iphone app
android app
iphone app android app
Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 2017
Νεφερτίτη

Στα ίχνη του τάφου της Νεφερτίτης


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Μετά την προσπάθεια εντοπισμού της Λίζα Τζεραλντίνι ντελ Τζιοκόντο, της γυναίκας που πόζαρε στο Λεονάρντο ντα Βίντσι για τη δημιουργία του θρυλικού πορτρέτου της Τζιοκόντα ή Μόνα Λίζα και μετά το νέο θόρυβο για την ανακάλυψη της τελευταίας κατοικίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, με αφορμή την ανασκαφή στην Αμφίπολη, ένα ακόμα μυστήριο της Αρχαιολογίας μπαίνει στο στόχαστρο της έρευνας με αφορμή μια επαναστατική θεωρία που, όσο και αν μοιάζει περίεργο, φαίνεται να έχει βάση.

Θυμίζοντας κάτι από ταινίες περιπέτειας και κυρίως εκείνες του Ιντιάνα Τζόουνς, ο ισχυρισμός του Βρετανού αρχαιολόγου Νίκολας Ριβς, ότι η πιο όμορφη γυναίκα της Αρχαιότητας, η Νεφερτίτη, είναι θαμμένη δίπλα από το διάσημο φαραώ Τουταγχαμών σε ένα άγνωστο ως τα σήμερα ταφικό μνημείο που κρύβεται πίσω από τις τοιχογραφίες, θα δοκιμαστεί στην πράξη με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας και φυσικά την απαραίτητη άδεια της αιγυπτιακής Αρχής Αρχαιοτήτων.

Για την αναζήτηση του τάφου της γυναίκας που κυριάρχησε σε μια από τις πιο κρίσιμες στιγμές της αιγυπτιακής ιστορίας, εκείνης που με την ομορφιά της ακόμα και σήμερα θαμπώνει τον κόσμο χάρις στην προτομή της, ηλικίας 3.300 ετών, η οποία φυλάσσεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Βερολίνου, της Νεφερτίτης, επιστρατεύεται ο "αφρός" της σύγχρονης τεχνολογίας. Σαρωτές υψηλής ανάλυσης ικανοί να ανιχνεύσουν με λέιζερ οτιδήποτε υπάρχει πίσω από τοίχους σφραγισμένους αιώνες ολάκερους, ραδιοανιχνευτές που λειτουργούν σαν σόναρ, με μεγαλύτερη όμως αποτελεσματικότητα, ακόμα και θερμικές κάμερες για να δημιουργήσουν ένα χάρτη του πιθανού μυστικού ταφικού θαλάμου.

Ο Ακενατόν, η Νεφερτίτη και τα παιδιά τους. Ανάγλυφο από την Αμάρνα του 1350 π.Χ., σήμερα στο Αιγυπτιακό Μουσείο του Βερολίνου


Ανακάλυψη του αιώνα

Αν η θεωρία του Ριβς ευσταθεί, η ανακάλυψη του τάφου της βασίλισσας που στήριξε το σύζυγό της και πατέρα του Τουταγχαμών, τον "αιρετικό" Ακενατόν, θα είναι από τις σημαντικότερες που έχουν γίνει ποτέ, μετά βεβαίως την αποκάλυψη του τάφου του νεαρού φαραώ, του μόνου ασύλητου στην Κοιλάδα των Βασιλέων στο Λούξορ. Ο τάφος αυτός είχε γεννήσει εξαρχής προβληματισμό, καθώς ήταν πολύ μικρός, ενώ η διακόσμησή του ήταν μάλλον περίεργη για άντρα φαραώ.

Η εξήγηση, σύμφωνα με τον Ριβς, είναι απλή: Καθώς ο Τουταγχαμών πέθανε ξαφνικά, οι ιερείς έδωσαν εντολή να χρησιμοποιηθεί ένας θάλαμος από τον τάφο της Νεφερτίτης, με αποτέλεσμα η τελευταία κατοικία της θρυλικής βασίλισσας να απομονωθεί, να κρυφτεί και να παραμείνει μακριά από τα ανθρώπινα μάτια για πάνω από 3.000 χρόνια.

Σε κάθε περίπτωση, τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά, όπως επίσης και ο προβληματισμός για το τι θα γίνει αν όντως έχει δίκιο ο Ριβς και πώς θα μπορούσε να ξεκινήσει μια ανασκαφή χωρίς να κινδυνεύσει ο τάφος του Τουταγχαμών.

Όμως, είναι νωρίς για κάτι τέτοιο, καθώς οι σχετικές έρευνες αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές Νοεμβρίου.


Η όμορφη Νεφερτίτη

Η Νεφερτίτη, η γυναίκα που σημάδεψε την ιστορία της αρχαίας Αιγύπτου, ήταν μητριά του Τουταγχαμών, σύζυγος του πατέρα του, Ακενατόν. Ο φαραώ αυτός, γνωστός και ως "αιρετικός", επιχείρησε να αλλάξει την αιγυπτιακή θρησκεία εισάγοντας το μονοθεϊσμό με τη λατρεία του Ήλιου, του Ατόν (εξού και το όνομά του, το οποίο άλλαξε από το αρχικό Αμένοφις IV).

Μετέφερε την πρωτεύουσα του βασιλείου στην Αμάρνα και είχε στο πλευρό του τη Νεφερτίτη, η οποία, σύμφωνα με κάποιες θεωρίες, ίσως τον διαδέχτηκε και κυβέρνησε με το αντρικό όνομα Σμενκχαρέ, ενός μυστηριώδους φαραώ. Μεταξύ των ονομάτων με τα οποία χαρακτηριζόταν ήταν Αγαπητή, Κυρά της Άνω και Κάτω Αιγύπτου, Σύζυγος του Μεγάλου Βασιλιά, Κυρά των Δύο Χωρών, όπως μαρτυρούν επιγραφές στο μεγαλύτερο ναό του αρχαίου κόσμου, το Καρνάκ, επίσης στο Λούξορ.

Η Νεφερτίτη είναι διάσημη και για το πιο όμορφο ίσως έργο τέχνης της αρχαίας Αιγύπτου, τη διάσημη προτομή της, που ανακάλυψε ο Γερμανός αρχαιολόγος Λούντβιχ Μπόχαρτ το 1912 και σήμερα εκτίθεται στο Νέο Μουσείο του Βερολίνου.

Ο Ακενατόν και η Νεφερτίτη. Μουσείο του Λούβρου, Παρίσι

Σταύρος Μουντουφάρης

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση