iphone app
android app
iphone app android app
Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2017
ΧΡΗΜΑΤΙΣΜΟΣ - ΔΙΑΦΘΟΡΑ

Εκβιασμοί media και στην Κρήτη


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Για αρκετούς η είδηση ότι γνωστός εκδότης αθηναϊκής εφημερίδας και δύο δημοσιογράφοι συνελήφθησαν γιατί προσπάθησαν να εκβιάσουν με στόχο να πάρουν κρατική διαφήμιση ήταν... κεραυνός εν αιθρία.

Όχι όμως και για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, που γνωρίζουν ότι αυτή η πρακτική αποτελεί κάτι σαν business as usual για μερίδα ανθρώπων που ασχολούνται με τα media. Συνήθως ως άνθρωποι που, έχοντας δραστηριότητα σε άλλους χώρους ή και σε άλλα ΜΜΕ, δυστυχώς συχνά (και σε τοπικό επίπεδο) επαγγελματίες των ΜΜΕ, που προσπαθούν να αλώσουν τα media, είτε πρόκειται για γραπτό Τύπο, είτε για οπτικοακουστικά, είτε εσχάτως (και κυρίως!) για ηλεκτρονικό/διαδικτυακό Τύπο.

Αυτοί οι άνθρωποι δε δραστηριοποιούνται μόνο στην Αθήνα, ούτε μόνο έχουν δοσοληψίες με την κεντρική εξουσία. Είναι άνθρωποι που βρίσκονται παντού, σε όλη την Ελλάδα και ο τρόπος δράσης τους είναι πλέον μια γνωστή και δεδομένη "ρουτίνα": Στήνουν ένα μέσο ενημέρωσης (κάτι που πλέον με το internet έχει γίνει πολύ εύκολο και δε χρειάζονται ούτε άδειες, ούτε τίποτε), κάνουν αρκετό "θόρυβο" για να φτιάξουν το "ίματζ" του μέσου τους και στη συνέχεια... προσπαθούν να κάνουν "αρπαχτές" πιέζοντας με διάφορους πλάγιους τρόπους, που ξεκινούν από κεκαλυμμένες απειλές και φτάνουν μέχρι τον εκβιασμό! Οι τρόποι εκβίασης είναι πολλοί και δεν απαιτούν ευθεία επίθεση, αλλά χρησιμοποιούν εμμέσους τρόπους, που όμως παραπέμπουν σε καθαρές εκβιαστικές μεθόδους για να πετύχουν τους σκοπούς τους, που δεν είναι πάρα κυρίως οικονομικοί.

Δυστυχώς... και εδώ

Ανάλογα φαινόμενα έχουν γίνει γνωστά και στην Κρήτη! Όπως αποκαλύπτει σήμερα η "Ν.Κ." (και έχει πολλές τέτοιες ενδείξεις και όχι μόνο στη γνώση και κατοχή της), το φαινόμενο των εκβιασμών επιχειρηματιών από αυτούς τους τύπους των media δεν αποτελεί αποκλειστικό "προνόμιο" των εκ των Αθηνών προερχόμενων Μέσων. Ειδικότερα, όπως μας είπαν άνθρωποι της τοπικής αγοράς, που γνωρίζουν όσο λίγοι τα "κατατόπια", οι εκβιασμοί σε τοπικό επίπεδο μόνο ως σπάνιο φαινόμενο δεν μπορούν να χαρακτηριστούν.

Οι περιπτώσεις εκβιασμών διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες. Ο διαχωρισμός γίνεται με βάση τα θύματα. Και εξηγούμαστε: Υπάρχουν οι εκβιασμοί που αφορούν σε πολιτικούς-πολιτευτές και αυτοί που σχετίζονται με επιχειρηματίες.

Αυτό συμβαίνει κυρίως με τοπικά site και μέσω του internet. Διαδικτυακά Μέσα επανδρώνονται και με δημοσιογράφους που δε φαίνονται στα χαρτιά, ωστόσο - σύμφωνα και με τις μαρτυρίες επιχειρηματιών και πολιτικών - από αυτούς δρομολογούνται συχνά και εκτελούνται οι εκβιασμοί.

Θύματα πολιτικοί

Όπως μας ανέφερε ασφαλής πηγή, οι εκβιασμοί σε βάρος πολιτικών γνωρίζουν ιδιαίτερη άνθηση σε προεκλογικές περιόδους: Κάποιος πολιτικός καταχωρίζει διαφήμιση σε κάποιο Μέσο και μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα δέχεται ενοχλήσεις από άλλα ΜΜΕ. Τις περισσότερες φορές τού επιτίθενται ασχολούμενοι αρνητικά με την υποψηφιότητά του, μέχρι να τους επισκεφτεί και να συμφωνήσει μαζί τους μια διαφημιστική εκστρατεία που θα αποφέρει οικονομικά οφέλη στους εκβιαστές και το Μέσο που (συνήθως "σκιωδώς") εκπροσωπούν! Πολλοί από τους τοπικούς άρχοντες τα γνωρίζουν αυτά πολύ καλά, αφού τα έχουν υποστεί και ορισμένοι... περισσότερες από μία φορές!

Η ίδια πηγή επισημαίνει ότι οι εκβιασμοί που αφορούν σε πολιτικούς εντείνονται σε περιόδους που προηγούνται κυρίως αυτοδιοικητικών εκλογών... Κρούσματα σαν το παραπάνω σημειώθηκαν κατά κόρον στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές του Μαΐου του 2014, όταν οι εν λόγω εκβιαστές είχαν αποθρασυνθεί.

Επιχειρηματίες

Όσον αφορά στην έτερη κατηγορία εκβιασμών, αυτή που περιλαμβάνει θύματα επιχειρηματίες, αυτή είναι πιο μόνιμη... Η ίδια πηγή ανέφερε στη "Ν.Κ." ότι πρόκειται σε πολλές περιπτώσεις για σοβαρούς επιχειρηματίες, ιδιοκτήτες και στελέχη μεγάλων ανώνυμων εταιρειών, διαφόρων κλάδων.

«Κάποιος επιχειρηματίας πληρώνει για να βάλει διαφήμιση σε ένα συγκεκριμένο ΜΜΕ. Στο τέλος αναγκάζεται να σταματήσει τη διαφημιστική του καμπάνια, καθώς άλλα Μέσα τον εκβιάζουν να καταχωρίσει και σ' αυτούς διαφήμιση, αλλιώς θα του κάνουν πόλεμο», λέει στη "Ν.Κ." άνθρωπος της τοπικής αγοράς. Ο διαφημιζόμενος ακυρώνει, λοιπόν, τη συμφωνία, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να ξοδέψει ποσό τριπλάσιο από το κόστος της αρχικής διαφήμισης που καταχώρισε, προκειμένου να καλυφθούν οικονομικά οι εκβιαστές του.

Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση επιχειρηματία, ο οποίος εξαναγκάστηκε ψευδώς να "βγάλει" προς τα έξω ότι η διαφήμισή του σε συγκεκριμένο Μέσο αποτελεί "δώρο" του εν λόγω ΜΜΕ. «Λέει δηλαδή παραέξω ότι του κάνουν δώρο τη διαφήμιση κι ότι δεν πληρώνει γι' αυτή, λόγω φιλίας που τον συνδέει με το συγκεκριμένο Μέσο. Σε διαφορετική περίπτωση, τον εκβιάζουν να καταχωρίσει διαφήμιση και στα άλλα Μέσα», μας εξηγεί επιχειρηματίας, ο οποίος προσθέτει ότι οι περιπτώσεις επιχειρηματιών που έχουν πέσει θύματα εκβιαστών, τον τελευταίο χρόνο, ξεπερνούν τις δέκα...

Μάστιγα

Πρόκειται για μια πραγματική μάστιγα, που θυμίζει έντονα "μαφιόζικες" μεθοδεύσεις και πρακτικές.

Οι άνθρωποι αυτοί, δίχως ίχνος δεοντολογίας και τιμιότητας, καταφεύγουν σε ανοιχτές, ωμές απειλές προς το "θύμα" που έχουν επιλέξει. Το "θύμα", ακόμη και όταν είναι "πεντακάθαρο", γνωρίζει ότι η "λάσπη" που μπορεί να δεχτεί μέσω των media, ακόμη και όταν αυτά είναι περιθωριακά, μπορεί να δημιουργήσει τεράστια προβλήματα. Και βεβαίως ουδείς θα δώσει σημασία αν τελικώς το Μέσο που επέλεξε αυτήν την τακτική πει "συγνώμη, λάθος" - η λάσπη, κατά το γκεμπελικό αξίωμα, θα έχει μείνει και η "ρετσινιά" δε θα είναι δυνατό να σβηστεί!

............................................................

Λ. ΑΥΓΕΝΑΚΗΣ

Έφερε στη Βουλή την υπόθεση εκβιασμών

Στο μεταξύ, δε λέει να υποχωρήσει το κλίμα αναστάτωσης και προβληματισμού που επικρατεί τις τελευταίες ημέρες, έπειτα από την αποκάλυψη της υπόθεσης των εκβιασμών που φέρονται να διέπρατταν γνωστός εκδότης εφημερίδας πανελλαδικής κυκλοφορίας αλλά και ηλεκτρονικού Μέσου, καθώς και δύο δημοσιογράφοι.

Αυτή τη φορά το θέμα έφτασε στη Βουλή μέσω του βουλευτή Ηρακλείου με τη Ν.Δ. Λευτέρη Αυγενάκη, ο οποίος αφενός εκφράζει την ικανοποίησή του για τις δηλώσεις του υπουργού Επικρατείας, Νίκου Παππά, ο οποίος ανέφερε ότι η ΕΛ.ΑΣ. και η Δικαιοσύνη κάνουν πλέον απερίσπαστες τη δουλειά τους και αφετέρου καυτηριάζει τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ., κάνοντας λόγο για «θεσμικές εκτροπές» οι οποίες σχετίζονται με το τοπίο που επικρατεί στα ελληνικά Μέσα.

Εξάλλου, ο κ. Αυγενάκης αναφέρεται και στα τρία άτομα τα οποία φέρονται να «διέπρατταν εκβιάσεις σε βάρος φυσικών πρόσωπων, ΔΕΚΟ, τραπεζών και επιχειρήσεων». «Στο πλαίσιο της έρευνας, αποκαλύφθηκε ότι οι εμπλεκόμενοι δράστες κατηγορούνται ότι προσέγγιζαν φυσικά και νομικά πρόσωπα απαιτώντας διάφορα χρηματικά ποσά για καταχώριση διαφημίσεων σε ΜΜΕ που διατηρούσαν οι ίδιοι, εκβιάζοντας ότι σε αντίθετη περίπτωση θα αναρτούσαν αρνητικά και συκοφαντικά άρθρα σε βάρος τους», αναγράφεται στο κείμενο της επίκαιρης ερώτησης, με τον κ. Αυγενάκη να προσθέτει:

«Με ιδιαίτερη ανακούφιση δεχτήκαμε τις δηλώσεις του κ. υπουργού και με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολουθούμε τις εξελίξεις, δεδομένου ότι οι θεσμικές εκτροπές της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. (αδειοδότηση τηλεοπτικών σταθμών, ανεξάρτητες Αρχές, τρόπος παραγωγής νομοθετικού έργου - δεκάδες τροπολογίες, πάμπολλες ΠΝΠ - υπερσυγκέντρωση εξουσιών στον υπουργό Επικρατείας κ.λπ.) επιβάλλουν να είμαστε σε εγρήγορση για την προστασία των αρχών της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου».

Την ίδια ώρα, ο Μεσαρρίτης βουλευτής ζητά να χυθεί άπλετο φως στην πολύκροτη υπόθεση, καθώς και να τιμωρηθούν αυστηρά όλοι όσοι εμπλέκονται. Ωστόσο, ο Λευτέρης Αυγενάκης προχωρά ένα βήμα παραπέρα, καθώς, μέσω της επίκαιρης ερώτησης που κατέθεσε στους αρμόδιους υπουργούς, ρωτά να μάθει αν «έχει υπάρξει επικοινωνία, πολύ περισσότερο συνάντηση, έστω κι ενός μέλους του "κυκλώματος των εκβιαστών" με κορυφαίο κυβερνητικό στέλεχος», αλλά και για το σχεδιασμό της κυβέρνησης για την ενίσχυση του «πλουραρισμού και της ελευθερίας του λόγου».

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση