iphone app
android app
iphone app android app
Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2017
Γιώργος Σταθάκης

Εκτός ΕΣΠΑ μεγάλα έργα της Κρήτης


Ημερομηνία δημοσίευσης:
Τελευταία ενημέρωση:

Βέβαιος ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά με τις χρηματοδοτήσεις του νέου ΕΣΠΑ και δε θα υπάρξουν απώλειες πόρων για την Κρήτη εμφανίστηκε, μιλώντας αποκλειστικά στην "ΚΡΗΤΗ TV" και στη "Νέα Κρήτη" o υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης, με αφορμή και το πλήθος αναπτυξιακών έργων του ΕΣΠΑ 2007-2013 που μεταφέρονται ως έργα- "γέφυρα" στο νέο ΕΣΠΑ για την ολοκλήρωσή τους.

Σήμερα σας παρουσιάζουμε το χάρτη των έργων που θα απορροφήσουν κονδύλια από το νέο ΕΣΠΑ, καθώς και τα έργα για τα οποία ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης επιδιώκει χρηματοδότηση, με μοναδικό μελανό σημείο να αποτελεί το έργο του δρόμου της Μεσαράς, το οποίο, όπως όλα δείχνουν, θα μείνει εκτός νέου ΕΣΠΑ. Σε αντίθεση με το ότι το μεγάλο αναπτυξιακό έργο "Γούρνες-Χερσόνησος" είναι ένα από αυτά που παίρνουν το πράσινο φως για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014 -2020.

Ωστόσο, η οικονομική πίτα για νέα έργα, όπως προκύπτει, φαίνεται να περιορίζεται δραστικά, με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών να καλεί την κυβέρνηση να βρει λύση, καθώς σε έναν χρόνο από σήμερα θα φανεί το τεράστιο πρόβλημα στον κλάδο τους, καθώς μετά την ολοκλήρωση των παλιών έργων δε θα... κινείται φύλλο στην αγορά.


Ομαλά

«Θεωρώ ότι η χρηματοδότηση θα πάει ομαλά, όπως έχει προβλεφθεί. Δηλαδή δε θα έχουμε απώλειες πόρων», τόνισε σε δήλωσή του ο κ. Σταθάκης. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την επίμαχη λίστα των αναπτυξιακών έργων που προτείνει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης ως έργα- "γέφυρα" στο νέο ΕΣΠΑ, το πράσινο φως παίρνουν ήδη τα έργα: "Γούρνες-Χερσόνησος", έργο το οποίο έχει ήδη απορροφήσει 15 εκατομμύρια σε σύνολο 77 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ.

Αποτελεί το μεγαλύτερο οδικό έργο της Κρήτης, για το οποίο απομένουν μεγάλα εργασίες, όπως δύο κοιλαδογέφυρες. «Έχουν δρομολογηθεί εξελίξεις και το έργο θα "τρέξει" με πολύ γρήγορους ρυθμούς», είπε χαρακτηριστικά ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων ΟΑΚ Γιώργος Αγαπάκης.

Πράσινο φως ανάβει και για το τμήμα του ΒΟΑΚ "Πάνορμο-Εξάντης", προϋπολογισμού 74.500.000 ευρώ, έργο το οποίο δεν έχει ξεκινήσει λόγω δικαστικής εμπλοκής με τον εργολάβο, καθώς, όπως τόνισε ο κ. Αγαπάκης, «οι δύο ανάδοχοι, ο τελευταίος μειοδότης του Πανόρμου-Εξάντης και ο τελευταίος της Μεσαράς, έχουν εμπλακεί σε δικαστική διαμάχη για την ισχύ των πτυχίων και της φορολογικής ενημερότητάς τους».

Τρίτο έργο που παίρνει έγκριση είναι η κατασκευή σύνδεσης του κόμβου Μουρνιών με την πόλη των Χανίων. «Πρέπει και οι ανάδοχοι των έργων να δουλέψουν σε όλα τα εργοτάξια ώστε οι απώλειες που θα έχουμε ως Κρήτη να είναι οι ελάχιστες», υπογράμμισε από την πλευρά του ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης. «Από τα περίπου 1.400 έργα που είχαν ενταχθεί στο προηγούμενο ΕΣΠΑ, δεν είχαν συμβασιοποιηθεί και θα απενταχθούν τα περισσότερα», τόνισε ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τεχνικών Εταιρειών Ζαχαρίας Αθουσάκης.

«Ένα έργο, το οποίο όμως είναι εγκεκριμένο και πρόκειται για το Βιολογικό της Αγίας Πελαγίας, πάει σαν "γέφυρα", καθότι ήταν μεγάλο και δεν μπορούσε να χρηματοδοτηθεί», είπε ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Κώστας Μαμουλάκης. Τη στιγμή όμως που, όπως προείπαμε, το έργο του δρόμου της Μεσαράς φαίνεται να μένει εκτός νέου ΕΣΠΑ για την ολοκλήρωσή του. Πρόκειται για το τμήμα Αγίας Βαρβάρας-Απομαρμά, μήκους 8 χιλιομέτρων, έργο για το οποίο έχουν ολοκληρωθεί τα περισσότερα τεχνικά έργα.

«Οι πληροφορίες που έχουμε από τη δικαστική Αρχή είναι ότι, επειδή πρόκειται για ένα έργο το οποίο προέρχεται από δυο προγράμματα το γ' ΚΠΣ και το ΕΣΠΑ 2007-2014, είναι δύσκολο οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να το δεχτούν», τόνισε ο κ. Αγαπάκης. Άγνωστο ακόμα παραμένει το αν τελικά θα ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού και το τμήμα του ΒΟΑΚ - του ανισόπεδου ημικόμβου Μοχού, ενώ καμία τύχη δε φαίνεται να έχει η αναβάθμιση του τμήματος Παχιάς Άμμου-Ιεράπετρας του Νότιου Οδικού Άξονα Κρήτης.

Από τα 20,4 δισ. ευρώ του νέου ΕΣΠΑ, εκτιμάται ότι θα δοθούν για έργα 12 δισ. Όμως, αν υπολογιστούν σε αυτά τα έργα- "γέφυρα" και τα μεγάλα έργα παραχωρήσεων, όπως αυτοκινητόδρομοι, τότε τα χρήματα για νέα έργα θα είναι ψίχουλα, όπως σημειώνει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών, με τον εργολήπτη δημόσιων έργων Αντώνη Ορφανάκη να επισημαίνει πως «για τον κλάδο το δικό μας αυτό είναι μια εξέλιξη».

Σε επίπεδο χώρας τώρα, 313 έργα συνολικού ύψους 3,5 δισ. μεταφέρονται ως "γέφυρα" στο νέο ΕΣΠΑ, όπως και 275 έργα τα οποία δεν έχουν συμβασιοποιηθεί με το τρέχον ΕΣΠΑ. Συνολικά, 4,4 δισ. θα απορροφηθούν για έργα του τρέχοντος ΕΣΠΑ, γεγονός που προκαλεί μεγάλο προβληματισμό στον κλάδο των τεχνικών εταιρειών.


Το νέο ΕΣΠΑ

Την ίδια ώρα, πάντως, τουριστικές επιχειρήσεις, υφιστάμενες μικρομεσαίες, πτυχιούχοι άνεργοι και νεοφυείς εταιρείες θα μπορούν σε ένα μήνα να υποβάλουν αίτημα χρηματοδότησης από τις πρώτες δράσεις του νέου ΕΣΠΑ, όπως ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Οικονομίας. Ο λόγος για τις δράσεις που έχουν προαναγγελθεί από το καλοκαίρι και χθες παρουσιάστηκαν.

Μαρία Αντωνογιαννάκη, Γεωργία Μακάκη

Κοινοποιήστε

  Εκτύπωση