iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 28 Ιουλίου 2017
ΚΑΛΩΔΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ

Ψίχουλα στην Κρήτη από το πακέτο των δις ευρώ


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Εκτός μένει η Κρήτη από το πακέτο Γιούνκερ και με τη «βούλα» αφού στο έγγραφο του υπουργείο Οικονομικών και στον κατάλογο των έργων με προϋπολογισμό 5,5 δις ευρώ, στο πακέτο φιγουράρει μόνο ένα έργο, το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη - Πελοπόννησος. Ενώ πολλά δισεκατομμύρια θα διατεθούν για αναπτυξιακά έργα , το νησί που έχει ανάγκη από αυτό το μοχλό ανάπτυξης ουσιαστικά έχει αποκλειστεί σχεδόν ολοκληρωτικά.

Εκτος μένουν:

-το αεροδρόμιο Καστελίου

-ο ΒΟΑΚ

-Το αρδευτικό έργο εκτροπή Πλατύ ποταμού που αφορά Ν. Ρεθύμνου και Νομό Ηρακλείου

-Φράγμα Λιθινών Λασιθίου και

-Φράγμα Ταυρωνίτη στο Νομό Χανίων


Σταγόνα στον ωκεανό

Στο θέμα είχε αναφερθεί το neakriti.gr καθώς αρχικά διαφαινόταν ότι κανένα έργο της Κρήτης δεν θα εντασσόταν στο πακέτο Γιούνκερ αλλά και η εξέλιξη με την ένταξη ενός και μόνο έργου θεωρείται σταγόνα στον ωκεανό για τις ανάγκες του νησιού.Το πρόγραμμα - μαμούθ συνολικού ύψους 300 δις ευρώ, έχει ήδη ενεργοποιηθεί σε 22 χώρες και για έργα μέχρι στιγμής 70 δις ευρώ.

Λάβρος ο Β.Κεγκέρογλου

Μάλιστα ο βουλευτής Ηρακλείου Βασίλης Κεγκέρογλου ήταν "λάβρος" για το θέμα και επιτέθηκε στην κυβέρνηση αναφέροντας:

«Ο Υπουργός κατά την προσφιλή του τακτική, απέφυγε να ενημερώσει για τα έργα που έχει προτείνει και το έπραξε με κατάθεση εγγράφου για 42 έργα ύψους 5,5 δις, μετά το τέλος της συζήτησης.

Από το έγγραφο που κατατέθηκε προκύπτει ότι μόνο το έργο υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη-Πελοπόννησος και αυτό τελευταίο, αν και προτεραιότητας έχει υιοθετηθεί από την Κυβέρνηση.

Καμία αναφορά για το διεθνές Αεροδρόμιο Καστελίου, για το οποίο ο κ. Σπίρτζης είχε ανακοινώσει την ένταξη του  και βέβαια καμία μέριμνα για τα υπόλοιπα έργα.

Η επίκαιρη ερώτηση του γραμματέα της ΚΟ της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και Βουλευτή Ν. Ηρακλείου, Βασίλη Κεγκέρογλου στον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού με θέμα την «κυβερνητική αδράνεια για την αξιοποίηση του πακέτου Γιούνκερ» συζητήθηκε την Πέμπτη  στην Ολομέλεια της Βουλής.


Κυβερνητική ολιγωρία

Κατά την ανάπτυξη της ερώτησής του, ο κ. Κεγκέρογλου επεσήμανε ότι έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος, με την κυβερνητική ολιγωρία όπως είπε να λειτουργεί ως τροχοπέδη για την ανάπτυξη και κατά συνέπεια την απασχόληση, ακόμη και σε ότι παρελήφθη έτοιμο από την προηγούμενη Κυβέρνηση.

Κάλεσε ακόμη τον Υπουργό να ενημερώσει την Βουλή αν υπάρχει ιεραρχημένη πρόταση έργων για το πακέτο Γιούνκερ, ανά τομέα.


Η απάντηση Σταθάκη

Ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης απάντησε στην  επίκαιρη ερωτήση τονίζοντας ότι τα έργα επελέγησαν με βάση την ικανοποιητική ωριμότητα και την πλήρωση των κριτηρίων

Συγκεκριμένα όπως αναφέρει:

- Το Επενδυτικό Σχέδιο για την Ευρώπη ή «Juncker  Plan» είναι μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από κοινού με τον Όμιλο ΕΤΕπ, για να ξεπερασθεί το σημερινό επενδυτικό κενό στην ΕΕ, με την κινητοποίηση της ιδιωτικής χρηματοδότησης για στρατηγικές επενδύσεις.

- Τα βασικά βήματα που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι τώρα είναι τα εξής:

α) Στις 25 Ιουνίου 2015 εγκρίθηκε ο Κανονισμός (ΕΕ)2015/1017 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI), τον Ευρωπαϊκό Κόμβο Επενδυτικών Συμβουλών (EIAH) και την Ευρωπαϊκή Πύλη Επενδυτικών Έργων (EIPP). Σημειώνεται ότι το EFSI συνίσταται σε εγγυήσεις που παρέχει η ΕΕ προς τον Όμιλο ΕΤΕπ (ΕΤΕπ και Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων-ΕΤΕ/EIF), προκειμένου αυτός να αναλάβει περισσότερο κίνδυνο στις επενδυτικές του δραστηριότητες.

β) Στις 22 Ιουλίου 2015 εκδόθηκε η εκτελεστική απόφαση (ΕΕ)2015/1214 της Επιτροπής, για την δημιουργία της EIPP και τον καθορισμό των τεχνικών προδιαγραφών της.

- Ο Κανονισμός  προβλέπει την δημιουργία δύο επενδυτικών παραθύρων α) για τις Υποδομές και την Καινοτομία και β) για την εγγύηση της χρηματοδότησης κυρίως ΜΜΕ, αλλά και εταιρειών μεσαίας κεφαλαιοποίησης.

- Κατά τη φάση της προετοιμασίας της πρότασης Κανονισμού η Ε.Ε. είχε ζητήσει από τα κράτη-μέλη να υποβάλλουν ενδεικτικό κατάλογο έργων (μη δεσμευτικό). Σε αυτήν την λίστα συμπεριλήφθηκαν περίπου 2.000 έργα, τα οποία αντιστοιχούσαν σε συνολικές εκτιμώμενες επενδύσεις της τάξης του 1,3 τρισ. ευρώ. Η τότε ελληνική κυβέρνηση απέστειλε, τον Δεκέμβριο του 2014, κατάλογο 174 έργων, συνολικού ύψους 41,5 δισ. ευρώ (εκ των οποίων 9 δισ. ευρώ για την τριετία 2015-2017). Ωστόσο, ο κατάλογος αυτός έπασχε σοβαρά τόσο ως προς τον βαθμό ωριμότητας των έργων που προτάθηκαν, όσο και ως προς την επιλεξιμότητά τους με βάση τα κριτήρια που έθεσε ο Κανονισμός. Έτσι, προέκυψε η ανάγκη ριζικής επανεξέτασης του καταλόγου αυτού.

- Στις 10 Φεβρουαρίου 2016 αποστείλαμε κοινή επιστολή με τον υπουργό Οικονομικών με την οποία γνωστοποιήσαμε τη δημιουργία της  Ευρωπαϊκής Πύλης Επενδυτικών Έργων. Με την επιστολή αυτή, που είχε αποδέκτες όλα τα Υπουργεία, τους εποπτευόμενους δημόσιους αλλά και τους ιδιωτικούς φορείς, ζητήθηκε να εντοπισθούν από τους φορείς της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, έργα τα οποία η Ελλάδα επιθυμεί να αναρτηθούν στη διαδικτυακή πύλη και να καταρτισθεί λίστα έργων και να αποσταλεί στο ΥΠΟΙΚ προκειμένου εν συνεχεία να εγκριθούν, κατόπιν κοινού ελέγχου με το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού.

- Οι προτάσεις έργων εξετάσθηκαν και αξιολογήθηκαν σε πρώτη φάση από ad hoc Ομάδα Εργασίας του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού. Από αυτή τη διαδικασία και με βάση την ικανοποιητική ωριμότητα και την πλήρωση των κριτηρίων επιλεξιμότητας του Κανονισμού του EFSI, αλλά και την εναρμόνιση με βασικούς άξονες του αναπτυξιακού μοντέλου που δημιουργούμε, προεπιλέχθηκαν 42 έργα είτε «εμπλοκής Δημοσίου» είτε αμιγώς ιδιωτικά, συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 5,6 δισ. ευρώ.

Επιμέλεια:Φιλία Σαριδάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση