iphone app
android app
iphone app android app
Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017
Άγιος Μηνάς

Όχι στην καύση των νεκρών από άμβωνος


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Τη θέση της υπέρ της ταφής των νεκρών σε αντιδιαστολή με την καύση - ενόψει και της δημιουργίας αποτεφρωτηρίου νεκρών στην Κρήτη - εκφράζει η Εκκλησία της Κρήτης μέσω εγκυκλίου της, που διάβαστηκε σήμερα, Κυριακή της Σταυροπροσκύνησης, στους Ιερούς Ναούς ολόκληρου του νησιού.

«Η μακραίωνη Εκκλησιαστική Παράδοση της Ορθοδόξου Εκκλησίας, το λειτουργικό της βίωμα, καθώς επίσης τα στοιχεία που συνάγονται από τις τοπικές παραδόσεις της Μεγαλονήσου, μαρτυρούν υπέρ του ενταφιασμού και όχι υπέρ της καύσεως των σωμάτων», τονίζει συνοδική εγκύκλιος της Εκκλησίας της Κρήτης.

Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι αισθάνεται την ανάγκη να επισημάνει προς κάθε άνθρωπο της Μεγαλονήσου ότι σέβεται τις διάφορες επιλογές, αλλά προτρέπει και για την επίσκεψη σε κάποιο Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου υπάρχουν και εκτίθενται λάρνακες των αρχαίων προπατόρων μας Mιvωιτών, οι οποίες μαρτυρούν περίτρανα ότι δεν έκαιγαν τα σώματα, αλλά τα τοποθετούσαν μέσα σ' αυτές με τιμές σπονδών, φέροντες τα σώματα σε εμβρυακή στάση, για να επιστρέψει το σώμα στη γη, στην ίδια θέση που ήρθε ως έμβρυο στην κοιλιά της μητέρας που το γέννησε.

«Το ίδιο καθόριζε», προσθέτει, «και ο Αρχαιοελληνικός Πολιτισμός, όπου η ταφική φροντίδα και η απόδοση τιμής στα νεκρά σώματα ήταν πράξη ιερή», σημειώνοντας «ο Πολιτισμός μας είναι πολιτισμός ταφής και όχι καύσεως ή λήθης των ανθρωπίνων σωμάτων».

Στην ίδια συνοδική εγκύκλιο, που υπογράφεται από τον πρόεδρο της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου, Αρχιεπίσκοπο Κρήτης κ. Ειρηναίο, και τους οκτώ μητροπολίτες του νησιού, τονίζεται μεταξύ άλλων ότι «το θέμα της σύγχρονης απαξίωσης του ανθρωπίνου σώματος με την καύση του θυμίζει την υποτίμηση του σώματος από αιρετικές διδασκαλίες παρελθόντων αιώνων, που θεωρούσαν το σώμα ως δεσμωτήριο της ψυχής. Αντίθετα, η Ορθόδοξη Παράδοση σέβεται ομοίως το σώμα με την ψυχή, το αγιάζει το μυρώνει το σαβανώνει, το μοιρολογεί, το διαβάζει και το ενταφιάζει, με τιμή και ιερή εξόδιο ακολουθία, για να επιστρέψει εις "γην εξής ελήφθη"».

Ακολούθως στην εγκύκλιο, με αναφορές στις ευαγγελικές περικοπές και την Αγιογραφική και Πατερική Παράδοση της Εκκλησίας μας, αναπτύσσονται οι διαχρονικές και αιώνιες αξίες όπως τονίζεται, το λειτουργικό βίωμα των χριστιανών με τις ποιμαντικές προεκτάσεις του, καθώς επίσης και τα ιερά λείψανα των Αγίων, καταδεικνύουν το σεβασμό τού σώματος και την ιερότητά του, υποδεικνύουν δε στο χριστιανό τη στάση που θα πρέπει να τηρεί για τη διαφύλαξή του.

Ακόμη η Σύνοδος σημειώνει ότι επιπλέον ο ενταφιασμός του σώματος, οι περιθανάτιες και μεταθανάτιες φροντίδες των συγγενών και οι επισκέψεις στο μνήμα του προσφιλούς τους προσώπου στο κοιμητήριο λειτουργούν θεραπευτικά προς τους πιστούς και συντελούν στην πνευματική οικοδομή τους, καθώς αναλογίζονται το πεπραγμένο της ανθρώπινης ύπαρξης.

Επίσης, αναφέρεται στην ιερότητα του ανθρωπίνου σώματος και τη σπουδαιότητα της πράξης του ενταφιασμού, κάνοντας λόγο «για προοπτική που ανοίγεται για το χριστιανό με τη διαβεβαίωση του Κυρίου ότι όποιος πιστεύει σε Εκείνον "καν αποθάνη ζήσεται" (Ιωάν. 11,25), εκφράζεται ενδεικτικά με την παράδοση του ενταφιασμού, όπου τα σώματα "καθεύδουν" στον τάφο και αναμένουν την ανάσταση, κατά το πρότυπο του Ιδίου, ο όποιος σταυρώθηκε, ενταφιάστηκε και αναστήθηκε».

Με τη συνοδική αυτή εγκύκλιο, η Εκκλησία της Κρήτης υπενθυμίζει ότι το διαχρονικό λειτουργικό βίωμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας «μας καλεί να σταυρώσουμε το θέλημα τού εγωισμού, μάλιστα σε καιρούς ποικίλων ακαταστασιών, και να τιμήσουμε αγόγγυστα την Παράδοση της Εκκλησίας, η οποία παραγγέλλει τον ενταφιασμό και όχι την καύση των νεκρών».

Στην εγκύκλιο προστίθεται ότι «σύμφωνα με τη μακραίωνη Ιερά Παράδοση της Αγίας μας Εκκλησίας, το λειτουργικό της βίωμα, την πολιτισμική κληρονομιά της Μεγαλονήσου, προτρέπομε τους χριστιανούς να αποφεύγουν πράξεις οι οποίες αντιστρατεύονται το σώμα και δεν οικοδομούν».

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση