iphone app
android app
iphone app android app
Κυριακή 23 Ιουλίου 2017
σχολεια

Οδυνηρή η υποβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Οδυνηρές είναι οι επιπτώσεις των μνημονίων στην ήδη κακή εικόνα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ για την εκπαίδευση. Συνοπτικά, παρατηρείται ραγδαία αύξηση του αριθμού των νέων ανθρώπων έξω από την εκπαίδευση, την εργασία και την κατάρτιση, το μεγαλύτερο εύρος ανισοκατανομής πόρων ανάμεσα σε προνομιούχα και μη-προνομιούχα σχολεία ενώ ταυτόχρονα, οι Έλληνες μαθητές καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις στην επίδοση στα βασικά γνωστικά αντικείμενα.

Στην δραματική επιδείνωση της ήδη κακής εικόνας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος λόγω της πολιτικής των μνημονίων, αναφέρεται η Ετήσια Έκθεση για την Εκπαίδευση 2015 του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ.

Συγκεκριμένα η έκθεση με τίτλο «Η ταυτότητα της ελληνικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 2002 έως το 2014» τονίζει ότι «η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια στην υποχρηματοδότηση και στις ανισότητες, ουραγός στην καινοτομία και στα εκπαιδευτικά αποτελέσματα στην ΕΕ».

Παρών στην παρουσίαση της έκθεσης από τον μαθηματικό - ερευνητή και επιστημονικό σύμβουλο του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ κ. Νίκο Παΐζη ήταν και ο υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης.

Ο κ. Παΐζης είπε ότι «η εικόνα της ελληνικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σύγκριση με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι προκαλεί βαθύτατη ανησυχία για το μέλλον των νεότερων γενιών και για το ίδιο το μέλλον της Ελλάδας».

Σύμφωνα με την έκθεση, είναι οδυνηρές οι επιπτώσεις της υποχρηματοδότησης στην εκπαίδευση, με το πρόβλημα να εστιάζεται κυρίως στην προσχολική εκπαίδευση, οι υποδομές της οποίας δεν καλύπτουν το σύνολο των αναγκών των νηπίων. Επίσης, στο σύνολο των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρουσιάζονται σοβαρότατα προβλήματα και ελλείψεις, τόσο σε κτίρια όσο και σε χώρους εστίασης, εργαστηριακές υποδομές, χώρους πολλαπλών δραστηριοτήτων, αλλά και σε κατάλληλο διαδικτυακό εξοπλισμό.

Ένα ακόμα ιδιαίτερο εύρημα που καταδεικνύει η έκθεση, είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα, παρότι δεν παρουσιάζει ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά σχολικής διαρροής, εμφανίζει ραγδαία αύξηση του αριθμού των NEETs δηλαδή των νέων ανθρώπων έξω από την εκπαίδευση, την εργασία και την κατάρτιση.

«Η ασφυκτική πολιτική της λιτότητας στο χώρο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει επίσης προκαλέσει την έξαρση των εκπαιδευτικών/κοινωνικών ανισοτήτων» αναφέρει η έκθεση του ΚΑΝΕΠ.

Η Ελλάδα σημειώνει το μεγαλύτερο εύρος ανισοκατανομής πόρων ανάμεσα σε προνομιούχα (κοινωνικοοικονομικά και πολιτιστικά) και μη-προνομιούχα σχολεία. Επίσης, είναι μεταξύ των ευρωπαίων πρωταθλητών της ανεργίας των νέων με πτυχίο.

Η υποχρηματοδότηση μαζί με «τα αναποτελεσματικά προγράμματα σπουδών, όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα, οδηγεί την Ελλάδα σε χαμηλές επιδόσεις στα παραγόμενα εκπαιδευτικά αποτελέσματα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μαθητές των ελληνικών σχολείων καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις στην επίδοση στα βασικά γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, γλώσσα, φυσικές επιστήμες). Εξάλλου, στους επτά διαθέσιμους στόχους που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διαπιστωθεί η πρόοδος εκσυγχρονισμού των εκπαιδευτικών συστημάτων, η Ελλάδα δεν βρίσκεται σε κανέναν από αυτούς μέσα στην πρώτη σε επίδοση πεντάδα χωρών.

«Βρισκόμαστε προ των πυλών μιας πανεθνικής εκπαιδευτικής τραγωδίας χωρίς ιστορικό προηγούμενο τις τελευταίες δεκαετίες» κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου οι ερευνητές του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ στα συμπεράσματα της έκθεσης και υπογραμμίζουν ότι το ζήτημα είναι βαθύτατα πολιτικό.

Η έκθεση μελετά τα βασικά μεγέθη της ελληνικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με συγκριτική αποτύπωση όλων των διαθέσιμων οικονομικών και μη-οικονομικών μεγεθών της για την περίοδο 2002-2014 και τη θέση της στο ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο αναφοράς.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση