iphone app
android app
iphone app android app
Παρασκευή 28 Ιουλίου 2017
Αλέξης Τσίπρας, Φρανσουά Ολάντ, Μέγαρο Μαξίμου 2

Ο Ολάντ θέλει το αεροδρόμιο στο Καστέλι


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Η καθυστέρηση άφιξης του προέδρου της Γαλλίας Φρανσουά Ολάντ στη Βουλή κατά μιάμιση ώρα, χθες το πρωί, οφειλόταν στην παράταση της τετ-α- ετ συνάντησης στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Ελάχιστοι όμως γνωρίζουν ότι το "κυρίως πιάτο" των συζητήσεων για τα μεγάλα έργα και τις υποδομές στην Ελλάδα που ενδιαφέρουν τους Γάλλους ήταν το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι!

Η "Νέα Κρήτη" αποκαλύπτει σήμερα ότι ο Γάλλος πρόεδρος έθεσε ευθέως στον Έλληνα πρωθυπουργό το ενδιαφέρον του πολυεθνικού κολοσσού με έδρα τη Γαλλία, της εταιρείας Vinci, γνωστής από την υλοποίηση του έργου της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου. Ο Φρανσουά Ολάντ σημείωσε στον Αλέξη Τσίπρα ότι με αφορμή το περίφημο πακέτο Γιούνκερ για την Ελλάδα, ύψους 35 δισ. ευρώ (15 δισ. απευθείας από Γιούνκερ και 20 δισ. ΕΣΠΑ) αυτήν τη στιγμή το μόνο εμπροσθοβαρές έργο, απόλυτα ώριμο και σε επίπεδο περιβαλλοντικών μελετών μεγάλης κλίμακας, που διαθέτει ως έτοιμο για δημοπράτηση η χώρα μας, είναι αυτό του αεροδρομίου στο Καστέλι.

Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει η "Νέα Κρήτη", ο Γάλλος πρόεδρος επισήμανε στον Αλέξη Τσίπρα ότι το πακέτο Γιούνκερ είναι ουσιαστικά και η απόλυτη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου κατά 50% στην επένδυση, αφού ως γνωστόν από το Σεπτέμβριο αυτό η ελληνική συμμετοχή σε έργα με κοινοτική χρηματοδότηση, με απόφαση της Κομισιόν, είναι μηδενική.


«Τρέξτε το άμεσα»

Έτσι, εξήγησε ο Γάλλος πρόεδρος στον Έλληνα πρωθυπουργό ότι το ενδιαφέρον των ευρωπαϊκών κολοσσών στον κατασκευαστικό τομέα για το αεροδρόμιο στο Καστέλι δεν είναι τυχαίο, αφού το υπόλοιπο 50% μπορεί να προκύψει από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Ουσιαστικά ο Ολάντ είπε στον Έλληνα πρωθυπουργό ότι το ελληνικό Δημόσιο πρέπει να τρέξει το έργο άμεσα, αφού οι πόροι από τη δική του συμμετοχή θα προέρχονται από το πακέτο Γιούνκερ. Ο Έλληνας πρωθυπουργός έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις επισημάνσεις Όλάντ για το Καστέλι και όπως πληροφορήθηκε η "Νέα Κρήτη" η υπόθεση είχε και συνέχεια.

Το υπουργείο Υποδομών ειδοποιήθηκε να επικαιροποιήσει στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου τα τεύχη δημοπράτησης με στόχο μετά από ένα δίμηνο, στα μέσα Φεβρουαρίου, να γίνει και η δημοπράτηση του έργου. Το χρονικό περιθώριο δεν είναι τυχαίο, αφού για να τρέξει το πακέτο Γιούνκερ στην Ελλάδα θα πρέπει πρώτα να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου η ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών. Έτσι, με δεδομένο ότι αυτήν τη στιγμή στην Ελλάδα το αεροδρόμιο Καστελίου είναι το μόνο μεγάλο έργο απόλυτης ωριμότητας για να προχωρήσει στη νέα προγραμματική περίοδο, ήταν φυσικό το θέμα να αποτελέσει το "κυρίως πιάτο" του γαλλικού ενδιαφέροντος για μεγάλα έργα στην Ελλάδα.


Τα οικονομικά δεδομένα

Η μέχρι σήμερα εκτίμηση του κόστους για την κατασκευή του σύγχρονου αεροδρομίου και των "παράπλευρων" έργων φτάνει ή τουλάχιστον έφτανε το 1,5 δισ. ευρώ και σε αυτά περιλαμβάνονται η σύνδεση του αερολιμένος με το ΒΟΑΚ και τη Μεσαρά. Η εκκίνηση των εργασιών θα δημιουργήσει άμεσα 1.000 θέσεις εργασίας και 2.500 όταν το αεροδρόμιο τεθεί σε πλήρη λειτουργία με εκτιμώμενη επιβατική κίνηση της τάξης των 5,5 εκατ. επιβατών το χρόνο.

Το Δημόσιο, ως γνωστόν, θα πρέπει να βάλει ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό 220 εκατ. ευρώ. Χρήματα προφανώς και δεν υπάρχουν, ούτε είναι εύκολο να βρεθούν. Και ως εκ τούτου, θα παρέχεται η δυνατότητα στους ιδιώτες να συνεισφέρουν το ποσό που θα έπρεπε να βάλει το ελληνικό κράτος. Φυσικά, όσοι υποψήφιοι επενδυτές ανταποκριθούν θα αποκτήσουν προβάδισμα.

Όπως είχε αναφέρει προ καιρού ο κ. Σπίρτζης, θα αλλάξει ο συντελεστής βαρύτητας από 15% στο 25% για τους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό που θα καλύψουν τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου. Πρόκειται για ένα δέλεαρ πριμοδότησης. Για να το θέσουμε απλά, όσοι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό ζητήσουν μικρότερη οικονομική συμμετοχή του Δημοσίου, κάτω δηλαδή από τα 220 εκατ. ευρώ, στα οποία έχει οριστεί η κρατική συμμετοχή, θα λάβουν μεγαλύτερη βαθμολογία στο διαγωνισμό.

Απώτερος στόχος, όπως υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός σε συνέχεια των όσων είπε σε τηλεοπτική συνέντευξή του ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας, είναι το ελληνικό Δημόσιο να έχει το πλειοψηφικό πακέτο, ποσοστό δηλαδή άνω του 50% στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας που θα αναλάβει τη διαχείριση του αεροδρομίου στο Καστέλι.


Ο διαγωνισμός: Οι όροι και το κόστος

Οι όροι του διαγωνισμού θα προβλέπουν και αντισταθμιστικό αποθεματικό, ύψους 1% με 2% των εσόδων, ενώ θα υπάρξει και πρόσθετο αντάλλαγμα, το οποίο θα διατίθεται στους ΟΤΑ της ευρύτερης περιοχής και θα κυμαίνεται σε ποσοστό επίσης 1% με 2% των εσόδων από τη λειτουργία του αεροδρομίου.

Παράλληλα, στη ζώνη εμπορικών χρήσεων θα κατασκευαστεί σε έκταση 10 στρεμμάτων συνεδριακός-εκθεσιακός χώρος, ο οποίος θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη διεθνή προβολή των τοπικών προϊόντων και δε θα είναι ανταγωνιστικός εμπορικά. Θα κατασκευαστεί και θα λειτουργεί με μέριμνα του Δημοσίου.

Το εκτιμώμενο κόστος του έργου δεν αλλάζει, όπως διευκρίνισε ο κ. Σπίρτζης. Παραμένει στα 850 εκατ. ευρώ, ενώ με βάση τις υπουργικές αποφάσεις που έγιναν πρόσφατα ΦΕΚ το εκτιμώμενο κόστος για τις απαλλοτριώσεις κυμαίνεται στα 50 εκατ. ευρώ.

Βεβαίως, μιλάμε για το κόστος εκκίνησης, διότι το ακριβές κόστος, ως είθισται στα δημόσια έργα, θα προκύψει μετά από τις σχετικές δικαστικές αποφάσεις για τον καθορισμό της τιμής μονάδας των αποζημιώσεων... Φυσικά, η πρόταση Ολάντ αλλάζει άρδην τα δεδομένα...

Γιώργος Σαχίνης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση