτέλεσμα».


Η ένταξη μιας πρώην ανένταχτης

Όπως πληροφορεί στο επίσημο βιογραφικό σημείωμά της η Ειρήνη-Ελένη Αγαθοπούλου γεννήθηκε το 1985 στην όμορφη Θεσσαλονίκη. Μεγάλωσε στο Κιλκίς, από το οποίο μετοίκησε και πάλι στη συμπρωτεύουσα προκειμένου να σπουδάσει φαρμακοποιός στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Στον επαγγελματικό προσανατολισμό της καταλυτικό ρόλο φαίνεται ότι έπαιξαν οι επαγγελματικές ιδιότητες των γονιών της: βιολόγος η μητέρα της, φαρμακοποιός ο πατέρας της.

Το 2010 έφυγε για μεταπτυχιακές σπουδές στην Πίζα, όπου ειδικεύτηκε στις εναλλακτικές θεραπείες και στα φυτοθεραπευτικά προϊόντα - η εργασία που εκπόνησε είχε τον τίτλο «Αρωματικά φυτά και εναλλακτικές θεραπείες, από την καλλιέργεια στο τελικό προϊόν», ενώ επιστρέφοντας στα πάτρια εδάφη -κι ενώ η κρίση ήδη σοβούσε- εργάστηκε στο πατρογονικό φαρμακείο.

Ωστόσο, η καριέρα της ανάμεσα σε πρωτότυπα και γενόσημα φάρμακα, καλλυντικά προϊόντα και φυσικές λύσεις για την ευεξία δεν μακροημέρευσε. Τα κοινά την καλούσαν επίμονα. Και η ίδια δεν μπορούσε να κωφεύσει στις Σειρήνες της κεντρικής πολιτικής σκηνής. Όπως έχει εξηγήσει σε συνεντεύξεις της, μέχρι το καλοκαίρι του 2011 αυτοπροσδιοριζόταν πολιτικά ως ανένταχτη. Την απόφαση να στρατευτεί στις τάξεις του ΣΥΡΙΖΑ την έλαβε άμα τη επιστροφή της από την Ιταλία.

Ο πρότερος αγωνιστικός βίος της στις μαθητικές καταλήψεις του 2004 φαίνεται πως επιτάχυνε την ανέλιξή της στην αλυσίδα του κινήματος. Στις εκλογές του Μαΐου του 2012, ούσα υποψήφια στον Νομό Κιλκίς, έλαβε 2.042 σταυρούς, κατετάγη πρώτη και εξελέγη στη Βουλή καταλαμβάνοντας τη μία έδρα που κέρδισε ο ΣΥΡΙΖΑ. Στα 27 της χρόνια η Ειρήνη-Ελένη Αγαθοπούλου έγινε η νεότερη βουλευτής του Ελληνικού Κοινοβουλίου, γεγονός που της εξασφάλισε φιλοξενία σε έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο.

Η άγνωστη έως τότε Βορειοελλαδίτισσα αναδύθηκε στον αφρό της επικαιρότητας, μαζί και παλαιότερες συνεντεύξεις της που έσφυζαν από αντιμνημονιακή ρητορεία που έμοιαζε εξόχως ταιριαστή με το χαλαρά τυλιγμένο γύρω από τον λαιμό boho φουλάρι της.

Παρεμπιπτόντως, οι στυλιστικές επιλογές της στη Βουλή παρουσίασαν ποικιλία σχεδίων και χρωμάτων, περιλαμβάνοντας από μπότες και κολάν μέχρι φαρδιά πουλόβερ, έξωμα φορέματα. Αλλά αυτά μοιάζουν με λεπτομέρειες για την πρώην βουλευτή και νυν πρόεδρο του ΚΕΘΙ, η οποία στα τέλη του 2013 δήλωνε πως «τα ταγέρ δεν κάνουν τη βουλευτή».

Έναν και κάτι χρόνο αργότερα, στις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015, παρότι έλαβε περισσότερους από 5.500 σταυρούς δεν πέτυχε την επανεκλογή της, αφού την έδρα κατέλαβε -για περίπου 1.000 σταυρούς παραπάνω- ο συνυποψήφιός της Θεόδωρος Παραστατίδης.

Η σπουδή της Πρώτης Φοράς Αριστερά να αλλάξει τη διοίκηση του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας προτού καλά-καλά συμπληρώσει τρεις μήνες διακυβέρνησης, ανέδειξε τη φαρμακοποιό από το Κιλκίς σε πρόεδρο του οργανισμού. Ετσι, τον τελευταίο χρόνο αφιερώθηκε στους σκοπούς του ΚΕΘΙ, οι οποίοι περιγράφονται συνοπτικά στην ηλεκτρονική σελίδα του: «Το πλαίσιο των δραστηριοτήτων και των παρεχόμενων υπηρεσιών του εμφορείται από την αρχή της ένταξης της ισότητας σε όλες τις πολιτικές και δράσεις (gender mainstreaming) αλλά και της ανάπτυξης θετικών δράσεων υπέρ των γυναικών, έτσι ώστε να συμβάλει στην άρση των έμφυλων διακρίσεων, στερεοτύπων, προκαταλήψεων και ανισοτήτων. Συνεκδοχικά, η μέχρι τώρα ανάληψη και υλοποίηση προγραμμάτων δράσης, ερευνών κ.λπ. επιχειρεί να επηρεάσει τις εθνικές πολιτικές, έχοντας ως στόχο την ισότιμη προώθηση των φύλων, όπως και την καταπολέμηση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην οικογενειακή, εκπαιδευτική, επαγγελματική, κοινωνική και πολιτική τους δράση».

Ίσως είναι η ιδανική στιγμή για την πρόεδρο να καταπιαστεί τώρα με το πρόβλημα της ανεργίας που αντιμετωπίζει, έπειτα από τη δική της παρέμβαση, η ιέρεια της καμπάνιας των «Jumbo» Αντζελα Δημητρίου - μεταξύ μας, η πρόεδρος μάλλον οφείλει να ευγνωμονεί τη Λαίδη που της πρόσφερε εμμέσως δημοσιότητα με το καντάρι.


Οι συντρόφισσες Λουκία και Αλίκη

Στο πενταμελές διοικητικό συμβούλιο του ΚΕΘΙ, το οποίο ορίστηκε με ΦΕΚ στις 7 Απριλίου 2015, συμμετέχουν ακόμη ο ερευνητής Αλέξανδρος Δεληστάθης, ως αντιπρόεδρος, καθώς και ο κλινικός ψυχολόγος Βασίλης Θεοδώρου, η ερευνήτρια Λουκία Κοτρωνάκη και η πολιτική επιστήμονας Αλίκη Κοσυφολόγου ως μέλη.

Μέλος του Εργαστηρίου Συγκρουσιακής Πολιτικής του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου, το οποίο ιδρύθηκε στις 7 Απριλίου του 2015 -προφανώς η συγκεκριμένη ήταν η τυχερή της μέρα-, η Λουκία Κοτρωνάκη έχει δημοσιεύσει άρθρα της σε έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο ενώ παράλληλα εκπονεί διδακτορική διατριβή με τίτλο «Πέρα από την πολιτική της συναίνεσης: Συγκρουσιακή πολιτική και η δυναμική της διεθνικής συλλογικής δράσης στο κίνημα ενάντια στη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση - η ελληνική περίπτωση 2000-2007».

Το ίδιο συγκρουσιακό με τη διδακτορική εργασία της μοιάζει και το Timeline της στο Facebook, απ' όπου μπορεί κανείς να αλιεύσει οργισμένα status, όπως αυτό που πόσταρε πριν από έναν χρόνο τέτοιες ημέρες, υπεραμυνόμενη της μεταναστευτικής πολιτικής της πρώτης φοράς Αριστερά.

«Είναι κάτι ξεφτισμένα παρτάλια, κάτι ρόμπες καπιτονέ που εδώ και κάμποσες μέρες απευθύνονται σε μια εξαίρετη επιστήμονα που χει δώσει τη ζωή της στο κίνημα των πολιτικών και κοινωνικών δικαιωμάτων, στην κυρία Τασία Χριστοδουλοπούλου, με τον χαρακτηρισμό "κυρά Τασία μου" ή "θείτσα". Αυτά τα ανεκδιήγητα υποκείμενα που σε παράλληλο χρόνο δεν χάνουν την ευκαιρία να μας υπενθυμίζουν το πόσο ανεκτικά είναι με ζητήματα πολυπολιτισμικότητας θίχτηκαν γιατί, η κυρία Χριστοδουλοπούλου τόλμησε με το δημόσιο λόγο της να εμφανίσει τους μετανάστες και τους πρόσφυγες ως ανθρώπους με καθημερινές ανάγκες (π.χ. ανάγκη να δουν τον ήλιο). Θίχτηκαν γιατί, το δικό τους φαντασιακό χωράει μετανάστες και πρόσφυγες με τη μορφή του πνιγμένου, του φυλακισμένου, και του ισοβίως κατατρεγμένου, όχι όμως του ισότιμου συμπολίτη τους. Θίχτηκαν γιατί, η νοητή εξουσία τους θεμελιώνεται στην υπεροχή της φιλανθρωπίας τους και στο μίσος της αλληλεγγύης μεταξύ ανθρώπων που αναγνωρίζουν το κοινό τους συμφέρον. Για το πλοίο που βυθίστηκε στα ανοιχτά της Λαμπεντούζα με επιβαίνοντες 700 μετανάστες, φυσικά και δεν θα διαβάσετε κανένα δικό τους σχόλιο. Αντε το πολύ-πολύ να ψελλίσουν καμιά άναρθρη κατινιά για τη φιλομεταναστευτική στάση της κυρίας Χριστοδουλοπούλου. Αιδώς αργείοι!», εξεμάνη το μέλος του Δικτύου για τα Πολιτικά και Κοινωνικά Δικαιώματα.


Η χειραφετημένη

Ο δυναμισμός και η χειραφέτηση διαπνέει τα κορίτσια του ΚΕΘΙ. Κι αυτό είναι κάτι που προσυπογράφει και η αρθρογραφία της τρίτης γυναίκας μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου, της Αλίκης Κοσυφολόγου.

Η 33χρονη πολιτική επιστήμων και εκπαιδευτικός έχει μοιραστεί κατά καιρούς τις υπαρξιακές, φεμινιστικές, κοινωνικές ανησυχίες της μέσα από κείμενα που φιλοξενήθηκαν στο left.gr.

Ο Λάνθιμος και το weird σίνεμα, η Αννίτα Πάνια και η trash TV, η αποτύπωση της γυναίκας στην πορνογραφία, ακόμη και η αλήθεια για την αληθινή ταυτότητα της Hello Kitty έχουν απασχολήσει τα άρθρα της πάλαι ποτέ υποψήφιας περιφερειακής συμβούλου Αττικής με τον συνδυασμό του Αλέξη Μητρόπουλου Αλίκης Κοσυφολόγου.

Βεβαίως, εύλογα τη θέση του magnum opus της επέχει η διδακτορική διατριβή της με τίτλο «Η ιδεολογία της γυναικείας σεξουαλικότητας: αναπαραστάσεις και συγκρότηση προτύπων στον ελληνικό ερωτικό κινηματογράφο», που εκπόνησε στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του ΕΚΠΑ και στην οποία διερευνά, όπως περιγράφει, την αναπαράσταση της γυναικείας σεξουαλικότητας και τη συγκρότηση έμφυλων προτύπων στον ελληνικό ερωτικό κινηματογράφο της δεκαετίας του '60.

Πριν από το φαινόμενο «Jumbo» και τον τυφώνα Αντζελα, την 33χρονη επιστήμονα είχαν απασχολήσει -στο πλαίσιο της διατριβής της- συστηματικά οι ταινίες «Λολίτες της Αθήνας», «Στεφανία», «Μικρές Αφροδίτες» και «Κατήφορος».

Ο τελευταίος, δε, ταιριάζει -συμβολικά- γάντι με τον κατήφορο των παρεμβάσεων του ΚΕΘΙ, το οποίο επέλεξε να εξαντλήσει την ευαισθησία του σε ένα διαφημιστικό σποτ, στο οποίο η πρωταγωνίστρια καλούσε τον συμπρωταγωνιστή της να χτυπήσει σαν άντρας ένα αυγό (ναι, αυτό με το τσόφλι). Ας υποθέσουμε ότι οι κύριοι και οι κυρίες του ΚΕΘΙ είδαν το δέντρο. Δεν έχασαν όμως απλώς το δάσος. Αλλά κατάφεραν να κάνουν μια -κατά την κρίση τους- κακή, προσβλητική και επικίνδυνη διαφήμιση κλασική. Και να ενισχύσουν τελικά με τη λογοκρισία που εμμέσως επέβαλαν, το virality και την επιδραστικότητά της. Και μπράβο τους.

Πηγή: protothema.gr

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση