iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου 2017
Ελαφονήσι δυτικής Κρήτης - παραλία

Έρευνα: Το προφίλ των τουριστών που επιλέγουν την Κρήτη


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Νέος, ηλικίας από 25 έως 54 ετών, οικογενειάρχης με υψηλή μόρφωση και γεμάτο πορτοφόλι είναι το προφίλ του τουρίστα που φέτος το καλοκαίρι επέλεξε τη δυτική Κρήτη για τις διακοπές τους. Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα που δόθηκε την Παρασκευή στη δημοσιότητα και την οποία επιμελήθηκαν ερευνητές του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων (ΜΑΙΧ), του Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Η κρητική κουζίνα, το μεσογειακό κλίμα αλλά και η ασφάλεια - με δεδομένες τις αναταραχές στις γειτονικές χώρες - στάθηκαν καταλύτης στην επιλογή τους να έρθουν στο νησί, ενώ, σύμφωνα πάντα με την έρευνα, οι επισκέπτες της δυτικής Κρήτης ξοδεύουν τα περισσότερα χρήματά τους σε ταβέρνες και καφετέριες.

Ας δούμε όμως αναλυτικότερα μερικά στοιχεία της έρευνας: Σύμφωνα με την έρευνα λοιπόν, από το σύνολο των αλλοδαπών τουριστών που προτιμούν το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό των διακοπών τους, το 85% παραμένει στο ν. Χανίων για να περάσει τις διακοπές του, το 13% προτιμά το Ρέθυμνο, ενώ μικρότερα ποσοστά επιλέγουν τους νομούς Ηρακλείου και Λασιθίου.

Σχετικά με τις ομάδες ηλικιών παρατηρείται μια ομοιόμορφη κατανομή μεταξύ 25-54 ετών. Τρεις στους τέσσερις επισκέπτες είναι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ όσον αφορά στα εισοδηματικά κλιμάκια, η πλειοψηφία, σχεδόν έξι στους δέκα, δηλώνει υψηλό ετήσιο οικογενειακό εισόδημα πάνω από 45.000 ευρώ. Όσον αφορά στις τιμές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, σχεδόν δύο στους τρεις θεωρούν τις τιμές κανονικές, ενώ τρεις στους δέκα τις κρίνουν φτηνές.

Διακρίνοντας τους αλλοδαπούς επισκέπτες ανά εθνικότητα, παρατηρείται ότι οι Σκανδιναβοί επισκέπτες είναι υψηλού οικογενειακού εισοδήματος, αφού οι περισσότεροι (55%) δηλώνουν ετήσιο οικογενειακό εισόδημα πάνω από 60.000 ευρώ, σε αντίθεση με τους μη Σκανδιναβούς, από τους οποίους μόλις το 28% δηλώνει τόσο υψηλά εισοδήματα.


Πού μένουν

Το μεγαλύτερο ποσοστό των αλλοδαπών επισκεπτών και σχεδόν δύο στους τρεις αλλοδαπούς επισκέπτες προτιμάνε να διαμένουν σε ξενοδοχεία, το 26% σε ενοικιαζόμενα δωμάτια/διαμερίσματα, ενώ σημαντικά είναι τα ποσοστά αυτών που προτιμούν ενοικιαζόμενες βίλες, ιδιόκτητα σπίτια, ή φιλοξενούνται.

Τέσσερις στους πέντε Σκανδιναβούς, σε αντίθεση με τους μισούς σχεδόν μη Σκανδιναβούς, επιλέγουν να διαμένουν σε ξενοδοχεία, ενώ όλες οι άλλες κατηγορίες καταλυμάτων φαίνεται να προτιμώνται περισσότερο από τους μη Σκανδιναβούς.

Οι τουρίστες που επισκέπτονται τη δυτική Κρήτη στη μεγάλη τους πλειοψηφία είναι οικογένειες με ή χωρίς παιδιά, με τους μισούς Σκανδιναβούς να πραγματοποιούν διακοπές με τα παιδιά τους.

Σχετικά με τις κατηγορίες ξενοδοχείων, σχεδόν τρεις στους τέσσερις προτιμάνε να διαμένουν σε 3 και 4 αστέρων ξενοδοχειακά καταλύματα, ενώ το 18% σε πεντάστερα, με τους Σκανδιναβούς να επιλέγουν περισσότερο τα πολυτελή ξενοδοχεία. Όσον αφορά τα ξενοδοχειακά «πακέτα», το λεγόμενο "all inclusive package", επιλέγεται σχεδόν από το ένα τρίτο των αλλοδαπών επισκεπτών, με τους μη Σκανδιναβούς να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση.

Ο μέσος όρος διάρκειας των διακοπών είναι 9 ημέρες, με τους μη Σκανδιναβούς να διαμένουν κατά μέσο όρο μία ημέρα παραπάνω.


Γιατί ήρθαν;

Καταλυτικό ρόλο στην απόφασή τους να επιλέξουν τον τελικό προορισμό τους συνεχίζουν να παίζουν το κλίμα, καθώς και οι φυσικές ομορφιές του τόπου κατά 97%. Σημαντικός παράγοντας επίσης είναι η κρητική κουζίνα, η καλή σχέση τιμής/κόστους, αλλά και η ασφάλεια, με δεδομένες τις αναταραχές που επικρατούν στις γειτονικές χώρες, με ποσοστά που πλησιάζουν το 80%, και ακολουθούν με μικρότερα αλλά σημαντικά ποσοστά οι αρχαιολογικοί χώροι με 39% και η διασκέδαση και ψυχαγωγία με 21%, ποσοστό το οποίο μειώνεται από χρόνο σε χρόνο.


Ικανοποίηση

Αναφορικά με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, καταγράφεται απόλυτη ικανοποίηση των επισκεπτών σχετικά με τη συμπεριφορά των ντόπιων ανθρώπων, τις υπηρεσίες από τις ταβέρνες/εστιατόρια/καφετέριες, αλλά και από τα καταλύματα. Βελτιωμένη φαίνεται να είναι η κατάσταση σχετικά με τις υπηρεσίες λεωφορείων/ΚΤΕΛ, ενώ σαφώς πιο θετικά είναι τα σχόλια των επισκεπτών αναφορικά με τις υπηρεσίες του αεροδρομίου Χανίων, αφού οι χώροι καθαριότητας ανακαινίστηκαν και αυξήθηκαν οι θέσεις στις θύρες αναχώρησης.

Αντίθετα, τα πιο σημαντικά προβλήματα εξακολουθούν να είναι η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου και η ελλιπής σήμανση, καθώς και η καθαριότητα κυρίως στους δρόμους και στις πλατείες, με τους αλλοδαπούς επισκέπτες να εκφράζουν έντονα τα παράπονα και τη δυσαρέσκειά τους.


Τι ξοδεύουν

Αναφορικά με τις δαπάνες που πραγματοποίησαν οι αλλοδαποί τουρίστες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, το 87% των επισκεπτών προτίμησε να ξοδέψει τον προϋπολογισμό του στις ταβέρνες/εστιατόρια και καφετέριες, ενώ μεγάλο είναι και το ποσοστό αυτών που πραγματοποιούν αγορές από σούπερ/μίνι-μάρκετ και φούρνους. Έξι στους δέκα αλλοδαπούς επισκέπτες προβαίνει σε έξοδα μετακίνησης, οι μισοί περίπου αγοράζουν διάφορα προϊόντα, κυρίως αναμνηστικά (σουβενίρ), ενώ σημαντικά είναι και τα ποσοστά εκείνων που επέλεξαν να δαπανήσουν τα χρήματά τους πραγματοποιώντας ημερήσιες εκδρομές, και μόλις ένα 8% προτίμησε τις νυκτερινές εξόδους σε κλαμπ και μπαρ.


Ήρθαν περισσότεροι

Σχετικά με τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο Χανίων και με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Χανίων για το 2015, καταγράφονται 941 χιλιάδες αφίξεις, σημειώνοντας μια οριακή αύξηση σε σχέση με την περυσινή σεζόν. Την υψηλότερη αύξηση σημείωσαν οι Γερμανοί κατά 26% σε σχέση με την περυσινή περίοδο, οι οποίοι δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στις νότιες περιοχές των Χανίων, ενώ από τους Σκανδιναβούς, οι Σουηδοί ήταν αυτοί που κατέγραψαν τη μοναδική αλλά πολύ σημαντική αύξηση κατά 10%, κατακτώντας την πρώτη θέση επί των συνολικών αφίξεων, έπειτα από οκτώ έτη, αφήνοντας τους Νορβηγούς στη δεύτερη θέση, οι οποίοι σημείωσαν μια πτώση κατά 6%.


Πρωταθλητής το Ελαφονήσι

Κορυφαίος προορισμός για τους επισκέπτες αναδείχτηκε και φέτος το Ελαφονήσι, το οποίο επισκέφτηκε ένας στους τέσσερις τουρίστες. Ακολουθούν οι επισκέψεις σε μουσεία/εκκλησίες/μοναστήρια, για τα οποία το 17% έδειξε ιδιαίτερη προτίμηση. Σχετικά με την παραλία του Μπάλου και της Σούγιας, φαίνεται ότι υπάρχει μια διαφοροποίηση στο ότι εκείνοι που επισκέπτονται για πρώτη φορά τη δυτική Κρήτη φαίνεται να προτιμούν περισσότερο το Μπάλο, σε αντίθεση με αυτούς που έχουν ήδη ξαναέρθει και επιλέγουν πιο πολύ την παραλία της Σούγιας.

Υψηλά ποσοστά επισκεψιμότητας κατέχουν επίσης το φαράγγι της Σαμαριάς, αλλά και οι αρχαιολογικοί χώροι, με την Κνωσό να είναι ο πιο δημοφιλής προορισμός, και ακολουθούν οι αρχαιολογικοί χώροι της Φαιστού και της Αρχαίας Απτέρας.


Η έρευνα

Η έρευνα και ανάλυση συντονίστηκε από το Τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του ΜΑΙΧ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης και το Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Για τη δόμηση του ερωτηματολογίου και καθ' όλη την πορεία της έρευνας υπήρξε επικοινωνία και υποστήριξη από την Περιφέρεια Κρήτης και την Ένωση Ξενοδόχων Χανίων. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο "Ι. Δασκαλογιάννης", στις εξόδους αναχώρησης των αλλοδαπών τουριστών καθ' όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, από 25 μεταπτυχιακούς φοιτητές.

Ομάδα συγγραφής και ανάλυσης:

• Δρ Γεώργιος Μπαουράκης (διευθυντής ΜΑΙΧ)

• Γεώργιος Αγγελάκης (ερευνητής ΜΑΙΧ)

• Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης (Πολυτεχνείο Κρήτης - Audencia Nantes School of Management, Γαλλία)

• Περικλής Δράκος (ΕΔΙΠ Πανεπιστήμιο Κρήτης).

Επιμέλεια: Όλγα Μανιουδάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση