iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 25 Ιουλίου 2017
ΔΡΟΜΟΣ ΚΑΡΜΑΝΙΟΛΑ

Σε τροχιά υλοποίησης ο δρόμος Ηρακλείου - Μεσαράς


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Και επισήμως μπαίνει επιτέλους σε τροχιά υλοποίησης , μετά από μεγάλη καθυστέρηση, η ολοκλήρωση του πολύπαθου κάθετου οδικού άξονα Ηρακλείου-Μεσαράς. Όπως ενημερώθηκε λίγο νωρίτερα από τον υπουργό Υποδομών - Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη ο περιφερειάρχης Κρήτης που βρίσκεται από το πρωί της Πέμπτης στην Αθήνα, υπογράφτηκε η απόφαση ανάθεσης της εργολαβίας-σκούπας στον δεύτερο μειοδότη, την κοινοπραξία ΔΟΜΙΚΗ-ΕΚΤΕΡ.

Εργολαβία που είχε ''κολλήσει'' σε εργολαβικές δικαστικές-γραφειοκρατικές περιπέτειες, με συνέπεια να βγει εκτός ΕΣΠΑ και να χρηματοδοτηθεί από εθνικούς πόρους. Μάλιστα, μέσα στο επόμενο 10ήμερο θα υπογραφεί από τον Υπουργό η σύμβαση με τον τελικό ανάδοχο του έργου.

Σε σχετικές δηλώσεις του ο υπουργός εξαπέλυσε αιχμές και πυρά και κατά της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ''φωτογραφίζοντας'' μάλιστα και τον αν. γραμματέα της Ν.Δ. Λευτέρη Αυγενάκη. Συγκεκριμένα τόνισε «πως η κυβέρνηση και το Υπουργείο απαντούν με πράξεις και κάνουν πράξη τις δεσμεύσεις για το σημαντικό αυτό έργο της Κρήτης, κόντρα στην κινδυνολογία που σκορπούσαν συστηματικά κάποιοι...».  

Στη συνάντηση που είχαν στην Αθήνα, υπουργός και περιφερειάρχης συζήτησαν και για τα υπόλοιπα ανοιχτά μέτωπα της Κρήτης. Ο κ. Σπίρτζης διαβεβαίωσε τον Σταύρο Αρναουτάκη για το επενδυτικό ενδιαφέρον που υπάρχει γύρω από το Καστέλι, ξεκαθαρίζοντας πως ο διαγωνισμός προχωρά κανονικά.

Συζητήθηκε επίσης εκ νέου η πρόταση της περιφέρειας Κρήτης για το έργο αναβάθμισης του ΒΟΑΚ, με τη φόρμουλα της ρήτρας διαθεσιμότητας και χωρίς διόδια. Πρόταση την οποία το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών βλέπει θετικά και εξετάζει επί του παρόντος τις πτυχές και λεπτομέρειες της, ενόψει και σχετικής συνάντησης που θα γίνει προσεχώς μεταξύ υπουργού, περιφερειάρχη και στελεχών της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.


Η ανακοίνωση του υπουργείου

Στην ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών αναφέρει: «Ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε σήμερα απόφαση έγκρισης ανάθεσης, με την οποία δίνει οριστική λύση για την επανεκκίνηση και την ολοκλήρωση της κατασκευής του πολύπαθου έργου «Αγία Βαρβάρα - Απομαρμά - Καστέλλι» του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ), συνολικού μήκους 15,7 χιλιομέτρων.

Η σύμβαση ολοκλήρωσης της κατασκευής του οδικού άξονα Ηράκλειο-Μεσσαρά υπογράφεται τις επόμενες ημέρες και αρχίζουν άμεσα οι νέες κατασκευαστικές εργασίες, με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης συνολικά 30 μηνών. Το νευραλγικό αυτό οδικό έργο θα παραδοθεί σύγχρονο, λειτουργικό και ασφαλές στους κατοίκους του νομού Ηρακλείου και τους πολίτες της Κρήτης σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης και του υπουργείου ΥΠΟΜΕΔΙ.

Οι πολίτες της Κρήτης βεβαίως γνωρίζουν καλά, βιώνοντας τους κινδύνους και τις συνέπειες, ότι στο συγκεκριμένο έργο έχουν προηγηθεί εμπλοκές, καθυστερήσεις και παλινωδίες, άνω των οκτώ προηγούμενων ετών, με μεγάλη ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Για ενημέρωση των πολιτών δίνουμε στη δημοσιότητα χάρτη με τα σημεία που δείχνονται τα διάσπαρτα κενά των προηγούμενων έργων, φανερώνοντας τις κατασκευαστικές εμπλοκές και τις προφανείς διαχειριστικές ευθύνες των εμπλεκομένων στα δύο έργα.

Γνωρίζουν επίσης όλοι οι πολίτες ότι οι συμμετέχοντες στις κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ του παρελθόντος, που ναρκοθέτησαν και οδήγησαν σε πλήρες αδιέξοδο το συγκεκριμένο έργο, επιχείρησαν και από τη θέση της σημερινής αξιωματικής αντιπολίτευσης να δημιουργήσουν εντυπώσεις και νέα αδιέξοδα.

Μάλιστα, όχι μόνον δε συνέβαλαν στην προσπάθεια της σημερινής κυβέρνησης και του ΥΠΟΜΕΔΙ να δώσει οριστική, νόμιμη και αποτελεσματική λύση στη κατασκευή του έργου αλλά επιδόθηκαν τους τελευταίους μήνες εντός και εκτός Βουλής, σε κορόνες πολιτικής υποκρισίας και διαχειριστικής συγκάλυψης των γκρίζων πεπραγμένων τους.

Για να επιτευχθεί η τελική λύση ανάθεσης του έργου, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ΥΠΟΜΕΔΙ, αντιμετώπισε προηγουμένως και επίλυσε με απόλυτη τήρηση των κανόνων της νομιμότητας, της διαφάνειας και της υπεράσπισης του δημόσιου συμφέροντος ένα μεγάλο πλήθος σύνθετων νομικών, τεχνικών, κατασκευαστικών οικονομικών και άλλων προβλημάτων. Ειδικότερα σημειώνεται ότι:

Οι εμπλοκές του παρελθόντος

Το έργο είχε προωθηθεί στο παρελθόν αρχικά με δύο και εν συνεχεία με μία τρίτη «εργολαβία-σκούπα», ως εξής:

1η Εργολαβία: Κατασκευή οδού Απομαρμά - Αγ. Δέκα (Καστέλλι) (Χ.Θ. 29+990 έως Χ.Θ. 37+900) με ποσό σύμβασης 58.337.560,61 €. Η σχετική σύμβαση υπογράφηκε στις 14/2/2007. Σήμερα το έργο αυτό μήκους 7,9 χλμ είναι ολοκληρωμένο.

2η Εργολαβία: Κατασκευή οδού Αγ. Βαρβάρα - Απομαρμά (Χ.Θ. 22+170 έως Χ.Θ. 29+990) με ποσό σύμβασης 58.373.507,54 €. Η σχετική σύμβαση υπογράφηκε στις 16/1.2008. Το έργο αυτό συνολικού μήκους 7,8 χλμ., λόγω σοβαρών γεωτεχνικών προβλημάτων και κατολισθήσεων που παρουσιάστηκαν σε όλο το μήκος του , δεν κατέστη δυνατόν να ολοκληρωθεί το σύνολο του φυσικού αντικειμένου.

3η Εργολαβία: Για την ολοκλήρωση κατά βάση της δεύτερης εργολαβίας (χωματουργικά, κατασκευή οδοποιίας, τεχνικά έργα σήραγγες, γέφυρες κα) και για την ολοκλήρωση συμπληρωματικών έργων της πρώτης εργολαβίας έγινε δημοπράτηση τρίτης εργολαβίας. Το έργο αυτό δημοπρατήθηκε στις 9/12/2014. Δεν έγινε δυνατή το διάστημα που μεσολάβησε η υπογραφή σχετικής σύμβασης, λόγω προσφυγών και δυσεπίλυτων νομικών κωλυμάτων.


Ο ναρκοθετημένος διαγωνισμός

Συγκεκριμένα έγιναν καταγγελίες κατά του σχετικού διαγωνισμού, που είχε διενεργηθεί από την προηγούμενη συγκυβέρνηση και ειδικότερα κατά της εταιρίας που είχε επιλεγεί ως προσωρινός μειοδότης του έργου. Ειδικότερα:

Α) H καταγγελία αφορά σε μη έγκυρη φορολογική ενημερότητα βάσει της οποίας εξεδόθη η από 31-3-2014 ενημερότητα πτυχίου για τη συμμετοχή της εταιρίας που είχε επιλεγεί ως προσωρινός μειοδότης και το έργο Αγία Βαρβάρα - Απομαρμά.*

Β) Kατόπιν καταγγελίας για μη έγκυρη φορολογική ενημερότητα, η Γενική Γραμματεία Εσόδων την 6-4-2015 συνέστησε στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου (Δ/νση Μητρώων) να γίνει έλεγχος μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας επιβεβαίωσης της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) αναφορικά με την εγκυρότητα της φορολογικής ενημερότητας.

Γ) Από το ηλεκτρονικό σύστημα της ΓΓΠΣ, προέκυψε ότι η φορολογική ενημερότητα δεν ήταν έγκυρη, διότι ανευρέθη ότι δεν είχε εκδοθεί από το ηλεκτρονικό σύστημα.

Δ) Με αυτά τα δεδομένα ακολούθησαν οι παρακάτω ενέργειες και διαδικασίες:

1. την 8-7-2015 η υπηρεσία κίνησε τη πειθαρχική διαδικασία κατά της εταιρείας. Διαδικασία, που βρίσκεται σε εξέλιξη.

2. Και εξέδωσε σχέδιο ανάκλησης της ενημερότητας πτυχίου που εξέδωσε για την ως άνω εταιρεία, καθόσον αυτή στηριζόταν σε μη έγκυρη φορολογική ενημερότητα.

Ε)Την 20-11-2015 το σχέδιο αυτό παραπέμφθηκε ως προς τα νομικά θέματα που εγείροντο (μερική ή ολική ανάκληση ενημερότητας πτυχίου) στο Ν.Σ.Κ.

Στ) Το Ν.Σ.Κ. εξέδωσε γνωμοδότηση και η υπηρεσία την διαβίβασε στο γραφείο υπουργού την 14-12-2015 για την αποδοχή της.

Ζ) Η αποδοχή της πραγματοποιήθηκε την 5-1-2015 και βάσει αυτής η υπηρεσία εξέδωσε πράξη ανακλήσεως της ενημερότητας πτυχίου.


Λύση διαφάνειας και νομιμότητας

Από το ΥΠΟΜΕΔΙ δόθηκε λύση νομιμότητας, διαφάνειας και προστασίας του δημοσίου συμφέροντος. Πιο συγκεκριμένα:

· Οι χρόνοι ανταπόκρισης και οι ενέργειες του ΥΠΟΜΕΔΙ και της διοίκησης του Υπουργείου ήταν άμεσες, ιδίως σε τόσο σοβαρά θέματα. Ποτέ στο παρελθόν δεν είχαν γίνει τόσο σοβαρές καταγγελίες, που ουσιαστικά επηρέαζαν το κύρος του αποτελέσματος των διαγωνισμών δύο μεγάλων έργων, πριν τη υπογραφή των συμβάσεών τους.

* Η υπογραφή των συμβάσεων χωρίς τον προηγούμενο έλεγχο του βάσιμου των καταγγελιών θα ήταν παράνομη και θα επέσυρε σοβαρές πειθαρχικές ευθύνες σε βάρος των υπαλλήλων που παρέβησαν το καθήκον τους προ της ολοκλήρωσης της έρευνας των καταγγελιών να υπογράψουν τη σύμβαση.

* Διασφαλίστηκε το δημόσιο συμφέρον και αποτράπηκε ζημιά του δημοσίου. Και τούτο διότι, αν είχε προχωρήσει η υπογραφή των συμβάσεων και εν συνεχεία αποδεικνυόταν το βάσιμο των καταγγελιών, τότε πρώτα θα έπρεπε να γίνει διάλυση της σύμβασης του έργου, μάλιστα με πιθανή αποζημίωση του αναδόχου και εν συνεχεία επαναδημοπράτησή του.

Η απόφαση που υπέγραψε ο Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Χρήστος Σπίρτζης, η οποία ελήφθη σε προσυμβατικό στάδιο κατοχυρώνοντας απολύτως τη νομιμότητα του διαγωνισμού και το συμφέρον του δημοσίου προβλέπει ανάκληση του αποτελέσματος του διαγωνισμού και κατακύρωση του στο δεύτερο μειοδότη.

Ο προϋπολογισμός του έργου ολοκλήρωσης του οδικού άξονα Ηράκλειο-Μεσσαρά ανέρχεται σε 47. 000.000 €.

Ανάδοχος του έργου τελικά αναδεικνύεται η «Κ/Ξ ΕΡΕΤΒΟ ΑΕ- ΕΚΤΕΡ ΑΕ-ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ ΑΕ», με έκπτωση 35,45%. Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι η έκπτωση που είχε προσφέρει η εταιρία που είχε επιλεγεί ως προσωρινός μειοδότης, η οποία αποκλείστηκε από το διαγωνισμό ήταν 35,82%

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση